Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007

Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007
Peugeot 307 SW - kombi z dużym bagażnikiem i oknem dachowym może się podobać, ale... Przeczytaj, na jakie usterki i koszty trzeba się przygotować!
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 Peugeot 307 to przełomowe auto w historii koncernu, a także jeden z pierwszych kompaktów z podwyższonym nadwoziem, przypominającym nieco vana. Kiedy Peugeot 307 pojawił się na rynku w roku 2001 od razu wzbudził duże zainteresowanie, czego potwierdzeniem było zdobycie tytułu Car Of The Year 2002.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 W roku 2002 zadebiutował Peugeot 307 w wersjach kombi i SW. Ta druga - czyli auto prezentowane na zdjęciach - wyróżnia się panoramicznym szklanym dachem oraz trzema indywidualnymi miejscami zamiast tylnej kanapy. Wersje kombi i SW mają o 100 mm większy rozstaw osi niż odmiana pięciodrzwiowa.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 Prezentowany Peugeot 307 SW 1.6 HDI pochodzi o końca produkcji, dlatego stanowi dobrą propozycję - im dalej od debiutu, tym większa szansa, że typowe usterki zostaną zauważone przez producenta, a rozwiązania techniczne - zmodernizowane.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 To, że auto przeszło lifting w porównaniu z modelem debiutującym w 2002 roku, można łatwo poznać po przednich reflektorach. W prezentowanym Peugeocie 307 HDI z 2007 roku zastosowano nawet lampy projektorowe.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 Mówiąc o światłach Peugeota 307 1.6 HDI nie sposób nie wspomnieć o bardzo charakterystycznej wadzie tego modelu, która występowała szczególnie w egzemplarzach z początku produkcji: przepalających się żarówkach oświetlenia zewnętrznego. Niektóre żarówki potrafią się przepalić częściej niż raz na miesiąc!
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 Ogromne okno dachowe Peugeota 307 SW 1.6 HDI nie miewa na szczęście problemów z szczelnością, a to dlatego, że jest ono zamontowane na stałe. Zdarza się co prawda, że szyba pęka po przejeździe po dużych nierównościach, bo pracuje ona razem z karoserią, ale nie są to częste przypadki.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 Duża tylna klapa Peugeota 307 SW 1.6 HDI kryje pojemny, 520-litrowy kufer. Dzięki dużej pakowności, po wymontowaniu tylnych foteli francuskie auto oferuje ogromne możliwości przewozowe. Z reguły nie ma problemów z szczelnością klapy bagażnika.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 Jeżeli pojemność bagażnika komuś nie wystarcza, ma do dyspozycji relingi dachowe, w które wyposażony jest prezentowany Peugoet 307 SW z roku 2007. Są one bardzo starannie wykończone, a ciekawostką jest to, że nie mają ani jednej podpórki na całej swojej długości.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 Peugeot 307 SW 1.6 HDI raczej nie jest autem dla tych, którzy parkują "na styk" i często opierają się przednim zderzakiem o zaparkowany samochód. Przedni zderzak Peugeota 307 SW jest tak zaprojektowany, że nie ma na nim pewnej powierzchni odbijającej przez całą szerokość - na środku jest potężny grill.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 Dlatego znalezienie egzemplarza z niepoobijanym i nieuszkodzonym grillem i przednim zderzakiem nie jest łatwe. Z tyłu jest już normalnie - zderzak jest na całej szerokości. Ale jest on także niski, przez co zderzaki wysokich aut mogą znajdować się powyżej. Jak widać ze zdjęcia, ten Peugeot 307 SW ma czujniki parkowania.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 Na kierowcę Peugeota 307 SW 1.6 HDI czeka obszerny i dobrze wyprofilowany fotel z solidnym podparciem bocznym. Pozycja za kierownicą jest podwyższona, co sprzyja obserwowaniu drogi oraz redukuje zmęczenie na długich trasach. Niektórym kierowcom przeszkadzają wysunięte do przodu zagłówki.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 Za sprawą szklanego dachu kabina to królestwo światła, którego w Peugeocie 307 SW mamy tyle, ile w kilku innych samochodach razem wziętych. Ma to jednak swoje wady: w mocnym słońcu w upalne dni temperatura w kabinie sięga kosmicznego poziomu. Dach można co prawda zasłonić elektrycznie sterowaną roletą, ale to niewiele daje, bo ona też się nagrzewa.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 Dlatego sprawna i wydajna klimatyzacja to w Peugeocie 307 SW absolutna podstawa, jeżeli chcemy używać auta w lecie. Nowy panel klimatyzacji dwustrefowej jest bardzo prosty w obsłudze i mniej zawodny od klimatyzacji jednostrefowej z początków produkcji.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 Kierowca Peugeota 307 SW ma przed sobą bardzo elegancki kokpit wykonany z niezłej jakości materiałów. Pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna tak dla niskich, jak i wysokich kierowców. Widoczność do przodu jest znakomita, ale widok skosem na boki zasłaniają szerokie i daleko wysunięte słupki przednie.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 W prezentowanym Peugeocie 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 zamontowano bardzo eleganckie zegary z białymi cyferblatami. Czasem pojawia się na nich "choinka", czyli zapalają się wszystkie kontrolki jednocześnie, ale jest to spowodowane awarią centralnego komputera auta, a nie samego zestawu wskaźników.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 Ten właśnie komputer sterujący tzw. multipleksowaną instalacją Peugeota 307 SW 1.6 HDI jest główną przyczyną kłopotów z elektrycznością. Lampka podświetlająca schowek to chyba jedyna żarówka, która ma proste, elektryczne połączenie ze swoim włącznikiem, reagującym na otwarcie schowka.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 W przypadku innych urządzeń i żarówek jest inaczej: kierowca naciska jakiś przycisk, a komputer decyduje, co ma wtedy zrobić - np. włączyć kierunkowskaz lub światła mijania Peugeota 307 SW 1.6 HDI. Powodem niedomagań bywa zawilgocenie centralnego komputera. Na zdjęciu: przełącznik tempomatu.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 Nie inaczej jest w przypadku elektrycznie sterowanych szyb Peugeota 307 SW. Sygnał z przycisku trafia do komputera, a ten z kolei wysyła kod do modułu w drzwiach, a moduł przesyła prąd do silniczka podnośnika szyby. Dlatego również podnośniki szyb potrafią odmówić współpracy gdy elektronika zawiedzie.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 Czy więc elektronika Peugeota 307 SW da się jakoś okiełznać? Tak, ale po pierwsze, trzeba się liczyć z awariami od czasu do czasu, a po drugie - najlepiej znaleźć zorientowanego w temacie elektryka samochodowego. W autoryzowanych serwisach Peugeota często niestety wymienia się całe moduły bez postawienia diagnozy.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 Fabryczne radio w Peugeocie 307 SW 1.6 HDI to prawdziwy skarb. Nie dlatego, żeby grało nadzwyczajnie - przeciwnie, brakuje mu basów, a w drzwiach pojawiają się brzęczenia - tylko dlatego, że centralny komputer jest czuły na punkcie modelu zainstalowanego radioodtwarzacza. Próba zamontowania innego często prowadzi do "głupienia" instalacji.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 Do sterowania radiem służy tradycyjny dla Peugeota joystick. Tuż nad nim widzimy kolejny problematyczny element, który jednak w miarę upływu lat od debiutu 307 SW został ulepszony: dźwignię wycieraczek. Podobnie, jak dźwignia kierunkowskazów, jest to stały temat serwisowy w Peugeocie.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 Przejdźmy więc do elementów, które się nie psują, albo też znacznie trudniej je popsuć. Przednie fotele Peugeota 307 SW 1.6 HDI wyposażono w podłokietniki. Są one dość wygodne do jazdy poza miastem, jednak ich konstrukcja nie jest zbyt solidna i na ich mocowaniu z czasem powstaje luz.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 W oparciu przedniego fotela Peugeota 307 SW zamontowano praktyczny stolik. A może jednak jeszcze napiszemy coś o usterkach instalacji elektrycznej? Co zrobić, gdy zastrajkuje centralny komputer? Wyjścia są dwa. Albo wariant optymistyczny: wystarczy reset lub wgranie nowego oprogramowania. Wariant drugi to wymiana całej centralki w serwisie.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 Przestronne miejsca tylne w połączeniu z dużymi szybami bocznymi i ogromnym oknem dachowym Peugeota 307 HDI tworzą atmosferę idealną do wakacyjnych podróży i zwiedzania zza szyb samochodu. 307 SW 1.6 HDI to świetne auto turystyczne.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 Wystarczy jednak spojrzeć na miejsca tylne Peugeota 307 SW 1.6 HDI pod nieco innym kątem, aby przekonać się, że raczej nie będzie na nich wygodnie. Dzieje się tak dlatego, że kanapę podzielono na trzy indywidualne fotele. Te boczne są zbyt wąskie, by usiąść wygodnie, a miejsce środkowe nadaje się tylko na krótkie dystanse.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 Prezentowany Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 ma przejechane prawie 100 tys. km. Czy to dużo i czy należy się spodziewać kosztów? Spokojnie, dla zamontowanego pod maską 110-konnego turbodiesla to jeszcze nie maraton. Przynajmniej 50 tys. km powinien być spokój z niespodziewanymi wydatkami.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 Po 150 tys. km przeciętnej eksploatacji Peugeota 307 SW 1.6 HDI być może trzeba będzie wymienić turbosprężarkę (o zmiennej geometrii, więc tanio nie będzie) lub zregenerować dwumasowe koło zamachowe. Ten silnik sprawuje się w miarę niezawodnie, o ile karmimy go paliwem dobrej jakości (wtrysk Common Rail).
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 Koszt wymiany wtryskiwacza zależy od jego marki, która nie była taka sama przez cały okres produkcji silnika 1.6 HDI. Elektromagnetyczne wtryskiwacze Boscha dają się regenerować za kilkaset złotych, podczas gdy piezoelektryczne wtryskiwacze Siemensa są nienaprawialne i trzeba inwestować w nowe.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 Dźwignia biegów to kolejny element, który nie przysparza Peugeotowi 307 SW 1.6 HDI dobrej sławy, ponieważ linki sterujące rozciągają się i zacierają. Efektem jest nieprecyzyjna praca dźwigni. Jedno na co można zawsze liczyć w tym Peugeocie, to bardzo niskie zużycie oleju napędowego.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 Jak na diesla, motor 1.6 HDI o mocy 110 KM ma bardzo miły dla ucha dźwięk i odznacza się miękką, płynną pracą. Napęd ten najlepszą dynamikę zapewnia dopiero w górnych rejestrach obrotomierza, ale do dynamicznej jazdy wystarczy utrzymywać powyżej 2 tys. obrotów. Poniżej motor też ciągnie, ale na "ciąg" trzeba chwilę poczekać po dodaniu gazu.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007 A jak spisuje się zawieszenie Peugeota 307 SW 1.6 HDI? Na polskich drogach - nienajlepiej. Podczas pokonywania nierówności dokuczliwe są szczególnie stuki i hałasy dochodzące do kabiny. Na szczęście tylna belka zawieszenia ma mniej skomplikowaną i prostszą w serwisowaniu konstrukcję, niż w poprzednich modelach marki.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI z roku 2007

Jak zwykle na koniec - garść informacji o kosztach wymiany części w nieautoryzowanym serwisie. Wam życzymy, żebyście w swoim Peugeocie 307 SW musieli jak najmniej wymieniać!
Peugeot 307 SW 1.6 HDI - opinie motospace.pl: szykowne francuskie kombi kusi nowoczesnym stylem, ale niestety w aucie jest dużo nowoczesnej techniki, która z jakiegoś powodu lubi się psuć. Ponieważ ma to odzwierciedlenie w cenach na rynku aut używanych, to tym bardziej warto zainwestować w egzemplarz w dobrym stanie i z dokumentacją serwisową. Jakąkolwiek dokumentacją serwisową - bo trudno liczyć, by do tej pory poprzedni właściciel jeździł do ASO. Chyba, że nie mieszkał w Polsce, czyli było go na to stać.
Peugeot 307 SW 1.6 HDI - dane techniczne: Silnik wysokoprężny, turbodoładowany, czterocylindrowy, rzędowy, z czterema zaworami na cylinder i bezpośrednim wtryskiem paliwa Common Rail; pojemność skokowa: 1560 cm3; moc maksymalna: 109 KM przy 4000 obr./min.; maksymalny moment obrotowy: 240 Nm przy 1750 obr./min.; pięciobiegowa manualna skrzynia biegów; pojemność zbiornika paliwa: 60 l; przyspieszenie 0-100 km/h: 12,0 s; prędkość maksymalna: 183 km/h; masa własna: 1400 kg; ładowność: 450 kg. Peugeot 307 SW 1.6 HDI - spalanie w mieście/poza miastem/średnie (dane producenta): 6,1/4,3/4,9 l/100 km. Peugeot 307 SW 1.6 HDI - wymiary: długość: 4432 mm; szerokość z lusterkami/bez: b.d./1759 mm; wysokość: 1544 mm; rozstaw osi: 2708 mm; pojemność bagażnika 520-1540 l; opony montowane standardowo: 205/55 R16. 

Chcesz porozmawiać o usterkach aut używanych i ich naprawie? Dołącz do naszej grupy na facebooku!

Tekst: Michał Krasnodębski, zdjęcia: Robert Magdziak.