Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych

Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych
Honda Civic VIII - futurystyczne nadwozie, zwane UFO, kryje niezawodną technikę. Pod względem niezawodności Honda daje pozytywny przykład nawet na tle innych japońskich marek. Przeczytaj, dlaczego jeszcze używanym Civikiem, zwanym "UFO", warto się zainteresować!
Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych
Najpierw był prototyp, zaprezentowany w 2005 roku. Potem okazało się, że wersja przeznaczona do produkcji wcale nie została ugrzeczniona i wygląda jak UFO! Produkowana w latach 2006-2012 Honda Civic VIII generacji to auto, w którym (prawie) nic nie jest zwyczajne. Zapraszamy na przygodę z tym dziełem sztuki użytkowej. Lekko używanym...
Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych
Prezentowana na zdjęciach Honda Civic 1.8 VIII generacji została wyprodukowana w 2008 roku i jest to wersja Type S, która występowała wyłącznie w trzydrzwiowym nadwoziu. Dzięki temu Honda wygląda raczej jak rasowe kompaktowe coupe niż zwykły samochód. Ale, tak jak już zaznaczyliśmy, w tym Civiku niemal nic nie jest zwyczajne.
Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych
Tył Hondy Civic VIII to jednocześnie zaleta i wada tego modelu. Zaletą jest niewątpliwie futurystyczny design, którego nie da się pomylić z żadnym innym europejskim samochodem. Wada to kiepska widoczność do tyłu: nie dość, że szyba została podzielona spoilerem, to jeszcze nie ma wycieraczki.
Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych
Nadwozie Hondy, które zostało obsypane wieloma nagrodami za projekt, pełne jest designerskich smaczków. Popatrzcie na przykład na tę klamkę w kształcie strzałki. Niestety, bywa ona źródłem kłopotów - w używanych egzemplarzach zdarza się, że otwieranie drzwi odbywa się z oporami.
Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych
Kolejnym ulubionym motywem stylistów Hondy Civic VIII Type S VIII generacji był kształt zbliżony do trójkąta. Znajdziemy go na przykład na lusterkach bocznych, gdzie przyjmuje formę lampy kierunkowskazu...
Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych
...Na przednim zderzaku umieszczono trójkątne lampy przeciwmgielne. Nie mają one co prawda funkcji statycznego doświetlania zakrętów, ale użytkownicy zapewne się z tego ucieszą - dzięki temu rzadziej przepalają się żarówki.
Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych
Trójkątne są także wbudowane w atrapę tylnego "dyfuzora" końcówki wydechu. Takie wyszukane detale powodują, że na tle większości konkurentów Honda Civic 1.8 Type S wygląda tak, jakby była fabrycznie tuningowana. Układ wydechowy należy do trwałych elementów Hondy.

Zanim przejdziesz dalej - sprawdź, czy możesz zapłacić tańsze ubezpieczenie OC za Twoje auto!

Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych

Również tylne lampy Civika VIII generacji wykonano z niebywałą starannością. Przy oględzinach Hondy z drugiej ręki - i sprawdza się to w zasadzie niezależnie od modelu - warto zwrócić uwagę na fugi między elementami karoserii, które powinny być nieduże i idealnie równe. Wszelkie niedociągnięcia w tym zakresie sugerują przebytą kolizję.

Dobra wiadomość jest taka, że dostępne są zamienniki tylnych lamp zespolonych do Hondy "UFO", dzięki czemu w razie szkody parkingowej nie będzie trzeba wydawać fortuny na bardzo drogie oryginalne części od Hondy.

Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych
Jak już jesteśmy przy tylnej części nadwozia, to zajrzyjmy do bagażnika. Szok - kufer Hondy Civic 1.8 Type S ma pojemność aż 456 litrów. To wynik nieosiągalny dla kompaktowych hatchbacków konkurencji! Możliwości przewozowe Hondy są ogromne, a bagażnik w używanych autach jest szczelny i odporny na zawilgocenie.
Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych

Jeżeli spodobało Wam się nadwozie Hondy Civic 1.8 VIII generacji z roku 2008, to powinniście zakochać się także w kokpicie, który zaprojektowano z prawdziwie kosmicznym rozmachem. Do niektórych rozwiązań trzeba się przyzwyczaić, ale gwarantujemy - a Civikiem "UFO" w różnych wersjach (od podstawowej, przez Type S, po Type R) jeździliśmy wiele razy - że po przyzwyczajeniu można bez problemu obsługiwać wszelkie systemy pokładowe.

Jeżeli ktoś zastanawia się, do czego doprowadziłoby jeszcze bardziej ortodoksyjnie ekstremalne rozwinięcie takiego kokpitu, polecamy Hondę S2000. Jednak jej wysokoobrotowy silnik na tyle prowokuje do agresywnej jazdy, że jest to opcja optymalna dla rozsądnych i doświadczonych kierowców. Tylny napęd nie wybacza błędów tak, jak przedni naszego Civika.

Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych
Za kierownicą Hondy Civic 1.8 Type S usiądziecie w wygodnych, obszernych, dobrze trzymających na zakrętach fotelach. Zaznaczymy jednak, że te siedzenia usytuowano nisko, a nie każdy kierowca lubi siedzieć "na podłodze". Ilość miejsca na nogi jest przyzwoita.
Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych
Regulacja siedzeń Hondy Civic VIII 1.8 odbywa się za pomocą dźwigni i jest to niezawodne rozwiązanie. Na fotografii widać także przyjemną w dotyku tapicerkę welurową, którą wykończono wnętrze wersji Type S. Czasem w kabinie potrafi coś zaskrzypieć na wybojach, ale źródłem tych hałasów z reguły nie są fotele.
Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych

Wizyta na tylnej kanapie Hondy Civic VIII 1.8 jest niemniejszym zaskoczeniem od bagażnika. Mimo trzydrzwiowej karoserii, ilość miejsca na nogi jest imponująca! Co ciekawe, kanapę można złożyć jednym ruchem, a pod siedziskiem znajduje się spora ilość miejsca na np. torbę.

Siedzisko można także podnosić do pionu. Pakowność tej Hondy jest zadziwiająca, jadąc w dwie osoby można przewozić bardzo długie paczki (pasażer siedzi za kierowcą, fotel pasażera przedniego przesuwamy maksymalnie do przodu lub kładziemy oparcie).

Zanim przejdziesz dalej, zobacz także...

Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych

A teraz pora na dalszą część uczty - detale wnętrza. Zaczniemy od tego, co wygląda w miarę normalnie i zaznaczymy od razu, że nie będzie tego wiele. Takim "zwyczajnym" elementem kokpitu Hondy Civic VIII 1.8 Type S jest dźwigienka kierunkowskazu. Niezwyczajne jest jej działanie - jest krótka, a przełączniki działają bardzo, bardzo solidnie.

Jeżeli tylko ich działanie budzi jakiekolwiek wątpliwości, np. światła mijania zapalają się niepewnie, albo nie za każdym razem, to pozostaje szukać na rynku części używanej przy braku zamiennika, albo kupić nową część w ASO Hondy. Ta druga opcja to jednak znaczny wydatek (przynajmniej dziesięciokrotnie wyższy od zakupu części używanej) i dlatego warto przełącznik sprawdzić przed zakupem auta.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że sporadycznie zdarzają się awarie przedniego oświetlenia - najczęściej winny jest albo wspomniany przełącznik zespolony, albo spalone kostki elektryczne w obwodzie żarówek reflektorów.

Zamienniki reflektorów można bez problemu kupić, ale nie są to tanie części i trzeba liczyć się z kosztem kilkuset złotych. Listę cen zamienników przednich reflektorów do Hondy Civic VIII znajdziecie tutaj.

Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych

Nieco mniej rozbudowana jest dźwignia włączająca wycieraczki. Tutaj rzadko zdarzają się awarie - ani dźwignia, ani silnik wycieraczek z reguły nie sprawiają kłopotu nawet w mocno eksploatowanych egzemplarzach Hondy Civic VIII.

Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych
Projekt panelu z włącznikami ogrzewania foteli także nie wiąże się z żadnymi stylistycznymi fajerwerkami. Ten element wyposażenia także nie wzbudza zastrzeżeń w używanych Hondach Civic VIII.
Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych

Naszą listę "normalnie" wyglądających instrumentów kokpitu Hondy Civic 1.8 Type S zamyka panel sterowania elektrycznych szyb i lusterek. One też są po japońsku niezawodne i działają nawet w najbardziej leciwych Hondach Civic VIII generacji.

Ale to nie znaczy, że są wieczne...

...i gdyby doszło do zużycia podnośnika szyby, można znaleźć zamienniki, które jednak nie chcą być tanie - producenci i sprzedawcy części dobrze wiedzą, jak drogo jest w ASO japońskich marek i windują ceny zamienników.

Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych
A oto - radio Hondy Civic VIII. Owszem, dziś nie wygląda jakoś nadzwyczajnie, ale w czasach debiutu tego auta niewielu konkurentów miało tak mocno zintegrowane z kokpitem panele systemu audio. Panel bywa niestety źródłem hałasów podczas jazdy. Serwisy znają temat i pomagają, demontując panel i podkładając gąbkę.
Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych
Na lewym ramieniu obszytej skórą i bardzo efektownej kierownicy Hondy Civic VIII 1.8 Type S znalazły się przemyślane przyciski do sterowania radiem. Zaprojektowano je tak, aby trudno było przez przypadek ich użyć.
Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych

Prawe ramię prezentowanej Hondy Civic VIII Type S z roku 2008 zawiera z kolei przyciski do sterowania tempomatem. Układ kierowniczy bywa powodem kłopotów ze względu na awarie modułu elektrycznego wspomagania. Przy braku zamienników naprawa jest niestety kosztowna i wymaga wydania 4-5 tys. złotych.

Ponieważ w razie awarii trudno jest użytkować samochód, a wspomaganie potrafi odmówić współpracy bez zauważalnej przyczyny, to ciężko ocenić ryzyko takiej awarii. Można jednak założyć, że im większy przebieg auta i im więcej jeździło ono w mieście, tym większe ryzyko awarii wspomagania.

Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych
Charakterystyczną i bardzo rzadko spotykaną u innych marek cechą Hondy Civic VIII jest dzielony panel wskaźników. Cyfrowy prędkościomierz znalazł się pod przednią szybą i obserwujemy go ponad kierownicą, podczas gdy...
Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych
...obrotomierz zobaczymy w świetle koła kierownicy. Ma on wyjątkowo wyszukaną formę z centralnym wyświetlaczem. Niestety, także panel wskaźników Hondy Civic VIII 1.8 bywa źródłem niepożądanego hałasu i skrzypienia, ale wymontowanie go i zamontowanie z użyciem gąbki najczęściej załatwia sprawę.
Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych
Na środku kokpitu pod przednią szybą Hondy Civic VIII znalazł się także jeszcze jeden wyświetlacz, przekazujący między innymi informacje o ustawieniach klimatyzacji. Jak widać po liczbie wyświetlanych temperatur, prezentowane auto ma dwustrefową klimatyzację elektroniczną.
Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych

Do jej obsługi służy nietypowy zestaw przełączników i pokrętło do regulacji temperatury. Pod nim umieszczono przycisk Dual, który umożliwia połączenie ustawień lewej i prawej strony - wystarczy, że kierowca Hondy Civic VIII 1.8 Type S wyreguluje swoją temperaturę, a prawa strona kabiny skopiuje jego ustawienia.

Gdyby pojawiły się kłopoty z klimatyzacją, to warto znać ceny części, które ewentualnie będzie trzeba wymienić. Skraplacz, umieszczony przy chłodnicy i zwykle odpowiedzialny za ubytek czynnika chłodzącego, kosztuje około 450 zł.

Osuszacz można kupić za mniej niż 100 zł, a kompresor to wydatek od 800 zł do 2500 zł w zależności od producenta zamiennika. Nie są to może zaporowe koszty, ale fachowa ocena stanu klimatyzacji może pomóc w negocjacjach przy zakupie auta. Najważniejsze kryterium: klimatyzacja musi działać. Jeżeli nie działa, to trudno wyrokować, co trzeba będzie wymieniać.

Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych
A teraz pora zająć się specjalnością Hondy, czyli 1,8-litrowym silnikiem benzynowym, bardzo lubiącym wysokie obroty. Uruchamia się go tym oto przyciskiem. To czysty gadżet, bowiem aby to zrobić, trzeba najpierw włożyć kluczyk do stacyjki i go przekręcić. To, co jest nad przyciskiem, to dysza nawiewu.
Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych
Wbrew temu, co podają niektóre źródła, silnik 1.8 i-VTEC wcale nie jest prostą konstrukcją. Wyposażono go w zaawansowany system sterowania zaworami, który umożliwia pracę w tzw. cyklu Atkinsona, kiedy stopień rozprężania jest większy, niż stopień sprężania. Ktoś jeszcze powie, że ten silnik jest prosty?
Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych

Ten niezawodny motor ma 140 KM, co wystarcza na sprint do pierwszej "setki" w niecałe 9 sekund i osiągnięcie ponad 200 km/h. Jedynie bezobsługowy łańcuch rozrządu Hondy Civic VIII 1.8 i-VTEC miewa sporadyczne awarie napinacza oraz czasem potrafi się przedwcześnie rozciągnąć.

Kierowcę wspiera seryjny system kontroli stabilności, którego przycisk (wyłączający) widać na zdjęciu. Wsparciem i źródłem spokoju powinna być także świadomość, że rozciągniętego łańcucha rozrządu nie trzeba będzie wymieniać w ASO, bo można znaleźć zamienniki tego podzespołu, najczęściej dostępne na zamówienie.

Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych
Oto kolejny charakterystyczny dla Hondy Civic VIII element: sferyczna osłona dźwigni sześciobiegowej skrzyni. Cechą szczególną przekładni jest zalecenie wymiany oleju co 120 tys. km. Biegi w Civiku 1.8 nie wchodzą może super precyzyjnie, ale mechanizm sterujący dźwigni jest trwały.
Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych

Zawieszenie Hondy Civic VIII 1.8 Type S jest raczej twardo zestrojone. W odróżnieniu od poprzedniej generacji, z tyłu zamontowano prostą belkę skrętną zamiast układu wielowahaczowego. Plus takiego rozwiązania to trwałość - elementy metalowo-gumowe tylnego zawieszenia wymagają wymiany dopiero po 120-150 tys. km.

To dobry wynik, ale...

...warto mieć świadomość, że elementy przedniego zawieszenia do tej Hondy "UFO" nie są tanie. Nawet zamienniki, których ceny znajdziecie na tej liście, mają ceny niemal równie wysokie, co oryginalne części europejskich producentów do popularnych modeli samochodów.

Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych

Type S to bardzo bogato wyposażona wersja Hondy Civic VIII 1.8, dlatego nikogo zapewne nie zdziwi, że prezentowany egzemplarz miał na pokładzie komplet poduszek powietrznych.

Warto podkreślić, że dzięki ponadprzeciętnej niezawodności Hondy, można śmiało kupować egzemplarze z bogatym wyposażeniem bez obawy o lawinowe awarie, które zdarzają się w innych markach. Choćby w używanych Mercedesach, których utrzymanie w stuprocentowej sprawności potrafi kosztować tyle co cały samochód z rynku wtórnego...

Honda Civic VIII 1.8 Type S z roku 2008 - opinie, awarie, dane techniczne, ceny części zamiennych

Ponieważ fabryczny serwis i części do Hondy Civic VIII są drogie, prezentujemy koszt wymiany niektórych części w nieautoryzowanym serwisie. To są szacunkowe dane - dokładne ceny innych części znajdziecie w linkach, które podaliśmy w artykule. A teraz pora podsumowanie i dane techniczne.

Honda Civic VIII 1.8 i-VTEC Type S - opinie motospace.pl: Civic 8. generacji, zwany też UFO, to wyjątkowy samochód i dobrze utrzymuje cenę. Awarie jak na dzisiejsze warunki, a raczej jak na niezawodność samochodów, które można kupić w salonach z miniaturowymi doładowanymi benzyniakami, są sporadyczne. Honda Civic 1.8 to pewny typ. Warto ją mieć.

Honda Civic VIII 1.8 i-VTEC Type S - dane techniczne: Silnik benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, z czterema zaworami na cylinder i wielopunktowym wtryskiem paliwa do kolektora ssącego; pojemność skokowa: 1799 cm3; moc maksymalna: 140 KM przy 6300 obr./min.; maksymalny moment obrotowy: 174 Nm przy 4300 obr./min.; sześciobiegowa manualna skrzynia biegów; pojemność zbiornika paliwa: 50 l; przyspieszenie 0-100 km/h: 8,9 s; prędkość maksymalna: 205 km/h; masa własna: 1200 kg; ładowność: 550 kg.

Honda Civic VIII 1.8 i-VTEC Type S - spalanie w mieście/poza miastem/średnie (dane producenta): 8,8/5,5/6,7 l/100 km. Honda Civic VIII 1.8 i-VTEC Type S - wymiary: długość: 4270 mm; szerokość z lusterkami/bez: 2046/1785 mm; wysokość: 1460 mm; rozstaw osi: 2620 mm; pojemność bagażnika 415-1282 l; opony montowane standardowo: 225/45 R17. 

Chcesz porozmawiać o usterkach aut używanych i ich naprawie? Dołącz do naszej grupy na facebooku!

Tekst: Michał Krasnodębski, zdjęcia: Robert Magdziak.