BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenie

BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenie

BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenie

dat/articles/2013-04/bmw-e60-520i-z-roku-2004-349.jpg

BMW E60 to piękna limuzyna o genialnych właściwościach jezdnych. Poznaj jej walory, awaryjność, opinie, spalanie i dane techniczne i obejrzyj super zdjęcia klasyka gatunku!

Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:

BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenie

Oto, o czym zaraz przeczytasz:

Piękne auto, aksamitnie brzmiący silnik bez turbodoładowania, wygodna kabina, komfortowe zawieszenie - czego chcieć więcej? Poznaj je bliżej i zobacz, na jakie naprawy trzeba się przygotować!

BMW E60 - następca E39 spod ręki Chrisa Bangle

W 2003 roku zaprezentowano po raz pierwszy BMW serii E60, czyli następcę E39. Zaprojektowane przez Chrisa Bangle auto to jedno z nielicznych dzieł tego designera, które jest pełne uniwersalnego piękna i nie wzbudza kontrowersji. Auto od razu wywołało ogromne zainteresowanie.

BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenie

BMW E60 - jakość i radość z jazdy

BMW E60 okazało się tak udane, że do dziś stanowi symbol znakomitej jakości wykonania i pierwszorzędnych właściwości jezdnych. Jeżeli chodzi o zawieszenie, to w tej klasie chyba jedynie Audi dorównuje BMW. Żaden Mercedes, żaden Lexus w owym czasie nie dorastał BMW E60 do pięt prowadzeniem na drodze.

BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenieW czasie swojej premiery BMW E60 oferowało motoryzacyjne doznania z najwyższej półki, nieosiągalnej dla większości rywali. I tak pozostało do dziś: trudno byłoby znaleźć auto z rocznika 2004 - wtedy wyprodukowano prezentowane BMW 520i - które sprawia tak wiele radości z jazdy.

Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!

BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenie

Modele benzynowe - lepiej sprzed liftingu

BMW E60 w roku 2007 przeszło modernizację. Zwykle auta po liftingu są bardziej polecane, ale nie BMW E60! Okazuje się, że technika z modelu przed liftingiem jest bardziej niezawodna. Na przykład silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny nie są już tak trwałe, jak te z wtryskiem wielopunktowym - takim, jak w prezentowanym BMW 520i.

BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenieNadwozie BMW E60 520i jest bardzo precyzyjnie wykonane i wiek auta nie powinien tego zmienić. Wszelkie nierówności w szczelinach między elementami karoserii podpowiadają przebytą kolizję i takie auta powinny być znacznie tańsze w zakupie. Mimo to lepiej ich unikać. Dlaczego?
BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenie

Aluminiowe elementy nadwozia - uwaga na nieumiejętne naprawy blacharskie

Choćby dlatego, że do produkcji nadwozia BMW E60 520i wykorzystano między innymi aluminium. Z niego wykonano na przykład przednią maskę i elementy nośne przedniej części karoserii - to powoduje, że prawidłowa naprawa takiego BMW po kolizji wymaga znacznych nakładów finansowych. A tych jak wiadomo blacharze starają się unikać.

BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenie

Bardzo charakterystycznym elementem stylistycznym BMW E60 520i są przednie reflektory, które łączą nowoczesne przezroczyste szkło (a raczej plastik) z okrągłymi lampami. Warto skontrolować przejrzystość szkieł, a po zakupie unikać przecierania ich na sucho, bo można je łatwo porysować.

Zamienniki lamp do BMW E60 nie są tanie

Szkoda parkingowa? Reflektor marki Hella to koszt od 1600 do 3800 zł, dlatego jeżeli przednia lampa wygląda podejrzanie i jest ewidentnie nowa, to zapewne handlarz wstawił najtańszy chiński zamiennik. Sami zobaczcie, ile to kosztuje...

Na szczęście bez problemu można dostać zamienniki elektroniki sterującej lampami ksenonowymi, a także czujniki ugięcia zawieszenia, niezbędne do automatycznej regulacji reflektorów. Ceny tych podzespołów znajdziecie na tej liście.

BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenie

Jeżeli auto było fabryczne na oponach typu Run Flat, to na takich powinno już zawsze jeździć. Dlaczego?

Nadwozie BMW E60 520i ma bardzo niski współczynnik oporu powietrza, wynoszący 0,26. Jeżeli koła wyposażono w opony typu "run flat", nie powinno się montować normalnych opon. Dlaczego? Opona "run flat" ma inną sztywność, co zostało uwzględnione przez inżynierów podczas projektowania podwozia.

BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenie

Innymi słowy, wymieniając ogumienie "run flat" (ceny takich opon zobaczycie w tej wyszukiwarce, zaznaczając "run flat", standardowo w BMW E60 520i montowano opony o rozmiarze 225/55 R16) na normalne, znacząco zmienimy charakterystykę resorowania i prowadzenia BMW E60.

Co ciekawe, mimo genialnej stabilności jazdy, resorowanie wcale nie jest zbyt twarde. To duża sztuka, a BMW to jedna z niewielu marek, które znają tajemną recepturę.

BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenie

Aluminiowe zawieszenie BMW E60 - trwałe, ale kiedy zajdzie potrzeba wymiany, będzie drogo

Elementy zawieszenia BMW E60 520i wykonano niemal całkowicie z aluminium. Czy to oznacza wysokie koszty napraw? Niekoniecznie. Okazuje się bowiem, że zawieszenie tego modelu BMW jest ponadprzeciętnie trwałe nawet na polskich drogach.

Niemniej jeżeli trzeba będzie coś wymienić, tanio raczej nie będzie, bo w grę wchodzi zazwyczaj kilka elementów. Pewnym paradoksem jest fakt, że w wahaczach, które trzeba wymieniać, to nie kosztowne aluminium ulega zużyciu, tylko elementy metalowo-gumowe. A przy zakupie nowej części płacimy drogo głównie za... Aluminium.

Liczba wahaczy w zawieszeniu BMW serii 5 jest duża, a pomnożona przez liczbę producentów, którzy produkują zamienniki, robi się naprawdę ogromna. Sami zobaczcie, jak długa jest ich lista!

BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenie

BMW E60 - 6 cylindrów to podstawa

BMW E60 520i napędza danie firmowe bawarskiej firmy, czyli rzędowy sześciocylindrowiec. Ma pojemność 2,2 litra i dostarcza mocy 170 KM. To wystarczy na sprint do "setki" w 9 sekund i osiągnięcie 230 km/h. Takie osiągi dziś - w dobie powszechnego turbodoładowania - nie budzą już respektu, ale jak na wolnossący motor należy je uznać za dobre.

Jednak spalanie jest dość wysokie: w mieście producent określa je na 13 l/100 km, a średnio na 9 l/100 km. Warto jednak podkreślić, że dane te pochodzą jeszcze z czasów, kiedy fabryczne spalanie było do osiągnięcia w realnej jeździe. Na trasie (ale nie na autostradzie), jadąc BMW E60 520i, można się zmieścić w 7-8 litrach, a w mieście w mniej więcej 11-13 l/100 km.

BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenie

BMW E60 w benzynie - awarie cewek i wentylatora

Silnik BMW 520i uznawany jest za niezawodny, typowa część eksploatacyjna to wentylator chłodnicy. Czasem awarii ulegają także cewki zapłonowe. Za ok. 80 zł można kupić cewkę od Delphi, a ok. 140 zł kosztuje cewka Bosch - listę zamienników znajdziecie na tej liście.

W tym miejscu należy się uwaga - zanim nauczycie się melodii swojego sześciocylindrowego BMW, bądźcie ostrożni, gdy tylko poczujecie zmianę w rytmie pracy silnika albo spadek mocy.

Dlaczego?

Dlatego, że w sześciocylindrowcu awaria jednej z cewek nie jest tak ewidentna jak w silniku czterocylindrowym, który zaczyna wtedy pracować bardzo nierównomiernie. A z pozoru błaha awaria jednej cewki może uszkodzić katalizator, a bagatelizowana - nawet doprowadzić do wybuchu nagromadzonego w układzie wydechowym niespalonego paliwa.

BMW E60 520i - trwała manualna skrzynia biegów

Bardzo dobre opinie zbiera manualna skrzynia biegów, która nie ulega awariom nawet przy bardzo dużych przebiegach. Automaty nie są aż tak trwałe, ale to też solidne skrzynie - kupując E60 z automatyczną skrzynią biegów poszukalibyśmy jednak mocniejszego silnika.

BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenieKabina BMW E60 520i to doskonała propozycja dla wyznawców estetycznego minimalizmu. Instrumentarium umieszczone na szerokim kokpicie zredukowano do absolutnego minimum, ale akurat takiego, aby obsługa podstawowych elementów nie sprawiała problemów.
BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenie

Przestronna kabina i wygodne fotele

Miejsce kierowcy skrojono z rozmachem - zmieszczą się tu nawet koszykarze. Co więcej, będą oni mogli liczyć na wygodną pozycję za kierownicą i dobry dostęp do instrumentów. Zarówno siedzisko, jak i oparcie fotela BMW E60 520i, są odpowiednio długie, by podeprzeć nogi i plecy dryblasa.

BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenieO ile kierowca BMW E60 520i siedzi wygodnie, o tyle pasażer przedni może się pławić w luksusowej przestronności. Nie dość, że ma bardzo dużo miejsca na nogi, to jeszcze podłoga pod stopami jest płaska i szeroka. To bardzo odpręża. O awariach sterowania fotelami nie piszemy, bo występują sporadycznie.
BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenie

Zarówno kierowca, jak i pasażer BMW E60 520i mogą korzystać ze stopniowanego ogrzewania foteli. Mimo skomplikowanej elektroniki, awarie układu elektrycznego zdarzają się bardzo rzadko jak na auto klasy wyższej i zwykle dotyczą błahych elementów, jak np. elektrycznego podnośnika szyby.

Gdyby doszło do jego awarii, to w zależności od tego, w których drzwiach podnośnik przestał działać (najczęściej ma to miejsce w drzwiach kierowcy - z prozaicznego powodu: tam najczęściej używamy elektrycznych szyb), trzeba się liczyć z kosztem podzespołu rzędu 250-600 zł, o ile skorzystamy z np. takich zamienników. Warto pilnować mechanika, żeby delikatnie demontował i starannie zamontował bok drzwi, przy braku ostrożności można łatwo narobić niepotrzebnej szkody.

BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenie

Zegary BMW E60 520i są tak proste, że aż... wstyd? Wstydzą niech się marki, które absorbują uwagę kierowcy tysiącem niepotrzebnych informacji. Tu jest estetycznie, prosto i klarownie. No i w wyświetlaczach nie znikają już piksele, tak jak to bywało w poprzednim modelu.

Nawet teraz, kiedy uzupełniamy ten artykuł - a jest rok 2018 - BMW konsekwentnie pilnuje, żeby nie rozpraszać uwagi kierowcy i żeby zegary mieściły się w świetle koła kierownicy. To są elementarne, proste sprawy, a z jakiegoś powodu wielu producentów albo ich nie rozumie, albo kieruje się innymi przesłankami i trzeba robić zeza rozbieżnego, żeby obserwować prędkościomierz i obrotomierz.

BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenie

Na dźwigni kierunkowskazów umieszczono charakterystyczne dla BMW przyciski sterujące wskazaniami zegarów. Natomiast jeżeli na kierownicy zobaczycie, że łuszczy się plastik w okolicach przycisków, to nie ma się czym przejmować - ten typ tak ma. W BMW E60 łuszczą się także obudowy lusterek zewnętrznych.

Jeżeli zdarzy się, że któryś z przełączników przy kolumnie kierowniczej przestanie działać prawidłowo, to można liczyć na ofertę zamienników. Jest to o tyle istotne, że w ASO ten element jest z reguły bardzo drogi - wiedzą to dobrze właściciele marek, do których zamienników nie ma.

BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenie

Jeżeli chodzi o konsolę centralną kokpitu BMW E60 520i, to mamy do czynienia z rozwiązaniem o dwu twarzach. Pierwsza jest bardzo nowoczesna - to wyświetlacz telematyki auta, zintegrowany z kultowym już systemem iDrive. BMW miało szczęście, że Apple wcześniej nie opatentowało tej nazwy.

Awarie wyświetlacza centralnego do BMW E60 520i

Jeżeli chcecie kupić takie auto, to koniecznie dokładnie przyjrzyjcie się wyświetlaczowi centralnemu - czy nie ma uszkodzonych pikseli, nierównego podświetlenia - jego uszkodzenia nie są groźne dla auta, ale wiążą się z konkretnymi kosztami, które zależą dodatkowo od wersji i wielkości ekranu. Mimo że ofert używanych wyświetlaczy jest dużo, to trzeba trochę się natrudzić, żeby znaleźć pasującą część.

BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenie

Do sterowania interfejsem systemu iDrive w BMW E60 520i służy pokrętło umieszczone między przednimi fotelami. Amatorów tradycyjnego sterowania samochodem ostrzegamy: w roku 2004, z którego pochodzi prezentowane BMW 520i, iDrive był jeszcze w okresie niemowlęcym i jego obsługa niekoniecznie jest prosta.

Fani marki za to będą z przyjemnością używali pionierskiego systemu, który zapoczątkował erę sterowania systemami samochodów za pomocą manipulatora i ekranu.

BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenie

A teraz druga twarz - sterowanie klimatyzacją możliwe jest także za pomocą tradycyjnych pokręteł i przycisków. Mimo że klimatyzacja jest automatyczna, zastosowano pokrętła z pionową "rączką", którą można uchwycić w dwa palce. Bardzo to wygodne i rzadko spotykane w układach automatycznej klimatyzacji.

Awaria klimatyzacji? Duży wybór zamienników pozwala na tańszą i fachową naprawę układu

Mimo że BMW serii 5 E60 nie jest autem spotykanym na każdym rogu ulicy, to jeżeli chodzi o klimatyzację, dostępnych jest wiele zamienników najczęściej psujących się podzespołów. Można na przykład za kilkadziesiąt złotych znaleźć czujniki temperatury wewnętrznej i zewnętrznej, niezbędne do prawidłowej pracy klimatyzacji. Jeżeli klimatyzacja dziwnie reaguje na ustawienia, raz chłodzi a raz grzeje, to winowajcą mogą być czujniki.

Jeżeli klimatyzacja całkiem przestanie chłodzić, to mogło dojść do rozszczelnienia układu, np. w najbardziej narażonym na czynniki atmosferyczne - bo znajdującym się przy chłodnicy - skraplaczu.

Natomiast w egzemplarzach ze znacznymi przebiegami wymiany może wymagać kompresor klimatyzacji, który można kupić w cenie od około 800 zł (regenerowany) do nawet 5000 zł (!). Dokładne ceny zamienników kompresora klimatyzacji do BMW E60 znajdziecie na tej liście - warto wiedzieć, na jakie koszty trzeba się przygotować.

Pamiętajcie, nigdy nie dajcie się naciągnąć na bajkę typu "klimatyzacja oczywiście, jest, sprawna, tylko zapomniałem jej nabić czynnikiem".

Warto też mieć świadomość, że kompresor z reguły będzie mniej trwały, jeżeli silnik pracował ciągle na wysokich obrotach, czyli np. pokonywał głównie niemieckie autostrady. Na szczęście stan kompresora stosunkowo łatwo ocenić przed zakupem auta: wprawne ucho usłyszy jego nadmiernie głośną pracę, a tłuste ślady przy osi kompresora ostrzegą o zużyciu uszczelnień.

BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenie

Wyświetlacz systemu iDrive może także służyć do informowania o tym, co "wyśledziły" czujniki parkowania - w tym przypadku umieszczone zarówno z przodu, jak i z tyłu BMW E60 520i. To urządzenie też jest niezawodne i aut z bogatym wyposażeniem w tej akurat marce nie trzeba się bać.

Gdyby jednak zdarzyła się szkoda parkingowa lub jeden z czujników w zderzakach przestał działać prawidłowo, to dobrze wiedzieć, że - co prawda na zamówienie - dostępne są zamienniki tych czujników, zarówno przednich, jak i tylnych.

BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenie

A jak wygląda komfort na tylnej kanapie? Jeżeli z przodu nie siedzi wysoki kierowca, to za nim będzie bardzo wygodnie. Jednak ilość miejsca na nogi niekoniecznie sprosta oczekiwaniom, jakie stawiamy tak dużej, bo długiej na 4,84 m, limuzynie.

W bezwypadkowym BMW E60 wszystko powinno być idealnie ze sobą spasowane

Przed zakupem używanego BMW serii 5 warto przyjrzeć się stanowi uszczelek drzwi, a w szczególności ich spasowaniu i przyleganiu do nadwozia oraz samym drzwiom (powinny się lekko i pewnie zamykać). Jeżeli auto nie miało wypadku i naprawy blacharskiej tanim kosztem, to wszystko powinno wyglądać i działać idealnie - BMW są bardzo starannie montowane.

BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenie

Za tylną kanapą BMW E60 520i mamy bagażnik o przyzwoitej pojemności 520 litrów. W aucie z tylnym napędem ze skomplikowanym tylnym zawieszeniem to naprawdę dobry wynik. Jednak nie spodziewajmy się, że kufer będzie ustawny.

Nie będzie. :)

Wymiana akumulatora na nowy markowy? 600 zł

Tradycyjnie dla BMW, w bagażniku e60 znajduje się też akumulator, który w przypadku 520i ma pojemność 80 Ah. Dzięki przeniesieniu akumulatora do bagażnika przód jest lżejszy, a tylne koła lepiej dociążone. Warto wiedzieć, że taki akumulator do BMW E60 520i tani raczej nie będzie: za akumulator Bosch lub Varta zapłacicie około 600 zł, oferty tych i innych producentów znajdziecie na tej liście.

BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenie

BMW e60 520i - opinia na podsumowanie

Czy utrzymanie 520i jest kosztowne? W serwisie BMW jest drogo, ale odradzamy korzystanie z warsztatów niespecjalizujących się w naprawach BMW. Nowoczesna konstrukcja auta wymaga wysokich kwalifikacji. Niefachowa naprawa BMW 520i może w ostatecznym rozrachunku wyjść drożej niż w ASO.

W tej sytuacji najważniejszym czynnikiem, który może zadecydować o kosztach naszej przygody z e60 520i, jest stan, w jakim go kupimy. W przypadku tego auta należy unikać okazji o niepewnej przeszłości, bo taki zakup potrafi się później straszliwie zemścić na portfelu nabywcy.

Czyli wychodzi na to, że na BMW e60 520i trzeba mieć sporo pieniędzy i rezerwę na ewentualne wydatki. Ale dla kogoś, kto kocha samochody, to naprawdę wspaniałe auto. A co najważniejsze, ma solidny, sześciocylindrowy silnik bez turbodoładowania, którego brzmienie śni się po nocach właścicielom nowszych modeli czterocylindrowych. Życzymy Wam takiego samochodu. Kupujcie. Dbajcie. I nie sprzedawajcie!

BMW E60 520i z roku 2004 - komfort i klasa w dobrej cenie

Na koniec - emblemat, który często pada łupem zdobywców takich trofeów. Oni wiedzą, co dobre - trudno o limuzynę, która mogłaby się poszczycić tak dobrą opinią. Szacunek! A teraz pora na porcję danych producenta.

BMW e60 520i - dane techniczne

Silnik benzynowy, sześciocylindrowy, rzędowy, z czterema zaworami na cylinder i wielopunktowym wtryskiem paliwa (Siemens MS45) do kolektora ssącego; pojemność skokowa: 2171 cm3; moc maksymalna: 170 KM przy 6100 obr./min.; maksymalny moment obrotowy: 210 Nm przy 3500 obr./min.; sześciobiegowa manualna skrzynia biegów; pojemność zbiornika paliwa: 70 l; przyspieszenie 0-100 km/h: 9,0 s; elastyczność 80-120 km na 4. biegu: 9,4 s; elastyczność 80-120 na 5. biegu: 12,5 s; prędkość maksymalna: 230 km/h; masa własna: 1560 kg; ładowność: 540 kg. UWAGA: spalanie i osiągi podane dla benzyny 98-oktanowej. Według BMW silnik toleruje paliwo o minimalnej liczbie oktanowej 91.

BMW e60 520i - spalanie

Zużycie paliwa w mieście/poza miastem/średnie (dane producenta): 13,0/6,8/9,0 l/100 km; norma emisji spalin: EU4.

BMW e60 520i - wymiary

Długość: 4841 mm; szerokość z lusterkami/bez: b.d./1846 mm; wysokość: 1468 mm; rozstaw osi: 2888 mm; pojemność bagażnika 520 l; opony montowane standardowo: 225/55R16 95 W. 

Chcesz sprawdzić, gdzie najtaniej ubezpieczyć BMW E60? Pokaże Ci to ten kalkulator OC i AC!

Chcesz porozmawiać o usterkach aut używanych i ich naprawie? Dołącz do naszej grupy na facebooku!

Tekst: Michał Krasnodębski, zdjęcia: Robert Magdziak.

-> Przeczytaj test pięknego BMW E39 525d Touring

Autor: Michał Krasnodębski Facebook

Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.

KOMENTARZE