BMW E60 520i z roku 2004

BMW E60 520i z roku 2004 - silnik, opinie, awarie, dane techniczne, spalanie
BMW E60 to piękna limuzyna o genialnych właściwościach jezdnych. Poznaj jej walory, awaryjność, opinie, spalanie i dane techniczne
BMW E60 520i z roku 2004 W 2003 roku zaprezentowano po raz pierwszy BMW serii E60, czyli następcę E39. Zaprojektowane przez Chrisa Bangle auto to jedno z nielicznych dzieł tego designera, które jest pełne uniwersalnego piękna i nie wzbudza kontrowersji. Auto od razu wywołało ogromne zainteresowanie.
BMW E60 520i z roku 2004 BMW E60 okazało się tak udane, że do dziś stanowi symbol znakomitej jakości wykonania i pierwszorzędnych właściwości jezdnych. Jeżeli chodzi o zawieszenie, to w tej klasie chyba jedynie Audi dorównuje BMW. Żaden Mercedes, żaden Lexus w owym czasie nie dorastał BMW E60 do pięt prowadzeniem na drodze.
BMW E60 520i z roku 2004 W czasie swojej premiery BMW E60 oferowało motoryzacyjne doznania z najwyższej półki, nieosiągalnej dla większości rywali. I tak pozostało do dziś: trudno byłoby znaleźć auto z rocznika 2004 - wtedy wyprodukowano prezentowane BMW 520i - które sprawia tak wiele radości z jazdy.
BMW E60 520i z roku 2004 BMW E60 w roku 2007 przeszło modernizację. Zwykle auta po liftingu są bardziej polecane, ale nie BMW E60! Okazuje się, że technika z modelu przed liftingiem jest bardziej niezawodna. Na przykład silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny nie są już tak trwałe, jak te z wtryskiem wielopunktowym - takim, jak w prezentowanym BMW 520i.
BMW E60 520i z roku 2004 Nadwozie BMW E60 520i jest bardzo precyzyjnie wykonane i wiek auta nie powinien tego zmienić. Wszelkie nierówności w szczelinach między elementami karoserii podpowiadają przebytą kolizję i takie auta powinny być znacznie tańsze w zakupie. Mimo to lepiej ich unikać. Dlaczego?
BMW E60 520i z roku 2004 Choćby dlatego, że do produkcji nadwozia BMW E60 520i wykorzystano między innymi aluminium. Z niego wykonano na przykład przednią maskę i elementy nośne przedniej części karoserii - to powoduje, że prawidłowa naprawa takiego BMW po kolizji wymaga znacznych nakładów finansowych. A tych jak wiadomo blacharze starają się unikać.
BMW E60 520i z roku 2004 Bardzo charakterystycznym elementem stylistycznym BMW E60 520i są przednie reflektory, które łączą nowoczesne przezroczyste szkło (a raczej plastik) z okrągłymi lampami. Warto skontrolować przejrzystość szkieł, a po zakupie unikać przecierania ich na sucho, bo można je łatwo porysować.
BMW E60 520i z roku 2004 Nadwozie BMW E60 520i ma bardzo niski współczynnik oporu powietrza, wynoszący 0,26. Jeżeli koła wyposażono w opony typu "run flat", nie powinno się montować normalnych opon. Dlaczego? Opona "run flat" ma inną sztywność, co zostało uwzględnione przez inżynierów podczas projektowania podwozia.
BMW E60 520i z roku 2004 Innymi słowy, wymieniając ogumienie z "run flat" na normalne, znacząco zmienimy charakterystykę resorowania i prowadzenia BMW E60. Co ciekawe, mimo genialnej stabilności jazdy, resorowanie wcale nie jest zbyt twarde. To duża sztuka, a BMW to jedna z niewielu marek, która zna tajemną recepturę.
BMW E60 520i z roku 2004 Elementy zawieszenia BMW E60 520i wykonano niemal całkowicie z aluminium. Czy to oznacza wysokie koszty napraw? Niekoniecznie. Okazuje się bowiem, że zawieszenie tego modelu BMW jest ponadprzeciętnie trwałe nawet na polskich drogach. Niemniej jeżeli trzeba będzie coś wymienić, tanio raczej nie będzie. Pewnym paradoksem jest fakt, że w wahaczach, które trzeba wymieniać, to nie kosztowne aluminium ulega zużyciu, tylko elementy metalowo-gumowe. A przy zakupie nowej części płacimy drogo głównie za... Aluminium.
BMW E60 520i z roku 2004 BMW E60 520i napędza danie firmowe bawarskiej firmy, czyli rzędowy sześciocylindrowiec. Ma pojemność 2,2 litra i dostarcza mocy 170 KM. To wystarczy na sprint do "setki" w 9 sekund i osiągnięcie 230 km/h. Takie osiągi budzą respekt, jednak spalanie jest dość wysokie: w mieście producent określa je na 13 l/100 km, a średnio na 9 l/100 km. Warto jednak podkreścić, że dane te pochodzą jeszcze z czasów, kiedy fabryczne spalanie było do osiągnięcia w realnej jeździe. Na trasie (ale nie na autostradzie), jadąc BMW E60 520i, można się zmieścić w 7-8 litrach, a w mieście w mniej więcej 10-13 l/100 km.
BMW E60 520i z roku 2004 Silnik BMW 520i uznawany jest za niezawodny, typowa część eksploatacyjna to sprzęgło wentylatora chłodnicy (ok. 700 zł). Czasem awarii ulegają także cewki zapłonowe (ok. 200 zł). Bardzo dobre opinie zbiera również manualna skrzynia biegów, która nie ulega awariom nawet przy bardzo dużych przebiegach.
BMW E60 520i z roku 2004 Kabina BMW E60 520i to doskonała propozycja dla wyznawców estetycznego minimalizmu. Instrumentarium umieszczone na szerokim kokpicie zredukowano do absolutnego minimum, ale akurat takiego, aby obsługa podstawowych elementów nie sprawiała problemów.
BMW E60 520i z roku 2004 Miejsce kierowcy skrojono z rozmachem - zmieszczą się tu nawet koszykarze. Co więcej, będą oni mogli liczyć na wygodną pozycję za kierownicą i dobry dostęp do instrumentów. Zarówno siedzisko, jak i oparcie fotela BMW E60 520i, są odpowiednio długie, by podeprzeć nogi i plecy dryblasa.
BMW E60 520i z roku 2004 O ile kierowca BMW E60 520i siedzi wygodnie, o tyle pasażer przedni może się pławić w luksusowej przestronności. Nie dość, że ma bardzo dużo miejsca na nogi, to jeszcze podłoga pod stopami jest płaska i szeroka. To bardzo odpręża. O awariach sterowania fotelami nie piszemy, bo występują sporadycznie.
BMW E60 520i z roku 2004 Zarówno kierowca, jak i pasażer BMW E60 520i mogą korzystać ze stopniowanego ogrzewania foteli. Mimo skomplikowanej elektroniki, awarie układu elektrycznego zdarzają się bardzo i zwykle dotyczą błahych elementów, jak np. elektrycznego podnośnika szyby.
BMW E60 520i z roku 2004 Zegary BMW E60 520i są tak proste, że aż... wstyd? Wstydzą niech się marki, które absorbują uwagę kierowcy tysiącem niepotrzebnych informacji. Tu jest estetycznie, prosto i klarownie. No i w wyświetlaczach nie znikają już piksele, tak jak to bywało w poprzednim modelu.
BMW E60 520i z roku 2004 Na dźwigni kierunkowskazów umieszczono charakterystyczne dla BMW przyciski sterujące wskazaniami zegarów. Natomiast jeżeli na kierownicy zobaczycie, że łuszczy się plastik w okolicach przycisków, to nie ma się czym przejmować - ten typ tak ma. W BMW E60 łuszczą się także obudowy lusterek zewnętrznych.
BMW E60 520i z roku 2004 Jeżeli chodzi o konsolę centralną kokpitu BMW E60 520i, to mamy do czynienia z rozwiązaniem o dwu twarzach. Pierwsza jest bardzo nowoczesna - to wyświetlacz telematyki auta, zintegrowany z kultowym już systemem iDrive. BMW miało szczęście, że Apple wcześniej nie opatentowało tej nazwy.
BMW E60 520i z roku 2004 Do sterowania interfejsem systemu iDrive w BMW E60 520i służy pokrętło umieszczone między przednimi fotelami. Amatorów tradycyjnego sterowania samochodem ostrzegamy: w roku 2004, z którego pochodzi prezentowane BMW 520i, iDrive był jeszcze w okresie niemowlęcym i jego obsługa niekoniecznie jest prosta.
BMW E60 520i z roku 2004 A teraz druga twarz - sterowanie klimatyzacją możliwe jest także za pomocą tradycyjnych pokręteł i przycisków. Mimo że klimatyzacja jest automatyczna, zastosowano pokrętła z pionową "rączką", którą można uchwycić w dwa palce. Bardzo to wygodne i rzadko spotykane w układach automatycznej klimatyzacji.
BMW E60 520i z roku 2004 Wyświetlacz systemu iDrive może także służyć do informowania o tym, co "wyśledziły" czujniki parkowania - w tym przypadku umieszczone zarówno z przodu, jak i z tyłu BMW E60 520i. To urządzenie też jest niezawodne i aut z bogatym wyposażeniem w tej akurat marce nie trzeba się bać.
BMW E60 520i z roku 2004 A jak wygląda komfort na tylnej kanapie? Jeżeli z przodu nie siedzi wysoki kierowca, to za nim będzie bardzo wygodnie. Jednak ilość miejsca na nogi niekoniecznie sprosta oczekiwaniom, jakie stawiamy tak dużej, bo długiej na 4,84 m, limuzynie.
BMW E60 520i z roku 2004 Za tylną kanapą BMW E60 520i mamy bagażnik o przyzwoitej pojemności 520 litrów. W aucie z tylnym napędem ze skomplikowanym tylnym zawieszeniem to naprawdę dobry wynik. Jednak nie spodziewajmy się, że kufer będzie ustawny. Nie będzie. Tradycyjnie dla BMW, w bagażniku e60 znajduje się też akumulator, który w przypadku 520i ma pojemność 80 Ah. Dzięki przeniesieniu akumulatora do bagażnika przód jest lżejszy, a tylne koła lepiej dociążone.
BMW E60 520i z roku 2004 BMW e60 520i - opinie motospace.pl: czy utrzymanie 520i jest kosztowne? W serwisie BMW jest drogo, ale odradzamy korzystanie z warsztatów niespecjalizujących się w naprawach BMW. Nowoczesna konstrukcja auta wymaga wysokich kwalifikacji. Niefachowa naprawa BMW 520i może w ostatecznym rozrachunku wyjść drożej niż w ASO. W tej sytuacji najważniejszym czynnikiem, który może zadecydować o kosztach naszej przygody z e60 520i, jest stan, w jakim go kupimy. W przypadku tego auta należy unikać okazji o niepewnej przeszłości, bo taki zakup potrafi się później straszliwie zemścić na portfelu nabywcy. Czyli wychodzi na to, że na BMW e60 520i - czy to nowe, czy używane - trzeba mieć sporo pieniędzy i rezerwę na ewentualne wydatki. Ale dla kogoś, kto kocha samochody, to naprawdę wspaniałe auto. A co najważniejsze, ma nieskomplikowany, sześciocylindrowy silnik bez turbodoładowania, którego brzmienie śni się po nocach właścicielom nowszych modeli czterocylindrowych. Życzymy Wam takiego samochodu. Kupujcie. Dbajcie. I nie sprzedawajcie!
BMW E60 520i z roku 2004

Na koniec - emblemat, który często pada łupem zdobywców takich trofeów. Oni wiedzą, co dobre - trudno o limuzynę, która mogłaby się poszczycić tak dobrą opinią. Szacunek! A teraz pora na porcję danych producenta.
BMW e60 520i - dane techniczne: Silnik benzynowy, sześciocylindrowy, rzędowy, z czterema zaworami na cylinder i wielopunktowym wtryskiem paliwa (Siemens MS45) do kolektora ssącego; pojemność skokowa: 2171 cm3; moc maksymalna: 170 KM przy 6100 obr./min.; maksymalny moment obrotowy: 210 Nm przy 3500 obr./min.; sześciobiegowa manualna skrzynia biegów; pojemność zbiornika paliwa: 70 l; przyspieszenie 0-100 km/h: 9,0 s; elastyczność 80-120 km na 4. biegu: 9,4 s; elastyczność 80-120 na 5. biegu: 12,5 s; prędkość maksymalna: 230 km/h; masa własna: 1560 kg; ładowność: 540 kg. UWAGA: spalanie i osiągi podane dla benzyny 98-oktanowej. Według BMW silnik toleruje paliwo o minimalnej liczbie oktanowej 91. BMW e60 520i - spalanie w mieście/poza miastem/średnie (dane producenta): 13,0/6,8/9,0 l/100 km; norma emisji spalin: EU4;. BMW e60 520i - wymiary: długość: 4841 mm; szerokość z lusterkami/bez: b.d./1846 mm; wysokość: 1468 mm; rozstaw osi: 2888 mm; pojemność bagażnika 520 l; opony montowane standardowo: 225/55R16 95 W. 

Chcesz porozmawiać o usterkach aut używanych i ich naprawie? Dołącz do naszej grupy na facebooku!

Tekst: Michał Krasnodębski, zdjęcia: Robert Magdziak.

-> Przeczytaj test pięknego BMW E39 525d Touring