Choć Wrangler staje się coraz bardziej cywilizowanym i komfortowym pojazdem, to jego pierwowzór powstał z myślą o służbie w armii. Jeep z pewnością nie jest mięczakiem!
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
Oto para okrągłych "oczu", którymi Jeep Wrangler z kpiną patrzy na poczynania konkurentów i zmiany w światowych trendach designu terenówek. Zamiast gonić modę, ten pojazd o aerodynamice stodoły trzyma się własnych zasad i korzeni. Jeżeli wystające zawiasy drzwi i klocowata sylwetka komuś przeszkadzają, niech kupi sobie inny samochód!
Wrangler to niewątpliwie typ zdobywcy i jak się za moment okaże, ma ku temu solidne podstawy. Określenie "unlimited" oznacza w nazewnictwie marki wersję czterodrzwiową, a testowanego Rubicona przykrywa zdejmowany sztywny dach. Również drzwi można odkręcić i zdemontować.
Napis Rubicon na masce ucieszy każdego fana jazdy terenowej. Oznacza on, że mamy do czynienia z Wranglerem wyposażonym w blokadę mechanizmów różnicowych, solidne ogumienie, rury progowe mocowane do ramy, stalowe osłony zespołów podwozia oraz elektrycznie rozłączany stabilizator przedniej osi. Z tym typem nie ma żartów!
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
Czterodrzwiowy Unlimited jest zauważalnie dłuższy od odmiany dwudrzwiowej. Parametrem, który zainteresuje fanów off-roadu jest zapewne wydłużony rozstaw osi, który nie pozwoli już pokonywać tak stromych szczytów wzniesień jak krótką wersją Jeepa. Mimo tego możliwości terenowe Wranglera Unlimited Rubicon pozostają wyjątkowe.
Przed wjechaniem w teren warto przyjrzeć się wnętrzu, ono bowiem najlepiej pokazuje, jak ten samochód mimo swojego utylitarnego i męskiego charakteru powoli wpuszcza na pokład wygodę i elektryczne udogodnienia. Siedzenia przednie są nadspodziewanie obszerne i wygodne, a opcjonalnie można je wyposażyć w ogrzewanie.
Amatorzy dłuższych wycieczek z pewnością ucieszą się z dużego, prawie 500-litrowego bagażnika, pod którego podłogą znalazł się jeszcze dodatkowy schowek. Ponieważ koło zapasowe umieszczono przezornie na zewnątrz drzwi, to w razie jego wymiany nie trzeba opróżniać bagażnika - genialnie proste, a niezwykle praktyczne rozwiązanie.
W obecnej edycji Wranglera kierowca ma przed sobą tradycyjnie prawie pionową szybę i cywilizowany kokpit, w którym można zająć całkiem wygodną (oczywiście jak na charakter auta) pozycję. Lusterko, które widać za szybą, może być sterowane elektrycznie, a szyb też nie trzeba opuszczać za pomocą korbki. Luksus!
Na kierownicy, którą wykonano ze smakiem, znalazły się przyciski do sterowania fabrycznym zestawem audio oraz tempomatem. Obsługa tego drugiego urządzenia wymaga pewnego przyzwyczajenia ze względu na nieco nietypowy dla europejskiego nabywcy sposób wybierania poszczególnych funkcji.
Zegary o "połówkowej" skali pozwoliły zmieścić także wyświetlacze, które dostarczają kierowcy informacji podczas jazdy. Wrangler ma na pokładzie komputer pokładowy, chociaż liczba jego funkcji jest dość ograniczona.
Fabryczny system nagłośnieniowy czyta "empetrójki" i na życzenie można go rozbudować. Dostaniemy wtedy audio klasy premium z sześcioma głośnikami oraz subwooferem. "Napędzający" ten sprzęt sześciokanałowy wzmacniacz ma łączną moc 368 watów, a głośniki zostały rozlokowane m.in. w pałąku między środkowymi słupkami.
Pokrętła klimatyzacji, która w aucie amerykańskim jest standardem, a nie dodatkowo płatnym "luksusem", przypominają te znane z europejskich samochodów. Przewietrzanie wnętrza jest wystarczająco skuteczne aby schłodzić czterodrzwiowe nadwozie z założonym dachem. Poniżej widać przycisk kontroli stabilności oraz asystenta zjazdu.
Testowane auto wyposażono w automatyczną skrzynię biegów o pięciu przełożeniach, a tuż obok jej dźwigni widać lewarek przełączania napędu oraz reduktora. Jego przełożenie w wersji Rubicon jest dość ekstremalne: auto może jechać z kontrolowaną prędkością od... 0,8 km/h! To jest prawdziwy bieg "pełzający" nie tylko z nazwy.
Te dwa przełączniki są wyjątkowo przydatne w terenie. Pierwszy z nich umożliwia rozłączenie stabilizatora przedniego umożliwiając niespotykane wykrzyżowanie osi i zachowanie kontaktu wszystkich kół z podłożem w ekstremalnych warunkach. Drugi steruje blokadami przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego.
Silnik wysokoprężny ma pojemność 2.8 i moc 200 KM. W wersji ze skrzynią automatyczną dostarcza 460 Nm momentu obrotowego już od 1600 obrotów na minutę. Dzięki "automatowi" nie musimy się martwić, że obroty spadną poniżej granicy działania turbiny, co bardzo pomaga w terenie, szczególnie początkującym kierowcom bez off-roadowego doświadczenia.
Z szacunku dla czystości karoserii, na sesję zdjęciową wysłaliśmy Wranglera nie w prawdziwy trudny teren, tylko do... piaskownicy. Tutaj nawet przeciętne auto osobowe z napędem 4x4 dało by sobie radę, ale Jeep jest przygotowany do znacznie cięższych wyzwań. Jego podstawową bronią jest zawieszenie oparte na sztywnych mostach z przodu i z tyłu.
Obcierania o podłoże nie trzeba się obawiać - podwozie zostało osłonięte blachą, a wzmocnione przekładnie mostów nie boją się gwałtownych zmian obciążenia. Podstawową osią napędową jest oś tylna, w razie potrzeby dołączamy napęd przedni. Można z niego korzystać jedynie na nawierzchniach o obniżonej przyczepności, bo auto nie ma międzyosiowego dyferencjału.
Podjazd pod wzniesienie ułatwiają przełożenie redukcyjne oraz asystent podjazdu, który umożliwia bezpieczne ruszenie na wzniesieniu bez ryzyka stoczenia się pojazdu. Działa to w ten sposób, że po zdjęciu nogi z pedału hamulca ciśnienie w układzie hamulcowym jest sztucznie podtrzymywane przez moment, aby kierowca zdążył przełożyć stopę na gaz.
Rączka pod sufitem przyda się nie tylko do wsiadania, lecz także podczas jazdy i to niekoniecznie terenowej. Jeep ma podwozie zestrojone przede wszystkim z myślą o jeździe off-roadowej i na asfaltowej trasie, a szczególnie na autostradzie, może nieprzyzwyczajonym pasażerom napędzić stracha. W takich warunkach Wrangler nie sprawia wrażenia stabilności na drodze.
O ile rączka przed pasażerem nie jest koniecznością, o tyle umieszczony na niej napis pomaga przełknąć rachunki na stacji paliw. Bo chociaż Wranglera napędza diesel, to w mieście połyka on kilkanaście litrów na sto kilometrów, a przy szybkiej jeździe autostradowej wynik ten niewiele się poprawia! Cóż, auto waży prawie dwie tony - ale za to producent ma wieloletnią tradycję.
Ile kosztuje bilet wstępu za kierownicę spoglądającego okrągłymi oczami Jeepa? Wrangler Unlimited Rubicon 2.8 CRD kosztuje 175 900 zł. Ciekawe, o ile taniej kupują go nabywcy za Oceanem...
Autor: Michał Krasnodębski
Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.
Oto informacje o danych, przetwarzanych podczas korzystania z naszej strony. Zamykając ten komunikat - czyli klikając w przycisk "Przejdź do serwisu" - zgadzasz się na opisane poniżej działania.
Ta strona używa cookies. Korzystasz ze strony zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki lub urządzenia do przeglądania stron internetowych - treści dostępnej w internecie. Jeśli Twoje ustawienia zezwalają na zapisywanie cookie, to takowe są zapisywane.
Co to są cookies? Pliki cookies (“ciasteczka") stanowią dane informatyczne, są to pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu, inaczej rzecz biorąc w Twoim urządzeniu - komputerze, telefonie, czy też innym urządzeniu z przeglądarką stron internetowych lub innym podobnym oprogramowaniem.
Cookies pozwalają na identyfikację komputera z którego użytkownik wszedł na stronę. Używamy plików cookie, które są niezbędne, aby umożliwić Ci poruszania się po serwisie, albo w celu zapewnienia pewnych podstawowych funkcji. Używamy cookies, aby zwiększyć funkcjonalność witryny poprzez przechowywanie np. preferencji.Daje to nam możliwość poprawy wydajności i funkcjonalności naszej strony internetowej, aby zapewnić Państwu lepsze działanie strony.
Udzielając zgody na cookies w wyskakującym komunikacie, który zobaczycie przy pierwszej wizycie na naszej stronie internetowej, zgadzacie się na zapisywanie "ciastek" na Waszym urządzeniu, z którego przeglądacie naszą stronę, oraz na przetwarzanie zapisywanych tam danych. Zakres danych oraz politykę bezpieczeństwa firm trzecich, z którymi współpracujemy, zobaczycie w sekcji "cookie ze stron powiązanych".
Są dwa rodzaje cookies:
Cookies związane z tzw. sesją - to cookies utrzymywane tylko podczas gdy przeglądarka jest uruchomiona. W momencie jej zamknięcia takie "cookies" są kasowane. Cookies sesyjne są do prostych spraw technicznych takich jak logowanie, lepsza nawigacja.
Cookies trwałe - tego rodzaju ciasteczka są zachowywane na twardym dysku użytkownika (przeglądarka je zapisuje).
Wyszczególnione działania cookies z naszej strony:
Ulepszona nawigacja na stronie, dzięki cookie w niektórych przypadkach możemy sprawdzić preferencje użytkownika co sprawia, że skrypty mogą podsunąć użytkownikowi jego preferencje. Zwiększamy dzięki temu wydajność strony internetowej.
Dzięki cookie możemy sprawdzić czy jesteś nowym czy też powracającym użytkownikiem, a co z tym idzie możemy dostosować stronę tak, by nie pokazywać Ci tych samych informacji kilkukrotnie, jak i też pokazać Ci specjalną informację tylko dla powracających użytkowników.
Cookies pozwala nam stosować statystyki i analizy dzięki którym dowiadujemy się o preferencjach i pochodzeniu użytkowników. Co też pozwala nam na prawidłowy rozwój naszego portalu w dobrym kierunku, gdyż dzięki temu wiemy co jest w naszym serwisie najbardziej popularne.
Jeśli na stronie jest koszyk zakupowy (jest możliwość robienia zakupów) korzysta on z plików cookies.
Jeśli na stronie jest możliwość logowania (dostęp tylko dla subskrybentów, użytkowników zalogowanych) wykorzystuje ona cookies.
Pliki cookies mogą służyć do zapewnienia bezpieczeństwa, wykorzystywane są do wykrywania nadużyć obrębie serwisu.
Jeśli na stronie jest możliwość głosowania/oceniania może wykorzystywać ona cookies.
Jeśli na stronie istnieje możliwość wykorzystywania śledzenia poleceń - program partnerski, wykorzystuje ona cookies. Dzięki tej funkcji mamy możliwość śledzenia poleceń - mamy możliwość sprawdzenia kto polecił naszą stronę innemu użytkownikowi dzięki czemu zwiększamy funkcjonalność naszego serwisu.
Elementy Flash (Adobe Flash Player) - na podstronach mogą znajdować się elementy flash. Moga one także korzystać z technologii cookie zapisując różne ustawienia. Na stronie dostawcy oprogramowania - znajdziesz szczegóły dotyczące bezpieczeństwa: http://www.adobe.com/security/flashplayer/.
Cookie ze stron powiązanych: Korzystamy z usług firm zewnętrznych, które przetwarzają dane takie jak np. długość czy częstotliwość sesji i nie mamy wpływu na rodzaj gromadzonych w ten sposób danych oraz zakres ich przetwarzania. Poniżej znajdziesz listę usług firm zewnętrznych, z których korzystamy, wraz z opisami. Zgadzając się na korzystanie z cookies na wyskakującym monicie przy pierwszej wizycie na naszej stronie, zgadzasz się na zapis ciastek oraz powierzenie danych sesyjnych wymienionym poniżej podmiotom trzecim. Na podstronach mogą wystąpić takie elementy, które korzystają z cookies, jak:
Linki (hiperłącza) do innych stron internetowych, każda z tych stron posiada swoją politykę cookies, jeśli skorzystasz (klikniesz w link) powinieneś zapoznać się z polityką cookies strony na której się znalazłeś.
Narzędzia społecznościowe AddThis (Oracle) w formie przycisków osadzonych na stronie, informacje o zakresie i rodzaju przetwarzanych danych znajdziesz tutaj: https://www.addthis.com/privacy/privacy-policy/
Narzędzia Google: statystyki Google Analytics, reklamy google, mapka google, narzędzie google plus, filmy z serwisu youtube i inne - szczegółowy opis polityki plików cookie usług związanych z google znajdziesz tutuaj: http://www.google.com/policies/privacy/.
Narzędzia FaceBook - możesz znaleźć na naszej stronie narzędzie typu ramka fanów, przycisk lubię to i inne narzędzia udostępnione przez FaceBook oraz piksel facebooka - mogą one korzystać z plików cookie - opis działania znajdziesz tutaj: https://www.facebook.com/about/privacy/cookies.
Strona może posiadać także inne ‘osadzone’ przyciski oraz materiały reklamowe, aplikacje, które umożliwiają użytkownikom witryny polubienie, podlinkowanie i podejmowanie innych akcji za pośrednictwem serwisów społecznościowych i powiązanych. Nie kontrolujemy tych serwisów, każdy z nich posiada swoje ustawienia cookies, każdy tych serwisów ma swoją politykę cookies. Ustawiając odpowiednio swoją przeglądarkę możesz decydować czy chcesz tym firmom dać tą możliwość.
Jak wyłączyć cookies? Przeglądając tą stronę korzystasz z urządzenia lub przeglądarki (oprogramowania na komputerze), które takowe zapisywanie cookies umożliwia. W wielu przypadkach opcja zapisywania cookies jest domyślnie włączona - domyślnie dopuszcza zapisywanie cookies.
Informacje dotyczące ustawień cookies i podobnych technologi - blokowanie, usuwanie można znaleźć materiałach pomocy przeglądarki, urządzenia z którego w tej chwili korzystasz lub na stronie Jak działa coookies? - cookies.edu.pl.
Korzystanie z tych rozwiązań może wpływać na możliwość korzystania z naszej witryny, naszych aplikacji, oraz witryn i aplikacji powiązanych. Niestety wbrew najszczerszym chęciom nie jesteśmy w stanie zapewnić sprawnego funkcjonowania strony dla urządzeń z wyłączoną obsługą cookies.
Przy konstruowaniu powyższej polityki związanej z zapisem cookies oraz powierzaniu przetwarzania danych sesji firmom trzecim wykorzystaliśmy m.in. wiedzę z cookies.edu.pl.
Pozdrawiamy i życzymy miłej lektury naszej strony.