TOP10 najchętniej kupowanych kompaktów w 2018 roku - co warto kupić?

TOP10 najchętniej kupowanych kompaktów w 2018 roku - co warto kupić?

TOP10 najchętniej kupowanych kompaktów w 2018 roku - co warto kupić?

dat/articles/2019-02/top10-najchetniej-kupowanych-kompaktow-w-2018-roku-co-warto-kupic-680.jpg

Auta kompaktowe to ciągle najpopularniejsza klasa samochodów, kupowanych w Polsce. SUV-y są droższe, kombi klasy średniej też drogie i za duże, a vany mniej stabilne na drodze. Chcesz zobaczyć, jakie kompakty Polacy wybierali w roku 2018?

  1. Skoda Octavia: 21 125 sztuk
  2. Opel Astra: 15 282 samochody
  3. Volkswagen Golf: 14 190 aut
  4. Toyota Auris: 12 073 pojazdy
  5. Ford Focus: 11 126 nowych samochodów
  6. Skoda Rapid: 9833 nowe auta
  7. Fiat Tipo: 8059 aut z salonu
  8. Toyota Corolla: 7509 pojazdów
  9. Seat Leon: 6038 sztuk
  10. Kia Ceed: 5854 nowe auta

W zasadzie na tej liście Toyota powinna być na drugim miejscu, bo sprzedaż Aurisa i bazującego na niej sedana powinny się sumować. Do tego Skoda Octavia to trochę naciągany kompakt...

Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:

TOP10 najchętniej kupowanych kompaktów w 2018 roku - co warto kupić?

...bo co prawda dzieli technikę z Golfem, jednak jest bardzo dużym samochodem, przestronnością i pojemnością bagażnika konkurencyjnym wobec klasy średniej. Ale - mimo że Skoda ma w ofercie kompaktowego Rapida - Octavia od lat z jakiegoś powodu trafia do zestawienia kompaktów.

W danych napotkasz spore zamieszanie - z dwóch powodów. Po pierwsze, jedni importerzy mają cenniki rocznika 2019, inni jeszcze 2018, a jeszcze gdzie indziej nie ma ani słowa o wyprzedaży rocznika, ale ceny są promocyjne. Po drugie, jedni producenci podają spalanie według starego cyklu NEDC, drudzy według nowego WLTP, a jeszcze inni… Według WLTP, ale przeliczonego na NEDC.

Traktuj więc to zestawienie orientacyjnie - z dystansem i rozsądkiem. Bo to, że według statystyki sprzedaży nowych samochodów w salonach w 2018 roku Polacy najchętniej kupują auto X czy Y wcale nie musi oznaczać, że dla Ciebie będzie ono najlepszym wyborem.

TOP10 najchętniej kupowanych kompaktów w 2018 roku - co warto kupić?

1. Skoda Octavia: 21 125 nowych samochodów w 2018 roku

  • Długość: 4670 mm (liftback) i 4667 (kombi)
  • Pojemność bagażnika: 590 l (liftback) i 610 (kombi)
  • Ceny od: 70 050 zł za Skodę Octavia 1.0 TSI 115 KM
  • Plusy: ogromny bagażnik, bardzo przestronna kabina, komfortowe resorowanie, wysoka stabilność jazdy, dynamiczne i oszczędne silniki, prosta obsługa instrumentów, rozległa sieć serwisowa

Ceny Skody Octavii w promocji na nowe samochody startują obecnie od 70 050 zł - tyle kosztuje wersja 1.0 TSI 115 KM z manualną skrzynią 6-biegową w specyfikacji Active.

Jak na podstawowy napęd, silnik TSI zapewnia Skodzie Octavii więcej niż wystarczające osiągi - sprint do 100 km/h trwa równo 10 sekund, a katalogowe spalanie wynosi od 5,4 do 6,1 l/100 km.

Trzycylindrowy jednolitrowy silnik 1.0 TSI ma fantastyczną charakterystykę do codziennej jazdy - maksymalny moment obrotowy wynosi aż 200 Nm i dostępny jest od 2000 do 3500 obrotów na minutę. Nawet dwulitrowy silnik wolnossący nie mógłby marzyć o takiej dobrej elastyczności, a prędkość maksymalna to 205 km/h.

Wyposażenie Skody Octavii 1.0 TSI Active obejmuje m.in.:

  • Stalowe koła 15-calowe
  • Klimatyzację manualną Climatic
  • Radio Swing z ekranem 6,5 cala, wejście SD i USB
  • Bluetooth
  • Elektrycznie sterowane szyby przednie
  • Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka
  • Centralny zamek z pilotem
  • Hamulec antykolizyjny, 7 poduszek powietrznych
  • Regulację wysokości fotela kierowcy
  • Światła do jazdy dziennej i lampy tylne LED

Jeżeli Twój budżet na to pozwala, to polecam mocniejszy silnik, dostępny w tej samej wersji wyposażenia - Skoda Octavia 1.5 TSI 150 KM Active za 76 500 zł.

TOP10 najchętniej kupowanych kompaktów w 2018 roku - co warto kupić?

To bardzo dobra cena jak za napęd, który rozpędza Skodę Octavię do pierwszej "setki" w zaledwie 8,3 sekundy, a prędkość maksymalna to 223 km/h.
Maksymalny "ciąg" tego silnika wynosi 250 Nm między 1500 a 3500 obrotów na minutę, a więc elastyczność jest jeszcze wyższa niż w litrowym silniku wersji 1.0 TSI.

Co ciekawe, katalogowe spalanie Skody Octavii 1.5 TSI 150 KM wynosi od 5,6 do 6,2 l/100 km czyli bardzo nieznacznie wzrasta w stosunku do najtańszej Octavii 1.0 TSI.

Najtańszy diesel w Skodzie Octavii 1.6 TDI 115 KM kosztuje przynajmniej 75 400 zł i w tym przypadku silnik wysokoprężny opłaca się niemal zawsze - bo mniej pali, a kosztuje niewiele więcej od najtańszej wersji benzynowej o tej samej mocy.

Skodę Octavię można kupić także z silnikami 2.0 TSI 190 KM i 2.0 TDI 150-184 KM, ale to już z pewnością nie są auta najczęściej kupowane w polskich salonach. 

Konfigurator Skody Octavii

Mapa dealerów Skody

Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!

TOP10 najchętniej kupowanych kompaktów w 2018 roku - co warto kupić?

2. Opel Astra: 15 282 nowe samochody w 2018 roku

  • Długość: 4370 mm (hatchback) i 4702 mm (kombi)
  • Pojemność bagażnika: 370 l (hatchback) i 540 l (kombi)
  • Ceny od: 57 200 zł za Opla Astrę 1.0 Turbo 105 KM
  • Plusy: komfortowe resorowanie, wysoka stabilność jazdy, dobre ceny, wygodna kabina, rozległa sieć serwisowa

U Opla panują niekończące się promocje na nowe samochody, dzięki którym Astra ma bardzo dobre ceny. Najtańszy Hatchback Opel Astra 1.0 Turbo 105 KM Essentia kosztuje 57 200 zł.

Nie będzie to z pewnością rakieta, ale przyspieszenie do "setki" trwa tylko 11,6 sekundy - wyraźnie więcej, niż w opisywanej przed chwilą litrowej Skodzie Octavii 1.0 TSI, ale też całkiem przyzwoicie jak na podstawową wersję silnikową.

Jeżeli kojarzycie podstawowego Opla Astrę z silnikami 1.4/1.6 TwinPort, to ten jednolitrowy motorek będzie od nich znacznie mocniejszy dzięki momentowi obrotowemu 170 Nm, dostępnemu w przedziale od 1800 do aż 4250 obr./min. Ta górna wartość jest tak wysoka, że wygląda na błąd, ale tyle Opel podaje w swoim katalogu. Spalanie Opla Astry 1.0 Turbo to średnio 5,6-6,2 l/100 km.

Co m.in. zawiera specyfikacja Essentia?

TOP10 najchętniej kupowanych kompaktów w 2018 roku - co warto kupić?

  • 6 poduszek powietrznych
  • Wspomaganie ruszania pod wzniesienie HSA
  • Manualną klimatyzację
  • Radio R300 z Bluetooth, USB i 4 głośnikami
  • Komputer pokładowy
  • Elektrycznie sterowane przednie szyby
  • Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka
  • 15-calowe koła stalowe
  • Światła dzienne LED
  • Fotel kierowcy z regulacją wysokości

Idealnym napędem dla Astry wydaje się benzynowy silnik 1.4 Turbo o mocy 125 KM. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 230 Nm i dostępny jest w przedziale od 2000 do 3500 obr./min.

Taki Opel Astra 1.4 Turbo kosztuje 63 300 zł i dostępny jest dopiero od specyfikacji Enjoy. Auto rozpędza się do "setki" w 9,2 sekundy. Prędkość maksymalna: 205 km/h, średnie spalanie: 6,1-6,8 l/100 km.

W porównaniu do Essentia, Opel Astra Enjoy ma m.in. takie dodatkowe elementy:

  • Kierownica obszyta skórą z przyciskami
  • Tempomat z ogranicznikiem prędkości
  • Elektrycznie sterowane szyby tylne

Ceny diesli zaczynają się od 69 100 zł za Opla Astrę 1.6 diesel 110 KM i w tym przypadku można liczyć na kolejne 5000 zł rabatu u dealera. W odróżnieniu od Skody Octavii, u Opla najtańszy diesel jest znacznie droższy od najtańszej "benzyny" stąd aby taki zakup się opłacał, trzeba robić duże przebiegi, by zysk na niższym spalaniu zrekompensował różnicę w cenie zakupu.

Taki Opel Astra 1.6 diesel 110 KM rozpędza się do "setki" w 11,2 sekundy, prędkość maksymalna wynosi 200 km/h, a średnie spalanie - 4,8-5,4 l/100 km.

Konfigurator Opla Astry

Mapa dealerów Opla

TOP10 najchętniej kupowanych kompaktów w 2018 roku - co warto kupić?

3. Volkswagen Golf: 14 190 nowych aut w 2018 roku

  • Długość: 4255 mm (hatchback) i 4567 mm (kombi)
  • Pojemność bagażnika: 380 l (hatchback) i 605 l (kombi)
  • Ceny od: 70 190 zł za Volkswagena Golfa 1.0 TSI 85 KM
  • Plusy: wysoka stabilność jazdy, komfort resorowania, bardzo praktyczne i przestronne wnętrze, mocne i oszczędne silniki, prosta obsługa instrumentów, rozległa sieć serwisowa

Golf to wybitny samochód kompaktowy pod wieloma względami, ale jeżeli ktoś szuka auta typowo rodzinnego z wielkim bagażnikiem, a nie stać go na Passata, to zapewne wybiera Skodę Octavię.

Tym bardziej, że przy takiej samej mocy silnika - np. 115 KM - jest chwilowo od Golfa tańsza. I nie ma wersji 85-konnej, tak jak Volkswagen Golf 1.0 TSI 85 KM Trendline za 70 190 zł.

Taki 85-konny Volkswagen Golf 1.0 TSI rozpędza się do "setki" w 11,9 sekundy, co jak na podstawową wersję jest przyzwoitym wynikiem. Prędkość maksymalna wynosi 180 km/h, a średnie spalanie - 4,8 l/100 km wg starego cyklu pomiarowego NEDC.

Moment obrotowy wynosi 175 Nm - tyle, co w dwuzaworowych, dwulitrowych silnikach wolnossących, kiedy je jeszcze produkowano.

Volkswagen Golf 1.0 TSI o mocy 115 KM jest o 6600 zł droższy - i tak nie będzie to rakieta, więc fanów dynamicznej jazdy odeślę kulturalnie po silnik 1.5 TSI za 83 290 zł.

Golf 1.0 TSI 115 KM (200 Nm) przyspiesza do "setki" w  9,8 sekundy i rozpędza do 198 KM/h. Średnie spalanie jest praktycznie identyczne jak w silniku 85 KM.

TOP10 najchętniej kupowanych kompaktów w 2018 roku - co warto kupić?

Wersja 1.5 130 KM ma moment obrotowy na poziomie mocniejszego litrowego silnika (200 Nm) natomiast jest on dostępny w bardzo szerokim zakresie (1400-4000 obr./min) i dzięki temu silnik 1.5 TSI wydaje się znacznie mocniejszy.

Przyspieszenie do "setki" zabiera mu 9,1 s, a prędkość maksymalna to 210 km/h. Średnie zużycie paliwa wg NEDC to tylko 4,8 l/100 km.

Specyfikacja Trendline zawiera m.in.:

  • Światła przednie dzienne oraz lampy tylne LED
  • Fotel kierowcy z regulacją wysokości
  • Kierownica i dźwignia biegów obszyte skórą
  • Asystent ruszania na wzniesieniu i zjeździe
  • Hamulec wielokolizyjny
  • 7 poduszek powietrznych
  • Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS
  • Monitoring zmęczenia kierowcy
  • Centralny zamek z pilotem
  • Elektromechaniczny hamulec postojowy z Auto-Hold
  • Klimatyzacja manualna Climatic
  • Komputer pokładowy
  • Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne
  • Radio z 6,5-calowym ekranem dotykowym, 4 głośnikami, czytnikiem kart SD
  • Autonomiczne hamowanie w razie ryzyka kolizji
  • Stalowe koła 15-calowe

Najtańszy Volkswagen Golf z silnikiem Diesla kosztuje 88 590 zł i jest to wersja o mocy 115 KM - to znacznie więcej od wersji benzynowej o tej samej mocy. Żeby taki zakup się opłacał, trzeba dużo jeździć.

Jeżeli jesteś tu nie później niż na początku roku, to może załapiesz się na bardzo wysokie rabaty, jakie Volkswagen dawał na auta z rocznika 2018. Od cen Golfa podanych wyżej też można liczyć na zniżki.

Konfigurator Volkswagena Golfa

Mapa dealerów Volkswagena

TOP10 najchętniej kupowanych kompaktów w 2018 roku - co warto kupić?

4. Toyota Auris: 12 073 samochody z salonów w 2018 roku

  • Długość: 4330 mm (hatchback) i 4595 mm (kombi)
  • Pojemność bagażnika: 360 l (hatchback) i 600 l (kombi)
  • Ceny od: 55 900 zł za Toyotę Auris Classic 1.33 99 KM
  • Plusy: trzy lata gwarancji, renoma niezawodności, prosty silnik bez turbo, prosta obsługa instrumentów, rozległa sieć serwisowa, dobra cena, dostępny niedrogi wariant hybrydowy, wielki bagażnik (kombi)

Tak, jak zaznaczyliśmy wcześniej, wynik sprzedaży Aurisa powinien sumować się z bliźniaczą technicznie Corollą, ale ponieważ oba auta zostały ujęte w zestawieniu oddzielnie, to tak się nimi zajmiemy.

Po prezentacji nowej Toyoty Corolli, zastępującej Aurisa, schodzący z rynku model stał się Aurisem Classic. Ceny wyprzedaży rocznika startują już od 55 900 zł za 99-konną Toyotę Auris Classic 1.33 Dual VVT-i.

Taki napęd pozwala na rozpędzenie do "setki" w 12,6 sekundy, natomiast moment obrotowy 128 Nm, dostępny przy 3800 obr./min, nie czyni tego silnika kulturystą. To raczej opcja o naprawdę podstawowej dynamice - znacznie niższej niż w przypadku np. 85-konnego silnika VW Golfa 1.0 TSI. Spalanie w Toyocie Auris 1.33 VVT-i wynosi od 5,5 do 5,6 l/100 km zależnie od wyposażenia.

Znacznie rozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się Toyota Auris 1.6 Valvematic o mocy 132 KM za 61 400 zł, przy czym ten silnik jeszcze bardziej lubi wysokie obroty od swojego mniejszego "brata". Jeżeli i Ty je lubisz, dogadacie się :)

Maksymalny moment obrotowy wynosi 160 Nm przy 4400 obr./min, a maksymalna moc osiągana jest aż przy 6400 obr./min. Przyspieszenie do "setki" zabiera hatchbackowi 10 sekund, a średnie spalanie mieści się w przedziale 6,1-6,1 l/100 km.

TOP10 najchętniej kupowanych kompaktów w 2018 roku - co warto kupić?

Bardzo oszczędny (średnio 4 l/100 km) i znany z trwałości diesel 1.4 D-4D 90 KM Active kosztuje 67 500 zł, a najciekawsza opcja napędowa - Toyota Auris 1.8 Hybrid 136 KM (4 l/100 km) - wymaga wyłożenia 77 400 zł.

Zdecydowanie namawiam do wersji hybrydowej - na tle konkurencji jest ona bardzo zaawansowana technicznie a jednocześnie prosta w konstrukcji (brak sprzęgła, alternatora, typowej skrzyni biegów, paska napędu osprzętu silnika).

W mieście spalanie potrafi być bardzo, bardzo niskie, na drogach podmiejskich hybryda także dobrze sobie poradzi - gorzej będzie na autostradzie, gdzie hybrydowy Auris spali tyle co typowe auto benzynowe z silnikiem 1.8 bez turbo.

Specyfikacja Active zaraz Cię zaskoczy, bo zawiera m.in.:

  • Elektrycznie sterowane szyby przednie
  • Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne
  • Centralny zamek z pilotem
  • Kierownicę wielofunkcyjną
  • Komputer pokładowy
  • Klimatyzację automatyczną (!)
  • Światła dzienne i tylne pozycyjne LED
  • 15-calowe felgi stalowe (hybryda: aluminiowe)
  • Analogowy prędkościomierz (hybryda: cyfrowy)
  • Regulacja wysokości fotela kierowcy
  • Radio z 4 głośnikami, Bluetooth i USB/AUX-IN
  • Odtwarzacz płyt CD
  • 7 poduszek powietrznych
  • Wspomaganie ruszania pod wzniesienie

Toyota Auris Classic to bardzo sensowna oferta. Warto ją rozważyć.

Konfigurator Toyoty Auris Classic

Mapa dealerów Toyoty

TOP10 najchętniej kupowanych kompaktów w 2018 roku - co warto kupić?

5. Ford Focus: 11 126 nowych samochodów z salonu w 2018 roku

  • Długość: 4378 mm (hatchback) i 4668 mm (kombi)
  • Pojemność bagażnika: 375 l (hatchback) i 608 l (kombi)
  • Ceny od: 63 900 zł za Forda Focusa 1.0 100 KM
  • Plusy: ponadprzeciętna stabilność jazdy, wybitnie komunikatywny układ kierowniczy, przestronna kabina, dynamiczne i oszczędne silniki, wyzywający styl, rozległa sieć serwisowa

Najtańszy Ford Focus 1.0 EcoBoost Trend o mocy 100 KM ma bardzo dobrą cenę promocyjną: 63 900 zł. Przyspiesza do "setki" w przyzwoite 12,1 sekundy, a moment obrotowy 170 Nm dostępny od 1400 do 4000 obrotów zapewnia elastyczność i ciąg dokładnie tam, gdzie jest potrzebny podczas codziennej jazdy. Średnie spalanie to 4.8 l/100 km, a prędkość maksymalna - 186 km/h.

Komu to nie wystarczy, może zamówić Forda Focusa 1.0 EcoBoost 125 KM Trend za 67 900 zł - ten napęd zapewni już sprint do "setki" w 10 sekund, a to jest właśnie ta magiczna granica, która pozwala powiedzieć, że jest to wystarczający napęd do auta kompaktowego.

W tej wersji silnikowej moment obrotowy nie ulega zmianie, spalanie pozostaje praktycznie na poziomie wersji 100-konnej, a prędkość maksymalna rośnie do 200 km/h.

Większym mocarzem jest osiągający 150 KM i 240 Nm (1600 obr./min) Ford Focus 1.5 EcoBoost, który w wersji Trend Edition kosztuje już pokaźne 80 300 zł w promocyjnej cenie. Ten motor pozwala na sprint do "setki" w 8,8 sekundy, rozpędzenie się do 210 km/h, a średnie spalanie to 5,3 l/100 km.

Ceny diesli startują od 73 000 zł - tyle kosztuje Ford Focus 1.5 EcoBlue 95 KM/300 Nm Trend, którego średnie spalanie to zaledwie 3,5 l/100 km. Komu nie wystarczy przyspieszenie do "setki" w 11,4 sekundy i chciałby rozpędzać się w sekund dziesięć, może dopłacić 3500 zł do mocniejszej wersji o mocy 120 KM/300 Nm.

TOP10 najchętniej kupowanych kompaktów w 2018 roku - co warto kupić?

Ze względu na taki sam poziom maksymalnego momentu obrotowego, jazda Focusem z dieslem 95 i 120 KM przynosi podobne wrażenia, chyba że odwiedzisz wysokie rejestry obrotomierza.

Specyfikacja Forda Focusa Trend zawiera m.in.:

  • 16-calowe stalowe koła
  • Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne
  • Światła do jazdy dziennej LED
  • Radio MyConnection z 4,2-calowym kolorowym wyświetlaczem, Bluetooth, USB, 6 głośnikami, sterowaniem na kierownicy
  • Klimatyzacja manualna
  • Autonomiczne hamowanie w razie ryzyka kolizji
  • Ogranicznik prędkości
  • Kierownica i dźwignia biegów wykończone skórą
  • Centralny zamek z pilotem
  • Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne
  • Programowany kluczyk Ford MyKey

Specyfikacja Trend Edition zawiera dodatkowo:

  • Aluminiowe felgi 16-calowe
  • Światła przeciwmgielne ze statycznym doświetlaniem zakrętów
  • Radio SYNC 2.5 z 8-calowym ekranem dotykowym, dwoma gniazdami USB i funkcją wzywania pomocy
  • Sportowe przednie fotele
  • Elektryczny hamulec postojowy z funkcją Auto-Hold

Nowy Ford Focus występuje także z silnikiem benzynowym 1.5 EcoBoost 182 KM i dieslem 2.0 EcoBlue 150 KM, ale to z pewnością nie są wersje kupowane przez statystycznego Kowalskiego.

Bardzo przyjemne auto, jedna z najciekawszych rynkowych nowości, jeżeli lubisz jeździć (po zakrętach) - spróbuj Forda :)

A jeżeli chcesz samodzielnie wybrać, czy lepszy byłby dla Ciebie Ford Focus, czy Volkswagen Golf, to zapraszamy do naszego QUIZU: Focus vs. Golf.

Konfigurator Forda Focusa

Mapa dealerów Forda

TOP10 najchętniej kupowanych kompaktów w 2018 roku - co warto kupić?

6. Skoda Rapid: 9833 auta z polskich salonów w 2018 roku

  • Długość: 4304 mm (hatchback) i 4483 mm (liftback)
  • Pojemność bagażnika: 415 l (hatchback) i 550 l (liftback)
  • Ceny od: 47 500 zł za Skodę Rapid Spaceback 1.0 TSI 95 KM
  • Plusy: ogromna ilość miejsca na tylnej kanapie, duży bagażnik (szczególnie w wersji liftback), dynamiczne i oszczędne silniki, prosta obsługa instrumentów, rozległa sieć serwisowa

W przypadku Rapida sprawa jest prosta: do dyspozycji jest wyłącznie litrowy silnik benzynowy w dwóch wersjach mocy. Skoda Rapid 1.0 TSI 95 KM Active kosztuje 47 500 zł (Spaceback - tak Skoda nazywa hatchbacka) lub 48 500 zł (liftback). Wersja o mocy 110 KM oznacza wydatek odpowiednio 50 400 zł i 51 400 zł.

Silnik 95-konny (160 Nm) pozwala na sprint do "setki" w 11,1 sekundy, czyli bardzo dobrze jak na najsłabszy napęd w ofercie. Spalanie wynosi 5,5-5,8 l/100 km, a prędkość maksymalna - 184 km/h.

Mocniejszy, 110-konny (200 Nm) napęd oznacza przyspieszenie 0-100 km/h w 9,9 sekundy, prędkość maksymalną 196 km/h i spalanie 5,4-5,8 l/100 km. Dane te nieznacznie się różnią między wersjami Spaceback i liftback.

Specyfikacja Skody Rapid Active zawiera m.in.:

  • Klimatyzację manualną Climatic
  • Radio Blues
  • Centralny zamek z pilotem
  • Elektrycznie sterowane szyby przednie
  • Stalowe koła 15-calowe
  • 6 poduszek powietrznych

Skoda Rapid to jeden z najbardziej dojrzałych low-costów na rynku. Ma ogromną ilość miejsca na nogi dla pasażerów tylnej kanapy. Jej głównym rywalem jest kolejny na liście:

Konfigurator Skody Rapid

Mapa dealerów Skody

TOP10 najchętniej kupowanych kompaktów w 2018 roku - co warto kupić?

7. Fiat Tipo: 8059 nowych samochodów w 2018 roku

  • Długość: 4532 mm (sedan), 4368 mm (hatchback) i 4571 mm (kombi)
  • Pojemność bagażnika: 520 l (sedan), 440 l (hatchback) i 550 l (kombi)
  • Ceny od: 56 300 zł za Fiata Tipo hatchback 1.4 95 KM
  • Plusy: prosta obsługa instrumentów, bardzo przestronna kabina jak na cenę samochodu, duży bagażnik, relatywnie niedrogi serwis

O ile w przypadku sedana oferta silnikowa jest bardzo skromna - jeden motor benzynowy i jeden znacznie droższy diesel - o tyle hatchback pozwala już na sensowny wybór.

Ceny startują od Fiata Tipo 1.4 16V 95 KM POP za 56 300 zł. To podobna cena, co za Toyotę Auris Classic 1.33 VVT-i 99 KM. Przyjrzyjmy się osiągom Fiata.

95-konny motor rozwija maksymalny "ciąg" 127 Nm przy 4500 obrotach na minutę i rozpędza Tipo do "setki" w 12,4 sekundy, a dalej nawet do 182 km/h.

TOP10 najchętniej kupowanych kompaktów w 2018 roku - co warto kupić?

Jest on jednak znany z tego, że w praktyce trudno poczuć jego moc. Spalanie w cyklu mieszanym wynosi 6,5 l/100 km. Znacznie lepiej - subiektywna różnica jest ogromna - jeździ Fiat Tipo 1.4 T-Jet POP 120 KM.

Pierwsza "setka" pojawia się na prędkościomierzu po 9,9 sekundy, a druga to prędkość maksymalna Tipo z mocniejszym silnikiem benzynowym. Średnie spalanie wynosi 7 l/100 km, natomiast przy mocniejszym wciskaniu gazu różnica względem wersji bez turbo będzie większa. Nic dziwnego - moment obrotowy Tipo z turbo to nawet 215 Nm (przy 2500 obr./min), a moc bierze się z paliwa :)

Zostały jeszcze dwa diesle - za słaby do Tipo 1.3 Multijet 95 KM (200 Nm) za 69 300 zł i 1.6 Multijet 120 KM (320 Nm) za 75 300 zł, w sam raz do kompaktowego Fiata. Ta wersja na papierze ma osiągi bliźniacze do 120-konnej wersji benzynowej, ale jeżeli lubisz jazdę na wysokich biegach i niskich obrotach, to diesel wyda Ci się mocniejszy. Średnie spalanie: 4,6 l/100 km.

Wszystkie opisane silniki dostępne są w Fiacie Tipo POP - oto co m.in. zawiera ta specyfikacja:

  • 6 poduszek powietrznych
  • Wspomaganie ruszania na wzniesieniu
  • Światła do jazdy dziennej
  • Centralny zamek z pilotem
  • Elektrycznie sterowane szyby przednie
  • Fotel kierowcy z regulacją wysokości
  • Kierownica wielofunkcyjna
  • Klimatyzacja manualna
  • Elektrycznie sterowane lusterka
  • Radio z USB, Bluetooth i 6 głośnikami
  • Stalowe koła 15-calowe

Tipo to przebojowy model na polskim rynku - przestronne, praktyczne, rozsądnie wycenione auto. Moja rada: bierz Tipo, jeżeli nie zależy Ci na wyposażeniu. Jeżeli zależy, to poszukaj wśród pozornie droższych kompaktów - opcje szybko windują cenę Fiata.

Konfigurator Fiata Tipo

Mapa dealerów Fiata

TOP10 najchętniej kupowanych kompaktów w 2018 roku - co warto kupić?

8. Toyota Corolla: 7509 nowe samochody z salonu w 2018 roku

  • Długość: 4620 mm
  • Pojemność bagażnika: 452 l
  • Ceny od: 61 900 zł za Toyotę Corollę Classic 1.3 99 KM
  • Plusy: renoma niezawodnego producenta, prosty silnik benzynowy bez turbo, trzy lata gwarancji

Przy tak słabej dostępności kompaktowych sedanów na rynku - wiele marek z nich zrezygnowało - Toyota Corolla wytworzyła sobie coś w rodzaju własnej, prywatnej niszy.

Za 61 900 zł można kupić Toyotę Corollę 1.33 VVT-i 99 KM Active (128 Nm przy 3800 obr./min). Taki napęd wystarcza na sprint do "setki" w mozolne 12,6 sekundy przy średnim spalaniu 5,6-5,8 l/100 km.

Wystarczy jednak dopłacić zaledwie dwa tysiące złotych, by kupić Toyotę Corollę 1.6 Valvematic 132 KM Active (160 Nm przy 4400 obr./min) i to jest bardzo opłacalna dopłata.

Sprint do setki w tej Corolli trwa już tylko 10 sekund, a spalanie to 6 l/100 km. Co prawda dynamiczna jazda wymaga utrzymywania silnika na wysokich obrotach, ale Corollą Classic 1.6 Valvematic da się jeździć dynamicznie, a tą słabszą 1.33 - niekoniecznie.

TOP10 najchętniej kupowanych kompaktów w 2018 roku - co warto kupić?

Jest jeszcze 90-konny (205 Nm przy 1400-2800 obr./min) diesel, dostępny w Toyocie Corolli 1.4 D-4D Active za 71 000 zł. Spalanie jest bardzo niskie i wynosi 3,8 l/100 km.

Specyfikacja Toyoty Corolli Classic Active obejmuje m.in.:

  • Elektrycznie sterowane szyby przednie
  • Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne
  • Centralny zamek z pilotem
  • Kierownica wielofunkcyjna
  • Komputer pokładowy
  • Klimatyzacja manualna
  • Światła do jazdy dziennej LED
  • 15-calowe stalowe koła
  • Regulacja wysokości fotela kierowcy
  • Radio z 4 głośnikami, Bluetooth, USB i AUX-IN
  • Odtwarzacz płyt CD
  • 7 poduszek powietrznych
  • Wspomaganie ruszania pod wzniesienie

Którą Toyotę Corollę Classic polecam? Polecam… Toyotę Auris Hybrid :) Weź pod uwagę, że ten hybrydowy Auris ma przecież automatyczną skrzynię biegów, co czyni jego cenę naprawdę wysoce atrakcyjną.

Poza tym, jeżeli jeździsz rozsądnie i płynnie, to jazda po mieście hybrydą jest zwyczajnie przyjemna - nie marnujesz energii podczas hamowania. A kto lubi marnotrawstwo?

Konfigurator Toyoty Corolli Classic

Mapa dealerów Toyoty

TOP10 najchętniej kupowanych kompaktów w 2018 roku - co warto kupić?

9. Seat Leon: 6038 samochodów z salonu w 2018 roku

  • Długość: 4282 mm (hatchback) i 4549 mm (kombi)
  • Pojemność bagażnika: 380 l (hatchback) i 587 l (kombi)
  • Ceny od: 61 600 zł za Seata Leona 1.0 85 KM
  • Plusy: znakomita stabilność jazdy i pewność prowadzenia, przestronna i wygodna kabina, harmonijnie zestrojone zawieszenie w słabszych wersjach silnikowych (w mocniejszych robi się twarde), prosta obsługa instrumentów, 5 lat gwarancji fabrycznej

Ceny startują od 61 600 zł za Seata Leona 1.0 EcoTSI 85 KM Reference. Taki samochód rozpędza się do "setki" w leniwe 12,9 s, a prędkość maksymalna wynosi 175 km/h - do miasta spokojnie wystarczy, jeżeli jesteś spokojnie usposobionym kierowcą.

Jak na niewielką moc, silnik ten dysponuje równie skromnym momentem obrotowym - 125 Nm - ale dostępnym już od 1500 do 3000 obrotów na minutę. Średnie spalanie: 4,8 l/100 km.

Kolejnym szczeblem cenowym - skok jest niestety duży - jest Seat Leon 1.0 EcoTSI 115 KM/200 Nm za 68 900 zł i ten samochód ma już 6-biegową skrzynię. Do "setki" przyspiesza w 10,1 s, a prędkość maksymalna to 196 km/h. Średnie slapanie: 4,9 l/100 km.

Jeżeli już doszliśmy do takiego pułapu cenowego, to warto dopłacić do 71 700 zł i kupić czterocylindrowego Seata Leona 1.5 EcoTSI Style 130 KM/200 Nm, bo subiektywnie ten napęd jest znacznie mocniejszy od litrowego trzycylindrowca w wersjach 1.0 TSI.

TOP10 najchętniej kupowanych kompaktów w 2018 roku - co warto kupić?

Przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje Leonowi 1.5 EcoTSI 130 KM tylko 9,5 s, a prędkość maksymalna to 207 km/h. Spalanie: średnio 5,1 l/100 km.

Seat Leon Reference ma w standardzie m.in.:

  • 7 poduszek powietrznych
  • Hamulec wielokolizyjny
  • Klimatyzacja manualna Climatic
  • Komputer pokładowy
  • Elektrycznie sterowane szyby z przodu
  • Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne
  • Centralny zamek z pilotem
  • Radio z 5-calowym ekranem dotykowym, USB, SD, Bluetooth i 4 głośnikami
  • Światła do jazdy dziennej LED
  • 15-calowe stalowe koła
  • Fotel kierowcy z regulacją wysokości
  • Wielofunkcyjna kierownica

Seat Leon Style ma w standardzie ponadto:

  • Tempomat
  • Elektryczny hamulec postojowy z Auto-Hold
  • Elektrycznie sterowane szyby tylne
  • 6 głośników
  • Przednie światła przeciwmgielne ze statycznym doświetlaniem zakrętów
  • 16-calowe koła aluminiowe
  • Fotel kierowcy z regulacją lędźwiową
  • Kierownica obszyta sórą

Najbardziej kuszący wydaje się Seat Leon w specyfikacji Full Led, ale to już oznacza koszt przynajmniej 74 000 zł dla silnika 1.0 115 KM. Są też znacznie mocniejsze wersje - do 190 KM przy 2.0 EcoTSI - ale z pewnością nie należą one do najczęściej kupowanych.

Skonfiguruj swojego Seata Leona

Mapa dealerów Seata

TOP10 najchętniej kupowanych kompaktów w 2018 roku - co warto kupić?

10. Kia Ceed: 5854 nowe samochody z salonów w 2018 roku

  • Długość: 4310 mm (hatchback) i 4600 mm (kombi)
  • Pojemność bagażnika: 395 l (hatchback) i 625 l (kombi)
  • Ceny od: 61 990 zł za Kię Ceed 1.4 100 KM
  • Plusy: fantastyczne wyposażenie najtańszej wersji, różnorodna paleta silnikowa, prosta obsługa instrumentów, komfortowe resorowanie, komunikatywny układ kierowniczy, wygodna kabina, 7 lat gwarancji

Nowa Kia Ceed to pełnoprawny konkurent najlepszych kompaktów i skojarzenia z tym, co koreańska firma produkowała 15 lat temu są kompletnie pozbawione sensu.

Ceny startują od 61 990 zł - tyle kosztuje Kia Ceed 1.4 MPI 100 KM (134 Nm przy 3500 obr./min) w specyfikacji S. Ten silnik wystarczy do nierychliwej jazdy po mieście - przyspieszenie do "setki" to 12,6 s, a prędkość maksymalna wynosi 183 km/h. Jest to jeden z niewielu wolnossących kompaktów na rynku - brak turbiny przy tej pojemności oznacza bardzo spokojne osiągi. Średnie spalanie wynosi 6,9-7,3 l/100 km.

Kolejnym szczeblem jest Kia Ceed 1.0 T-GDI z trubodoładowanym silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem paliwa za 66 490 zł w specyfilacji S. To auto ma moc 120 KM (172 Nm przy 1500-4000 obr./min) i rozpędza się do "setki" w 11,1 s. Prędkość maksymalna to 190 km/h, a spalanie - 5,6-6,1 l/100 km.

Ten napęd jest znacznie mocniejszy od 1.4/100 KM - odczuwalna różnica jest znacznie większa niż to, co sugeruje dodatkowe 20 koni mechanicznych.

Najlepiej spisuje się Kia Ceed 1.4 T-GDI o mocy 140 KM (242 Nm przy 1500-3200 obr./min), która w specyfikacji S kosztuje 70 490 zł. To już bardzo sprawnie przyspieszający pojazd: pierwszą "setkę" osiąga po 8,9 s i rozpędza się do 210 km/h. Średnie spalanie: 5,9-6,4 l/100 km.

TOP10 najchętniej kupowanych kompaktów w 2018 roku - co warto kupić?

Paletę diesli otwiera 115-konna Kia Ceed 1.6 CRDI S za 75 990 zł. Więcej płacić nie trzeba - ta wersja ma już wystarczająco dużo mocy i momentu obrotowego (280 Nm przy 1500-2750 obr./min) do codziennej jazdy, nawet po autostradzie. 0-100 w 10,9 s, prędkość maksymalna 192 km/h, średnie spalanie: 4,6-4,9 l/100 km.

Kia Ceed w specyfikacji S ma m.in.:

  • 6 poduszek powietrznych
  • Światła do jazdy dziennej LED
  • Czujnik zmierzchu (automatyczne światła mijania)
  • Centralny zamek z pilotem
  • Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne
  • Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka
  • Radio z 6 głośnikami, Bluetooth, USB, AUX
  • Kierownica wielofunkcyjna
  • Klimatyzacja manualna
  • Tempomat
  • Autonomiczne hamowanie w razie wykrycia przeszkody
  • Monitoring zmęczenia kierowcy
  • Asystent utrzymania pasa ruchu
  • Automatyczne przełączanie świateł drogowych i mijania

No i co? Tutaj nie ma wątpliwości. Pod względem wyposażenia standardowego Kia jest zdecydowanym liderem tego zestawienia. Nikt nie oferuje tylu systemów bezpieczeństwa w standardzie.

Jeżeli chcesz zobaczyć, czy lepsza byłaby dla Ciebie Kia Ceed czy Ford Focus, to zapraszamy do naszego QIUZU: Ceed vs. Focus.

Skonfiguruj swoją Kię Ceed

Mapa dealerów Kia

Podsumowanie - co w takim razie wybrać?

To, co najbardziej Ci odpowiada. Pod dowolnym względem. W tym zestawieniu nie ma złych samochodów. Są tylko takie, które lepiej lub gorzej spełniają określone kryteria, np. relację wielkości do ceny.

Przy tak różnorodnych autach trudno o jednoznaczne wskazanie lidera, zdecydowanie wolę rozstrzygać takie kwestie w pojedynkach jeden na jednego. Dlatego postaraj się wstępnie ograniczyć liczbę aut, które bierzesz pod uwagę.

Potem pójdzie już szybko. A jeżeli będziesz mieć wątpliwości, to zadaj pytanie na naszej grupie na Facebooku "Jakie Auto Kupić - doradzamy", w której doradzamy sobie nawzajem jakie auto kupić.

A może chcesz zobaczyć, jakie samochody z wszystkich klas były najczęściej kupowane w polskich salonach w 2018 roku przez klientów prywatnych? Znajdziesz je wszystkie w naszym kolejnym TOP 20.

Do następnego TOP-u :)

Źródło rankingu: IBRM SAMAR.

Zdjęcia: materiały producentów.

Autor: Michał Krasnodębski Facebook

Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.

KOMENTARZE