Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

www.motospace.pl

Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Testujemy: Peugeot 508 RXH 2.0 HDI 163 KM + E 37 KM
Nasza ocena: 7.5/10
Peugeot 508 RXH - opinie, test, dane techniczne, spalanie

Przeczytaj test Peugeota 508 RXH - jak jeździ, ile pali, ile kosztuje? Jak sprawuje się silnik i skrzynia biegów? Zaraz wszystkiego się dowiesz!

Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Zobacz, co dla Ciebie przygotowaliśmy:

Ten samochód to dość egzotyczne technicznie auto, nie tylko jak na Peugeota, ale także jak na typowe, a raczej nietypowe, kombi klasy średniej. Jest z jakiegoś powodu chętnie wyszukiwane w internecie, warto więc je poznać. Teraz!

Peugeot 508 RXH - efektowna karoseria

O Peugeocie 508 RXH można powiedzieć wiele, ale nikt chyba nie pokusi się o stwierdzenie, że to auto wygląda kiepsko. Piękne felgi, szerokie opony, do tego plastikowe listwy poszerzające nadkola i progi, ciągnące się aż po zderzak, elegancki metaliczny kolor nadwozia - tego auta nie sposób nie zauważyć.

Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Peugeot 508 hybrid - światła xenon i LED w jednej lampie

Z przodu uwagę najmocniej przyciągają lampy LED umieszczone w zderzaku Peugeota 508 RXH. Niewiele aut ma taką konfigurację diod, które tutaj świecą w trzech kolumnach po każdej stronie Peugeota, co czyni 508 RXH jeszcze bardziej rozpoznawalnym.

Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuPonad diodami zamontowano reflektory, które na pierwszy rzut oka mogą wyglądać zwyczajnie. Przy bliższym poznaniu można jednak zauważyć elegancko grawerowany napis "xenon" i "LED". Domyślamy się, że lampa ksenonowa jest ukryta za soczewką reflektora Peugeota 508 RXH, ale gdzie jest dioda LED?
Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuTutaj! Po zewnętrznej stronie reflektora umieszczono zespół siedmiu punktów świetlnych. Lepiej zacznijcie się do nich przyzwyczajać, bo takie rozwiązania coraz częściej będziemy spotykali w autach. Nawet w kompaktach - tutaj na czoło wysuwa się Seat Leon.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Peugeot RXH - większy prześwit

Patrząc na Peugeota 508 RXH trudno nie zauważyć, że auto ma większy prześwit, niż zwykła wersja kombi. Czyżby "lew" chciał być terenowy? Nie do końca, ma jednak w tym kierunku pewne predyspozycje związane z napędem. Ale o tym za chwilę. Teraz przyjrzyjmy się detalom, które mają uczynić Peugeota wyjątkowym i dystyngowanym samochodem.

Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuProducent zadbał, by logo znalazło odpowiednio wygodne miejsce we wgłębieniu na masce. Od niedawna dla tych, którzy nie kojarzą Lwa, poniżej znajduje się napis Peugeot.

A może - zanim przejdziesz dalej - chcesz sprawdzić historię swojego samochodu lub auta z ogłoszenia? Podaj VIN:

Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuNa tylnej klapie znalazł się napis RXH, którego właściciele innych Peugeotów jak dotąd nie mieli okazji oglądać. Litera X nawiązuje zapewne do napędu na cztery koła. O tym, że jest to raczej napęd "2 + 2" dowiecie się już niedługo.

Zanim przejdziesz dalej - wybierz markę, model i rocznik poniżej i sprawdź, ile możesz zaoszczędzić na polisie OC i AC!

Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuWielu producentów ma sentyment do umieszczania emblematów ekskluzywnych wersji samochodów na słupkach drzwiowych. Ford przyklejał tam swoje "Ghia", a Peugeot - widoczną na zdjęciu tabliczkę.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Peugeot 508 RXH - test - szykowny kokpit

Tymczasem zajrzyjmy do kabiny Peugeota 508 RXH. Tutaj francuskie auto pokazuje prawdziwą, i dla wielu niespodziewaną, klasę. Przyjemne tworzywa, ciekawe formy, komfortowe fotele - ten kokpit z pewnością dorasta do ekskluzywnego charakteru całego samochodu.

Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuUwagę zwracają: lakierowana na kolor nadwozia powierzchnia na desce rozdzielczej oraz szeroki tunel centralny, kojarzący się raczej z autami, które mają silnik zamontowany wzdłużnie i napęd na tylne koła. Duża odległość między przednimi fotelami pozwala swobodnie zająć miejsce i nie walczyć z pasażerem o przestrzeń na łokieć.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Peugeot 508 hybryda - ciasno na tylnej kanapie

Niestety, z tyłu jest już znacznie gorzej - na kanapie Peugeota 508 RXH jest niewiele miejsca na nogi, a pasażerowie siedzą nisko na bardzo mocno pochylonym siedzisku. W tak dużym kombi to duże zaskoczenie.

Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Peugeot 508 rxh hybrid4 - czterostrefowa klimatyzacja

Pasażerowie siedzący z tyłu mogą się natomiast rozkoszować przyjaznym klimatem, bowiem w testowanym aucie zainstalowano opcjonalną - i tu uwaga - czterostrefową klimatyzację! I to z prawdziwymi, mechanicznymi pokrętłami, które pozwalają wygodnie i intuicyjnie regulować temperaturę.

Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku"Klima" z pewnością się przyda, jeżeli zapragniemy jeździć z odsłoniętym, panoramicznym oknem dachowym. Można je co prawda zasłonić, ale materiał rolety, która ma izolować pasażerów od słońca, jest zbyt cienki, by całkowicie zatrzymać ciepło.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuWróćmy jednak do eleganckiego miejsca kierowcy. Czy na tym zdjęciu coś Was intryguje? Nas tak. Chodzi o...
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku...chodzi o "grzyb", który wystaje tam, gdzie w większości aut spodziewamy się dźwigni zmiany biegów. I tutaj hybrydowa historia ma swój początek.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Peugeot 508 4x4 - francusko-niemiecki napęd

Peugeot we współpracy z Boschem opracował napęd hybrydowy. Osprzęt elektryczny dostarczyli Niemcy, Francuzi zaś musieli zapewnić silnik spalinowy i skrzynię biegów. Jeżeli chodzi o 163-konnego, dwulitrowego turbodiesla, to można o nim powiedzieć wiele dobrego. Ze skrzynią nie jest już tak wesoło. Dlaczego?

Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuDlatego, że Peugeot nie produkuje jeszcze (ale ma zamiar, i to w koalicji z koncernem GM) skrzyni dwusprzęgłowej. I tak pod maskę 508 RXH trafiła zmora wielu kierowców, czyli skrzynia "zrobotyzowana", która każdą zmianę biegów kwituje przerwą w dostawie mocy na koła. W efekcie podczas zmiany przełożenia głowa kierowcy komicznie się kiwa.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Peugeot 508 hybrid test - tryby ZEV, 4WD, Sport i Auto

Układ napędowy Peugeota 508 RXH działa w ten sposób, że silnik spalinowy napędza przednie koła, a elektryczny - tylne. Napęd może pracować w jednym z czterech trybów. ZEV - działa tylko silnik elektryczny, czerpiąc energię z akumulatorów.

4WD - silnik spalinowy oprócz przednich kół napędza także prądnicę, a ta zasila silnik elektryczny i w ten sposób mamy napęd 4x4. W trybie sportowym auto chętniej reaguje na dodanie gazu, a w trybie automatycznym komputer sam decyduje ile mocy ma dostarczyć silnik spalinowy, a ile elektryczny.

Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuJeżeli ktoś bardzo chce, może obserwować pracę hybrydy na eleganckim zestawie wskaźników. Jak widać, obrotomierz zastąpiono wskaźnikiem mocy, wyskalowanym w procentach.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Peugeot hybryda - przepływ energii

A teraz prześledzimy, jak działa napęd hybrydowy podczas jazdy Peugeotem 508 RXH. Kiedy auto stoi, grafik silnika spalinowego, akumulatorów i 37-konnego silnika elektrycznego nie łączą żadne powiązania. Czyli - energia między nimi nie płynie.

Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Peugeot 508 hybrid4 - tryb zeroemisyjny

Na tym zdjęciu widać, jak prąd z akumulatorów zasila silnik elektryczny tylnej osi Peugeota 508 RXH. Ten tryb jest zeroemisyjny - silnik spalinowy może być wyłączony. Taka jazda możliwa jest tylko do momentu wyładowania akumulatorów, co niestety trwa bardzo krótko.

Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuJeżeli kierowca zapragnie mocniej przyspieszyć, to do gry włącza się zainstalowany z przodu turbodiesel. Obrazują to odpowiednie strzałki na diagramie.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuJeżeli zapas energii w baterii wyczerpie się lub silnik spalinowy ma na tyle dużą rezerwę mocy, by się nią podzielić z akumulatorami, diesel zaczyna doładowywać akumulatory i przekazywać część prądu na silnik elektryczny tylnej osi.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuJeżeli tylny napęd Peugeota 508 RXH nie jest potrzebny, wtedy diesel napędza koła przednie i przy okazji ładuje akumulatory. Zgromadzoną w nich energię będzie można wykorzystać np. przy najbliższym przyspieszaniu.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuKiedy hamujemy, tylny silnik elektryczny działa jak prądnica, spowalniając Peugeota 508 RXH i przy okazji ładując akumulatory.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Peugeot 508 RXH - akumulatory i bagażnik

Akumulatory umieszczono pod podłogą bagażnika, co zredukowało jego pojemność w porównaniu ze zwykłym Peugeotem 508 kombi do około 400 litrów. Nie jest to budująca wiadomość, jeżeli ktoś planuje wakacyjny wyjazd z kompletem pasażerów. Dobra nowina jest taka, że baterie nie przeszkadzają w składaniu tylnej kanapy.

Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuSkoro mamy zadawać szyku na osiedlu, to czasem warto skorzystać z elektrycznego podnoszenia i opuszczania klapy bagażnika. To urządzenie zawsze robiło i robi wrażenie na sąsiadach.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuPod maską, oprócz diesla i dodatkowej prądnicy, znajduje się również tradycyjny, 12-woltowy akumulator. Peugeot 508 RXH ma także znany już z innych aut Peugeota i Citroena system auto start/stop wykorzystujący urządzenie, zwane odwracalnym alternatorem. To nic innego, jak alternator, który w razie potrzeby potrafi zamienić się w silnik elektryczny i uruchomić diesla.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Peugeot 508 RXH - przyspieszenie

Jak na duże i bardzo ciężkie, bo ważące (z kierowcą) ponad 1800 kg, auto, Peugeot 508 RHX okazuje się żwawym zawodnikiem. Pierwsza "setka" pojawia się na prędkościomierzu po 8,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 213 km/h.

Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuNiestety, tutaj trzeba spojrzeć prawdzie w oczy: tak jak w przypadku innych aut hybrydowych, tak również w Peugeocie 508 RXH katalogowe osiągi mierzone są z naładowanymi akumulatorami. Kiedy bateria się rozładuje, wigor napędu odczuwalnie spada.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuNa pochwałę zasługuje dobre wyciszenie kabiny, miękka praca dysponującego momentem obrotowym 340 Nm diesla, a także wysoki komfort resorowania. Płynność, z jaką Peugeot 508 RXH pokonuje nierówności jezdni, wynika po części także z jego wysokiej masy.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuJak na tak ciężkiego zawodnika, hybrydowy Peugeot mile zaskakuje precyzją i pewnością prowadzenia na zakrętach. Nie jest to natomiast pojazd stworzony z myślą o szusowaniu po serpentynach - do tego w menu marki służy RCZ, szczególnie w zaprezentowanej właśnie wersji R.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuA co z ekologią? Na ile "zielony" jest ten samochód? Producent deklaruje średnie spalanie 4,1 l/100 km, które jak to zwykle bywa można wsadzić między bajki. Na trasie 508 RXH pali tyle, co przeciętny dwulitrowy diesel. W mieście można liczyć na wynik sześciolitrowy, ale na pewno nie uzyskamy go, wykorzystując pełną moc auta.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Peugeot 508 rxh - opinia na podsumowanie

Czy Peugeot 508 RXH wykosi konkurencję jak trawę na naszych zdjęciach? W krajach, które zapewniają ulgi za zakup hybryd, może tak się stanie. U nas przeszkodą jest cena - auto kosztuje 161 500 zł.

Tekst i zdjęcia: Robert Magdziak.

Autor: Michał Krasnodębski Facebook

fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 18 lat. Z radością tłumaczy język skomplikowanej techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.

KOMENTARZE

Ładuję komentarze...