Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

www.motospace.pl

Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Testujemy: Peugeot 508 RXH 2.0 HDI 163 KM + E 37 KM
Nasza ocena: 7.5/10
Peugeot 508 RXH - opinie, test, dane techniczne, spalanie

Przeczytaj test Peugeota 508 RXH - jak jeździ, ile pali, ile kosztuje? Jak sprawuje się silnik i skrzynia biegów? Zaraz wszystkiego się dowiesz!

Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Zobacz, co dla Ciebie przygotowaliśmy:

Ten samochód to dość egzotyczne technicznie auto, nie tylko jak na Peugeota, ale także jak na typowe, a raczej nietypowe, kombi klasy średniej. Jest z jakiegoś powodu chętnie wyszukiwane w internecie, warto więc je poznać. Teraz!

Peugeot 508 RXH - efektowna karoseria

O Peugeocie 508 RXH można powiedzieć wiele, ale nikt chyba nie pokusi się o stwierdzenie, że to auto wygląda kiepsko. Piękne felgi, szerokie opony, do tego plastikowe listwy poszerzające nadkola i progi, ciągnące się aż po zderzak, elegancki metaliczny kolor nadwozia - tego auta nie sposób nie zauważyć.

Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Peugeot 508 hybrid - światła xenon i LED w jednej lampie

Z przodu uwagę najmocniej przyciągają lampy LED umieszczone w zderzaku Peugeota 508 RXH. Niewiele aut ma taką konfigurację diod, które tutaj świecą w trzech kolumnach po każdej stronie Peugeota, co czyni 508 RXH jeszcze bardziej rozpoznawalnym.

Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuPonad diodami zamontowano reflektory, które na pierwszy rzut oka mogą wyglądać zwyczajnie. Przy bliższym poznaniu można jednak zauważyć elegancko grawerowany napis "xenon" i "LED". Domyślamy się, że lampa ksenonowa jest ukryta za soczewką reflektora Peugeota 508 RXH, ale gdzie jest dioda LED?
Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuTutaj! Po zewnętrznej stronie reflektora umieszczono zespół siedmiu punktów świetlnych. Lepiej zacznijcie się do nich przyzwyczajać, bo takie rozwiązania coraz częściej będziemy spotykali w autach. Nawet w kompaktach - tutaj na czoło wysuwa się Seat Leon.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Peugeot RXH - większy prześwit

Patrząc na Peugeota 508 RXH trudno nie zauważyć, że auto ma większy prześwit, niż zwykła wersja kombi. Czyżby "lew" chciał być terenowy? Nie do końca, ma jednak w tym kierunku pewne predyspozycje związane z napędem. Ale o tym za chwilę. Teraz przyjrzyjmy się detalom, które mają uczynić Peugeota wyjątkowym i dystyngowanym samochodem.

A może - zanim przejdziesz dalej - chcesz sprawdzić historię swojego samochodu lub auta z ogłoszenia? Podaj VIN:

Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuProducent zadbał, by logo znalazło odpowiednio wygodne miejsce we wgłębieniu na masce. Od niedawna dla tych, którzy nie kojarzą Lwa, poniżej znajduje się napis Peugeot.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuNa tylnej klapie znalazł się napis RXH, którego właściciele innych Peugeotów jak dotąd nie mieli okazji oglądać. Litera X nawiązuje zapewne do napędu na cztery koła. O tym, że jest to raczej napęd "2 + 2" dowiecie się już niedługo.

Zanim przejdziesz dalej - wybierz markę, model i rocznik poniżej i sprawdź, ile możesz zaoszczędzić na polisie OC i AC!

Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuWielu producentów ma sentyment do umieszczania emblematów ekskluzywnych wersji samochodów na słupkach drzwiowych. Ford przyklejał tam swoje "Ghia", a Peugeot - widoczną na zdjęciu tabliczkę.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Peugeot 508 RXH - test - szykowny kokpit

Tymczasem zajrzyjmy do kabiny Peugeota 508 RXH. Tutaj francuskie auto pokazuje prawdziwą, i dla wielu niespodziewaną, klasę. Przyjemne tworzywa, ciekawe formy, komfortowe fotele - ten kokpit z pewnością dorasta do ekskluzywnego charakteru całego samochodu.

Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuUwagę zwracają: lakierowana na kolor nadwozia powierzchnia na desce rozdzielczej oraz szeroki tunel centralny, kojarzący się raczej z autami, które mają silnik zamontowany wzdłużnie i napęd na tylne koła. Duża odległość między przednimi fotelami pozwala swobodnie zająć miejsce i nie walczyć z pasażerem o przestrzeń na łokieć.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Peugeot 508 hybryda - ciasno na tylnej kanapie

Niestety, z tyłu jest już znacznie gorzej - na kanapie Peugeota 508 RXH jest niewiele miejsca na nogi, a pasażerowie siedzą nisko na bardzo mocno pochylonym siedzisku. W tak dużym kombi to duże zaskoczenie.

Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Peugeot 508 rxh hybrid4 - czterostrefowa klimatyzacja

Pasażerowie siedzący z tyłu mogą się natomiast rozkoszować przyjaznym klimatem, bowiem w testowanym aucie zainstalowano opcjonalną - i tu uwaga - czterostrefową klimatyzację! I to z prawdziwymi, mechanicznymi pokrętłami, które pozwalają wygodnie i intuicyjnie regulować temperaturę.

Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku"Klima" z pewnością się przyda, jeżeli zapragniemy jeździć z odsłoniętym, panoramicznym oknem dachowym. Można je co prawda zasłonić, ale materiał rolety, która ma izolować pasażerów od słońca, jest zbyt cienki, by całkowicie zatrzymać ciepło.

Zanim przejdziesz dalej, zobacz także...

Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuWróćmy jednak do eleganckiego miejsca kierowcy. Czy na tym zdjęciu coś Was intryguje? Nas tak. Chodzi o...
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku...chodzi o "grzyb", który wystaje tam, gdzie w większości aut spodziewamy się dźwigni zmiany biegów. I tutaj hybrydowa historia ma swój początek.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Peugeot 508 4x4 - francusko-niemiecki napęd

Peugeot we współpracy z Boschem opracował napęd hybrydowy. Osprzęt elektryczny dostarczyli Niemcy, Francuzi zaś musieli zapewnić silnik spalinowy i skrzynię biegów. Jeżeli chodzi o 163-konnego, dwulitrowego turbodiesla, to można o nim powiedzieć wiele dobrego. Ze skrzynią nie jest już tak wesoło. Dlaczego?

Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuDlatego, że Peugeot nie produkuje jeszcze (ale ma zamiar, i to w koalicji z koncernem GM) skrzyni dwusprzęgłowej. I tak pod maskę 508 RXH trafiła zmora wielu kierowców, czyli skrzynia "zrobotyzowana", która każdą zmianę biegów kwituje przerwą w dostawie mocy na koła. W efekcie podczas zmiany przełożenia głowa kierowcy komicznie się kiwa.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Peugeot 508 hybrid test - tryby ZEV, 4WD, Sport i Auto

Układ napędowy Peugeota 508 RXH działa w ten sposób, że silnik spalinowy napędza przednie koła, a elektryczny - tylne. Napęd może pracować w jednym z czterech trybów. ZEV - działa tylko silnik elektryczny, czerpiąc energię z akumulatorów.

4WD - silnik spalinowy oprócz przednich kół napędza także prądnicę, a ta zasila silnik elektryczny i w ten sposób mamy napęd 4x4. W trybie sportowym auto chętniej reaguje na dodanie gazu, a w trybie automatycznym komputer sam decyduje ile mocy ma dostarczyć silnik spalinowy, a ile elektryczny.

Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuJeżeli ktoś bardzo chce, może obserwować pracę hybrydy na eleganckim zestawie wskaźników. Jak widać, obrotomierz zastąpiono wskaźnikiem mocy, wyskalowanym w procentach.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Peugeot hybryda - przepływ energii

A teraz prześledzimy, jak działa napęd hybrydowy podczas jazdy Peugeotem 508 RXH. Kiedy auto stoi, grafik silnika spalinowego, akumulatorów i 37-konnego silnika elektrycznego nie łączą żadne powiązania. Czyli - energia między nimi nie płynie.

Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Peugeot 508 hybrid4 - tryb zeroemisyjny

Na tym zdjęciu widać, jak prąd z akumulatorów zasila silnik elektryczny tylnej osi Peugeota 508 RXH. Ten tryb jest zeroemisyjny - silnik spalinowy może być wyłączony. Taka jazda możliwa jest tylko do momentu wyładowania akumulatorów, co niestety trwa bardzo krótko.

Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuJeżeli kierowca zapragnie mocniej przyspieszyć, to do gry włącza się zainstalowany z przodu turbodiesel. Obrazują to odpowiednie strzałki na diagramie.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuJeżeli zapas energii w baterii wyczerpie się lub silnik spalinowy ma na tyle dużą rezerwę mocy, by się nią podzielić z akumulatorami, diesel zaczyna doładowywać akumulatory i przekazywać część prądu na silnik elektryczny tylnej osi.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuJeżeli tylny napęd Peugeota 508 RXH nie jest potrzebny, wtedy diesel napędza koła przednie i przy okazji ładuje akumulatory. Zgromadzoną w nich energię będzie można wykorzystać np. przy najbliższym przyspieszaniu.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuKiedy hamujemy, tylny silnik elektryczny działa jak prądnica, spowalniając Peugeota 508 RXH i przy okazji ładując akumulatory.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Peugeot 508 RXH - akumulatory i bagażnik

Akumulatory umieszczono pod podłogą bagażnika, co zredukowało jego pojemność w porównaniu ze zwykłym Peugeotem 508 kombi do około 400 litrów. Nie jest to budująca wiadomość, jeżeli ktoś planuje wakacyjny wyjazd z kompletem pasażerów. Dobra nowina jest taka, że baterie nie przeszkadzają w składaniu tylnej kanapy.

Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuSkoro mamy zadawać szyku na osiedlu, to czasem warto skorzystać z elektrycznego podnoszenia i opuszczania klapy bagażnika. To urządzenie zawsze robiło i robi wrażenie na sąsiadach.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuPod maską, oprócz diesla i dodatkowej prądnicy, znajduje się również tradycyjny, 12-woltowy akumulator. Peugeot 508 RXH ma także znany już z innych aut Peugeota i Citroena system auto start/stop wykorzystujący urządzenie, zwane odwracalnym alternatorem. To nic innego, jak alternator, który w razie potrzeby potrafi zamienić się w silnik elektryczny i uruchomić diesla.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Peugeot 508 RXH - przyspieszenie

Jak na duże i bardzo ciężkie, bo ważące (z kierowcą) ponad 1800 kg, auto, Peugeot 508 RHX okazuje się żwawym zawodnikiem. Pierwsza "setka" pojawia się na prędkościomierzu po 8,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 213 km/h.

Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuNiestety, tutaj trzeba spojrzeć prawdzie w oczy: tak jak w przypadku innych aut hybrydowych, tak również w Peugeocie 508 RXH katalogowe osiągi mierzone są z naładowanymi akumulatorami. Kiedy bateria się rozładuje, wigor napędu odczuwalnie spada.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuNa pochwałę zasługuje dobre wyciszenie kabiny, miękka praca dysponującego momentem obrotowym 340 Nm diesla, a także wysoki komfort resorowania. Płynność, z jaką Peugeot 508 RXH pokonuje nierówności jezdni, wynika po części także z jego wysokiej masy.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuJak na tak ciężkiego zawodnika, hybrydowy Peugeot mile zaskakuje precyzją i pewnością prowadzenia na zakrętach. Nie jest to natomiast pojazd stworzony z myślą o szusowaniu po serpentynach - do tego w menu marki służy RCZ, szczególnie w zaprezentowanej właśnie wersji R.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francuskuA co z ekologią? Na ile "zielony" jest ten samochód? Producent deklaruje średnie spalanie 4,1 l/100 km, które jak to zwykle bywa można wsadzić między bajki. Na trasie 508 RXH pali tyle, co przeciętny dwulitrowy diesel. W mieście można liczyć na wynik sześciolitrowy, ale na pewno nie uzyskamy go, wykorzystując pełną moc auta.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Peugeot 508 rxh - opinia na podsumowanie

Czy Peugeot 508 RXH wykosi konkurencję jak trawę na naszych zdjęciach? W krajach, które zapewniają ulgi za zakup hybryd, może tak się stanie. U nas przeszkodą jest cena - auto kosztuje 161 500 zł.

Tekst i zdjęcia: Robert Magdziak.

Autor: Michał Krasnodębski

fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 18 lat. Z radością tłumaczy język skomplikowanej techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.