Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Peugeot 508 RXH - opinie, test, dane techniczne, spalanie
Przeczytaj test Peugeota 508 RXH - jak jeździ, ile pali, ile kosztuje? Zaraz wszystkiego się dowiesz!
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku O Peugeocie 508 RXH można powiedzieć wiele, ale nikt chyba nie pokusi się o stwierdzenie, że to auto wygląda kiepsko. Piękne felgi, szerokie opony, do tego plastikowe listwy poszerzające nadkola i progi, ciągnące się aż po zderzak, elegancki metaliczny kolor nadwozia - tego auta nie sposób nie zauważyć.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Z przodu uwagę najmocniej przyciągają lampy LED umieszczone w zderzaku Peugeota 508 RXH. Niewiele aut ma taką konfigurację diod, które tutaj świecą w trzech kolumnach po każdej stronie Peugeota, co czyni 508 RXH jeszcze bardziej rozpoznawalnym.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Ponad diodami zamontowano reflektory, które na pierwszy rzut oka mogą wyglądać zwyczajnie. Przy bliższym poznaniu można jednak zauważyć elegancko grawerowany napis "xenon" i "LED". Domyślamy się, że lampa ksenonowa jest ukryta za soczewką reflektora Peugeota 508 RXH, ale gdzie jest dioda LED?
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Tutaj! Po zewnętrznej stronie reflektora umieszczono zespół siedmiu punktów świetlnych. Lepiej zacznijcie się do nich przyzwyczajać, bo takie rozwiązania coraz częściej będziemy spotykali w autach. Nawet w kompaktach - tutaj na czoło wysuwa się Seat Leon.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Patrząc na Peugeota 508 RXH trudno nie zauważyć, że auto ma większy prześwit, niż zwykła wersja kombi. Czyżby "lew" chciał być terenowy? Nie do końca, ma jednak w tym kierunku pewne predyspozycje związane z napędem. Ale o tym za chwilę. Teraz przyjrzyjmy się detalom, które mają uczynić Peugeota wyjątkowym i dystyngowanym samochodem.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Producent zadbał, by logo znalazło odpowiednio wygodne miejsce we wgłębieniu na masce. Od niedawna dla tych, którzy nie kojarzą Lwa, poniżej znajduje się napis Peugeot.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Na tylnej klapie znalazł się napis RXH, którego właściciele innych Peugeotów jak dotąd nie mieli okazji oglądać. Litera X nawiązuje zapewne do napędu na cztery koła. O tym, że jest to raczej napęd "2 + 2" dowiecie się już niedługo.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Wielu producentów ma sentyment do umieszczania emblematów ekskluzywnych wersji samochodów na słupkach drzwiowych. Ford przyklejał tam swoje "Ghia", a Peugeot - widoczną na zdjęciu tabliczkę.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Tymczasem zajrzyjmy do kabiny Peugeota 508 RXH. Tutaj francuskie auto pokazuje prawdziwą, i dla wielu niespodziewaną, klasę. Przyjemne tworzywa, ciekawe formy, komfortowe fotele - ten kokpit z pewnością dorasta do ekskluzywnego charakteru całego samochodu.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Uwagę zwracają: lakierowana na kolor nadwozia powierzchnia na desce rozdzielczej oraz szeroki tunel centralny, kojarzący się raczej z autami, które mają silnik zamontowany wzdłużnie i napęd na tylne koła. Duża odległość między przednimi fotelami pozwala swobodnie zająć miejsce i nie walczyć z pasażerem o przestrzeń na łokieć.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Niestety, z tyłu jest już znacznie gorzej - na kanapie Peugeota 508 RXH jest niewiele miejsca na nogi, a pasażerowie siedzą nisko na bardzo mocno pochylonym siedzisku. W tak dużym kombi to duże zaskoczenie.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Pasażerowie siedzący z tyłu mogą się natomiast rozkoszować przyjaznym klimatem, bowiem w testowanym aucie zainstalowano opcjonalną - i tu uwaga - czterostrefową klimatyzację!
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku "Klima" z pewnością się przyda, jeżeli zapragniemy jeździć z odsłoniętym, panoramicznym oknem dachowym. Można je co prawda zasłonić, ale materiał rolety która ma izolować pasażerów od słońca jest zbyt cienki, by całkowicie zatrzymać ciepło.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Wróćmy jednak do eleganckiego miejsca kierowcy. Czy na tym zdjęciu coś Was intryguje? Nas tak. Chodzi o...
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku ...chodzi o "grzyb", który wystaje tam, gdzie w większości aut spodziewamy się dźwigni zmiany biegów. I tutaj hybrydowa historia ma swój początek.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Peugeot we współpracy z Boschem opracował napęd hybrydowy. Osprzęt elektryczny dostarczyli Niemcy, Francuzi zaś musieli zapewnić silnik spalinowy i skrzynię biegów. Jeżeli chodzi o 163-konnego, dwulitrowego turbodiesla, to można o nim powiedzieć wiele dobrego. Ze skrzynią nie jest już tak wesoło. Dlaczego?
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Dlatego, że Peugeot nie produkuje jeszcze (ale ma zamiar, i to w koalicji z koncernem GM) skrzyni dwusprzęgłowej. I tak pod maskę 508 RXH trafiła zmora wielu kierowców, czyli skrzynia "zrobotyzowana", która każdą zmianę biegów kwituje przerwą w dostawie mocy na koła. W efekcie podczas zmiany przełożenia głowa kierowcy komicznie się kiwa.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Układ napędowy Peugeota 508 RXH działa w ten sposób, że silnik spalinowy napędza przednie koła, a elektryczny - tylne. Napęd może pracować w jednym z czterech trybów. ZEV - działa tylko silnik elektryczny, czerpiąc energię z akumulatorów. 4WD - silnik spalinowy oprócz przednich kół napędza także prądnicę, a ta zasila silnik elektryczny i w ten sposób mamy napęd 4x4. W trybie sportowym auto chętniej reaguje na dodanie gazu, a w trybie automatycznym komputer sam decyduje ile mocy ma dostarczyć silnik spalinowy, a ile elektryczny.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Jeżeli ktoś bardzo chce, może obserwować pracę hybrydy na eleganckim zestawie wskaźników. Jak widać, obrotomierz zastąpiono wskaźnikiem mocy, wyskalowanym w procentach.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku A teraz prześledzimy, jak działa napęd hybrydowy podczas jazdy Peugeotem 508 RXH. Kiedy auto stoi, grafik silnika spalinowego, akumulatorów i 37-konnego silnika elektrycznego nie łączą żadne powiązania. Czyli - energia między nimi nie płynie.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Na tym zdjęciu widać, jak prąd z akumulatorów zasila silnik elektryczny tylnej osi Peugeota 508 RXH. Ten tryb jest zeroemisyjny - silnik spalinowy może być wyłączony. Taka jazda możliwa jest tylko do momentu wyładowania akumulatorów.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Jeżeli kierowca zapragnie mocniej przyspieszyć, to do gry włącza się zainstalowany z przodu turbodiesel. Obrazują to odpowiednie strzałki na diagramie.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Jeżeli zapas energii w baterii wyczerpie się, lub silnik spalinowy ma na tyle dużą rezerwę mocy, by się nią podzielić z akumulatorami, diesel zaczyna doładowywać akumulatory i przekazywać część prądu na silnik elektryczny tylnej osi.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Jeżeli tylny napęd Peugeota 508 RXH nie jest potrzebny, wtedy diesel napędza koła przednie i przy okazji ładuje akumulatory. Zgromadzoną w nich energię będzie można wykorzystać np. przy najbliższym przyspieszaniu.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Kiedy hamujemy, tylny silnik elektryczny działa jak prądnica, spowalniając Peugeota 508 RXH i przy okazji ładując akumulatory.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Akumulatory umieszczono pod podłogą bagażnika, co zredukowało jego pojemność w porównaniu ze zwykłym Peugeotem 508 kombi do około 400 litrów. Nie jest to budująca wiadomość, jeżeli ktoś planuje wakacyjny wyjazd z kompletem pasażerów. Dobra nowina jest taka, że baterie nie przeszkadzają w składaniu tylnej kanapy.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Skoro mamy zadawać szyku na osiedlu, to czasem warto skorzystać z elektrycznego podnoszenia i opuszczania klapy bagażnika. To urządzenie zawsze robiło i robi wrażenie na sąsiadach.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Pod maską, oprócz diesla i dodatkowej prądnicy, znajduje się również tradycyjny, 12-woltowy akumulator. Peugeot 508 RXH ma także znany już z innych aut Peugeota i Citroena system auto start/stop wykorzystujący urządzenie, zwane odwracalnym alternatorem. To nic innego, jak alternator, który w razie potrzeby potrafi zamienić się w silnik elektryczny i uruchomić diesla.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Jak na duże i bardzo ciężkie, bo ważące (z kierowcą) ponad 1800 kg, auto, Peugeot 508 RHX okazuje się żwawym zawodnikiem. Pierwsza "setka" pojawia się na prędkościomierzu po 8,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 213 km/h.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Niestety, tutaj trzeba spojrzeć prawdzie w oczy: tak jak w przypadku innych aut hybrydowych, tak również w Peugeocie 508 RXH katalogowe osiągi mierzone są z naładowanymi akumulatorami. Kiedy bateria się rozładuje, wigor napędu odczuwalnie spada.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Na pochwałę zasługuje dobre wyciszenie kabiny, miękka praca dysponującego momentem obrotowym 340 Nm diesla, a także wysoki komfort resorowania. Płynność, z jaką Peugeot 508 RXH pokonuje nierówności jezdni, wynika po części także z jego wysokiej masy.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku Jak na tak ciężkiego zawodnika, hybrydowy Peugeot mile zaskakuje precyzją i pewnością prowadzenia na zakrętach. Nie jest to natomiast pojazd stworzony z myślą o szusowaniu po serpentynach - do tego w menu marki służy RCZ, szczególnie w zaprezentowanej właśnie wersji R.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku A co z ekologią? Na ile "zielony" jest ten samochód? Producent deklaruje średnie spalanie 4,1 l/100 km, które jak to zwykle bywa można wsadzić między bajki. Na trasie 508 RXH pali tyle, co przeciętny dwulitrowy diesel. W mieście można liczyć na wynik sześciolitrowy, ale na pewno nie uzyskamy go, wykorzystując pełną moc auta.
Peugeot 508 RXH - hybryda po francusku

Czy Peugeot 508 RXH wykosi konkurencję jak trawę na naszych zdjęciach? W krajach, które zapewniają ulgi za zakup hybryd, może tak się stanie. U nas przeszkodą jest cena - auto kosztuje 161 500 zł.

Tekst i zdjęcia: Robert Magdziak.