Jak wymienić filtr kabinowy - Hyundai i30

Jak wymienić filtr kabinowy - Hyundai i30

Jak wymienić filtr kabinowy - Hyundai i30

dat/articles/2018-10/jak-wymienic-filtr-kabinowy-hyundai-i30-587.jpg

Wymiana filtra kabinowego to teoretycznie prosta sprawa. I może być prosta, jeżeli najpierw zobaczysz, co i jak po kolei trzeba zrobić. Jak więc wymienić filtr kabinowy w samochodzie Hyundai i30, aby się niepotrzebnie nie napracować i niczego przy okazji nie uszkodzić?

Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:

Jak wymienić filtr kabinowy - Hyundai I30

Za moment dowiesz się:

Filtr kabinowy stanowi fizyczną barierę dla pyłu, kurzu czy też większych zanieczyszczeń w postaci liści, spadających z drzew na zaparkowany samochód. Właśnie dzięki filtrowi kabinowemu powietrze zasysane przez układ wentylacji naszego auta odseparowane jest od niepożądanych zanieczyszczeń. Filtr przeciwpyłkowy - bo tak również nazywany bywa filtr kabinowy - na pewno docenią alergicy.

Jak wymienić filtr kabinowy - Hyundai I30

Jak działa filtr przeciwpyłkowy?

Jeżeli lubicie być zaskakiwani, to teraz jest ten moment :) Wystarczy, że wyobrazisz sobie filtr przeciwpyłkowy (kabinowy) jako gęste sito. Sito - jak wiadomo - zatrzymuje wszystko co jest większe niż jego otwory, a przepuszcza mniejsze cząstki. I to wydaje się proste.

W filtrze o kompleksowej strukturze, takim np. jak filtry z włókna szklanego klasy HEPA (HEPA to nie nazwa czy marka filtru tylko jego klasa, która ma jeszcze podklasy określane numerem) oraz właśnie samochodowe filtry przeciwpyłkowe, działa to inaczej.

Wszyscy czekają na niespodziankę, więc...

Boom! Oto ona: filtr przeciwpyłkowy jest w stanie wyłapywać zanieczyszczenia mniejsze niż jego mikropory. To tak, jakby sito do piasku potrafiło zatrzymać drobiny znacznie mniejsze od swoich otworów!

Taka niespodziewana dokładność filtracji bierze się z tego, że ruch cząstek unoszących się w powietrzu w filtrze z ze strukturą włókien jest chaotyczny i cząstki te łatwo się w tę plątaninę włókien "zaplątują", chociaż gdyby leciały prosto, to mogłyby przedostać się przez filtr i trafić do kabiny.

Mit numer jeden obalony - filtry kabinowe potrafią zatrzymywać drobiny mniejsze, niż ich "prześwity", "pory", czy jakkolwiek to nazwiemy, niech to będzie "gęstość filtra" albo jego "rozdzielczość" :)

Jak wymienić filtr kabinowy - Hyundai I30

Wynika z tego że filtry przeciwpyłkowe kabinowe mogą stanowić naprawdę istotną barierę dla zanieczyszczeń. I - jeżeli filtr wykonano sumiennie - tak rzeczywiście jest.

Są jeszcze filtry kabinowe węglowe, ale tutaj potrzebny jest obszerny komentarz, który zostawiamy na koniec artykułu.

Dlaczego wymieniać filtr kabinowy?

Prosta odpowiedź: Filtr przeciwpyłkowy to podobnie jak klocki hamulcowe czy olej silnikowy element eksploatacyjny samochodu. Z biegiem przejechanych kilometrów po prostu się zużywa.

Odpowiedź dla tych, którzy lubią wiedzieć jak jest: Na filtrze osadzają się zanieczyszczenia zasysane przez układ wentylacji samochodu, powodując zmniejszenie przepływu powietrza, a co za tym idzie zmniejsza się skuteczność działania filtra przeciwpyłkowego...

Brzmi typowo i wiarygodnie?

Chyba tak, bo skoro filtr się zużywa, to i skuteczność filtracji powinna maleć. Otóż nie. Nie! Im bardziej zapchany filtr - o ile nie dojdzie np. do jego rozerwania lub zawilgocenia - tym mniejsze stają się jego pory i tym skuteczniej zatrzymuje on zanieczyszczenia.

Mit numer dwa obalony - jeżeli filtr przeciwpyłkowy nie załapie wilgoci, to skuteczność filtracji nie maleje wraz z jego zapychaniem się, a rośnie.

No dobrze, ale w takim razie po co go wymieniać?

Tutaj trzeba wprowadzić nowy parametr - przepływ powietrza. A konkretnie opory tego przepływu. W miarę zapychania filtra, nagromadzone w nim zanieczyszczenia stawiają coraz większy opór i spada wydajność wentylacji w samochodzie.

W skrajnym przypadku, przy zatkanym filtrze kabinowym pracująca na pełnej mocy dmuchawa przynosi gorszy skutek niż kiedy działała na pierwszym biegu a filtr przeciwpyłkowy był czysty. Zaczynają parować szyby, w aucie jest duszno - to nie są dobre warunki do jazdy.

Na zdjęciu mamy przykład zaniedbanego filtra. Widać na nim wiosenne pyłki z drzew, jak również "złotą polską jesień". Dodatkowo na filtrze pojawiła się woda z zatkanego podszybia. Taki filtr nadaje się do natychmiastowej wymiany - wilgoć nie tylko ogranicza przepustowość filtra, lecz także sprzyja rozwojowi drobnoustrojów.

Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!

Jak wymienić filtr kabinowy - Hyundai I30

Kiedy wymieniać filtr kabinowy w Hyundaiu i30?

Filtr kabinowy w Hyundaiu i30 zaleca się wymieniać co około 15 tys. kilometrów lub raz w roku oraz podczas każdego przeglądu klimatyzacji. Ja osobiście wymieniam go minimum dwa razy w roku aby mieć pewność, że wentylacja w aucie działa poprawnie.

I uparcie się tego trzymam, bowiem filtr kabinowy nie zatyka się nagle i pogorszenie wentylacji następuje bardzo łagodnie w długotrwałym procesie. To powoduje, że powoli przyzwyczajamy się do coraz słabszej wentylacji, uznając że wszystko jest w porządku, a to może nie być prawdą.

Na szybkość gromadzenia się zanieczyszczeń w filtrze kabinowym wpływa wiele czynników. Są to między innymi:

  • zanieczyszczenie powietrza tam gdzie jeździsz autem
  • liczba przejeżdżanych kilometrów
  • pora roku
  • wilgotność powietrza
  • konstrukcja filtra przeciwpyłkowego
  • bieg dmuchawy którego zwykle używasz

Zanim napisałem ten ostatni punkt, długo się zastanawiałem, czy nie odbierzecie tego jako sugestii do jazdy z wyłączoną dmuchawą wentylacji po to aby zaoszczędzić na filtrze kabinowym.

Nic podobnego!

Samochód to zamknięta kapsuła i potrzebuje stałej, wymuszonej mechanicznie wymiany powietrza! Nigdy i pod żadnym pozorem nie jeździjcie z wyłączoną dmuchawą nawiewu przez dłuższy czas, bo to powoduje wzrost wilgotności (i parowanie szyb) oraz stężenia dwutlenku węgla, a to może być szkodliwe dla zdrowia.

Pierwszymi symptomami zanieczyszczonego filtra przeciwpyłkowego są szybko i często parujące szyby. Może być to również pojawiający się nieprzyjemny zapach z nawiewów (ale nie chodzi tu o tzw. "zapach z klimatyzacji" którego przyczyną jest wilgoć i drobnoustroje w parowniku) jak również obniżona wydajność wentylacji.

Często mamy do czynienia z taką sytuacją gdy wentylator nawiewu znajduje się za filtrem kabinowym. Zaletą takiego rozwiązania jest ochrona wentylatora przed zanieczyszczeniami, np. liśćmi, mogącymi powodować jego głośną pracę i wibrację. Wadą - każda pompa czy wentylator są w stanie wytworzyć większe ciśnienie po stronie tłoczącej niż ssanie po stronie ssącej.

Innymi słowy, filtr przed wentylatorem powoduje, że w przypadku zatykania filtra zanieczyszczeniami wiatrak musi zmagać się z dodatkowym oporem po stronie ssącej, co czyni go bardziej czułym na przepustowość filtra. Jeżeli filtr jest za wentylatorem (licząc w kierunku przepływu powietrza) to taki układ jest mniej czuły na zabrudzenie filtra.

Jak wymienić filtr kabinowy - Hyundai I30

Gdzie jest filtr kabinowy w samochodzie Hyundai i30?

Filtr kabinowy zawsze umieszczony jest w torze układu wentylacji auta. Zazwyczaj filtra przeciwpyłkowego należy szukać albo w podszybiu auta (np. Ford Focus I, Peugeot 206, VW Passat B5, Renault Espace IV) - wtedy znajduje się on na zewnątrz kabiny, albo...

...na wysokości schowka pasażera bądź bezpośrednio pod nim lub za nim (np. Hyundai i30, Audi A3, Renault Scenic I). Czasami filtr ukryty jest w tylnej części tunelu środkowego na wysokości stóp kierowcy (np. Renault Megane II, Ford Focus II, Fiat Grande Punto). Odpowiedni filtr kabinowy przeznaczony do twojego auta znajdziesz (TUTAJ).

Jak wymienić filtr kabinowy - Hyundai I30

Jak wymienić filtr kabinowy w Hyundaiu i30?

Prześledzimy teraz wymianę filtra kabinowego na przykładzie Hyundaia i30 pierwszej generacji. Wymiana filtra klimatyzacji w tym modelu jest bardzo prosta. Cała operacji powinna zająć do 10 minut. Filtr przeciwpyłkowy w Hyundaiu i30 znajduje się za otwieranym schowkiem pasażera.

Jak wymienić filtr kabinowy - Hyundai I30

Otwieramy schowek. Należy pamiętać aby go wcześniej opróżnić ze wszelkich szpargałów, znajdujących się wewnątrz, ponieważ po wyjęciu bocznych blokad schowek obróci się o 180 stopni w stosunku do pozycji wyjściowej i wszystko się z niego wysypie :)

Jak wymienić filtr kabinowy - Hyundai I30

Delikatnie podważamy blokady boczne schowka i wyciągamy tak, aby zwolnić schowek. Trzeba to zrobić z wyczuciem i nie ciągnąć schowka na siłę, Koreańczycy dobrze to zaprojektowali i przy odrobinie cierpliwości da się bez problemu odblokować schowek tak, aby lekko się otworzył.

Widok po odblokowaniu schowka podpowiada, że ten samochód projektowano jesz cze w czasach, gdy starano się zapewnić dobry dostęp serwisowy do najważniejszych i najczęściej wymienianych podzespołów.

Jak wymienić filtr kabinowy - Hyundai I30

Tak, jak pisałem wcześniej, cała szuflada schowka opada na dół. Natomiast za schowkiem mamy już widoczną plastikową zaślepkę filtra przeciwpyłkowego.

I tutaj podam kolejny powód, dla którego warto systematycznie wymieniać filtr przeciwpyłkowy w każdym samochodzie: jeżeli nie był nadmiernie zanieczyszczony lub zawilgocony, to wyjmiesz go jednym ruchem bez żadnych problemów.

Jak wymienić filtr kabinowy - Hyundai I30

Zdejmujemy zaślepkę i wyjmujemy delikatnie papierowy filtr. Prościej chyba się nie da :) Jak widać, filtr do klimatyzacji jest wolny od grubych zanieczyszczeń i wysunął się bez oporu.

To dobrze świadczy także o konstrukcji wstępnego filtra mechanicznego, którym mogą być np. kratki wentylacyjne w kanale wycieraczek na podszybiu.

Jak wymienić filtr kabinowy - Hyundai I30

Tak oto mamy wyjęty filtr kabinowy po sezonie wiosna-lato, czarny nalot z kurzu i pyłu oraz widoczne pyłki kwitnących roślin. Korci Cię żeby go odkurzyć i wsadzić z powrotem?

Nie rób tego!

Szkoda Twojego czasu i zdrowia. Tak, jak już pisałem, samochodowy filtr kabinowy ma kompleksową strukturę włókien i co z tego, że zbierzesz z niego powierzchowny nalot, skoro znaczna część zanieczyszczeń pozostanie głębiej? Poza tym to nie jest filtr powietrza dla silnika, tylko dla Twoich płuc, a odkurzaczem nie usuniesz zapachu.

Kolejnym argumentem jest wilgoć i rezydujące w filtrze drobnoustroje. Odkurzacz nie da im rady. Trzeba kupić nowy filtr - mamy tu polskiego producenta, produkującego filtry Filtron - i zamontować w Twoim samochodzie.

Żeby dobrze skorzystać z powyższego linku - po przejściu na stronę docelową - trzeba wybrać markę, model i typ samochodu, a potem z działu Filtry wybrać filtr kabinowy.

Jak wymienić filtr kabinowy - Hyundai I30

Taka jest wizualna różnica między filtrem nowym z prawej strony a filtrem po około półrocznym użytkowaniu. Niech ten widok zachęci wszystkich amatorów oszczędzania na wymianie filtra do klimatyzacji samochodowej - to nie jest filtr z samochodu firmowego, robiącego rocznie 100 000 km.

Nie był on także eksploatowany na polnej drodze. Ten filtr ma pół roku normalnej codziennej jazdy - dojazd do miasta i jazda po mieście i to nie codziennie. TUTAJ znajdziesz filtr kabinowy do swojego Hyundaia I30.

Jak wymienić filtr kabinowy - Hyundai I30

Przed włożeniem nowego filtra przeciwpyłkowego porównaj jego kształt ze starym aby mieć pewność, że kupiłeś właściwy do twojego modelu auta. Pamiętaj o upewnieniu się, czy na pewno instalujesz go dobrą stroną. Każdy filtr posiada oznaczenie kierunku przepływu powietrza, ale...

...co z tego, skoro nie musisz wiedzieć, w którą stronę płynie powietrze? Dlatego najlepiej przyjrzyj się strzałce na starym filtrze i nowy zainstaluj tak samo. A jeżeli i tego zapomnisz, to podpowiedź jest taka: stary filtr będzie bardziej zabrudzony po stronie ssącej.

Jak wymienić filtr kabinowy - Hyundai I30

Po tak przeprowadzonej wymianie szyby powinny już mniej i rzadziej parować, aromat z nawiewów powinien być przyjemniejszy, a dmuchawa powinna działać wydajniej.

Pozostała nam jeszcze obiecana kwestia...

Czy warto zakładać filtr kabinowy węglowy?

Tak. Warto. Ale tylko wtedy, kiedy regularnie go wymieniasz. Inaczej może zdarzyć się tak, że w aucie pojawi się nieprzyjemny zapach. Będziesz długo go szukać, aż pewnego dnia ze zdziwieniem stwierdzisz, że pochodzi on...

Z kabinowego filtra węglowego!

To nie pomyłka. Węgiel adsorbuje zapachy i wybrane chemikalia z powietrza, ale jego pojemność nie jest nieskończona. W pewnym momencie filtr węglowy może zacząć sam się oczyszczać z tych chemikaliów tak wydajnie, że w kabinie pojawi się nieprzyjemny zapach.

Problem w tym, że nie da się określić, do kiedy filtr węglowy jeszcze chłonie, a kiedy pozbywa się zanieczyszczeń. Zależy to na przykład od ich stężenia w powietrzu - jeżeli było wysokie, to filtr węglowy je adsorbuje, a gdy mocno spadnie, to może on zacząć je oddawać do kabiny.

Do tego niektóre filtry węglowe już jako nowe same z siebie wydzielają specyficzny zapach, którego wcześniej w kabinie nie było. Dlatego jeżeli już zdecydujecie się na filtr węglowy, to wybierzcie markowy produkt i często go wymieniajcie. Ja radzę nawet dwa razy częściej, niż zwykły filtr przeciwpyłkowy.

Pamiętajcie: jeżeli w aucie zaczyna "pachnieć" a macie filtr węglowy, wymieńcie go, a przynajmniej powąchajcie - wtedy może szybko poznacie źródło nowego zapachu. Filtr przeciwpyłkowy bez węgla też potrafi solidnie śmierdzieć, jednak tam odbywa się to na innej zasadzie - śmierdzą zazwyczaj drobnoustroje i ich produkty, a nie związki chemiczne, jak w przypadku filtra z węglem aktywnym.

Życzymy Wam dobrej wentylacji i...

Do następnej porady!

Tekst i zdjęcia: Robert Magdziak.

Autor: Robert Magdziak Facebook

od 15 lat fotografuje samochody dla wiodących tytułów prasy motoryzacyjnej. Jako praktyk garażowej obsługi własnych samochodów, dla motospace.pl robi nie tylko zdjęcia, lecz także pisze przebojowe poradniki dotyczące obsługi auta we własnym zakresie.

KOMENTARZE