Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część III

Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część III

Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część III

dat/articles/2014-12/nowy-volkswagen-passat-b8-technika-czesc-iii-498.jpg

To już ostatnia, ale jakże ważna część cyklu o nowym Volkswagenie Passacie B8. Odsłonimy w niej tajemnice układu jezdnego, świateł w technice LED oraz nowego króla diesli 2.0 TDI o mocy 240 KM. Do dzieła!

Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:

Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIIJesteście już po lekturze drugiej części trylogii o nowym Passacie, w której opisaliśmy systemy wspomagające kierowcę nowego Volkswagena? To zapraszamy na część trzecią! Nowy VW Passat - progresywny układ kierowniczy. Znawcy tematu zapewne wiedzą, że ten pomysł nie jest nowy, a zdarzały się też i samochody, w których był stosowany. I to trzydzieści lat temu. Ale pozwólmy Volkswagenowi święcić jego nową odsłonę - dobre rozwiązania są po to, aby je przypominać światu. Progresywny układ kierowniczy nie ma stałego przełożenia. Jest ono inne w centralnym położeniu kierownicy, a zmienia się w miarę jej skręcania w lewo lub w prawo. Zmiana jest odczuwalna także w ten sposób, że kierowca musi wykonywać oszczędniejsze ruchy kierownicą.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIIStandardowy układ kierowniczy w Passacie wymaga wykonania 2,75 obrotu kierownicą od oporu do oporu, tymczasem układ progresywny - tylko 2,1 obrotu. W przypadku tego drugiego rozwiązania, w centralnym położeniu kierownicy Volkswagen reaguje na skręt dużo delikatniej, niż wtedy, gdy kierownica jest już solidnie skręcona. Innymi słowy, w centralnym położeniu ruch kierownicy przełoży się na mniejszy skręt kół, a przy kierownicy skręconej - na większy. Progresywny układ kierowniczy będzie oferowany w nowym Passacie B8 w pakiecie ze sportowym lub adaptacyjnym (DCC) zawieszeniem.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIIEasy Close, czyli automatyczna funkcja zamykania Passata Varianta B8. Najpierw była funkcja Easy Open. Wprowadzono ją do siódmej generacji Volkswagena Passata Varianta, w 2010 roku, i pozwalała na automatyczne otwarcie pokrywy bagażnika po wykonaniu odpowiedniego ruchu nogą za samochodem. W Passacie B8 dodano do tego funkcję automatycznego zamykania bagażnika Easy Close. Zamyka się on na przykład wtedy, gdy osoba z kluczykiem zbliżeniowym oddali się od samochodu.

Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!

Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIIAby funkcja zadziałała, trzeba ją aktywować przyciskiem na pokrywie bagażnika. Pokrywa może zamknąć się natychmiast, lub z opóźnieniem. Ta druga opcja umożliwia automatyczne zamknięcie bagażnika po wyjęciu np. toreb z zakupami. Ale bez obaw - nie trzeba się śpieszyć - właściciel na pewno nie zostanie zamknięty w bagażniku! A to dlatego, że jeżeli po aktywowaniu opóźnionego zamknięcia bagażnika będzie nadal przebywał w pobliżu auta, to bagażnik się nie zamknie. Jak nowy Passat rozpozna, gdzie jest jego właściciel? Po tym, gdzie jest kluczyk. W kieszeni. Masz kluczyk - masz Passata. To takie proste!
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIINowy Volkswagen Passat B8 - diodowe światła LED. Moment triumfu techniki diodowej właśnie nadszedł: w nowym Passacie LED-y definitywnie zastąpią ksenony. Ale spokojnie - halogeny też będą dostępne. Tylko czy ktoś jeszcze będzie chciał je kupić? Volkswagen postanowił zaoferować kilka zestawów oświetlenia do swojego nowego Passata B8. Reflektory diodowe LED typu I mają za zadanie zastąpić reflektory ksenonowe. W tych reflektorach również światła dzienne wykorzystuję technikę LED. Co ciekawe, moduł świateł dziennych będzie emitował także sygnał kierunkowskazu. Będzie tam dwanaście diod, które potrafią świecić na biało, lub na żółto.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIIDiodowe reflektory LED typ II posiadają dodatkowo funkcję dynamicznego doświetlenia zakrętów, a przy tym mają zmienioną grafikę świateł dziennych LED. Wykorzystano tutaj reflektory diodowe LED wykonane w technice projekcyjnej. Dwa płaskie moduły soczewek umieszczono obok siebie, a Volkswagen obiecuje, że będą wydajniejsze, niż lampy ksenonowe. My jeszcze nie widzieliśmy LED-ów, które świeciłyby lepiej od ksenonów, ale spróbujmy uwierzyć Volkswagenowi na słowo.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIIA teraz spójrzmy w oczy nowemu Volkswagenowi Passatowi B8. Zewnętrzne soczewki (te na rogach nadwozia) to moduły Multibeam. Oprócz świateł mijania i drogowych odpowiedzialne są one także za światła doświetlające zakręty. Natomiast soczewki umieszczone bliżej środka przodu samochodu nazwano Flatbeam. Mają one oświetlać drogę bezpośrednio przed samochodem.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIINowy Volkswagen Passat B8 - reflektory LED typ III i Dynamic Light Assist. Oto i szczyt możliwości techniki świetlnej w nowym Passacie: projekcyjne reflektory diodowe LED sterowane za pomocą kamery. W praktyce polega to na tym, że poza miastem włączają się światła drogowe, a elektronika odpowiednio kieruje wiązką światła tak, aby nie oślepić innych uczestników ruchu, a jednocześnie zapewnić ponadprzeciętną widoczność. W tej konfiguracji podrasowano również światła dzienne, które składają się aż z 32 diod LED. Ich grafika składa się z dwóch liter U: jednej małej, obejmującej soczewkę, i drugiej, pod całym reflektorem. Po wewnętrznej stronie reflektorów zamontowano diody statycznie doświetlające zakręty.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIINowy VW Passat B8 - seryjnie z diodowymi światłami tylnymi LED. Tylne lampy będą oferowane w dwóch wersjach i obie z nich mają zawierać wyłącznie diody LED. Szczególnie wersja rozbudowana (typ II) ma mieć bardzo charakterystyczną grafikę. Na przykład poziomy pas świateł pozycyjnych przy hamowaniu zamienia się w pionowe pasy świateł stopu. To bardzo ciekawe rozwiązanie pozwala z daleka od razu zauważyć różnicę między światłami pozycyjnymi, a hamowania.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIINowy Volkswagen Passat B8 2.0 TDI - najmocniejszy diesel w historii VW. Passat B8 debiutuje z dziewięcioma silnikami o mocach od 120 do 280 koni mechanicznych. Wśród nich prawdziwie królewskie miejsce zajmuje najmocniejszy czterocylindrowy silnik wysokoprężny, jaki kiedykolwiek był oferowany przez Volkswagena. To nowy silnik 2.0 TDI Bi-Turbo o mocy 240 KM. Jego moment obrotowy to gigantyczne 500 Nm przy 1750 obr./min, a spalanie ma wynieść średnio 5 l/100 km. Nowy silnik będzie seryjnie oferowany z innymi dobrodziejstwami koncernu: znakomitą 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową DSG oraz napędem na wszystkie koła 4MOTION.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIIA teraz będą parametry, które dotąd kojarzyliśmy raczej ze sportem samochodowym, niż z seryjnymi jednostkami napędowymi. Bazą dla nowego diesla stanowił motor serii EA288, oparty na modułowej konstrukcji MDB. Inżynierom udało się wycisnąć z każdego litra pojemności skokowej aż 120 KM. Aby taki cud stał się rzeczywistością, silnik nowego Volkswagena Passata B8 2.0 TDI wspomagają dwie turbosprężarki. Niskociśnieniowa i wysokociśnieniowa. Ciśnienie doładowania wynosi, uwaga, 3,8 bara. Ależ to totalne szaleństwo!
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIIAby ten cud techniki przetrwał wyczyny kierowców, wzmocniono skrzynię korbową i obudowę cylindrów. Zastosowano także nowy wał korbowy, korbowody i tłoki. Volkswagen przyznaje również, że po raz pierwszy zastosował specjalną, przystosowaną do bardzo dużych obciążeń głowicę cylindrów. Ale to oczywiście nie koniec zmian. Nowy układ wtryskowy z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi umożliwia osiągnięcie ciśnienia wtrysku do 2500 barów.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIIDla tych, którzy już się cieszą z ceny jednego wtryskiwacza w sklepie z częściami w ASO Volkswagena mamy jeszcze jedną wiadomość: Volkswagen postarał się bardziej i opracował specjalnie dla nowego Passata B8 2.0 TDI nowe koło dwumasowe, które umożliwia eksploatację napędu przy bardzo niskich obrotach. O te niskie obroty zadba automatyczna skrzynia biegów. Motor wyposażono także, obok katalizatora oksydacyjnego i filtra cząstek stałych, również w system SCR - selektywną redukcję katalityczną ze środkiem AdBlue.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIINowy hybrydowy VW Passat Hybrid Plug-In. Ten samochód, obok XL1 i Golfa GTE, ma być trzecią hybrydą plug-in koncernu Volkswagena. Hybrydowy układ napędowy nowego VW Passata B8 Hybrid to 156-konne 1.4 TSI oraz elektryczny silnik o mocy 109 KM. Razem, przy w pełni naładowanej baterii, daje to moc systemową 211 KM. Magazynem energii elektrycznej jest wysokonapięciowa bateria litowo-jonowa, którą można ładować na postoju z zewnętrznego źródła.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część III

Energii wystarczyć ma na przejechanie 50 km. Całkowity zasięg - kiedy Passat z w pełni naładowaną baterią oraz pełnym bakiem benzyny ruszy w drogę - ma wynieść ponad 1000 km. Prędkość maksymalna hybrydowego Passata B8 ma wynieść 210 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h ma zająć zaledwie 8 sekund. Czy teraz już wiecie wszystko o nowym Volkswagenie Passacie B8? Nie? To zapraszamy do zadawania pytań w komentarzach. Chociaż... Mamy dla Was jeszcze coś! Przygotowaliśmy zestawienie silników, danych technicznych i spalania nowego Volkswagena. Zapraszamy do lektury!

Tekst: Michał Krasnodębski, zdjęcia: Volkswagen.

Autor: Michał Krasnodębski Facebook

Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.

KOMENTARZE