Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część I

Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część I

Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część I

dat/articles/2014-12/nowy-volkswagen-passat-b8-technika-czesc-i-496.jpg

Passat B8 może sobie wyglądać konserwatywnie. Ale prawda jest taka, że to jeden z najnowocześniejszych samochodów w swojej klasie. Fani smartfonów i tabletów z pewnością będą zadowoleni. Poznajcie technologie nowego Volkswagena Passata!

Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:

Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IVolkswagen Passat B8 - redukcja masy. Zanim napiszemy o technicznych nowinkach wszechobecnej elektroniki, musimy je najpierw gdzieś umieścić. Dlatego zaczniemy od karoserii. A ta, mimo dosyć masywnego wyglądu nowego Volkswagena Passata B8, jest lżejsza nawet o 85 kilogramów. Producent z nieukrywaną dumą - i słusznie - wylicza, gdzie udało się najwięcej zaoszczędzić. I tak układ jezdny jest lżejszy o 9 kg. Tylna oś waży o 4,7 kg mniej, a cały układ kierowniczy jest lżejszy niż w poprzedniej generacji Passata o 2,2 kg.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część I

Silniki nowego Volkswagena Passata B8 mają być lżejsze nawet o 40 kg! To ogromna różnica. A pod maską znajdziecie wyłącznie czterocylindrowe jednostki napędowe z turbodoładowaniem - pojedynczym lub podwójnym. Listę i opisy tych silników z danymi technicznymi znajdziecie w materiale dedykowanym jednostkom napędowym Volkswagena Passata B8.

Do odchudzenia Passata B8 z kilogramów masy przyczyniła się także? Instalacja elektryczna. Dzięki zastosowaniu aluminium (ale oczywiście nie w przewodach) masa układów elektrycznych i elektronicznych została zredukowana. Inżynierowie Volkswagena nie oparli się także pokusie zoptymalizowania przekrojów przewodów. Można się domyślać, że przewody te będą gdzieniegdzie cieńsze.

Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IStruktura nadwozia oraz wyposażenie nowego Volkswagena Passata B8 pozwoliły obniżyć masę auta nawet o kolejne 33 kilogramy. Oprócz zastosowania stali wysokiej wytrzymałości przyczyniła się do tego między innymi modernizacja układu klimatyzacji i wentylacji. Wszystkie te zabiegi służyły oczywiście poprawie dynamiki nowego Volkswagena Passata B8 oraz zredukowaniu spalania. Przy okazji nadwozie stało się sztywniejsze, a Passat będzie mógł holować o 400 kg cięższą przyczepę.

Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!

Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IVW Passat B8 - Active Info Display. Co to takiego? Volkswagen postanowił, że nowoczesne wskaźniki powinny być wirtualne. Dlatego, oprócz klasycznych, prawdziwych zegarów, przyszli właściciele mają do wyboru ciekłokrystaliczny wyświetlacz, na którym wskaźniki prezentowane są w formie grafiki komputerowej. Jedynie lampki kontrolne, ze względu na duże znaczenie na bezpieczeństwo użytkowania nowego Volkswagena Passata B8, pozostaną najzupełniej prawdziwe. Wyświetlacz animujący zegary ma ogromne rozmiary - jego przekątna przekracza trzydzieści centymetrów!
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część I

Inżynierom udało się uzyskać rozdzielczość 1440 na 540 pikseli, co pozwala na precyzyjne przedstawienie graficzne detali na ekranie. Jeżeli chodzi o to, co jest prezentowane kierowcy, to panuje w tym zakresie duża dowolność. W trybie nawigacji prędkościomierz i obrotomierz przesuwają się na boki ekranu, a centralne miejsce zajmuje mapa. Dodatkowo, na tarczach prędkościomierza i obrotomierza mogą być pokazywane inne informacje. Active Info Display może także dublować to, co wyświetlane jest na centralnej konsoli kokpitu, jak np. kontakty z telefonu czy okładki płyt.

Czy kiedyś będzie można zagrać w grę poprzez wirtualny kokpit nowego Passata? Tego nie wiemy, ale Volkswagenowi do kier komputerowych wcale nie jest daleko - koncern pokazał nawet prototyp o nazwie Volkswagen GTI Roadster, który zanim został zaprezentowany w "realu", debiutował w grze.

Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IVolkswagen Passat B8 - wyświetlacz Head-Up. Jako pierwszy Volkswagen, Passat B8 ma być oferowany z wyświetlaczem Head-Up, który wyświetla najistotniejsze informacje w polu widzenia kierowcy. Według inżynierów, takie rozwiązanie ma wiele zalet. Przede wszystkim zmęczenie oczu ma być mniejsze, ponieważ wzrok nie będzie musiał się przestawiać z widoku drogi do widoku zegarów za kierownicą. Zamiast jednak wyświetlać informacje bezpośrednio na przedniej szybie, są one pokazywane na wysuwanym, przezroczystym ekranie.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część ISzyba, na której wyświetlane są informacje, to kolorowy ekran wysokiej rozdzielczości o 18-bitowej głębi barw. Co ciekawe, producent twierdzi, że rozwiązanie to zastosowano także z troski o portfel nabywcy - w razie stłuczenia przedniej szyby, nie trzeba zakładać specjalnej, droższej szyby, tylko zwykłą. A to dzięki temu, że informacje nie są wyświetlane bezpośrednio na niej, a na szklanej płytce, która chowa się w kokpicie, kiedy nie jest używana.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część ITo jednak nie koniec ciekawostek, związanych z wyświetlaczem Head-Up nowego Volkswagena Passata B8. Otóż dzięki specjalnemu rozwiązaniu optyki, kierowca ma wrażenie, jakby informacje były wyświetlane dwa metry przed samochodem! W dodatku jasność wyświetlanych informacji jest automatycznie dostosowywana do natężenia oświetlenia na zewnątrz auta. Kierowca może dodatkowo wybrać, jakie informacje mają być wyświetlane na ekranie Head-Up: aktualna lub dozwolona prędkość, instrukcje z systemu nawigacji, układów wspomagających lub inne ostrzeżenia.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część INowy VW Passat B8 - modułowy system infotainment MIB. Nowy Passat będzie oferowany z systemami teleinformacyjnymi drugiej generacji. MIB umożliwia połączenie w sieć z urządzeniami zewnętrznymi. Systemy otrzymały także znacznie szybsze procesory i nowe wyświetlacze o wyższej rozdzielczości. Systemów MIB w nowym Volkswagenie Passacie B8 będzie aż pięć. Dwa z nich (Composition Touch i Composition Colour) mają wyświetlacze o przekątnej 5 cali. Composition Media i Discover Media to urządzenia 6,5-calowe z czterokrotnie większą rozdzielczością niż miało to miejsce w 5,8-calowym rozwiązaniu pierwszej generacji. Szczytem możliwości jest system Discover Pro z ekranem o przekątnej aż 8 cali.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IPrzejdźmy teraz do konkretów. Na przykład procesor główny systemu Discover Pro może wykonać do 2500 MIPS (milionów instrukcji na sekundę), a w pierwszej generacji urządzeniach "tylko" 950 MIPS. W związku z tym wszystko ma przebiegać szybciej - od reakcji na dotyk ekranu po realizację poszczególnych poleceń kierowcy. Już przy podstawowym urządzeniu Composition Touch można słuchać muzyki z zewnętrznego playera poprzez złącze aux-in lub z karty SD, a opcjonalnie również z pamięci USB i przez łącze bezprzewodowe Bluetooth. Będzie także można dokupić interfejs do iPida oraz iPhone'a.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IW urządzeniach Composition Colour i wyższych będzie zainstalowany odtwarzacz płyt CK, a w Composition Media i wyższych będzie do dyspozycji złącze Bluetooth i USB. Podstawowy system nawigacji nowego Volkswagena Passata B8, czyli Discover Media, można opcjonalnie wyposażyć w moduł WLAN. Z kolei najbogatsza odmiana Discover Pro wyposażona została w złącze do telefonu komórkowego premium (profil rSAP), napęd DVD oraz w opcji także tuner telewizyjny.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IVW Passat B8 - MirrorLink. W nowym Volkswagenie klasy średniej debiutuje system MirrorLink. W urządzeniach Composition Media dostępny będzie jako opcja, a w Discover Pro jako standard. Co ten system daje kierowcy? Umożliwia on lustrzane odbicie tego, co widoczne jest na ekranie smartfonu, na wyświetlaczu nowego Passata B8. Na razie mowa jest o smartfonach z systemem Android. Odpowiednie aplikacje mają być oferowane przez zewnętrzne firmy lub bezpośrednio przez Volkswagena. Do tych drugich należą: Mobile Office, audioMOTION, ThinkBlue, Trainer, Shared Audio, DriveAndTrack, MyGuide. Natomiast aplikacje zewnętrznych dostawców to między innymi dobrze znana Audioteka (audiobooki), Glympse (media społecznościowe), radio internetowe Aupeo!, Life 360 i Kaliki (wiadomości).
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część INowy Volkswagen Passat B8 - telefon. Oto kolejne ciekawostki, jakie kryje nowy Passat. Od wersji systemu multimedialnego Composition Media, będzie możliwe jednoczesne podłączenie dwóch telefonów. Na przykład prywatnego i służbowego. Poza ulepszoną jakością mowy (Wide Band Speech HFP 1.6) nowością jest również funkcja SMS. Algorytm TTS (Text-To-Speech) pozwala na odczytywanie przychodzących wiadomości. Dostępne są także wygodne szablony (np. Oddzwonię), które znacznie ułatwiają szybkie odpowiedzi podczas jazdy. Od systemu Composition Colour z przygotowaniem do montażu telefonu komórkowego jako opcję można dokupić indukcyjne połączenie smartfonu z zewnętrzną anteną nowego Volkswagena Passata.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IVW Passat B8 - nawigacja. Volkswagen pokazał, że może i jest autem dla konserwatystów, ale pamięta także o młodych fanach tabletów. Dlatego po raz pierwszy w historii Passata, w nowym systemie Discover Pro wprowadzono możliwość przesuwania obrazu na mapie tak, jak w tablecie. Dotykasz punktu na trasie, przesuwasz, i jesteś w nowym miejscu na mapie! Z kolei w Discover Media i Discover Pro można głosowo wprowadzać cel nawigacji (One-Shot-Destination-Entry).
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część INowy VW Passat B8 - Car-Net. Jeżeli staniesz się szczęśliwym posiadaczem nowego Volkswagena z systemem radiowo-nawigacyjnym Discover Media lub Discover Pro, to (niestety nie wiadomo, czy i kiedy to zadziała w Polsce) będziesz mógł korzystać z usług mobilnych Online Car-Net. Jakie płyną z tego korzyści? Rozwiązanie to pozwala na przykład użyć informacji drogowych do dynamicznego wyznaczania trasy. Można także wprowadzać do nawigacji osobiste i publicznie udostępniane punkty zainteresowania (POI - Points Of Interest).
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część ICoś dla fanów Google? Oczywiście! Będzie można oglądać na ekranie panoramiczne widoki z Google Street View oraz mapy ze zdjęciami satelitarnymi z Google Earth (Google Maps). Kolejna nowość w Discover Media i Discover Pro to informacje o wolnych miejscach parkingowych i ich lokalizacji, pogoda, wiadomości i raport o stanie pojazdu. Od systemu Discover Media wzwyż będzie też możliwe wyznaczanie celu podróży na komputerze domowym i przesłanie ich do systemu nawigacji nowego Volkswagena Passata. Czyżby to był multimedialny raj? Czytajcie dalej!
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część INowy VW Passat B8 - Rear Seat Entertainment. Volkswagen proponuje także oglądanie filmów, słuchanie muzyki lub zarządzanie nawigacją na pokładzie nowego Passata przy użyciu tabletu. Staje się to możliwe dzięki połączeniu WLAN z systemem multimedialnym auta oraz specjalnie do tego celu stworzonej aplikacji. Aplikacja ta umożliwia przełączanie pomiędzy źródłami audio (np. USB, CD, DVD, dysk twardy, muzyka online), przeglądanie wykonawców i okładek albumów, a także sterowanie nawigacją.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część I

W menu nawigacji dostępna będzie ciekawa funkcja wyszukiwania adresów w internecie i wybierania ich jako celu podróży dla nawigacji. Jako wyposażenie dodatkowe nowego Passata będzie można dokupić uchwyty na tablety z funkcją zasilania. Uff, przyznacie sami, że tych informacji było naprawdę dużo. Ale jest ich jeszcze więcej! Dlatego podzieliliśmy cykl o nowym Volkswagenie Passacie B8 na trzy części. Zapraszamy do lektury drugiej dzęści trylogii o nowym Passacie!

Tekst: Michał Krasnodębski, zdjęcia: Volkswagen.

Autor: Michał Krasnodębski Facebook

Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.

KOMENTARZE