Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część III

Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - zawieszenie, diesle i światła LED
To już ostatnia, ale jakże ważna część cyklu o nowym Volkswagenie Passacie B8. Odsłonimy w niej tajemnice układu jezdnego, świateł w technice LED oraz nowego króla diesli 2.0 TDI o mocy 240 KM. Do dzieła!

Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIIJesteście już po lekturze drugiej części trylogii o nowym Passacie, w której opisaliśmy systemy wspomagające kierowcę nowego Volkswagena? To zapraszamy na część trzecią!
Nowy VW Passat - progresywny układ kierowniczy. Znawcy tematu zapewne wiedzą, że ten pomysł nie jest nowy, a zdarzały się też i samochody, w których był stosowany. I to trzydzieści lat temu. Ale pozwólmy Volkswagenowi święcić jego nową odsłonę - dobre rozwiązania są po to, aby je przypominać światu. Progresywny układ kierowniczy nie ma stałego przełożenia. Jest ono inne w centralnym położeniu kierownicy, a zmienia się w miarę jej skręcania w lewo lub w prawo. Zmiana jest odczuwalna także w ten sposób, że kierowca musi wykonywać oszczędniejsze ruchy kierownicą.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIIStandardowy układ kierowniczy w Passacie wymaga wykonania 2,75 obrotu kierownicą od oporu do oporu, tymczasem układ progresywny - tylko 2,1 obrotu. W przypadku tego drugiego rozwiązania, w centralnym położeniu kierownicy Volkswagen reaguje na skręt dużo delikatniej, niż wtedy, gdy kierownica jest już solidnie skręcona. Innymi słowy, w centralnym położeniu ruch kierownicy przełoży się na mniejszy skręt kół, a przy kierownicy skręconej - na większy. Progresywny układ kierowniczy będzie oferowany w nowym Passacie B8 w pakiecie ze sportowym lub adaptacyjnym (DCC) zawieszeniem.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIIEasy Close, czyli automatyczna funkcja zamykania Passata Varianta B8. Najpierw była funkcja Easy Open. Wprowadzono ją do siódmej generacji Volkswagena Passata Varianta, w 2010 roku, i pozwalała na automatyczne otwarcie pokrywy bagażnika po wykonaniu odpowiedniego ruchu nogą za samochodem. W Passacie B8 dodano do tego funkcję automatycznego zamykania bagażnika Easy Close. Zamyka się on na przykład wtedy, gdy osoba z kluczykiem zbliżeniowym oddali się od samochodu.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIIAby funkcja zadziałała, trzeba ją aktywować przyciskiem na pokrywie bagażnika. Pokrywa może zamknąć się natychmiast, lub z opóźnieniem. Ta druga opcja umożliwia automatyczne zamknięcie bagażnika po wyjęciu np. toreb z zakupami. Ale bez obaw - nie trzeba się śpieszyć - właściciel na pewno nie zostanie zamknięty w bagażniku! A to dlatego, że jeżeli po aktywowaniu opóźnionego zamknięcia bagażnika będzie nadal przebywał w pobliżu auta, to bagażnik się nie zamknie. Jak nowy Passat rozpozna, gdzie jest jego właściciel? Po tym, gdzie jest kluczyk. W kieszeni. Masz kluczyk - masz Passata. To takie proste!
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIINowy Volkswagen Passat B8 - diodowe światła LED. Moment triumfu techniki diodowej właśnie nadszedł: w nowym Passacie LED-y definitywnie zastąpią ksenony. Ale spokojnie - halogeny też będą dostępne. Tylko czy ktoś jeszcze będzie chciał je kupić? Volkswagen postanowił zaoferować kilka zestawów oświetlenia do swojego nowego Passata B8. Reflektory diodowe LED typu I mają za zadanie zastąpić reflektory ksenonowe. W tych reflektorach również światła dzienne wykorzystuję technikę LED. Co ciekawe, moduł świateł dziennych będzie emitował także sygnał kierunkowskazu. Będzie tam dwanaście diod, które potrafią świecić na biało, lub na żółto.

A może - zanim przejdziesz dalej - chcesz sprawdzić historię swojego samochodu lub auta z ogłoszenia? Podaj VIN:

Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIIDiodowe reflektory LED typ II posiadają dodatkowo funkcję dynamicznego doświetlenia zakrętów, a przy tym mają zmienioną grafikę świateł dziennych LED. Wykorzystano tutaj reflektory diodowe LED wykonane w technice projekcyjnej. Dwa płaskie moduły soczewek umieszczono obok siebie, a Volkswagen obiecuje, że będą wydajniejsze, niż lampy ksenonowe. My jeszcze nie widzieliśmy LED-ów, które świeciłyby lepiej od ksenonów, ale spróbujmy uwierzyć Volkswagenowi na słowo.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIIA teraz spójrzmy w oczy nowemu Volkswagenowi Passatowi B8. Zewnętrzne soczewki (te na rogach nadwozia) to moduły Multibeam. Oprócz świateł mijania i drogowych odpowiedzialne są one także za światła doświetlające zakręty. Natomiast soczewki umieszczone bliżej środka przodu samochodu nazwano Flatbeam. Mają one oświetlać drogę bezpośrednio przed samochodem.

Zanim przejdziesz dalej - wybierz markę, model i rocznik poniżej i sprawdź, ile możesz zaoszczędzić na polisie OC i AC!

Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIINowy Volkswagen Passat B8 - reflektory LED typ III i Dynamic Light Assist. Oto i szczyt możliwości techniki świetlnej w nowym Passacie: projekcyjne reflektory diodowe LED sterowane za pomocą kamery. W praktyce polega to na tym, że poza miastem włączają się światła drogowe, a elektronika odpowiednio kieruje wiązką światła tak, aby nie oślepić innych uczestników ruchu, a jednocześnie zapewnić ponadprzeciętną widoczność. W tej konfiguracji podrasowano również światła dzienne, które składają się aż z 32 diod LED. Ich grafika składa się z dwóch liter U: jednej małej, obejmującej soczewkę, i drugiej, pod całym reflektorem. Po wewnętrznej stronie reflektorów zamontowano diody statycznie doświetlające zakręty.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIINowy VW Passat B8 - seryjnie z diodowymi światłami tylnymi LED. Tylne lampy będą oferowane w dwóch wersjach i obie z nich mają zawierać wyłącznie diody LED. Szczególnie wersja rozbudowana (typ II) ma mieć bardzo charakterystyczną grafikę. Na przykład poziomy pas świateł pozycyjnych przy hamowaniu zamienia się w pionowe pasy świateł stopu. To bardzo ciekawe rozwiązanie pozwala z daleka od razu zauważyć różnicę między światłami pozycyjnymi, a hamowania.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIINowy Volkswagen Passat B8 2.0 TDI - najmocniejszy diesel w historii VW. Passat B8 debiutuje z dziewięcioma silnikami o mocach od 120 do 280 koni mechanicznych. Wśród nich prawdziwie królewskie miejsce zajmuje najmocniejszy czterocylindrowy silnik wysokoprężny, jaki kiedykolwiek był oferowany przez Volkswagena. To nowy silnik 2.0 TDI Bi-Turbo o mocy 240 KM. Jego moment obrotowy to gigantyczne 500 Nm przy 1750 obr./min, a spalanie ma wynieść średnio 5 l/100 km. Nowy silnik będzie seryjnie oferowany z innymi dobrodziejstwami koncernu: znakomitą 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową DSG oraz napędem na wszystkie koła 4MOTION.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIIA teraz będą parametry, które dotąd kojarzyliśmy raczej ze sportem samochodowym, niż z seryjnymi jednostkami napędowymi. Bazą dla nowego diesla stanowił motor serii EA288, oparty na modułowej konstrukcji MDB. Inżynierom udało się wycisnąć z każdego litra pojemności skokowej aż 120 KM. Aby taki cud stał się rzeczywistością, silnik nowego Volkswagena Passata B8 2.0 TDI wspomagają dwie turbosprężarki. Niskociśnieniowa i wysokociśnieniowa. Ciśnienie doładowania wynosi, uwaga, 3,8 bara. Ależ to totalne szaleństwo!
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIIAby ten cud techniki przetrwał wyczyny kierowców, wzmocniono skrzynię korbową i obudowę cylindrów. Zastosowano także nowy wał korbowy, korbowody i tłoki. Volkswagen przyznaje również, że po raz pierwszy zastosował specjalną, przystosowaną do bardzo dużych obciążeń głowicę cylindrów. Ale to oczywiście nie koniec zmian. Nowy układ wtryskowy z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi umożliwia osiągnięcie ciśnienia wtrysku do 2500 barów.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIIDla tych, którzy już się cieszą z ceny jednego wtryskiwacza w sklepie z częściami w ASO Volkswagena mamy jeszcze jedną wiadomość: Volkswagen postarał się bardziej i opracował specjalnie dla nowego Passata B8 2.0 TDI nowe koło dwumasowe, które umożliwia eksploatację napędu przy bardzo niskich obrotach. O te niskie obroty zadba automatyczna skrzynia biegów. Motor wyposażono także, obok katalizatora oksydacyjnego i filtra cząstek stałych, również w system SCR - selektywną redukcję katalityczną ze środkiem AdBlue.

Zanim przejdziesz dalej, zobacz także...

Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część IIINowy hybrydowy VW Passat Hybrid Plug-In. Ten samochód, obok XL1 i Golfa GTE, ma być trzecią hybrydą plug-in koncernu Volkswagena. Hybrydowy układ napędowy nowego VW Passata B8 Hybrid to 156-konne 1.4 TSI oraz elektryczny silnik o mocy 109 KM. Razem, przy w pełni naładowanej baterii, daje to moc systemową 211 KM. Magazynem energii elektrycznej jest wysokonapięciowa bateria litowo-jonowa, którą można ładować na postoju z zewnętrznego źródła.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część III

Energii wystarczyć ma na przejechanie 50 km. Całkowity zasięg - kiedy Passat z w pełni naładowaną baterią oraz pełnym bakiem benzyny ruszy w drogę - ma wynieść ponad 1000 km. Prędkość maksymalna hybrydowego Passata B8 ma wynieść 210 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h ma zająć zaledwie 8 sekund. Czy teraz już wiecie wszystko o nowym Volkswagenie Passacie B8? Nie? To zapraszamy do zadawania pytań w komentarzach. Chociaż... Mamy dla Was jeszcze coś! Przygotowaliśmy zestawienie silników, danych technicznych i spalania nowego Volkswagena. Zapraszamy do lektury!

Tekst: Michał Krasnodębski, zdjęcia: Volkswagen.

Autor: Michał Krasnodębski

fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 18 lat. Z radością tłumaczy język skomplikowanej techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.