Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część II

Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część II
Odsłaniamy kolejne tajemnice techniki nowego Volkswagena Passata B8. W tej części cyklu poznacie systemy wspomagające kierowcę, komfort i bezpieczeństwo jazdy. Czas je poznać!
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część II Przeczytaliście już pierwszą część trylogii o nowym Passacie, w której opisaliśmy multimedia nowego Volkswagena? To zapraszamy na część drugą!
Nowy Volkswagen Passat B8 Area View - panoramiczne kamera 360 stopni. Ten system, pozwalający obserwować otoczenie wokół nowego Passata w widoku z góry, został udoskonalony i oferuje teraz więcej funkcji, a kamery mają teraz większą rozdzielczość. Area View wykorzystuje cztery kamery. Jedną zamontowano w pokrywie bagażnika, drugą w osłonie chłodnicy, trzecią i czwartą - w obudowach lusterek bocznych. Kierowca może wybrać jeden z czterech sposobów wyświetlania obrazu z kamer na ekranie systemu multimedialnego nowego Volkswagena Passata B8: z przodu, z tyłu, z boku lub z lotu ptaka.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część II Jeżeli jeszcze nie widzieliście takiego rozwiązania, to podpowiemy, że na ekranie w kokpicie można zobaczyć obraz z czterech kamer zmontowany w ten sposób, że auto widać z góry wraz z jego najbliższym otoczeniem. To bardzo ułatwia parkowanie i podnosi bezpieczeństwo podczas manewrowania. Jest to rozwiązanie znacznie lepsze od zwykłej, pojedynczej, szerokokątnej kamery cofania, która bardzo spłyca perspektywę i jej używanie często kończy się oparciem o zderzak drugiego auta. Bo myśleliśmy, że jest jeszcze daleko, a to niestety tylko złudzenie - i bum!
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część II Dodatkową funkcją Area View w nowym Volkswagenie Passacie B8 jest rozpoznawanie przeszkód. Dzięki specjalnemu oprogramowaniu, komputer automatycznie rozpoznaje podczas parkowania przeszkody, które mogły się znaleźć poza zasięgiem czujników parkowania. Pokazywana jest też droga parkowania w zależności od skrętu kierownicy. Najbardziej niespodziewaną funkcją Area View jest tryb Offroad. Podczas wolnej jazdy przednia kamera potrafi wtedy rozpoznać np. duże kamienie, korzenie drzew lub dziury.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część II Nowy VW Passat B8 - Park Assist. System Park Assist trzeciej generacji pozwala na półautomatyczne parkowanie prostopadłe lub równoległe, a także wspomaganie wyjazdu z równoległych i prostopadłych miejsc parkingowych. Co ciekawe, możliwe jest parkowanie prostopadłe nie tylko tyłem, lecz także przodem! A teraz trochę historii. Pierwsza generacja Park Assist (2007) umożliwiała równoległe parkowanie tyłem, realizowane poprzez automatyczne ruchy kierownicą wykonywane przez silnik elektrycznego wspomagania układu kierowniczego. Druga generacja Park Assist (2010) umożliwiła półautomatyczne prostopadłe parkowanie tyłem, a także zautomatyzowany wyjazd z równoległych miejsc parkingowych.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część II Trzecia generacja Park Assist, debiutująca w nowym Passacie B8, umożliwia również prostopadłe parkowanie przodem. Po aktywacji Park Assist przyciskiem w kokpicie, kierowcy pozostaje tylko wciskanie pedału gazu i hamulca (jeżeli w Passacie nie ma automatycznej skrzyni biegów, trzeba także obsługiwać sprzęgło). Resztę zrobi za nas nowy Passat i jego Park Assist III, który automatycznie wprowadzi Volkswagena w wolne miejsce parkingowe. Wolne miejsca są automatycznie wyświetlane na ekranie. Wciskając przycisk Park Assist można wybrać to miejsce, w którym chcemy zaparkować.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część II Nowy Volkswagen Passat - pierwszy samochód osobowy na świecie z systemem Trailer Assist. Cofaliście kiedyś z dużą przyczepą? No to wiecie, ile jest z tym zabawy. Tymczasem dla właścicieli nowego Passata B8 ta czynność może być dziecinnie prosta. A czuwa nad tym nie byle jaka technika. To już nie są żarty! No bo skąd niby Passat ma wiedzieć, jak ustawiona jest względem niego przyczepa?
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część II A jednak on to wie - przy pomocy tylnej kamery analizowane jest położenie dyszla przyczepy względem tylu auta. Na komputerze pokładowym kierowca, po włączeniu wstecznego biegu, może obserwować kierunek jazdy zestawu: Passat B8 plus przyczepa. Do kierowania całym zestawem służy dżojstik do regulacji lusterek! Trailer Assist automatycznie przyhamowuje, jeżeli przyczepa i Volkswagen zaczną nabierać zbyt dużej prędkości.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część II VW Passat B8 - Side Assist z funkcją wspomagającą wyjazd z miejsca parkingowego. To rozwiązanie ma za zadanie zniwelować tzw. martwe pole lusterek wstecznych podczas manewru wyprzedzania oraz wyjazdu tyłem z miejsca parkingowego. Side Assist wykorzystuje nową generację czujników radarowych, których dwie sztuki wbudowano w tylny zderzak nowego Volkswagena Passata B8. Ich zasięg obejmuje otoczenie w odległości do 70 metrów za Passatem.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część II System Side Assist działa wieloetapowo. Jeżeli za Passatem zostaną wykryte samochody, znajdujące się na sąsiednich pasach, zapalą się diody w obudowach lusterek zewnętrznych. Wykrywane są także pojazdy zbliżające się od tylu. Jeżeli kierowca Passata B8 włączy kierunkowskaz, a tam, gdzie chce skręcić, akurat znajduje się lub nadjeżdża inny pojazd, dioda w odpowiednim lusterku zacznie migać. Ale to nie wszystko! Jeżeli nowy VW Passat będzie akurat wyposażony w Lane Assist, to w przypadku, kiedy kierowca zacznie skręcać w stronę, po której wykryto zagrożenie, silnik wspomagania układu kierowniczego delikatnie skieruje Passata B8 na poprzedni tor jazdy. Kierowca może jednak pokonać sugestię systemu, przykładając większą siłę do kierownicy.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część II Z kolei asystent wyjazdu z miejsca parkingowego ma według Volkswagena zrewolucjonizować wyjeżdżanie tyłem z prostopadłych miejsc parkingowych. Układ Side Assist potrafi bowiem rozpoznać pojazdy zbliżające się z boku, które najczęściej nie były widoczne dla kierowcy. Czujniki radarowe asystenta wyjazdu z miejsca parkingowego skanuje otoczenie i wykrywa obiekty w odległości do 50 metrów od nowego Volkswagena Passata B8. Aktywowane są one poprzez włączenie biegu wstecznego samochodu. Jeżeli zagrożenie zostanie wykryte, emitowane jest najpierw ostrzeżenie optyczne, po nim akustyczne, a jeżeli to nie pomoże - włączane jest hamowanie.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część II VW Passat B8 - asystent jazdy w korkach. To kolejna nowość Volkswagena. Funkcja asystenta jazdy w korkach realizowana jest przez dwa układy: asystenta pasa ruchu Lane Assist oraz aktywny tempomat ACC. Dzięki temu nowy Passat podczas jazdy w korku automatycznie utrzymuje nie tylko właściwy tor jazdy po pasie ruchu, lecz także odpowiednią odległość od poprzedzającego samochodu. O tym jednak już pewnie słyszeliście. Najciekawsze jednak jest dodanie do tego algorytmu funkcji Emergency Assist, dzięki której nowy Passat B8 stale pilnuje kierowcy.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część II Prowadzący nowego Volkswagena, nawet podczas automatycznej jazdy w korku, musi trzymać ręce na kierownicy i podążać za jej ruchami, aby być w stanie w każdej chwili przejąć kontrolę nad samochodem. Jeżeli kierowca nie będzie aktywny, system wyemituje akustyczne i optyczne ostrzeżenie. Jeżeli to nie pomoże, szarpnie krótko hamulcami. I na tym jednak nie koniec. Jeżeli bowiem kierowca, jadący np. po autostradzie, mimo powyższych ostrzeżeń dalej nie przejmie kontroli nad autem, system Emergency Assist przejmie kontrolę nad nowym Passatem B8, aż do całkowitego zatrzymania samochodu.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część II Nowy VW Passat B8 - funkcja awaryjnego hamowania w mieście Dotychczas system taki rozpoznawał tylko pojazdy. W nowym Passacie - również pieszych. A system rozpoznawania pieszych to ważny krok w stronę poprawy bezpieczeństwa w mieście. Jak to działa? Układ Front Assist monitoruje odległość od jadących z przodu aut, a czyni to za pomocą radaru wbudowanego w przód nowego Passata B8.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część II W krytycznej sytuacji układ wytwarza wstępne ciśnienie w układzie hamulcowym i ostrzega kierowcę (optycznie i akustycznie). Jeżeli to nie pomoże, wyzwalane jest krótkie, ostrzegawcze hamowanie. Jeśli natomiast kierowca zahamuje zbyt słabo, siła hamowania jest automatycznie wzmacniana do takiej, która jest niezbędna do uniknięcia kolizji. A co będzie, jeżeli kierowca wcale nie zahamuje? Wtedy - jak zapewne już się domyślacie - nowy VW Passat B8 zahamuje automatycznie. Sam.
Nowy Volkswagen Passat B8 - technika - część II

Awaryjne hamowanie w mieście jest rozszerzeniem układu Front Assist. Działa do prędkości 65 km/h i za pomocą radaru skanuje obszar przed nowym Passatem. Do monitoringu dołącza się dodatkowo kamera zamontowana z przodu Volkswagena, która umożliwia rozpoznawanie pieszych na drodze lub nawet na poboczu. Jeżeli zostanie wykryte niebezpieczeństwo uderzenia samochodu w pieszego, kierowca zostanie ostrzeżony optycznie, akustycznie, a jeżeli i to nie pomoże, szarpnięciem hamulców. W razie braku reakcji ze strony kierującego, nowy Passat zahamuje automatycznie.
I jak, nie macie jeszcze dość techniki nowego VW Passata B8? Chcecie więcej? To zapraszamy do lektury trzeciej części cyklu o nowym Passacie!

Tekst: Michał Krasnodębski, zdjęcia: Volkswagen.