Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestsellera

Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestsellera

Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestsellera

dat/articles/2013-01/nowa-skoda-octavia-kolejna-odslona-bestsellera-189.jpg
Octavia to motor napędowy marki Skoda: na świecie sprzedano ponad 3,7 miliona sztuk tego modelu. Jednak szefowie firmy z Mlada Boleslav uznali, że czas dołożyć do pieca!

Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:

Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraWidzicie tę mieszankę Audi i Volkswagena? Owszem, Skoda używa wspólnej dla tych marek techniki, ale czy w 1996 roku - wtedy debiutowała pierwsza generacja Octavii - ktokolwiek uwierzyłby, że auto, które miało być przede wszystkim tanie i praktyczne, wyrośnie na coś takiego?
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraAby uzmysłowić Wam, jak bardzo auto urosło, przedstawiamy wymiary nowej Skody Octavii. Rozstaw osi jest o 108 mm dłuższy niż w poprzednim modelu. Zwis przedni wynosi 886 mm, czyli 29 mm mniej niż w Octavii II. Całkowita długość wynosi aż 4659 mm, czyli o 90 mm więcej niż u poprzednika.
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraOto zdjęcie, które pozwala zauważyć opisane przed chwilą zmiany w proporcjach karoserii. Skoda wykonuje na naszych oczach salto między klasami: Rapid nie jest wcale mniejszy od poprzedniej Octavii, a nowa Octavia... No właśnie! Teraz już chyba nikt nie spróbuje przyporządkować tej Skody do klasy kompaktowej - jest na to po prostu za duża.

Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!

Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraZaprojektowane od nowa reflektory Skody podkreślają szerokość przodu Octavii. Ich kształt podkreśla myśl przewodnią projektu, jaką ma być precyzja. Rodzaj powierzchni i wykończenie przypominają polerowane szkło. To celowy zabieg podkreślający korzenie samochodu w Republice Czeskiej, kraju o bogatej tradycji produkcji kryształu.
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraPionowe linie listew atrapy chłodnicy mają swą kontynuację w pionowych kształtach reflektorów bi-ksenonowych ze światłami dziennymi LED. Ta kontynuacja linii ma zdaniem stylistów przypominać swoim wyrazem wdzięk rzęs. Skoro tak, to ta fotografia przypomina swoim wyrazem wzruszenie. I to solidne!
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraRównież wymiary nowej Skody Octavii pokazane na widoku z przodu wskazują na zmiany. Zielone cyfry dotyczą poprzedniego modelu - oprócz minimalnie mniejszej wysokości, rozstaw kół z przodu wzrósł o osiem milimetrów, a szerokość samochodu bez lusterek zwiększyła się o cztery i pół centymetra.
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraTypowy dla Skody układ świateł tylnych z wyrazistym konturem w kształcie litery C jest konsekwentnie stosowany w nowej Octavii. By wzmocnić efekt wizualny litery "C", w każdej lampie tylnej po raz pierwszy świecą podwójne segmenty. W najwyższej wersji wyposażeniowej w lampach tych świecą diody LED.
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraLusterko zewnętrzne nowej Skody Octavii podpowiada, że projektantom zależało na uzyskaniu jak najniższego oporu aerodynamicznego. Widać to po tym, że ramię łączące z drzwiami jest znacznie cieńsze, niż obudowa lusterka. Przy okazji debiutuje kierunkowskaz boczny zintegrowany w obudowie lusterka.
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraWnętrze nowej Octavii zostało zaprojektowane od nowa. Jego styl jest oszczędny, a nawet subtelny - przemiana Skody z na wskroś praktycznego hatchbacka w eleganckie auto staje się faktem. Zamiast na ozdobniki postawiono na precyzję wykonania detali i ten ruch okazał się trafiony.
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraKabina Skody Octavii wyraźnie urosła. Długość wnętrza zwiększyła się na przykład o 33 milimetry. Szerokość na wysokości łokci z przodu to 1.454 mm (plus 39 mm). Podobnie wyraźnie zwiększyła się szerokość na wysokości ramion z przodu, do 1.398 mm (plus 19 mm).
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraZ tyłu ilość miejsca na nogi pasażerów Skody wzrosła o 47 milimetrów, a wysokość od siedziska kanapy do sufitu - o 14 mm. Szerokość na wysokości łokci wzrosła o 23 mm, a na poziomie ramion - o 4 mm. Biorąc pod uwagę to, jak przestronna była poprzedniczka, nowa Octavia będzie bardzo przestronnym samochodem.
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraGigantyczny do tej pory bagażnik będzie miał o pięć litrów większą pojemność i pomieści w nowej Octavii aż 590 litrów. Siatka bardzo pomoże w zapobieganiu przemieszczania się drobnych przedmiotów po tak gigantycznym kufrze Skody.
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraKolejny krok naprzód to pierwszy w historii Skody system składania kanapy za pomocą jednego przycisku umieszczonego w bagażniku. Po tej czynności pojemność wzrasta aż do 1580 litrów. Ależ to o 125 litrów więcej niż w poprzedniej Octavii!
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraO tym, że ktoś naprawdę przemyślał projekt bagażnika nich zaświadczy tylna półka, która w razie potrzeby idealnie mieści się za oparciem kanapy. Bagażnik nowej Skody Octavii ma także dwustronną wykładzinę podłogową. Jedna strona jest elegancka, a druga przeznaczona "do brudzenia".
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraJak już jesteśmy przy sprytnych rozwiązaniach to warto wspomnieć, że ułatwianie życia pasażerom jest częścią filozofii nazywanej w Skodzie "simply clever". Jej efektem jest na przykład skrobaczka do szyb ukryta w pokrywie wlewu paliwa.
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraTo rozwiązanie nie jest czymś wyjątkowym, ale ponieważ jest "sprytne", to je pokazujemy. Otwór w podłokietniku tylnej kanapy nowej Skody Octavii pozwala przewieźć np. narty bez potrzeby zakładania bagażnika dachowego - dzięki temu można zaoszczędzić sporo paliwa.
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraKamizelkę odblaskową ukryto w specjalnym schowku pod fotelem kierowcy. To genialnie proste, a zarazem bardzo bezpieczne rozwiązanie: kierowca może założyć kamizelkę jeszcze zanim wyjdzie z auta - gdyby kamizelka była w bagażniku, musiałby wysiąść i przejść obok auta np. w nocy i w ciemnej kurtce.
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraSchowków w nowej Octavii z pewnością nie zabraknie. Oprócz tego widocznego na fotografii, w Skodzie mamy do dyspozycji nawet osiem miejsc na butelki z napojami. Co więcej, w kieszeniach na drzwiach są nawet pojemniki na odpadki.
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraZ tego gadżetu ucieszą się wszyscy "multimedialni" pasażerowie tylnej kanapy nowej Octavii. Tuż pod tylnymi dyszami nawiewu Skody może być zainstalowane gniazdko o napięciu 230 woltów, dzięki czemu bez pomocy zewnętrznego konwertera będzie można ładować laptopa czy telefon.
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraPierwszy raz w Skodzie będzie dostępny adaptacyjny tempomat. Utrzymuje on zadaną prędkość jazdy samochodu z bezpiecznym odstępem od pojazdu poprzedzającego i pracuje w zakresie prędkości jazdy od 30 do 160 km/h. W Octavii z DSG samochód może być automatycznie hamowany nawet aż do zatrzymania!
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraNowa funkcja Skody steruje pracą świateł drogowych. Przy prędkości powyżej 60 km/h, gdy jest ciemno, funkcja ta automatycznie włącza światła drogowe Octavii. Gdy jakiś samochód jedzie z przodu (do 400 m odstępu) lub gdy nadjeżdża z naprzeciwka (w odległości ok. 1.000 m), funkcja samoczynnie zmienia światła drogowe na mijania.
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraMimo włączonej funkcji automatycznej zmiany świateł, kierowca Skody może ręcznie włączać i wyłączać światła drogowe, pozostając panem sytuacji. Funkcja wykorzystuje kamerę, która znajduje się w stopce lusterka wewnętrznego osadzonego na przedniej szybie. Kolejnym zastosowaniem tej kamery jest rozpoznawanie znaków drogowych
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraW nowej Skodzie Octavii znajdzie się takze układ wspomagania parkowania. Proces parkowania zaczyna się, gdy zostanie znaleziona luka nadająca się do zaparkowania. Kierowca, chcąc zaparkować, włącza wsteczny bieg i musi tylko dodawać gazu i hamować. Wspomaganie steruje kierownicą, aby zaparkować na idealnej linii.
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraElektryczne panoramiczne okno dachowe jest dostępne w nowej Skodzie Octavii jako opcja. Jednoczęściowa szyba o wymiarach 821 x 981 mm jest wykonana z tonowanego szkła o małej przenikalności cieplnej. Szyba odbija 92 procent promieniowania cieplnego i 90 procent świetlnego. Okno dachowe można uchylać i odsuwać do tyłu.
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraRadio Bolero z napędem CD i radio-nawigacja Amundsen mają barwny ekran dotykowy o przekątnej 5,8 cala o rozdzielczości 400 x 240 pikseli. Wyświetlacz ma czujnik zbliżeniowy: gdy zbliża się do niego palec, urządzenie automatycznie włącza menu obsługowe. Znane ze Smartfonów techniki zmazywania i powiększania ułatwiają obsługę.
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraDla wymagających audiofili do dyspozycji jest zestaw dźwiękowy CANTON. W skład tego zestawu wchodzi osiem głośników o dużej mocy zamontowanych w drzwiach, jeden centralny głośnik w desce rozdzielczej oraz subwoofer w bagażniku nowej Octavii. Całkowita moc zestawu wynosi 570 watów.
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraPierwszy raz w Skodzie występuje schowek na telefon w konsoli środkowej. W dnie schowka znajduje się płaska antena, która umożliwia indukcyjne sprzężenie antenowe. Gdy telefon leży w schowku nowej Octavii, sygnały z jego anteny są odbierane przez antenę w dnie schowka, wzmacniane i kierowane do anteny samochodu.
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraPodstawową wersją napędową nowej Skody Octavii jest silnik benzynowy 1.2 TSI o mocy 86 KM. Silnik ten zużywa w cyklu mieszanym 5,2 l/100 km i emituje 119 g/km CO2. Doładowanie pozwala na osiągnięcie maksymalnego momentu obrotowego 160 Nm w zakresie od 1.400 do 3.500 obr./min.
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraSkoda Octavia 1.2 TSI Green tec ma moc 105 KM i w cyklu mieszanym zużywa 4,9 l/100 km. Maksymalny moment 175 Nm jest osiągany w zakresie od 1.400 do 4.000 obr./min. Octavia 1.4 TSI Green tec o mocy 140 KM zużywa 5,3 l/100 km. Maksymalny moment obrotowy 200 Nm silnik uzyskuje w zakresie od 1.500 do 3.500 obr./min.
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraSzczytową wersją napędu benzynowego nowej Octavii jest 1.8 TSI Green tec o mocy 180 KM. Maksymalny moment obrotowy, osiągany w zakresie od 1.250 do 5.000 obr./min, wynosi 250 Nm. Silnik ten w cyklu mieszanym zużywa 5,7 l/100 km i emituje na kilometr 131 g CO2, współpracując z 7-stopniową skrzynią biegów DSG.
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraPodstawową wersją wysokoprężną nowej Skody Octavii jest 1.6 TDI o mocy 90 KM, która zużywa średnio 4,1 l/100 km. Zużycie paliwa silnika 1.6 TDI Green tec o mocy 77 kW (105 KM) z funkcją Start-Stop i ręczną pięciostopniową skrzynią biegów wynosi 3,8 l/100 km. Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm w zakresie od 1.500 do 2.750 obr./min.
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraNajoszczędniejszy silnik wysokoprężny nowej Skody Octavii to GreenLine 1.6 TDI o mocy 110 KM. Silnik ten zużywa zaledwie 3,4 l paliwa na 100 km. Z kolei najmocniejszy diesel to 2.0 TDI Green tec osiągający 150 KM. Spalanie: 4,5 l/100 km. Maksymalny moment obrotowy 320 Nm dostępny jest od 1.750 do 3.000 obr./min.
Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestsellera

O dobre prowadzenie Octavii dbają dwa rodzaje osi tylnej. Wersja z silnikiem 1.8 TSI ma zamontowane rozwiązanie wielowahaczowe, podczas gdy Skody o mniejszej mocy mają z tyłu belkę skrętną. Koła przedniej osi prowadzone są przez dolne wahacze trójkątne i kolumny McPhersona.

Nowa Skoda Octavia - kolejna odsłona bestselleraCzy nowa Skoda okaże się takim hitem, że niedługo parkingi będą wyglądały tak, jak na zdjęciu? Naszym zdaniem są na to szanse - niech więc Octavia się rozmnaża. Jak tylko trafi na test, na pewno damy znać!

Autor: Michał Krasnodębski Facebook

Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.

KOMENTARZE