Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

dat/articles/2018-10/nowa-toyota-camry-i-historia-modelu-gratka-dla-fanow-593.jpg

Takiego materiału dawno nie robiliśmy, bo rzadko kiedy mamy dostęp do tylu zdjęć archiwalnych modelu od początku jego Historii. Za moment poznasz nie tylko najnowszą Toyotę Camry na rok 2019 z jej hybrydowym napędem, lecz także obejrzysz galerię wszystkich wcześniejszych generacji Camry - a te najstarsze, kanciaste wersje, wyglądają wyjątkowo klasycznie i urokliwie. Zapraszamy do podróży w czasie - najpierw wstecz, a potem ku technologii przyszłości!

Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

Powtórka z historii w motoryzacji lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku jest wyjątkowo wdzięcznym tematem, bowiem wtedy powstało mnóstwo pięknych projektów nadwozi. Europa celowała wtedy w krągłości - pojawiły się na przykład Ford Sierra i Opel Omega, które stawiały na opływowe nadwozia. Opływowe dla wiatru i dla oczu, było to widać bardzo wyraźnie.

Ale obłości i krzywizny mają tę wadę, że szybko się "starzeją". Moda wybiera nowe tory i to, co jest na topie, odchodzi szybko do lamusa. I w tej właśnie dziedzinie Japończycy, notowali przewagę. Kanciaste Hondy, Mazdy i Toyoty z lat osiemdziesiątych dwudziestego wieku do dziś wyglądają wspaniale.

I dzisiaj zaserwujemy danie, które rzadko jest proponowane w polskich mediach, bo przez dłuższy czas model sprzedawano poza Europą. Toyotę Camry - od pierwszego, urokliwego i nowoczesnego jak na swoje czasy "kanciaka" po obecny, premierowy model na rok 2019.

Toyota Camry I (V10) - 1982-1986

Pierwsza Camry była produkowana w fabryce w Tsutsumi jako sedan i pięciodrzwiowy liftback. Samochód zaprojektowano i wdrożono do produkcji w 5 lat i miał on konkurować na eksportowych rynkach z Hondą Accord. Toyota w tej rywalizacji miała mocne argumenty - na przykład rozstaw osi większy aż o 15 centymetrów, co dzisiaj oznaczałoby różnicę dwóch klas.

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

Toyota zdecydowała się na poprzeczny montaż silnika i przedni napęd, co pozwoliło wygospodarować dobrą jak na owe czasy przestronność. Przeniesienie baku paliwa pod tylną kanapę powiększyło bagażnik. Pierwsza Toyota Camry była samochodem wielkości dzisiejszych czterodrzwiowych kompaktów (których jest niewiele). Auto miało 440 cm długości, 169 cm szerokości i 139,5 cm wysokości (liftback: 137 cm), a rozstaw osi to 260 cm.

Toyotę Camry V10 gruntownie przebadano w tunelu aerodynamicznym i to ten właśnie proces miał kluczowy wpływ na kształt przednich słupków, dachu i przedniego zderzaka z delikatnie zaznaczonym dolnym spoilerem. Współczynnik oporu powietrza Cx wynosił 0,38 dla sedana i 0,36 dla liftbacka - różnica wynika głównie z tego, że łagodnie opadający tył nie powoduje oderwania strugi powietrza od samochodu i zmniejsza opory powietrza. Toyota do dziś korzysta z tej zależności - popatrzcie sobie na tył Priusa.

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

Zawieszenie Toyoty Camry V10 to konstrukcja w pełni niezależna i charakterystyczna dla japońskich aut z tego okresu (patrz: Mazda 626). Z przodu i z tyłu zastosowano kolumny MacPherson, przednie z wahaczami poprzecznymi, a tylne z parami wahaczy w formie drążków.

Zębatkowy układ kierowniczy już wtedy nie był nowością, natomiast auto miało wentylowane przednie hamulce tarczowe (z tyłu montowano bębny). Zespół napędowy zaprojektowano specjalnie do auta przednionapędowego z poprzecznym silnikiem, ale silniki to znane już wcześniej jednostki, przeprojektowane do tego typu układu. Oto wybrane silniki:

  • Camry SV10 - 1.8/100 KM i 152 Nm, 1.8/85 KM i 142 Nm
  • Camry SV11 - 2.0/120 KM i 173 Nm, 2.0/103 KM i 162 Nm, 2.0/92 KM i 160 Nm
  • Camry SV12 - 2.0/140 KM i 172 Nm, 2.0/160 KM i 186 Nm
  • Camry CV10 - diesel 1.8/80 KM i 145 Nm, diesel 1.8/73 KM i 145 Nm
  • Camry CV11 - diesel 2.0/88 KM i 177 Nm, diesel 2.0/79 KM i 177 Nm

Silniki benzynowe i diesle były oferowane w połączeniu z pięciobiegową skrzynią manualną lub czterobiegowym automatem.

Toyota Camry II (V20) - 1986-1991

Styl drugiej generacji Toyoty Camry wyjątkowo trafia w moje upodobania - to czysta forma, pełna prostych, ponadczasowych linii i bardzo podobna do Mazdy 626 GD. Wydłużenie nadwozia o 10 cm przy niezmienionym rozstawie osi spowodowało, że Camry V20 zyskała charakterystyczny długi przedni zwis, a drugim znakiem rozpoznawczym była nisko usytuowana pokrywa bagażnika, niemal na wysokości maski silnika.

Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

Auto miało 450 cm długości (kombi - 452,5 cm), 169,5 cm szerokości i 138,5 cm wysokości (kombi - 144 cm). Patrząc na platformę i ogólną koncepcję auta, wypada uznać Camry V20 za rozwinięcie generacji V10, jednak nowy styl karoserii przeniósł Toyotę z ery kantów w czasy delikatnych, ale jednak, krągłości. Współczynnik oporu powietrza Cx wynosił 0,34.

W układzie tylnego zawieszenia pojawiła się rama pomocnicza, mająca lepiej odizolować akustycznie tylne koła od kabiny. W wybranych wersjach na tylnej osi montowano hamulce tarczowe. W kabinie Toyoty Camry II pojawił się pierwszy airbag, a układ hamulcowy pod koniec produkcji zyskał system ABS.

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

Oto lista wybranych silników, dostępnych w tym samochodzie:

  • Camry SV20 - 1.8/85 KM i 142 Nm, 1.8/86 KM i 145 Nm
  • Camry SV22 - 1.8/105 KM i 149 Nm, 2.0/110 KM i 166 Nm
  • Camry SV21 - 2.0/140 KM i 172 Nm, 2.0/120 KM i 169 Nm, 2.0 118 KM i 171 Nm
  • Camry VZV20 - 2.0 V6/140 KM i 174 Nm
  • Camry VZV21 - 2.5 V6/157 KM i 215 Nm, 2.5 V6/153 KM (b.d.)
  • Camry CV20 - diesel 2.0/82 KM i 177 Nm

Dostępne skrzynie biegów to pięciobiegowa wersja manualna i czterobiegowy automat. Camry V20 była także sprzedawana jako Holden Apollo w wyniku porozumienia zawartego między Toyotą Australia i General Motors. A teraz czas na rewolucję…

Toyota Camry III (XV10) - 1991-1997

W 1990 roku drogi Camry się rozdwoiły: na rynku japońskim pojawił się model V30, który musiał zmieścić się w japońskich normach szerokości (do 170 cm) i długości (do 470 cm) aby właściciel nie wszedł w kolejny próg podatkowy.

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

Ponieważ na najważniejszych dla Toyoty rynkach australijskim i północnoamerykańskim było to za mało jak na dojrzałego sedana, rynki te otrzymały powiększoną wersję XV10, która trafiła - oczywiście po modyfikacjach związanych z wymaganiami homologacyjnymi - także do Polski.

Zaprojektowanie auta i wdrożenie go do produkcji zajęło Toyocie trzy lata. Były to czasy, kiedy Toyota przestawiała się na styl mający "podobać się każdemu" z minimalnym możliwym ryzykiem.

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

Styl, który na tle poprzednich, wdzięcznie wystylizowanych, charakterystycznych wizualnie generacji, może wydawać się zachowawczy. Sedan miał 472 cm długości, a kombi 481 cm przy szerokości 177 cm i małym jak na tak długie auto rozstawie osi 262 cm. Wysokość sedana to 141 mm, a kombi - 143 mm.

Pod maską silniki:

  • Camry SXV10 - 2.2/136 KM
  • Camry VCV10 - 3.0/187 KM

A teraz - kolejna generacja, która także była sprzedawana w Polsce i która wygląda chyba jeszcze bardziej spokojnie od Camry XV10…

Toyota Camry IV (XV20)  - 1997-2001

Ale w tym przypadku "spokój" oznacza klasę - pewnie narysowane, w minimalnym stopniu pozaokrąglane linie nadwozia, do dziś wyglądają elegancko.

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

Choć było to dawno, to pamiętam do dziś Toyotę Camry SXV20, którą miałem okazję jeździć w czasach, kiedy można było kupić ten samochód w polskich salonach.

Ale najbardziej zapamiętałem charakterystyczny, szeroki pas tylnych świateł wersji amerykańskiej. Najczęściej kupowano w naszym kraju wersję trzylitrową (MCV20) z automatyczną skrzynią biegów, standardem była wtedy welurowa tapicerka, automatyczna klimatyzacja, ABS i elektrycznie sterowane szyby wszystkich drzwi.

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

Samochód miał rozstaw osi powiększony do 267 cm. Długość nadwozia wynosiła 476,5 cm, szerokość - 178,6 cm, a wysokość to 143 cm. Bryłę nadwozia wyłoniono w drodze konkursu na trzy lata przed rozpoczęciem seryjnej produkcji samochodu.

Silniki:

  • Camry SXV20 - 2.2/130 KM i 199 Nm
  • Camry MCV20 - 3.0 V6/190 KM i 283 Nm

A teraz kolejna generacja, którą - poza fanami Toyoty mało kto o tym wie - można było kupić także w polskich salonach aż do 2004 roku…

Toyota Camry V (XV30) - 2001-2006

Piątą generację sedana klasy średniej, który nadal silnikami i wyposażeniem wyrastał za standardy tego segmentu rynku gdy odniesiemy się do Europy, rozpoczęto zaledwie dwa lata po zatwierdzeniu projektu nadwozia.

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

Nowe auto o bardzo dobrym współczynniku oporu powietrza Cx = 0,28 (chociaż Opel Omega osiągnął ten sam wynik już 15 lat wcześniej :) ) wyraźnie urosło w stosunku do poprzednika.

Rozstaw osi zwiększono do 272 cm. Długość - 480,5 cm, szerokość do 179,5 cm, a wysokość aż do 149 cm. Wreszcie Camry stała się docelowym produktem: dużym, pakownym, bardzo przestronnym rodzinnym samochodem i można to o niej powiedzieć także dziś, porównując ze współczesnymi autami klasy średniej.

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

Silniki:

  • Camry ACV30 - 2.4/157 KM i 220 Nm
  • Camry ACV35 - 4WD 2.4/157 KM i 220 Nm
  • Camry MCV30 - 3.0/190 KM i 267 Nm, 3.0 VVT-i/210 KM i 298 Nm
  • Camry MCV31 - 3.3/225 KM i 325 Nm

Ta generacja Camry doprowadziła Toyotę do 10 000 000 sprzedanych na całym świecie egzemplarzy - wynik ten osiągnięto w 2004 roku, a dziesięciomilionowe auto zjechało z taśmy produkcyjnej w Australii.

Toyota Camry VI (XV40) - 2006-2011

Szósta generacja Toyoty Camry - oprócz znanych wersji spalinowych z wolnossącymi silnikami benzynowymi - po raz pierwszy zawierała wersję z napędem hybrydowym. Finalny projekt nadwozia zatwierdzono półtora roku przed wdrożeniem XV40 do seryjnej produkcji.

Nowa Camry miała rozstaw osi wydłużony o 5,5 cm (do 277,6 cm). Długość auta to 480,5 cm, szerokość - 182 cm, a wysokość to 147 cm. Toyota tym razem radykalnie zabrała się za poprawę i tak już dobrej przestronności wnętrza, tak mierzalnej, jak i odczuwalnej.

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

Na przykład przednią szybę przesunięto do przodu, a tylną do tyłu, co spowodowało zwiększenie subiektywnej przestronności kabiny dzięki zwiększeniu jej objętości. Dodajmy do tego większy rozstaw osi i już mamy receptę na krok do przodu w dziedzinie przestronności wnętrza.

Przy okazji tych zmian - co raczej nieuniknione, kiedy zwiększamy rozstaw osi, a nie ruszamy długości nadwozia - o około trzydzieści litrów zmalał bagażnik. Co istotne, wersja hybrydowa miała znacząco mniejszy bagażnik, bo jego pojemność wynosiła 389 litrów, podczas gdy wersja "czysto spalinowa" miała 504-535 litrów, w zależności od konstrukcji zastrzałów wzmacniających kolumn tylnego zawieszenia, które mogły mieć różną formę.

Współczynnik oporu powietrza wynosił 0,28 dla wersji spalinowych i 0,27 dla hybrydy. Camry XV40 doczekało się także usportowionej odmiany, znanej na rynku północnoamerykańskim jako SE. Chodzi tutaj o całkiem poważne modyfikacje - nie tylko pakiet optyczny, lecz także np. osłony pod podłogą, które miały zwiększać siłę przysysającą samochód do jezdni.

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

Utwardzono amortyzatory, sprężyny i stabilizatory przechyłów. Dodano wzmocnienie za tylnymi fotelami. No i wreszcie - bo ta drobna zmiana bardzo dobrze zrobiła kabinie - pojawiła się trójramienna kierownica. W 2009 roku Camry przeszła lifting, w ramach którego zmianom poddano także pokładowy system audio.

Moim zdaniem konsola środkowa Camry VI wygląda urokliwie - przypomina japoński sprzęt audio z lat 80. i 90. ubiegłego wieku, do którego mam ogromny sentyment, bo wtedy ergonomia szła w parze ze stylem, a radia, wzmacniacze i magnetofony były projektowane na długie lata niezawodnej pracy i serwisowania.

Hybrydowa Camry VI była równie ciekawa, jak inne hybrydy Toyoty: miała elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, elektryczną pompę podciśnienia dla układu hamulcowego, elektryczny kompresor klimatyzacji - wszystko po to, aby zachować pełną funkcjonalność pojazdu po wyłączeniu silnika spalinowego.

Silnik spalinowy 2.4 (2AZ-FXE) dostarczał 148 KM/187 Nm, a elektryczny - 141 KM/270 Nm. Maksymalna moc układu to 188 KM i jak zwykle w hybrydzie nie wynika on z maksymalnej mocy silnika elektrycznego, a z mocy baterii. Nadmiar mocy silnika elektrycznego służył odzyskowi energii podczas hamowania.

Silniki:

  • Camry ACV40 - 2.4/157 KM i 218 Nm, 2.4/158 KM i 218 NM, 2.4/165 KM i 224 Nm
  • Camry ACV45 AWD - 2.4/157-165 KM i 218-224 Nm
  • Camry AHV40 - 2.4 + elektryczny (hybryda), moc całkowita układu 188 KM
  • Camry ASV40 - 2.5/169-178 KM i 226-232 Nm
  • Camry GSV40 - 3.5 V6/268 KM i 336 Nm

Wiecie, że Camry VI (i niektóre wersje z pozostałych generacji także...) była także produkowana w Rosji?

Toyota Camry VII (XV50) - 2011-2017

Ta generacja Camry to dla mnie święto, bo tym samochodem Toyota powróciła do dystyngowanej stylistyki pełnej emocji, którą pamiętamy z czasów kanciastych samochodów, kiedy to japoński producent produkował pięknie narysowane auta chyba we wszystkich segmentach rynku.

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

Dużo prostych linii, piękna, klasyczna linia bocznych szyb, charakterystyczny przód i ciekawa, mocno zaakcentowana estetyka kabiny - popatrzcie na system multimedialny i kierownicę - pokazują, że styl Toyoty odradza się w dobrym kierunku. Akurat tą Camry nie miałem okazji jeździć, ale wygląd siódmej generacji Camry przekonuje mnie najbardziej, licząc od drugiej generacji.

Rozstaw osi Camry XV50 wynosił 277,5 cm. Długość to 482-485 cm zależnie od rynku, szerokość - 182 cm, a wysokość to 147 cm. Podobnie, jak w poprzedniej generacji, dostępna była wersja usportowiona oznaczona jako SE.

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

Najbardziej istotne zmiany jeżeli chodzi o napęd przeszła wersja hybrydowa, w której silnik spalinowy 2.4 (2AR-FXE) współpracuje z maszyną elektryczną o mocy maksymalnej 187 KM. Bateria elektryczna miała pojemność 1,6 kWh.

Silniki:

  • Camry XV50 - 2.0/150 KM
  • Camry XV50 - 2.4/178 KM i 233 Nm
  • Camry XV50 - 2.5/202 KM (hybryda)
  • Camry XV50 - 3.5 V6/268 KM i 248 Nm

 

Nowa Toyota Camry VIII (XV70) - od 2017

Skoro już wiesz, jak długą historię ma Toyota Camry, czas poznać najnowsze wcielenie tego modelu, które debiutuje w polskich salonach w 2019 roku, a w roku 2018 można już obejrzeć i zamówić auto w ramach rotacyjnej prezentacji w salonach Toyoty.

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

Ten samochód powstał na nowej platformie nazwanej TNGA od Toyota New Global Architecture. To nowoczesne, modułowe rozwiązanie, pozwalające wytwarzać samochody różnych klas i typów w oparciu o zunifikowane rozwiązania techniczne oraz elastyczne linie produkcyjne.

Chociaż wersja na rynek północnoamerykański debiutowała już w 2017 roku, to pozostałe rynki musiały poczekać na nową Camry, która zastępuje także schodzącego Avensisa. Europa musiała poczekać ten model dłużej.

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

Auto ma jeszcze większy niż wcześniej rozstaw osi, który wynosi 282,5 cm. Długość wynosi 488,5 cm, szerokość - 184 cm, a wysokość to 144,5 cm. W Polsce auto ma być dostępne wyłącznie w wersji hybrydowej z czterocylindrowym silnikiem benzynowym 2.5, której całkowita moc systemowa wynosi na dziś 218 koni mechanicznych.

A oto silniki dostępne na innych rynkach:

  • Camry XV70 - 2.0/165 KM i 199 Nm
  • Camry XV70 - 2.5/178-208 KM
  • Camry XV70 - 3.5/301 KM

A teraz - pora na więcej szczegółów...

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

Europa musiała czekać na Camry aż 14 lat. Po 36 latach obecności na rynku (auto jest lub było dostępne na ponad stu rynkach świata) łączna sprzedaż zbliża się do…

20 000 000 egzemplarzy!

Roczna produkcja sięga 700 000 sztuk.

Ogromne liczby. To, że Camry zastępuje Avensisa, jest ciekawym posunięciem i może przynieść bardzo dobry efekt, bo auto, które wedle europejskiej miary pukało do drzwi klasy wyższej, będzie sprzedawane jako sedan klasy średniej i to w bardzo dobrej cenie, bo Toyota obecnie pozwala zamawiać wersję hybrydową za cenę 139 tys. zł.

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

Wieść niesie, że jedynym elementem wspólnym z poprzednią generacją Camry są emblematy Toyoty na masce i klapie bagażnika. To oczywiście raczej nie jest prawda, bo tam, gdzie tego nie widać, wykorzystuje się setki zunifikowanych komponentów, ale wizualnie trudno odnaleźć kontynuację linii modelowej. Czyli najwyraźniej postawiono na stylistyczną (r)ewolucję.

Widać to szczególnie w kabinie nowej Toyoty Camry

Tam wiele instrumentów zgrupowano w płaskiej, pokrytej lakierem fortepianowym czarnej płycie wyświetlacza (mierzy on osiem cali czyli około dwadzieścia centymetrów). Ale wyświetlaczy jest więcej.

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

Interfejs użytkownika Human Machine Interface (HMI) składa się z 10-calowego, kolorowego wyświetlacza Head-up (HUD - Head-Up Display), 7-calowego wyświetlacza między wskaźnikami oraz wymienionego już 8-calowego ekranu dotykowego w konsoli środkowej.

Toyota zapowiada, że każde miejsce, którego choćby sporadycznie dotyka kierowca, wykończono wysokiej jakości materiałami, które tam gdzie trzeba są miękkie w dotyku (tzw. efekt soft-touch).

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

Wnętrze hybrydowej, europejskiej wersji Toyoty Camry można zamawiać w wersji beżowej ze skórą lub czarnej z tapicerką tkaninową lub skórzaną. Tylna kanapa dostępna jest w wersjach dzielonych na dwie lub trzy części, można także dokupić elektrycznie składane oparcia i ekran dotykowy w podłokietniku, pozwalający obsługiwać klimatyzację, multimedia i pochylanie oparć.

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

Istotne zmiany przynosi także podwozie, gdzie w tylnym zawieszeniu zastosowano podwójne wahacze poprzeczne, co wedle obietnic producenta - oprócz poprawy własności dynamicznych - ma także zwiększyć bagażnik. Zwiększyć czy nie - ma on obecnie 524 litry w wersji hybrydowej. Świetny wynik.

Nowa Toyota Camry - nowy napęd hybrydowy

Pod maską hybrydy - ciekawe i oczekiwane zmiany. Dwuipółlitrowy silnik benzynowy w połączeniu z elektrycznym i baterią potrafią dostarczyć maksymalnie 218 KM, bo tyle wynosi moc systemowa. Wstępne dane techniczne zapowiadają średnie spalanie na poziomie 4,2 l/100 km.

Czterocylindrowy silnik spalinowy 2.5 Dynamic Force ma rekordową sprawność cieplną, która wynosi aż 41 procent. Wałki rozrządu przestawiane są przez układ zmiennych faz rozrządu VVT-iE. Litera E oznacza tutaj elektryczne sterowanie zamiast hydraulicznego, co pozwala na szybszą i bardziej precyzyjną regulację, niezależną od dodatkowych parametrów, jak np. temperatura i ciśnienie oleju w układzie.

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

W końcu do hybrydy trafia także znana od dawna technologia Toyoty, czyli mieszany wtrysk paliwa D-4S. Polega on na połączeniu wtrysku wielopunktowego pośredniego (do kolektora ssącego) oraz bezpośredniego, w zależności od obrotów i obciążenia silnika.

Ktoś zauważył, że wtrysk pośredni jednak spisuje się lepiej i przynosi lepsze parametry pracy silnika w określonych warunkach, stąd zdecydowano się wykorzystać oba rodzaje wtrysku. Rozwiązanie to stosowane jest także przez inne marki, niemniej wymaga ono zdublowania układu wtryskowego.

Shiftmatic - na to czekaliście!

Gwarantujemy, że tak. Każdy, kto jechał autem z bezstopniową skrzynią biegów i mocno wcisnął gaz wie, jak irytujące może być jednostajne wycie silnika na wysokich obrotach. Czy to hybrydą, czy zwykłym autem spalinowym ze skrzynią CVT. Z technicznego punktu widzenia utrzymywanie silnika na stałych obrotach jest bardzo dobre, ale intuicja i ucho odbierają taką pracę jako monotonną.

No to teraz będzie rozwiązanie.

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

Napęd hybrydowy THS II (Toyota Hybrid System) wyposażono w sekwencyjną zmianę biegów Shitfmatic, która symuluje stałe przełożenia skrzyni i pozwala kierowcy przestawiać je dźwignią w konsoli centralnej. W ten sposób hybryda naśladuje pracę napędu z sześciostopniową skrzynią automatyczną, tyle że nie ma tutaj sprzęgła (lub sprzęgieł), a więc nie ma strat na tarcie podczas zmiany biegu, a silnik ciągnie bez najmniejszych przerw w dostawie mocy.

Platforma TNGA (dokładnie Camry stoi na jej wersji o nazwie GA-K) pozwoliła obniżyć środek ciężkości, a także zwiększyć sztywność skrętną (odpowiadającą w znacznej mierze za komfort jazdy) o jedną trzecią.

Nowa Toyota Camry - systemy bezpieczeństwa

U Toyoty portfolio tych systemów ma wspólną okładkę - Toyota Safety Sense. Mamy tu układ zapobiegania kolizjom PCS z wykrywaniem pieszych, pracujący w oparciu o kamery i radar. Adaptacyjny tempomat ACC uzupełniono o ostrzeganie przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu LDA. Ten ostatni system może aktywnie korygować tor jazdy poprzez ingerencję w napęd wspomagania układu kierowniczego. Do tego mamy jeszcze automatyczne przełączanie świateł z drogowych na mijania AHB oraz odczyt znaków drogowych.

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

Nie zabraknie także monitorowania martwego pola lusterek BSM (Blind Spot Monitor) i ostrzegania o ruchu poprzecznym podczas cofania RCTA (Rear Cross Traffic Alert). Czujniki parkowania i kamera cofania to dziś oczywistość.

I tak naprawdę wszystkie te systemy znajdziemy u konkurencyjnych marek, więc zakładam, że największym atutem Camry na europejskim rynku będzie komfort i jakość, które podczas projektowania mierzono nieco wyższą miarą niż dla typowego europejskiego auta klasy średniej.

Nowa Toyota Camry - ceny w Polsce

W 2018 roku po polskich salonach Toyoty podróżuje jeden egzemplarz nowego modelu Camry, a oficjalna premiera rynkowa nastąpi w roku 2019. Auto już można zamawiać:

  • 2.5/218 KM (hybryda) Comfort - 139 900 zł
  • 2.5/218 KM (hybryda) Comfort + pakiet Business - 149 900 zł
  • 2.5/218 KM (hybryda) Prestige - 149 900 zł
  • 2.5/218 KM (hybryda) Executive - 159 900 zł
  • 2.5/218 KM (hybryda) Executive + pakiet VIP - 179 900 zł

A teraz - pora na skromne dane techniczne wersji hybrydowej!

Nowa Toyota Camry i historia modelu - gratka dla fanów!

Toyota Camry Hybrid 2019 - dane techniczne

Silnik spalinowy, czterocylindrowy, rzędowy, 2.5 16V, z kombinowanym wielopunktowym i bezpośrednim wtryskiem paliwa D-4S, wspierany przez silnik elektryczny o mocy maksymalnej 120 KM i maksymalnym momencie obrotowym 202 Nm. Moc systemowa układu: 218 KM. Moc silnika spalinowego: 177 KM@5700 obr./min; maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego: 221 Nm@3600-5200 obr./min. Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s; prędkość maksymalna: 180 km/h (ograniczona elektronicznie); prędkość maksymalna w trybie czysto elektrycznym: 125 km/h. Średnie zużycie paliwa: 4,2-4,3 l/100 km. Wymiary długość/szerokość/wysokość: 4885/1840/1445 mm; rozstaw osi: 2825 mm; pojemność bagażnika: 524 l. Masa własna: 1595-1660 kg.

A może mieliście kiedyś Toyotę Camry i chcecie podzielić się swoimi wrażeniami z użytkowania tego najpopularniejszego na świecie sedana klasy średniej? Zapraszamy do komentowania!

A teraz…

Do następnej Toyoty!

Tekst: Michał Krasnodębski, zdjęcia: Toyota.

Autor: Michał Krasnodębski Facebook

Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.

KOMENTARZE