Nissan Qashqai - nowy silnik benzynowy 1.3 DIG-T

Nissan Qashqai - nowy silnik benzynowy 1.3 DIG-T

Sojusz Renault-Nissan-Mitsubishi dodaje gazu: pod maskę Qashqaia trafia nowy motor benzynowy z turbodoładowaniem o pojemności 1,3 litra i mocy 140 lub 160 KM. Także z nową skrzynią dwusprzęgłową!

Nissan Qashqai - nowy silnik benzynowy 1.3 turbo

To się w końcu musiało stać: francuski koncern Renault po wykupieniu udziałów w Nissanie i okazyjnym zakupie Mitsubishi, przyłapanym na kombinacjach z katalogowym zużyciem paliwa, zaczyna lokować swoje nowe jednostki napędowe w podległych sobie markach.

  • Nowy silnik 1.3 turbo zastępuje silniki 1.2 i 1.6
  • Niższa emisja zanieczyszczeń
  • Zredukowane zużycie paliwa
  • Filtr cząstek stałych (GPF)
  • Siedmiobiegowa przekładnia dwusprzęgłowa (DCT)

Nowy silnik 1.3 DIG-T w modelu Nissan Qashqai może współpracować z sześciobiegową przekładnią manualną lub - wreszcie - siedmiobiegowym, dwusprzęgłowym automatem. Obie wersje mają napęd na przednią oś, co podkreśla coraz bardziej miejski charakter bestsellerowego SUV-a.

Nissan Qashqai - nowy silnik benzynowy 1.3 turbo

W sumie do dyspozycji będą trzy konfiguracje napędu. Pierwszy i drugi mają manualną skrzynię biegów oraz moc odpowiednio 140 KM/240 Nm lub 160 KM/260 Nm, a trzeci wariant to 160 KM/270 Nm plus automat DCT. Przy okazji wdrażania nowej konstrukcji napędu, Nissan wydłużył okresy międzyprzeglądowe z 20 do 30 tys. km.

Czy to dobrze?

Z punktu widzenia trwałości silnika, niekoniecznie. 160 KM z pojemności 1.3 to aż 123 KM z litra pojemności skokowej. W tak obciążonym silniku lepiej wymieniać olej między przeglądami - to nasza prywatna rada. Natomiast dłuższe interwały między przeglądami pomogą Nissanowi w rywalizacji w porównaniach w prasie motoryzacyjnej, gdzie przyznaje się za to punkty.

Nissan Qashqai - nowy silnik benzynowy 1.3 turbo

Średnie zużycie paliwa Nissana Qashqaia DIG-T 140 i DIG-T 160 (jak to w silnikach turbo - ta sama pojemność przynosi podobne wyniki testu spalania, niezależnie od uzyskiwanej mocy) ma wynosić 5,3 l/100 km dla kół 17-calowych i 5,7 l/100 km dla kół 18 i 19-calowych. To dane dla manualnej skrzyni biegów, bo 160-konny automat ma spalać odpowiednio 5,5 i 5,8 l/100 km.

A jak wyglądać ma dynamika?

Nissan sprawdził elastyczność nowego zespołu napędowego i ma ona wyglądać obiecująco. W porównaniu ze starym silnikiem 1.2 DIG-T/115 KM, nowy motor 1.3 DIG-T/140 KM rozpędza Nissana Qashqaia do "setki" niemal w tym samym czasie (10,6 vs. 10,5 s) co biorąc pod uwagę wzrost mocy o 25 KM wygląda dość dziwnie.

Nissan Qashqai - nowy silnik benzynowy 1.3 turbo

Na to jednak może się składać wiele czynników: nowy zespół napędowy może być cięższy ze względu na nowy osprzęt (np. filtr cząstek stałych GPF), skrzynia może być inaczej zestopniowana, przekładnia główna też może mieć inne przełożenie.

Znacznie lepiej wygląda elastyczność 80-100 km/h na 4. biegu, bo tutaj nowy motor 1.3 DIG-T/140 KM notuje 21-procentową przewagę (4,5 vs. 5,7 s). Wynik elastyczności 100-120 km/h na 6. biegu jest lepszy niż w starym silniku 1.2/115 KM aż o 35 proc. jednak tym razem Nissan nie podaje już konkretnych wyników.

Nissan Qashqai - nowy silnik benzynowy 1.3 turbo

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T - nowa skrzynia dwusprzęgłowa DCT

Nareszcie, Nissan odchodzi od swojej lansowanej przez dekady bezstopniowej przekładni ze stożkowymi kołami i paskiem (CVT - Continiously Variable Transmission). Rozwiązanie to, choć wydaje się idealne dla utrzymania silnika w optymalnym zakresie pracy, nie było zbyt efektywne (straty na tarcie paska o koła), a do tego użytkowników drażniło jednostajne wycie silnika przy przyspieszaniu - to dotyczy wszystkich samochodów wszystkich marek ze skrzynią CVT i nie ma na to rady.

Teraz Nissan wreszcie dołączy do grona producentów, oferujących nowoczesną przekładnię dwusprzęgłową ze sterowaniem elektromechanicznym. Sprzęgła będą mokre, co ma swoje wady i zalety (np. koncern VW stosuje jednocześnie oba rozwiązania w zależności od konfiguracji napędu), a skrzynia ma dedykowany system chłodzenia. Charakterystyczną cechą skrzyni dwusprzęgłowej jest brak przerw w ciągu podczas zmiany biegu.

A może - zanim przejdziesz dalej - chcesz sprawdzić historię swojego samochodu lub auta z ogłoszenia? Podaj VIN:

Nissan Qashqai - nowy silnik benzynowy 1.3 turbo

Nissan chwali się, że "opracowany w ramach sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi" nowy silnik benzynowy, zaliczył czterdzieści tysięcy godzin testów, podczas których napędzany nim samochód pokonał trzysta tysięcy kilometrów.

Nie ma niestety jednoznacznych danych na temat tego, czy testy te przeprowadzono na hamowni silnikowej, czy może na prawdziwej drodze, w samochodzie, albo tu i tu.

Informacja, która jednych ucieszy, a innych zniechęci, to udział koncernu Daimler-Benz w pracach rozwojowych nad silnikiem 1.3 DIG-T. Mercedes zamierza instalować go w swoich samochodach. To pozwala mieć nadzieję na wyśrubowane wymagania jakościowe.

A teraz czas na szczyptę techniki.

Nissan Qashqai - nowy silnik benzynowy 1.3 turbo

Zobaczmy, jakim modyfikacjom poddano poszczególne elementy zespołu napędowego Nissana Qashqaia.

Głowica cylindrów nowego silnika 1.3 DIG-T

  • Silnik ma mniejsze gabaryty, dając lepszy dostęp serwisowy pod maską. Trudno nam w to uwierzyć, ale jeżeli to się potwierdzi, będzie to ewenement na skalę światową, bo pod maskami współczesnych samochodów robi się coraz ciaśniej
  • Nissan Qashqai 1.3 DIG-T ma mieć niższą masę od wersji 1.2, co zaprzecza naszym domysłom, jakie snuliśmy, komentując osiągi
  • Nowa głowica silnika ma centralnie zamontowane wtryskiwacze
  • Kolektor wydechowy zintegrowano z głowicą, aby przejąć ciepło spalin do układu chłodzenia silnika, skracając czas jego rozgrzewania
  • Filtr cząstek stałych był niezbędny przy wtrysku bezpośrednim i turbodoładowaniu, regeneracja następuje automatycznie i cyklicznie

Zanim przejdziesz dalej - wybierz markę, model i rocznik poniżej i sprawdź, ile możesz zaoszczędzić na polisie OC i AC!

Nissan Qashqai - nowy silnik benzynowy 1.3 turbo

Powierzchnia gładzi cylindra - Nissan Qashqai 1.3 DIG-T

  • Na powierzchnie cylindrów natryskiwana jest bardzo cienka warstwa specjalnej, twardej stali. Technologia ta wykorzystuje palnik plazmowy. Podobny patent, znany pod nazwą Nanoslide, stosuje od lat… Mercedes, który jakiś czas temu wpadł na odlotowy pomysł powrotu do stalowych tłoków w silnikach Diesla. Ale my tu nie o Mercedesie rozmawiamy, więc wracamy do Re… Nissana :)
  • Warstwa wysokowytrzymałej stali na tulejach cylindrowych obniża tarcie, a także poprawia odbieranie ciepła od rozgrzanych tłoków, redukując tendencję do spalania detonacyjnego
  • Podwyższenie progu ciśnienia spalania detonacyjnego pozwoliło uzyskać wyższy stopień sprężania
  • Spalanie i emisja spalin spadły o jeden procent :)

Nissan Qashqai - nowy silnik benzynowy 1.3 turbo

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T - turbosprężarka

  • Nowością jest elektrycznie sterowany zawór upustowy (dotąd był pneumatyczny)
  • Elektrozawór pozwala na precyzyjniejszą regulację ciśnienia doładowania
  • Dokładniejsza kontrola ciśnienia daje możliwość wyśrubowania parametrów pracy silnika, podniesienia mocy i momentu obrotowego, przy jednoczesnym utrzymaniu prędkości obrotowej i temperatury turbosprężarki w bezpiecznych granicach

Nissan Qashqai - nowy silnik benzynowy 1.3 turbo

Wtryskiwacze i rozrząd nowego silnika 1.3 turbo

  • Każdy wtryskiwacz dozuje teraz paliwo poprzez sześć otworów
  • Ciśnienie w magistrali zasilającej wtryskiwacze (common rail - to rozwiązanie stosowano od dawna w silnikach benzynowych, zanim trafiło do diesli) wynosi 250 barów (wcześniej - 200 barów)
  • Aby zredukować tarcie, powodujące straty energii, zastosowano rolkowe popychacze zaworów, czyli rozwiązanie szeroko stosowane przez konkurencję od wielu już lat
  • Regulacja luzu zaworowego odbywa się na drodze hydraulicznej
  • Zastosowano układ zmiennych faz rozrządu po stronie ssącej i wydechowej

Nissan Qashqai - nowy silnik benzynowy 1.3 turbo

Czy więc powinniśmy spodziewać się rewolucji pod maską Nissana Qashqaia? Naszym zdaniem, klienci będą musieli odnaleźć w sobie szczyptę odwagi, żeby zdecydować się na zakup auta z silnikiem benzynowym, uzyskującym nawet 123 KM na litr pojemności skokowej. To niebagatelne obciążenie.

Czy bać się filtra cząstek stałych?

Nie. Silnik benzynowy nie emituje sadzy, tak jak diesle. Wydobywają się z niego za to te najbardziej szkodliwe, niewidoczne, bardzo drobne cząstki stałe. Dlatego filtr GPF jest bardzo ważny dla zdrowia ludzi, a szczególnie mieszkańców miast. A niewielkie cząstki znacznie wolniej zapychają filtr GPF, niż DPF-a w dieslu. Dodatkowo, spaliny silnika benzynowego mają wyższą temperaturę (o 200-300 stopni Celsjusza) i łatwiej jest wypalić nimi osad z filtra.

Nissan Qashqai - nowy silnik benzynowy 1.3 turbo

I tak do motoryzacyjnego portfolio dołącza kolejny mały silnik, wysilony niczym w wyścigówce. Animatorzy motoryzacji, dopingowani przez ekolobby i sztab urzędników z UE wmawiają nam, że innej drogi nie ma. Historia motoryzacji pamięta już jeden motor o podobnej pojemności i podobnie wysokiej mocy - nazywał się on 1.4 TwinCharger, a wyprodukował go koncern VAG. Zdobywał nagrody, wprawiając w zachwyt jurorów, ale użytkownicy nie byli zachwyceni z kosztów serwisowania tej jednostki napędowej.

Oby konstrukcja Ren… Nissana, mimo tak znacznego wysilenia, okazała się niezawodna. Tego jej i producentowi, a przede wszystkim kierowcom, serdecznie życzymy.

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T jest już dostępny w konfiguratorze.

Tekst: Michał Krasnodębski, zdjęcia: Nissan.

Autor: Michał Krasnodębski Facebook

fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 18 lat. Z radością tłumaczy język skomplikowanej techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.