Mazda MX-5 i 10 rzeczy, o których (jeszcze) nie wiesz

Mazda MX-5 i 10 rzeczy, o których (jeszcze) nie wiesz

Ten produkowany od 29 lat roadster doczekał się wpisu do Księgi Rekordów Guinnessa, a łączna sprzedaż to ponad milion egzemplarzy. Czas na kolejne zmiany - zobacz, co nowego przygotowała Mazda!

Mazda MX-5 i 10 rzeczy, o których (jeszcze) nie wiesz

Zmiany? Innowacje? Proszę bardzo – ale tylko wtedy, kiedy służą ugruntowaniu charakteru naszego roadstera – mówi Mazda. I konsekwentnie trzyma się tej maksymy. Jakie innowacje tym razem zyska Mazda MX-5 i co warto o niej wiedzieć?

  1. Mazda MX-5 czwartej generacji to najlżejsze auto w historii tego modelu
  2. Trzyczęściowy dach w wersji MX-5 RF składa się w zaledwie 13 sekund
  3. Kierownica jest teraz regulowana w dwóch kierunkach, czyli także na głębokość
  4. Mazda MX-5 na rok 2019 uzyskała certyfikat normy emisji spalin Euro 6d-TEMP bez konieczności stosowania filtra cząstek stałych
  5. Nareszcie dwulitrowy silnik roadstera będzie mocniejszy (184 KM) niż w modelach Mazda 3 i Mazda 6 oraz SUV-ach CX-3 i CX-5
  6. Maksymalne obroty sinika 2.0 Skyactiv-G zwiększono z 6800 do 7500 obrotów na minutę
  7. Większe gniazda zaworowe i średnice zaworów po stronie wydechowej redukują straty wydechu o 30 procent
  8. Tłoki lżejsze o 27 gramów, a korbowody o 41 gramów – to ma znaczenie
  9. Silniki Mazdy MX-5 będą miały teraz bardziej soczyste brzmienie.
  10. Nowe systemy bezpieczeństwa i dane techniczne Mazdy MX-5

Trochę tych zmian jest i choć nie są rewolucyjne, to dodają uzupełniają charakter japońskiego roadstera dokładnie tymi cechami, których mu do tej pory brakowało. Każdy fan lekkich, zwinnych aut pokocha wysokoobrotowe orgie podczas przyspieszania. A teraz – czas na konkrety!

Mazda MX-5 i 10 rzeczy, o których (jeszcze) nie wiesz

Mazda MX-5 czwartej generacji to najlżejsze auto w historii tego modelu

Obecnie produkowana Mazda MX-5 jest lżejsza nawet od pierwszego egzemplarza, który zapoczątkował historię tego modelu. Producent konsekwentnie modernizuje swój produkt, co nie dziwi, ale uzyskanie najniższej w historii masy przy tak znacznym rozbudowaniu systemów bezpieczeństwa czynnego i postępie w poziomie bezpieczeństwa biernego, należy uznać za wyjątkowe osiągnięcie.

Dodatkowo, obecna Mazda MX-5 jest krótsza, niższa i szersza od poprzedzającej ją trzeciej generacji. Ma też najniżej z dotychczasowych wersji usytuowany środek ciężkości i najkrótsze zwisy nadwozia, czyli te części karoserii, które wystają poza przednią i tylną oś.

Zmiany na rok modelowy 2019? Dla koneserów – standardowe aluminiowe felgi będą teraz lakierowane na kolor Black Metallic zamiast Gun Metallic. Czy to ma znaczenie? O tym decyduje szczęśliwy właściciel, a ten podobno z miłości do swojego samochodu skłonny jest dokupić mu każdy rodzaj biżuterii.

Mazda MX-5 i 10 rzeczy, o których (jeszcze) nie wiesz

A wiedzieliście, że pedały gazu i hamulca Mazdy MX-5 umieszczono tak, aby umożliwić stosowanie międzygazu przy redukcji biegu podczas hamowania? No to już wiecie! Nawet skok tych pedałów dobrano właśnie pod tym kątem.

Trzyczęściowy dach w wersji Mazda MX5 RF składa się w zaledwie 13 sekund

Dlaczego podkreślamy to, że jest on trzyczęściowy? Dlatego, że to ważne. A ważne jest, ponieważ zapewnia zachowanie proporcji samochodu. Z pewnością znacie modele samochodów, które w wersji kabriolet mają jakieś takie „kopnięte” proporcje nadwozia.

Nienaturalnie długi bagażnik, króciutka kabina, relatywnie krótki przód. Na rynku jest lub było takich samochodów sporo. Dziwne proporcje karoserii kabrioletu podyktowane są w tych przypadkach dwuczęściowym dachem, który po złożeniu musi się zmieścić w bagażniku.

Gdyby spróbować tej recepty przy Maździe MX-5, auto straciłoby swój charakter, jaki ma z materiałowym dachem. Swoją drogą materiałowy dach składa się tak szybko i bezproblemowo, że za twardym dachem zatęsknią chyba tylko stali bywalcy autostrad, gdzie pod hardtopem będzie zapewne ciszej.

Mazda MX-5 i 10 rzeczy, o których (jeszcze) nie wiesz

Dach Mazdy MX-5 zamyka się w trzynaście sekund, a jego zamknięcie możliwe jest także podczas jazdy z prędkością do 10 km/h. To niewiele, ale wystarczy, żeby zamknąć dach podczas toczenia się w korku, kiedy zacznie padać deszcz.

Kierownica jest teraz regulowana w dwóch kierunkach, czyli także na głębokość

Nareszcie! Kiedy dawno temu wsiadłem do Mazdy RX-8 i zobaczyłem kierownicę regulowaną tylko na wysokość, nie mogłem uwierzyć w taką nieroztropność. Myślałem, że coś się zepsuło, albo auto jest przedprodukcyjne i czegoś w nim nie zamontowano.

Ale niestety, z jakiegoś powodu, Mazda postanowiła wtedy zaoszczędzić na dwupłaszczyznowej regulacji kolumny kierowniczej. Dlatego z wielką ulgą witam taką regulację w Maździe MX-5, bo jej brak był piętą achillesową tego modelu od początku jego istnienia.

Auto jest raczej ciasno skrojone i każda dodatkowa możliwość regulacji przynosi szansę na lepsze dopasowanie pozycji kierowcy i pełniejsze zespolenie z samochodem.

Niestety, regulacja w pionie ma bardzo mały zakres, zaledwie 30 milimetrów, a tego już zupełnie nie rozumiem. Ale cieszmy się, że jest, i uzupełnia 42-milimetrową regulację w pionie.

W sportowym aucie arcyważne jest, aby obracając kierownicą nie być zmuszonym do odrywania pleców od oparcia fotela, bo to zepsułoby harmonię układu kierowca-samochód. Teraz o taką harmonię powinno być łatwiej, niż do tej pory.

Mazda MX-5 i 10 rzeczy, o których (jeszcze) nie wiesz

Przy okazji – wzmocniono konstrukcję dźwigni regulacji kąta pochylenia oparcia fotela kierującego. Powinno się to przyczynić do poprawy jakości odczuwalnej i wrażenia solidności całego auta – tak działa magia dopracowywania detali w samochodzie.

Mazda MX-5 na rok 2019 uzyskała certyfikat normy emisji spalin Euro 6d-TEMP bez konieczności stosowania filtra cząstek stałych

To bardzo ważna i bardzo dobra wiadomość, bo normy emisji spalin zabiły już niejeden fantastyczny samochód, że wymienimy choćby Hondę Civic Type R z wolnossącym silnikiem dwulitrowym.

Jeszcze bardziej kosmiczne wrażenia z jazdy zapewniał 240-konny dwulitrowy silnik benzynowy bez turbodoładowania w roadsterze Honda S2000 – samochodzie niemniej fascynującym od Mazdy MX-5 a do tego poruszającym się w polu efektywności silnika benzynowego niedostępnym inżynierom Mazdy. 120 KM na litr pojemności.

Tam, gdzie kiedyś mogliśmy się cieszyć motocyklowymi obrotami silnika w samochodzie osobowym, mamy teraz turbo. Dla jednych nudne, dla innych fascynujące.

W autach sportowych wolę silniki wolnossące.

A może - zanim przejdziesz dalej - chcesz sprawdzić historię swojego samochodu lub auta z ogłoszenia? Podaj VIN:

Mazda MX-5 i 10 rzeczy, o których (jeszcze) nie wiesz

Ich elektryzujący charakter, „kopiący” ciągiem jeszcze w momencie wciskania gazu, jest nie do podrobienia dla silników turbodoładowanych. Dlatego chwała Maździe i jej inżynierom, że znaleźli determinację, aby pozostawić w MX-5 napęd bez turbodoładowania.

Taki, który wbrew panującym trendom nie tylko zmieści się w najnowszej normie Euro 6d-TEMP, lecz także spełni wymogi cyklu testowego WLTP, w tym próbę jazdy w normalnych warunkach drogowych (RDE). I to bez filtra cząstek stałych.

Prostota jest piękna. O ile współczesny silnik spalinowy można jeszcze nazwać prostym urządzeniem – nie można, ale gwarantuję Wam, że silnik wolnossący na tle nowoczesnego silnika turbo jest prosty.

Nareszcie dwulitrowy silnik roadstera będzie mocniejszy (184 KM) niż w modelach Mazda 3 i Mazda 6 oraz SUV-ach CX-3 i CX-5

To jest nie tylko kwestia radości z jazdy, ale też sprawa wizerunkowa. Sportowy roadster z identycznym silnikiem jak rodzinny sedan albo SUV? O takim samym stopniu wysilenia? No właśnie, a tak było do tej pory. W pewnym przybliżeniu.

Jaką wartość dodaną miał pod maską właściciel MX-5, skoro jego motor był niewiele albo wcale nie mocniejszy, niż w SUV-ach MX-3 i MX-5, sedanie Mazda 6, hatchbacku Mazda 3?

Teraz będzie ją miał.

Mazda MX-5 i 10 rzeczy, o których (jeszcze) nie wiesz

Mocniejsza Mazda MX-5 na rok 2019 będzie miała dwulitrowy motor benzynowy Skyactiv-G o mocy 184 KM uzyskiwanej przy…

Maksymalne obroty sinika 2.0 Skyactiv-G zwiększono z 6800 do 7500 obrotów na minutę

…7000 obrotów na minutę – takie są obroty mocy maksymalnej w nowym silniku dwulitrowym. Maksymalny moment obrotowy podniesiono z 200 do 205 Nm, a wartość ta uzyskiwana jest przy przyzwoitych jak na wysokoobrotowy teraz motor 4000 obrotów na minutę.

Maksymalny moment obrotowy nadal jest niższy niż w Maździe 6 z dwulitrowym silnikiem benzynowym, zapewne ze względu na kształt kolektora wydechowego, na którego zabudowę w MX-5 jest mniej miejsca i musi on mieć inny kształt.

Oprócz wzrostu mocy „na papierze” zadbano o jeszcze lepszą reakcję na dodanie gazu poprzez skrócenie kolektora dolotowego, a także modyfikację przepustnicy i jej bezpośredniego otoczenia.

Zanim przejdziesz dalej - wybierz markę, model i rocznik poniżej i sprawdź, ile możesz zaoszczędzić na polisie OC i AC!

Mazda MX-5 i 10 rzeczy, o których (jeszcze) nie wiesz

Dla poprawy reakcji na gaz w wersji dwulitrowej z automatyczną skrzynią biegów skrócono przełożenie przekładni głównej, aby zmniejszyć wpływ przekładni hydrokinetycznej na przyspieszanie i zryw (opóźnienie między przyrostem obrotów silnika a wzrostem prędkości samochodu).

Większe gniazda zaworowe i średnice zaworów po stronie wydechowej redukują straty wydechu o 30 procent

Co jeszcze? Klasyczny tuning. Przepustnica ma teraz większą średnicę ze względu na większy przepływ powietrza na podwyższonych obrotach mocy maksymalnej. Kolektor ssący ma przewody o większej średnicy, a materiał, z jakiego wykonano kolektor, ma mieć gładszą powierzchnię wewnętrzną dla zminimalizowania zawirowań i obniżenia oporów przepływu powietrza zasysanego przez silnik.

Port dolotu powietrza – tu Mazda opowiada o zmianach nieco dwuznacznie, bo może być tutaj mowa zarówno o chwycie powietrza przed filtrem powietrza, jak i o portach dolotowych w głowicy cylindrów – ma większy przekrój poprzeczny.

Do tego powiększono wznios zaworów wydechowych oraz zastosowano lżejsze zawory, aby ich masa bezwładna nie przeszkadzała w wiernym powtarzaniu kształtu krzywek wałka rozrządu. Do tego – klasyka tuningu – mamy większe gniazda zaworowe i grzybki zaworów.

Mazda MX-5 i 10 rzeczy, o których (jeszcze) nie wiesz

Wszystko jest więc gotowe na większy przepływ powietrza, kiedy wciśniesz gaz do podłogi i dokręcisz Mazdę MX-5 2.0 Skyactiv-G do czerwonego pola!

Tłoki lżejsze o 27 gramów, a korbowody o 41 gramów – to ma znaczenie

W profesjonalnym, fabrycznym tuningu, za istotnym podwyższeniem obrotów mocy maksymalnej powinny iść zmiany w układzie tłokowo-korbowym, które ograniczą dodatkowe obciążenia, powodowane przez zwiększone siły bezwładności szybciej poruszających się elementów. Tak też jest w Maździe MX-5 2.0 na rok 2019.

Tłoki silnika dwulitrowego odchudzono o 27 gramów, co wobec przyspieszeń i opóźnień działających na ten element stanowi znaczącą różnicę. Tłoki mają także niższe główki i nacięte w nowy sposób krawędzie. Krobowody uczyniono lżejszymi o 41 gramów.

Zadbano o redukcję tarcia poprzez zastosowanie asymetrycznych, baryłkowatych pierścieni tłokowych o niskim współczynniku tarcia, zoptymalizowano przeciwciężary na wale korbowym, aby poprawić obciążenia dynamiczne układu.

Mazda MX-5 i 10 rzeczy, o których (jeszcze) nie wiesz

To jest prawdziwy tuning, a nie chiptuning lub zamiana turbiny na większą i proste założenie, że „silnik na pewno to wytrzyma” :)

Silniki Mazdy MX-5 będą miały teraz bardziej soczyste brzmienie.

Tak jakby było na co narzekać do tej pory – Mazda zdecydowała się inaczej dostroić środkowy tłumik w układzie wydechowym. Ma on teraz lepiej pochłaniać dźwięki o wysokich częstotliwościach, dając w zamian bardziej soczyste, niższe brzmienie.

O to, żeby jak najmniej niepożądanych dźwięków zakłócało delektowanie się brzmieniem wydechu Mazdy MX-5, dba między innymi nowe dwumasowe koło zamachowe (niestety – znajdujemy je nie tylko w dieslach…) o obniżonej bezwładności.

Mazda MX-5 i 10 rzeczy, o których (jeszcze) nie wiesz

Ma to zapewnić nie tylko szybszą reakcję silnika na dodanie gazu, lecz także ma wpływ na redukcję hałasów i rezonansów w układzie napędowym samochodu.

Nowe systemy bezpieczeństwa i dane techniczne Mazdy MX-5

Chociaż w samochodzie służącemu radości z jazdy wszelkie „przeszkadzacze” nie są zbyt mile widziana, to jednak Mazda zdecydowała, że MX-5 będzie takie systemy asystujące posiadała.

System ostrzegający przed zmianą pasa ruchu jest ponoć własnym rozwiązaniem Mazdy. Roadster może mieć także adaptacyje reflektory diodowe, monitoring martwego pola lusterek wstecznych, ostrzeganie o ruchu poprzecznym podczas cofania czy samoczynnie przyciemniające się lusterko wsteczne.

Na współczesnym rynku już od dawna nie są to nowości, natomiast tym, co wyróżnia rozwiązania Mazdy, jest mało inwazyjne i mało narzucające się działanie tych systemów. Jeżeli potrafisz prowadzić płynnie, będziesz wolny od ostrzeżeń.

Co nowego na rok 2019?

Po pierwsze – zaawansowany system inteligentnego hamowania w ruchu miejskim Advanced Smart City Brake Support (SCBS). System, używający kamery frontowej, potrafi wykryć pojazdy przy prędkości 4-80 km/h oraz pieszych w zakresie 10-80 km/h.

Smart City Brake Support Reverse (SCBS-R) – to odmiana powyższego systemu, działająca podczas cofania. Tutaj do pracy zaprzęgane są czujniki ultradźwiękowe w tylnym zderzaku, wykrywające przeszkody za samochodem przy prędkości jazdy 2-8 km/h.

Po drugie – system monitoringu uwagi kierowcy Driver Attention Alert (DAA). To zaawansowany system, który oprócz informacji z czujnika skrętu kierownicy i prędkości samochodu korzysta również z kamery czołowej, aby ocenić, czy koncentracja kierowcy nie spada.

Po trzecie – dla niektórych gadżet, dla innych cenny przypominacz – system TSR (Traffic Sign Recognition) rozpozna i wyświetli w kokpicie znaki drogowe. Jeżeli przekraczasz dozwoloną znakami prędkość, system zaalarmuje Cię migającą ikoną i sygnałem dźwiękowym.

Po czwarte – kamera cofania pośrodku tylnego zderzaka o zasięgu zaczynającym się 18 cm za autem do 5 m od kamery. Obraz obejmuje tylny zderzak aby ułatwić orientację podczas parkowania. A teraz pora na...

Mazda MX-5 i 10 rzeczy, o których (jeszcze) nie wiesz

Mazda MX-5 Skyactiv-G 1.5 – dane techniczne

Silnik benzynowy, czterocylindrowy, wolnossący, rzędowy, z czterema zaworami na cylinder i dwoma wałkami rozrządu (DOHC), z bezpośrednim wtryskiem benzyny, pojemność skokowa: 1496 cm3; średnica cylindra x skok tłoka: 74,5 x 85,8 mm; łańcuchowy napęd rozrządu; stopień sprężania: 13:1; moc maksymalna: 132 KM @ 7000 obr./min; maksymalny moment obrotowy: 152 Nm @ 4500 obr./min; odcięcie paliwa przy 7500 obr./min; wymagana liczba oktanowa paliwa: 95 okt.; pojemność zbiornika paliwa: 45 l; pojemność miski olejowej: 4,1 l; manualna skrzynia biegów o 6 przełożeniach; masa własna bez kierowcy: 986 kg; okresy międzyprzeglądowe: 20 000 km lub rok.

Mazda MX-5 Skyactiv-G 1.5 – przyspieszenie i spalanie

Prędkość maksymalna: 204 km/h; przyspieszenie 0-100 km/h: 8,3 s; zużycie paliwa w cyklu miejskim/pozamiejskim/średnie: 8,2/5,2/6,3 l/100 km; emisja dwutlenku węgla w cyklu mieszanym: 143 g/km

Mazda MX-5 Skyactiv-G 1.5 – zawieszenie i układ kierowniczy

Zawieszenie przednie: na podwójnych wahaczach poprzecznych; zawieszenie tylne: wielodrążkowe; amortyzatory obu osi: jednorurowe; przekładnia kierownicza zębatkowa, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego na podwójnym zębniku; przełożenie układu kierowniczego: 14,5; liczba obrotów kierownicy od oporu do oporu: 2,7; średnica zawracania: 10 m. Średnica tarcz hamulcowych z przodu: 258 mm, z tyłu 255 mm; standardowe koła 195/50 R16 (16 x 6,5J).

Mazda MX-5 Skyactiv-G 1.5 – wymiary

Długość: 3915 mm; szerokość bez lusterek: 1735 mm; szerokość z lusterkami: 1918 mm; wysokość całkowita: 1225 mm; rozstaw osi: 2310 mm; rozstaw kół przednich/tylnych: 1495/1505 mm; pojemność bagażnika: 130 l.

Mazda MX-5 Skyactiv-G 1.5 – cena i opcje

Cena wersji SkyENERGY – 89 900 zł; nawigacja fabryczna Mazda – 2100 zł; lakier metalizowany – 2000 zł; lakier metalizowany Machine Gray – 2600 zł, Premium Soul Red Crystal – 3200 zł.

Mazda MX-5 i 10 rzeczy, o których (jeszcze) nie wiesz

Mazda MX-5 Skyactiv-G 2.0 – dane techniczne

Silnik benzynowy, czterocylindrowy, wolnossący, rzędowy, z czterema zaworami na cylinder i dwoma wałkami rozrządu (DOHC), z bezpośrednim wtryskiem benzyny, pojemność skokowa: 1496 cm3; średnica cylindra x skok tłoka: 83,5 x 91,2 mm; łańcuchowy napęd rozrządu; stopień sprężania: 13:1; moc maksymalna: 184 KM @ 7000 obr./min; maksymalny moment obrotowy: 205 Nm @ 4000 obr./min; odcięcie paliwa przy 7500 obr./min; wymagana liczba oktanowa paliwa: 95 okt.; pojemność zbiornika paliwa: 45 l; pojemność miski olejowej: 4,1 l; manualna skrzynia biegów o 6 przełożeniach; masa własna bez kierowcy: 1030 kg; okresy międzyprzeglądowe: 20 000 km lub rok.

Mazda MX-5 Skyactiv-G 2.0 – przyspieszenie i spalanie

Prędkość maksymalna: 219 km/h; przyspieszenie 0-100 km/h: 6,5 s; zużycie paliwa w cyklu miejskim/pozamiejskim/średnie: 8,4/5,9/6,9 l/100 km; emisja dwutlenku węgla w cyklu mieszanym: 156 g/km

Mazda MX-5 Skyactiv-G 2.0 – zawieszenie i układ kierowniczy

Różnice względem wersji 1.5: średnica tarcz hamulcowych z przodu: 280 mm, z tyłu 280 mm; standardowe koła 205/45 R17 (17 x 7J).

Mazda MX-5 Skyactiv-G 1.5 – cena i opcje

Cena wersji SkyENERGY – 98 900 zł, SkyPassion – 105 900, SkyFreedom – 115 900 zł; nawigacja fabryczna Mazda – 2100 zł (seryjna w SkyFreedom); lakier metalizowany – 2000 zł; lakier metalizowany Machine Gray – 2600 zł, Premium Soul Red Crystal – 3200 zł; w wersji SkyFreedom można dokupić sportowe fotele Recaro za 7000 zł.

Zanim przejdziesz dalej, zobacz także...

Mazda MX-5 i 10 rzeczy, o których (jeszcze) nie wiesz

Powyższe dane dotyczą roadstera, wersja ze składanym hardtopem Mazda MX-5 RF ma z manualnymi skrzyniami identyczne spalanie, a przyspieszenie gorsze dla obu wersji silnikowych o 0,3 sekundy.

Wyjątkowy zawód stanowi automatyczna skrzynia biegów w Maździe MX-5 RF 2.0 Skyactiv-G. Uwaga. Obniża ona prędkość maksymalną aż o 21 kilometrów na godzinę, a przyspieszenie o 1,1 sekundy.

Mówiąc wprost: Mazda MX-5 2.0 RF przyspiesza do „setki” z manualną skrzynią w 6,8 s, a z automatem w 7,9 s i rozpędza się do 199 km/h zamiast do 220 km/h.

Mazda powinna albo dać za wygraną i zacząć kupować skrzynie automatyczne od ZF, albo zabrać się do roboty i doprowadzić swoją przekładnię do obecnego pułapu możliwości konkurencji.

Ciekawostka: skrzynie manualne w wersjach 1.5 i 2.0 mają identyczne przełożenia. Oto one.

Mazda MX-5 1.5 i 2.0 z manualną skrzynią biegów:

  • 1 – 5,087
  • 2 - 2,991
  • 3 – 2,035
  • 4 – 1,594
  • 5 – 1,286
  • 6 - 1,000
  • R – 4,696
  • Przekładnia główna: 2,866

Inne przełożenia ma tylko automat w wersji 2.0 i nadwoziem RF z elektrycznie składanym hardtopem:

  • 1 – 3,538
  • 2 – 2,060
  • 3 – 1,404
  • 4 – 1,000
  • 5 – 0,713
  • 6 – 0,582
  • R – 3,168
  • Przekładnia główna: 3,583

Jeszcze jakieś ciekawostki?

Tak. Podane w artykule spalanie uzyskano już w cyklu WLTP.

Damy znać, kiedy okiełznamy ten pojazd na drodze :)

Konfigurator Mazdy MX-5 jest dostępny tutaj.

Tekst: Michał Krasnodębski, zdjęcia: Mazda.

Autor: Michał Krasnodębski Facebook

fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 18 lat. Z radością tłumaczy język skomplikowanej techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.