Oto najszybsze drogowe Ferrari wszechczasów, wyposażone w technologie rodem z Formuły 1
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
"Wybraliśmy nazwę LaFerrari ponieważ najlepiej wyraża to, co definiuje naszą markę: doskonałość. Doskonałość technologiczną, innowacyjną, wizjonerski styl i oszałamiające osiągi" - mówi szef Ferrari, Luca di Montezemolo. I dodaje: "Przeznaczony dla naszych kolekcjonerów, to prawdziwie wyjątkowy pojazd...
... o zaawansowanych rozwiązaniach, które w przyszłości utorują sobie drogę do pozostałych samochodów z naszej oferty, a już dziś pokazują to, co jest możliwe w motoryzacyjnym świecie. LaFerrari pokazuje nasze możliwości i zawiera technikę rodem z Formuły 1".
Stworzenie limitowanej serii samochodów, takiej jak LaFerrari, daje marce możliwość eksperymentowania z rozwiązaniami technicznymi rodem z przyszłości. Wyjątkowe znaczenie ma system hybrydowy, który czerpie z doświadczeń z układem KERS - dzięki niemu osiągi LaFerrari są wyjątkowe nawet jak na Ferrari.
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
Zastosowane w LaFerrari rozwiązanie nosi nazwę HY-KERS i pozwala zredukować emisję dwutlenku węgla do 330 g/km jednak bez używania trybu czysto elektrycznego, który według inżynierów nie pasuje do sportowego wizerunku tego modelu i nie celuje w wymagania jego kierowcy.
LaFerrari wyposażono w dynamiczne systemy sterowania, które po raz pierwszy w cywilnym aucie Ferrari zostały zintegrowane z aktywną aerodynamiką i systemem HY-KERS. Własne oprogramowanie Ferrari które steruje wszystkimi systemami jazdy pozwala osiągnąć...
... niespotykanie wysoki poziom osiągów, aerodynamiki, efektywności paliwowej i prowadzenia, bez kompromisu na żadnym polu. Bezkompromisowy jest także projekt kokpitu, zainspirowany interfejsem HMI znanym z aut formuły pierwszej.
Jednym z priorytetów podczas projektowania LaFerrari było osiągnięcie idealnego rozkładu masy (59 proc. na tylne koła i 41 proc. na przednie) mimo dodatkowej masy układu hybrydowego. Wszelkie ciężkie elementy zostały usytuowane pomiędzy osiami oraz jak najniżej, aby obniżyć środek ciężkości i zagwarantować dynamiczne prowadzenie.
Istotne było rozplanowanie kabiny - fotel kierowcy został zamontowany na stałe, podczas gdy kierownica i pedały można przesuwać. Pozycja kierowcy odpowiada pojazdowi jednomiejscowemu i była konsultowana z zawodnikami Scuderia Ferrari: Fernando Alonso i Felipe Massa, którzy odegrali istotną rolę podczas procesu projektowania.
Podwozie LaFerrari zawiera cztery różne rodzaje włókna węglowego, wszystkie ręcznie laminowane i wyprodukowane w dziele wyścigowym firmy przy wykorzystaniu metod znanych z Formuły 1. To pomogło zoptymalizować konstrukcję: wiele funkcji zostało zintegrowanych w płycie podłogowej, poprawiając sztywność nadwozia.
LaFerrari to pierwszy samochód w historii Ferrari napędzany systemem HY-KERS. Silnik spalinowy prezentuje szczyt współczesnych możliwości. Ma pojemność 6262 cm3, dwanaście cylindrów w układzie widlastym, generuje 800 KM i kręci się do 9250 obrotów na minutę, co jest rekordową wartością dla silnika o tej pojemności i konfiguracji.
Moc jednostkowa to 163 KM na litr pojemności. Silnik spalinowy połączono ze 163-konnym silnikiem elektrycznym, co daje moc systemową 963 KM.Wysoki moment obrotowy jest dostępny na niskich obrotach za sprawą silnika elektrycznego, a domeną motoru benzynowego jest praca na wysokich obrotach. Systemowy moment obrotowy obu silników to 900 Nm.
System hybrydowy LaFerrari skomponowano z dwóch silników elektrycznych opracowanych przy współpracy z Magneti Marelli oraz pakietu baterii przymocowanego do podłogi - wszystko jest montowane w Scuderia Ferrari, gdzie wytwarzany jest także KERS do bolidu F138.
Doświadczenie zespołu wyścigowego pozwoliło na znaczne oszczędności w masie: baterie ważą jedynie 60 kg. Baterie ładowane są na różne sposoby: podczas hamowania oraz zawsze wtedy, kiedy V12 produkuje więcej mocy, niż trzeba (np. na ostrym zakręcie).
Aktywna aerodynamika odegrała bardzo ważną rolę ze względu na możliwość dokonywania licznych ustawień, dopasowujących konfigurację do osiągów LaFerrari. Celem inżynierów było uzyskanie najwyższej efektywności aerodynamicznej, jaka kiedykolwiek została osiągnięta w samochodzie przeznaczonym do jazdy po drogach publicznych.
I tak przednie dyfuzory, kanał prowadzący powietrze pod podwoziem, oraz tylne dyfuzory i spoiler, są aktywne i zapewniają sterowanie siłą dociskającą Ferrari do jezdni. Wszystko odbywa się automatycznie w oparciu o analizę dokonaną w tunelu aerodynamicznym F1.
Integracja wielu systemów LaFerrari pozwoliła na osiągnięcie niespotykanej dotąd precyzji prowadzenia i potencjału dynamiki jazdy. Dzięki temu, że różne układy na bieżąco dopasowują swoje parametry dążąc do wspólnego celu - zapewnienia maksymalnych osiągów - emocje z jazdy mają być niezrównane i trudno temu nie wierzyć.
Na przykład HY-KERS wspiera napędem elektrycznym silnik spalinowy na niskich i średnich obrotach, aby jak najszybciej osiągnął optymalny zakres pracy na wyjściu z zakrętu. To właśnie wtedy kierowca LaFerrari potrzebuje jak największej mocy, by dynamicznie przyspieszyć.
Układ hamulcowy LaFerrari także zintegrowano z systemem hybrydowym. Zawiera on kilka nowych rozwiązań, takich jak np. nowe lekkie zaciski zoptymalizowane pod względem chłodzenia oraz tarcze hamulcowe wykonane ze spieku węglowo-ceramicznego (CCM) o nowym składzie.
Ekstremalny potencjał LaFerrari wymagał specjalnych opon Pirelli P-Zero o rozmiarze 265/30 R 19 z przodu oraz 345/30 R20 z tyłu. W sumie pocisk z Maranello katapultuje kierowcę do 100 km/h w mniej niż trzy sekundy, a do 200 km/h w siedem sekund.
Okrążenie na torze Fiorano zabiera o pięć sekund mniej niż w przypadku Ferrari Enzo oraz trzy sekundy mniej niż podczas jazdy F12berlinetta. Nie ma wątpliwości: LaFerrari to najszybsze drogowe Ferrari wszechczasów!
Autor: Michał Krasnodębski
Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.
Oto informacje o danych, przetwarzanych podczas korzystania z naszej strony. Zamykając ten komunikat - czyli klikając w przycisk "Przejdź do serwisu" - zgadzasz się na opisane poniżej działania.
Ta strona używa cookies. Korzystasz ze strony zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki lub urządzenia do przeglądania stron internetowych - treści dostępnej w internecie. Jeśli Twoje ustawienia zezwalają na zapisywanie cookie, to takowe są zapisywane.
Co to są cookies? Pliki cookies (“ciasteczka") stanowią dane informatyczne, są to pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu, inaczej rzecz biorąc w Twoim urządzeniu - komputerze, telefonie, czy też innym urządzeniu z przeglądarką stron internetowych lub innym podobnym oprogramowaniem.
Cookies pozwalają na identyfikację komputera z którego użytkownik wszedł na stronę. Używamy plików cookie, które są niezbędne, aby umożliwić Ci poruszania się po serwisie, albo w celu zapewnienia pewnych podstawowych funkcji. Używamy cookies, aby zwiększyć funkcjonalność witryny poprzez przechowywanie np. preferencji.Daje to nam możliwość poprawy wydajności i funkcjonalności naszej strony internetowej, aby zapewnić Państwu lepsze działanie strony.
Udzielając zgody na cookies w wyskakującym komunikacie, który zobaczycie przy pierwszej wizycie na naszej stronie internetowej, zgadzacie się na zapisywanie "ciastek" na Waszym urządzeniu, z którego przeglądacie naszą stronę, oraz na przetwarzanie zapisywanych tam danych. Zakres danych oraz politykę bezpieczeństwa firm trzecich, z którymi współpracujemy, zobaczycie w sekcji "cookie ze stron powiązanych".
Są dwa rodzaje cookies:
Cookies związane z tzw. sesją - to cookies utrzymywane tylko podczas gdy przeglądarka jest uruchomiona. W momencie jej zamknięcia takie "cookies" są kasowane. Cookies sesyjne są do prostych spraw technicznych takich jak logowanie, lepsza nawigacja.
Cookies trwałe - tego rodzaju ciasteczka są zachowywane na twardym dysku użytkownika (przeglądarka je zapisuje).
Wyszczególnione działania cookies z naszej strony:
Ulepszona nawigacja na stronie, dzięki cookie w niektórych przypadkach możemy sprawdzić preferencje użytkownika co sprawia, że skrypty mogą podsunąć użytkownikowi jego preferencje. Zwiększamy dzięki temu wydajność strony internetowej.
Dzięki cookie możemy sprawdzić czy jesteś nowym czy też powracającym użytkownikiem, a co z tym idzie możemy dostosować stronę tak, by nie pokazywać Ci tych samych informacji kilkukrotnie, jak i też pokazać Ci specjalną informację tylko dla powracających użytkowników.
Cookies pozwala nam stosować statystyki i analizy dzięki którym dowiadujemy się o preferencjach i pochodzeniu użytkowników. Co też pozwala nam na prawidłowy rozwój naszego portalu w dobrym kierunku, gdyż dzięki temu wiemy co jest w naszym serwisie najbardziej popularne.
Jeśli na stronie jest koszyk zakupowy (jest możliwość robienia zakupów) korzysta on z plików cookies.
Jeśli na stronie jest możliwość logowania (dostęp tylko dla subskrybentów, użytkowników zalogowanych) wykorzystuje ona cookies.
Pliki cookies mogą służyć do zapewnienia bezpieczeństwa, wykorzystywane są do wykrywania nadużyć obrębie serwisu.
Jeśli na stronie jest możliwość głosowania/oceniania może wykorzystywać ona cookies.
Jeśli na stronie istnieje możliwość wykorzystywania śledzenia poleceń - program partnerski, wykorzystuje ona cookies. Dzięki tej funkcji mamy możliwość śledzenia poleceń - mamy możliwość sprawdzenia kto polecił naszą stronę innemu użytkownikowi dzięki czemu zwiększamy funkcjonalność naszego serwisu.
Elementy Flash (Adobe Flash Player) - na podstronach mogą znajdować się elementy flash. Moga one także korzystać z technologii cookie zapisując różne ustawienia. Na stronie dostawcy oprogramowania - znajdziesz szczegóły dotyczące bezpieczeństwa: http://www.adobe.com/security/flashplayer/.
Cookie ze stron powiązanych: Korzystamy z usług firm zewnętrznych, które przetwarzają dane takie jak np. długość czy częstotliwość sesji i nie mamy wpływu na rodzaj gromadzonych w ten sposób danych oraz zakres ich przetwarzania. Poniżej znajdziesz listę usług firm zewnętrznych, z których korzystamy, wraz z opisami. Zgadzając się na korzystanie z cookies na wyskakującym monicie przy pierwszej wizycie na naszej stronie, zgadzasz się na zapis ciastek oraz powierzenie danych sesyjnych wymienionym poniżej podmiotom trzecim. Na podstronach mogą wystąpić takie elementy, które korzystają z cookies, jak:
Linki (hiperłącza) do innych stron internetowych, każda z tych stron posiada swoją politykę cookies, jeśli skorzystasz (klikniesz w link) powinieneś zapoznać się z polityką cookies strony na której się znalazłeś.
Narzędzia społecznościowe AddThis (Oracle) w formie przycisków osadzonych na stronie, informacje o zakresie i rodzaju przetwarzanych danych znajdziesz tutaj: https://www.addthis.com/privacy/privacy-policy/
Narzędzia Google: statystyki Google Analytics, reklamy google, mapka google, narzędzie google plus, filmy z serwisu youtube i inne - szczegółowy opis polityki plików cookie usług związanych z google znajdziesz tutuaj: http://www.google.com/policies/privacy/.
Narzędzia FaceBook - możesz znaleźć na naszej stronie narzędzie typu ramka fanów, przycisk lubię to i inne narzędzia udostępnione przez FaceBook oraz piksel facebooka - mogą one korzystać z plików cookie - opis działania znajdziesz tutaj: https://www.facebook.com/about/privacy/cookies.
Strona może posiadać także inne ‘osadzone’ przyciski oraz materiały reklamowe, aplikacje, które umożliwiają użytkownikom witryny polubienie, podlinkowanie i podejmowanie innych akcji za pośrednictwem serwisów społecznościowych i powiązanych. Nie kontrolujemy tych serwisów, każdy z nich posiada swoje ustawienia cookies, każdy tych serwisów ma swoją politykę cookies. Ustawiając odpowiednio swoją przeglądarkę możesz decydować czy chcesz tym firmom dać tą możliwość.
Jak wyłączyć cookies? Przeglądając tą stronę korzystasz z urządzenia lub przeglądarki (oprogramowania na komputerze), które takowe zapisywanie cookies umożliwia. W wielu przypadkach opcja zapisywania cookies jest domyślnie włączona - domyślnie dopuszcza zapisywanie cookies.
Informacje dotyczące ustawień cookies i podobnych technologi - blokowanie, usuwanie można znaleźć materiałach pomocy przeglądarki, urządzenia z którego w tej chwili korzystasz lub na stronie Jak działa coookies? - cookies.edu.pl.
Korzystanie z tych rozwiązań może wpływać na możliwość korzystania z naszej witryny, naszych aplikacji, oraz witryn i aplikacji powiązanych. Niestety wbrew najszczerszym chęciom nie jesteśmy w stanie zapewnić sprawnego funkcjonowania strony dla urządzeń z wyłączoną obsługą cookies.
Przy konstruowaniu powyższej polityki związanej z zapisem cookies oraz powierzaniu przetwarzania danych sesji firmom trzecim wykorzystaliśmy m.in. wiedzę z cookies.edu.pl.
Pozdrawiamy i życzymy miłej lektury naszej strony.