Już za moment odkryjesz nową Hondę w najdrobniejszych szczegółach. Sprawdź, co oferuje najnowszy model CR-V!
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
Od momentu wprowadzenia na rynek pierwszej generacji CR-V, Honda sprzedała pięć milionów egzemplarzy tego samochodu. Obecna czwarta już odsłona modelu będzie produkowana w Wielkiej Brytanii. Auto jest krótsze od poprzednika o 5 mm i niższe o 30 mm.
W porównaniu ze schodzącym z rynku modelem, przednia szyba została przesunięta do przodu o 60 mm aby polepszyć wrażenie przestronności w kabinie. W przednich reflektorach - podobnie, jak w lampach tylnych - debiutują diody LED.
Manabu Konaka, projektant nadwozia, wyjaśnia: "Jestem szczególnie zadowolony z projektu tylnej szyby. Chcieliśmy poszerzyć ją aż do krawędzi pojazdu, aby podkreślić płynne proporcje nadwozia i zwiększyć pojemność bagażnika."
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
Bagażnik ma pojemność 589 litrów i jest dłuższy o 140 mm, a próg obniżono o 25 mm. Po złożeniu tylnych siedzeń, pojemność wzrasta do 1648 litrów (więcej o 147 litrów), natomiast przy zastosowaniu dojazdowego koła zapasowego - do 1669 litrów. Mogą się tam zmieścić dwa rowery górskie.
Ryouji Nakagawa, lider projektu Hondy CR-V, powiedział: "W Hondzie każdy lider projektu kieruje się zasadą 'maksimum człowieka, minimum maszyny'. Naszym celem jest zawsze redukowanie zbędnych elementów mechanicznych, aby zagwarantować pasażerom większą przestrzeń."
Eksploatację nowej Hondy CR-V ułatwia także bezkluczykowy system dostępu do wnętrza oraz elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, która otwiera się i zamyka po naciśnięciu odpowiedniego przycisku.
Starannie wykonane i nienaganne w stylu duże lusterka można uznać za ozdobę nadwozia. Ich duże lustra przyczyniają się do poprawy widoczności i bezpieczeństwa jazdy.
Górna część deski rozdzielczej została wykonana z miękkich materiałów. Na ozdobnym pasie biegnącym wzdłuż deski rozdzielczej zastosowano natomiast specjalną warstwę tworzącą efekt 3D.
Instrumentarium podzielono na dwie strefy: tę skupiającą przełączniki najbardziej potrzebne kierowcy (wokół kierownicy) oraz informacyjną (na panelu centralnym).
W kokpicie uwagę przykuwa 5-calowy wyświetlacz wielofunkcyjny, który steruje funkcjami systemu audio, telefonu i nawigacji. Standardem jest również tryb ECON, który pozwala zredukować zużycie paliwa oraz system Eco Assist, który informuje o wpływie stylu jazdy na zużycie paliwa.
W celu spotęgowania wrażenia dużej przestronności wnetrza, wykładziny drzwi zostały specjalnie wyprofilowane, tworząc wklęsły kształt. Pozwoliło to również na przesunięcie przednich foteli w kierunku bocznej części pojazdu, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z auta.
W konsekwencji wygospodarowano też więcej miejsca pomiędzy fotelami, gdzie znajduje się konsola centralna z dwoma uchwytami na napoje, schowkiem, podłokietnikiem oraz dyszami nawiewu dla tylnych siedzeń.
Nowy projekt tylnych siedzeń pozwolił na zastosowanie systemu łatwego składania tylnej kanapy jednym ruchem w proporcji 60:40. Wystarczy jedynie pociągnąć za uchwyt, aby uzyskać płaską przestrzeń ładunkową i tym samym przekształcić pięcioosobową kabinę pasażerską Hondy CR-V we wszechstronną bagażówkę.
W gamie silników Hondy CR-V dostępne będą dwie jednostki: benzynowa 2.0 i-VTEC oraz diesel 2.2 i-DTEC. We wszystkich modelach wyposażonych w sześciobiegową przekładnię manualną oferowana będzie technologia start-stop.
Czterocylindrowy silnik i-DTEC jest w całości wykonany z aluminium, posiada dwa wałki rozrządu w głowicy (DOHC), cztery zawory na cylinder, turbosprężarkę o zmiennej geometrii, piezoelektryczne wtryskiwacze i zespół wałków wyrównoważających. Standardowo montowany jest filtr cząstek stałych (DPF).
Benzynowa jednostka napędowa ma ukłąd i-VTEC sterujący zaworami. Honda zastosowała także własny system zmiennych faz rozrządu po stronie ssącej - VTC. Oba te układy dają bardzo zaawansowaną kontrolę zarówno nad momentem otwarcia i zamknięcia zaworów, jak i ich wzniosem.
Benzynowa Honda CR-V ma też niezbyt przez nas lubiany przycisk ECON. Po jego naciśnięciu auto będzie próbowało zniechęcić kierowcę do dynamicznych przyspieszeń poprzez tonowanie jego poleceń przekazywanych od pedału gazu do przepustnicy sinika.
Dodatkowo, system wpływa na działanie tempomatu i klimatyzacji, aby w jak największym stopniu obniżyć zużycie paliwa. Układ klimatyzacji kontroluje też pracę sprężarki oraz zmniejsza moc na silnikach wentylatorów, redukując w ten sposób ilość energii zużywanej przez klimatyzację.
Układ ECO ASSIST pozwala zbliżyć styl jazdy do tego, który najlepiej służy niskiemu zużyciu paliwa. Przy spokojnej, ekonomicznej jeździe prędkościomierz jest podświetlony na zielono. Z kolei w czasie dynamicznego przyspieszania i hamowania prędkościomierz podświetlony będzie na biało.
We wszystkich odmianach CR-V wprowadzono zmiany w zawieszeniu, układzie kierowniczym oraz układzie napędu na wszystkie koła. Zespół inżynierów Hondy poddał model CR-V wyczerpującym testom na europejskich drogach.
Możliwość jazdy z maksymalną prędkością na niemieckiej autostradzie sprawia, że zmieniono podejście do konstrukcji samochodu. Właśnie dlatego testowano nową Hondę CR-V w Europie, a także korzystano z toru testowego w Takasu w Japonii, który odwzorowuje warunki panujące na północnej pętli toru Nurburgring.
Zawieszenie nowego modelu zostało zestrojone pod kątem dróg europejskich ze szczególnym uwzględnieniem stabilności podczas jazdy z dużą prędkością. Kolumny McPhersona z przodu oraz układ wielowahaczowy z tyłu zostały zmodyfikowane tak, aby uzyskać o 10% wyższą siłę tłumienia.
W samochodach z przekładnią manualną, na tablicy informacyjnej znalazł miejsce wskaźnik zmiany przełożenia, powiadamiający kierowcę o optymalnym momencie zmiany biegu dla uzyskania najlepszej ekonomiki jazdy.
Przekładnia automatyczna korzysta natomiast z inteligentnego sterowania zmianą przełożeń oraz z układu utrzymywana załączonego biegu (Shift Hold Control). Oba układy służą unikaniu niepotrzebnych, nadmiernie częstych zmian biegów.
W modelach CR-V z automatyczną skrzynią biegów debiutuje system HDC, który pomaga zjechać (z prędkością do 8 km/h) ze wzniesienia w bezpieczny i kontrolowany sposób. System HDC automatycznie przyhamowuje odpowiednie koła samochodu, kontrolując w ten sposób jego prędkość podczas zjazdu ze stromego wzniesienia.
Adaptacyjny elektryczny układ wspomagania kierownicy nowej generacji został dopracowany w celu zaoferowania kierowcy większej siły wspomagania podczas wykonywania manewrów przy niskich prędkościach jazdy oraz precyzyjnych reakcji podczas jazdy z wyższą prędkością.
Przełożenie układu kierowniczego we wszystkich wersjach nowej Hondy CR-V dobrano tak, aby odpowiadało nieco ponad trzem obrotom kierownicy od oporu do oporu. Promień skrętu liczony do środków kół wynosi 5,5 metra.
Większość wersji Hondy CR-V będzie wyposażonych w układ napędu wszystkich kół Real Time AWD. Hydrauliczne rozwiązanie z systemem Dual Pump stosowane w trzeciej generacji modelu zostało zastąpione układem sterowanym elektronicznie, który zapewnia szybsze reakcje w momencie utraty przyczepności kół.
Nowa Honda CR-V wyposażona została w komplet poduszek powietrznych, a o zapięciu pasów przypomina sygnalizacja. Nad bezpieczeństwem czynnym czuwa standardowy system kontroli stabilności jazdy VSA, współpracujący z elektronicznie sterowaną przepustnicą (Drive-by-Wire) oraz 4-kanałowym układem ABS.
Każda Honda CR-V wyposażona jest seryjnie w system stabilizacji toru jazdy przyczepy TSA (Trailer Stability Assist). Sterując hamulcami i regulując moment obrotowy silnika, system TSA przywraca kierowcy kontrolę nad samochodem i przyczepą, gdy ta staje się niestabilna.
Na pokładzie Hondy CR-V znalazły się układy bezpieczeństwa wspomagające kierowcę, ale nie wyręczające go w jego roli, wchodzące w skład systemu ADAS (Advanced Driver Assist System). Są to: system utrzymywania na pasie ruchu LKAS, tempomat adaptacyjny ACC oraz system ograniczający skutki kolizji CMBS.
System CMBS wykrywa inne pojazdy i przeszkody przy prędkości powyżej 15 km/h na dystansie 100 metrów przed samochodem. Gdy kolizja jest prawdopodobna, CMBS podejmuje samodzielnie lekkie hamowanie, a elektryczny napinacz pasa bezpieczeństwa kierowcy trzykrotnie pociąga za pas.
Jeśli system oceni, że kolizja jest nieunikniona, elektryczne napinacze pasów napną wstępnie pasy bezpieczeństwa kierowcy i pasażera siedzącego z przodu pojazdu; zostanie też włączone automatycznie silne hamowanie samochodu. Kierowca może dodatkowo zwiększyć się hamowania, wciskając hamulec.
Wszystko to wygląda dobrze. A jak sprawdzi się w praktyce, sprawdzimy jak tylko przetestujemy nową Hondę. Nasz werdykt - jaki by nie był - nie pozwoli jej jednak ominąć zmagań z akcyzą, która dopadnie silnik 2.2 i-DTEC.
Autor: Michał Krasnodębski
Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.
Oto informacje o danych, przetwarzanych podczas korzystania z naszej strony. Zamykając ten komunikat - czyli klikając w przycisk "Przejdź do serwisu" - zgadzasz się na opisane poniżej działania.
Ta strona używa cookies. Korzystasz ze strony zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki lub urządzenia do przeglądania stron internetowych - treści dostępnej w internecie. Jeśli Twoje ustawienia zezwalają na zapisywanie cookie, to takowe są zapisywane.
Co to są cookies? Pliki cookies (“ciasteczka") stanowią dane informatyczne, są to pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu, inaczej rzecz biorąc w Twoim urządzeniu - komputerze, telefonie, czy też innym urządzeniu z przeglądarką stron internetowych lub innym podobnym oprogramowaniem.
Cookies pozwalają na identyfikację komputera z którego użytkownik wszedł na stronę. Używamy plików cookie, które są niezbędne, aby umożliwić Ci poruszania się po serwisie, albo w celu zapewnienia pewnych podstawowych funkcji. Używamy cookies, aby zwiększyć funkcjonalność witryny poprzez przechowywanie np. preferencji.Daje to nam możliwość poprawy wydajności i funkcjonalności naszej strony internetowej, aby zapewnić Państwu lepsze działanie strony.
Udzielając zgody na cookies w wyskakującym komunikacie, który zobaczycie przy pierwszej wizycie na naszej stronie internetowej, zgadzacie się na zapisywanie "ciastek" na Waszym urządzeniu, z którego przeglądacie naszą stronę, oraz na przetwarzanie zapisywanych tam danych. Zakres danych oraz politykę bezpieczeństwa firm trzecich, z którymi współpracujemy, zobaczycie w sekcji "cookie ze stron powiązanych".
Są dwa rodzaje cookies:
Cookies związane z tzw. sesją - to cookies utrzymywane tylko podczas gdy przeglądarka jest uruchomiona. W momencie jej zamknięcia takie "cookies" są kasowane. Cookies sesyjne są do prostych spraw technicznych takich jak logowanie, lepsza nawigacja.
Cookies trwałe - tego rodzaju ciasteczka są zachowywane na twardym dysku użytkownika (przeglądarka je zapisuje).
Wyszczególnione działania cookies z naszej strony:
Ulepszona nawigacja na stronie, dzięki cookie w niektórych przypadkach możemy sprawdzić preferencje użytkownika co sprawia, że skrypty mogą podsunąć użytkownikowi jego preferencje. Zwiększamy dzięki temu wydajność strony internetowej.
Dzięki cookie możemy sprawdzić czy jesteś nowym czy też powracającym użytkownikiem, a co z tym idzie możemy dostosować stronę tak, by nie pokazywać Ci tych samych informacji kilkukrotnie, jak i też pokazać Ci specjalną informację tylko dla powracających użytkowników.
Cookies pozwala nam stosować statystyki i analizy dzięki którym dowiadujemy się o preferencjach i pochodzeniu użytkowników. Co też pozwala nam na prawidłowy rozwój naszego portalu w dobrym kierunku, gdyż dzięki temu wiemy co jest w naszym serwisie najbardziej popularne.
Jeśli na stronie jest koszyk zakupowy (jest możliwość robienia zakupów) korzysta on z plików cookies.
Jeśli na stronie jest możliwość logowania (dostęp tylko dla subskrybentów, użytkowników zalogowanych) wykorzystuje ona cookies.
Pliki cookies mogą służyć do zapewnienia bezpieczeństwa, wykorzystywane są do wykrywania nadużyć obrębie serwisu.
Jeśli na stronie jest możliwość głosowania/oceniania może wykorzystywać ona cookies.
Jeśli na stronie istnieje możliwość wykorzystywania śledzenia poleceń - program partnerski, wykorzystuje ona cookies. Dzięki tej funkcji mamy możliwość śledzenia poleceń - mamy możliwość sprawdzenia kto polecił naszą stronę innemu użytkownikowi dzięki czemu zwiększamy funkcjonalność naszego serwisu.
Elementy Flash (Adobe Flash Player) - na podstronach mogą znajdować się elementy flash. Moga one także korzystać z technologii cookie zapisując różne ustawienia. Na stronie dostawcy oprogramowania - znajdziesz szczegóły dotyczące bezpieczeństwa: http://www.adobe.com/security/flashplayer/.
Cookie ze stron powiązanych: Korzystamy z usług firm zewnętrznych, które przetwarzają dane takie jak np. długość czy częstotliwość sesji i nie mamy wpływu na rodzaj gromadzonych w ten sposób danych oraz zakres ich przetwarzania. Poniżej znajdziesz listę usług firm zewnętrznych, z których korzystamy, wraz z opisami. Zgadzając się na korzystanie z cookies na wyskakującym monicie przy pierwszej wizycie na naszej stronie, zgadzasz się na zapis ciastek oraz powierzenie danych sesyjnych wymienionym poniżej podmiotom trzecim. Na podstronach mogą wystąpić takie elementy, które korzystają z cookies, jak:
Linki (hiperłącza) do innych stron internetowych, każda z tych stron posiada swoją politykę cookies, jeśli skorzystasz (klikniesz w link) powinieneś zapoznać się z polityką cookies strony na której się znalazłeś.
Narzędzia społecznościowe AddThis (Oracle) w formie przycisków osadzonych na stronie, informacje o zakresie i rodzaju przetwarzanych danych znajdziesz tutaj: https://www.addthis.com/privacy/privacy-policy/
Narzędzia Google: statystyki Google Analytics, reklamy google, mapka google, narzędzie google plus, filmy z serwisu youtube i inne - szczegółowy opis polityki plików cookie usług związanych z google znajdziesz tutuaj: http://www.google.com/policies/privacy/.
Narzędzia FaceBook - możesz znaleźć na naszej stronie narzędzie typu ramka fanów, przycisk lubię to i inne narzędzia udostępnione przez FaceBook oraz piksel facebooka - mogą one korzystać z plików cookie - opis działania znajdziesz tutaj: https://www.facebook.com/about/privacy/cookies.
Strona może posiadać także inne ‘osadzone’ przyciski oraz materiały reklamowe, aplikacje, które umożliwiają użytkownikom witryny polubienie, podlinkowanie i podejmowanie innych akcji za pośrednictwem serwisów społecznościowych i powiązanych. Nie kontrolujemy tych serwisów, każdy z nich posiada swoje ustawienia cookies, każdy tych serwisów ma swoją politykę cookies. Ustawiając odpowiednio swoją przeglądarkę możesz decydować czy chcesz tym firmom dać tą możliwość.
Jak wyłączyć cookies? Przeglądając tą stronę korzystasz z urządzenia lub przeglądarki (oprogramowania na komputerze), które takowe zapisywanie cookies umożliwia. W wielu przypadkach opcja zapisywania cookies jest domyślnie włączona - domyślnie dopuszcza zapisywanie cookies.
Informacje dotyczące ustawień cookies i podobnych technologi - blokowanie, usuwanie można znaleźć materiałach pomocy przeglądarki, urządzenia z którego w tej chwili korzystasz lub na stronie Jak działa coookies? - cookies.edu.pl.
Korzystanie z tych rozwiązań może wpływać na możliwość korzystania z naszej witryny, naszych aplikacji, oraz witryn i aplikacji powiązanych. Niestety wbrew najszczerszym chęciom nie jesteśmy w stanie zapewnić sprawnego funkcjonowania strony dla urządzeń z wyłączoną obsługą cookies.
Przy konstruowaniu powyższej polityki związanej z zapisem cookies oraz powierzaniu przetwarzania danych sesji firmom trzecim wykorzystaliśmy m.in. wiedzę z cookies.edu.pl.
Pozdrawiamy i życzymy miłej lektury naszej strony.