Honda CR-V odsłania tajemnice

Honda CR-V odsłania tajemnice

Honda CR-V odsłania tajemnice

dat/articles/2012-09/honda-crv-odslania-tajemnice-43.jpg
Już za moment odkryjesz nową Hondę w najdrobniejszych szczegółach. Sprawdź, co oferuje najnowszy model CR-V!

Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:

Honda CR-V odsłania tajemniceOd momentu wprowadzenia na rynek pierwszej generacji CR-V, Honda sprzedała pięć milionów egzemplarzy tego samochodu. Obecna czwarta już odsłona modelu będzie produkowana w Wielkiej Brytanii. Auto jest krótsze od poprzednika o 5 mm i niższe o 30 mm.
Honda CR-V odsłania tajemniceW porównaniu ze schodzącym z rynku modelem, przednia szyba została przesunięta do przodu o 60 mm aby polepszyć wrażenie przestronności w kabinie. W przednich reflektorach - podobnie, jak w lampach tylnych - debiutują diody LED.
Honda CR-V odsłania tajemniceManabu Konaka, projektant nadwozia, wyjaśnia: "Jestem szczególnie zadowolony z projektu tylnej szyby. Chcieliśmy poszerzyć ją aż do krawędzi pojazdu, aby podkreślić płynne proporcje nadwozia i zwiększyć pojemność bagażnika."

Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!

Honda CR-V odsłania tajemniceBagażnik ma pojemność 589 litrów i jest dłuższy o 140 mm, a próg obniżono o 25 mm. Po złożeniu tylnych siedzeń, pojemność wzrasta do 1648 litrów (więcej o 147 litrów), natomiast przy zastosowaniu dojazdowego koła zapasowego - do 1669 litrów. Mogą się tam zmieścić dwa rowery górskie.
Honda CR-V odsłania tajemniceRyouji Nakagawa, lider projektu Hondy CR-V, powiedział: "W Hondzie każdy lider projektu kieruje się zasadą 'maksimum człowieka, minimum maszyny'. Naszym celem jest zawsze redukowanie zbędnych elementów mechanicznych, aby zagwarantować pasażerom większą przestrzeń."
Honda CR-V odsłania tajemniceEksploatację nowej Hondy CR-V ułatwia także bezkluczykowy system dostępu do wnętrza oraz elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, która otwiera się i zamyka po naciśnięciu odpowiedniego przycisku.
Honda CR-V odsłania tajemniceStarannie wykonane i nienaganne w stylu duże lusterka można uznać za ozdobę nadwozia. Ich duże lustra przyczyniają się do poprawy widoczności i bezpieczeństwa jazdy.
Honda CR-V odsłania tajemniceGórna część deski rozdzielczej została wykonana z miękkich materiałów. Na ozdobnym pasie biegnącym wzdłuż deski rozdzielczej zastosowano natomiast specjalną warstwę tworzącą efekt 3D.
Honda CR-V odsłania tajemnice

Instrumentarium podzielono na dwie strefy: tę skupiającą przełączniki najbardziej potrzebne kierowcy (wokół kierownicy) oraz informacyjną (na panelu centralnym).

Honda CR-V odsłania tajemniceW kokpicie uwagę przykuwa 5-calowy wyświetlacz wielofunkcyjny, który steruje funkcjami systemu audio, telefonu i nawigacji. Standardem jest również tryb ECON, który pozwala zredukować zużycie paliwa oraz system Eco Assist, który informuje o wpływie stylu jazdy na zużycie paliwa.
Honda CR-V odsłania tajemniceW celu spotęgowania wrażenia dużej przestronności wnetrza, wykładziny drzwi zostały specjalnie wyprofilowane, tworząc wklęsły kształt. Pozwoliło to również na przesunięcie przednich foteli w kierunku bocznej części pojazdu, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z auta.
Honda CR-V odsłania tajemniceW konsekwencji wygospodarowano też więcej miejsca pomiędzy fotelami, gdzie znajduje się konsola centralna z dwoma uchwytami na napoje, schowkiem, podłokietnikiem oraz dyszami nawiewu dla tylnych siedzeń.
Honda CR-V odsłania tajemniceNowy projekt tylnych siedzeń pozwolił na zastosowanie systemu łatwego składania tylnej kanapy jednym ruchem w proporcji 60:40. Wystarczy jedynie pociągnąć za uchwyt, aby uzyskać płaską przestrzeń ładunkową i tym samym przekształcić pięcioosobową kabinę pasażerską Hondy CR-V we wszechstronną bagażówkę.
Honda CR-V odsłania tajemniceW gamie silników Hondy CR-V dostępne będą dwie jednostki: benzynowa 2.0 i-VTEC oraz diesel 2.2 i-DTEC. We wszystkich modelach wyposażonych w sześciobiegową przekładnię manualną oferowana będzie technologia start-stop.
Honda CR-V odsłania tajemniceCzterocylindrowy silnik i-DTEC jest w całości wykonany z aluminium, posiada dwa wałki rozrządu w głowicy (DOHC), cztery zawory na cylinder, turbosprężarkę o zmiennej geometrii, piezoelektryczne wtryskiwacze i zespół wałków wyrównoważających. Standardowo montowany jest filtr cząstek stałych (DPF).
Honda CR-V odsłania tajemnice

Benzynowa jednostka napędowa ma ukłąd i-VTEC sterujący zaworami. Honda zastosowała także własny system zmiennych faz rozrządu po stronie ssącej - VTC. Oba te układy dają bardzo zaawansowaną kontrolę zarówno nad momentem otwarcia i zamknięcia zaworów, jak i ich wzniosem.

Honda CR-V odsłania tajemnice

Benzynowa Honda CR-V ma też niezbyt przez nas lubiany przycisk ECON. Po jego naciśnięciu auto będzie próbowało zniechęcić kierowcę do dynamicznych przyspieszeń poprzez tonowanie jego poleceń przekazywanych od pedału gazu do przepustnicy sinika.

Honda CR-V odsłania tajemniceDodatkowo, system wpływa na działanie tempomatu i klimatyzacji, aby w jak największym stopniu obniżyć zużycie paliwa. Układ klimatyzacji kontroluje też pracę sprężarki oraz zmniejsza moc na silnikach wentylatorów, redukując w ten sposób ilość energii zużywanej przez klimatyzację.
Honda CR-V odsłania tajemniceUkład ECO ASSIST pozwala zbliżyć styl jazdy do tego, który najlepiej służy niskiemu zużyciu paliwa. Przy spokojnej, ekonomicznej jeździe prędkościomierz jest podświetlony na zielono. Z kolei w czasie dynamicznego przyspieszania i hamowania prędkościomierz podświetlony będzie na biało.
Honda CR-V odsłania tajemniceWe wszystkich odmianach CR-V wprowadzono zmiany w zawieszeniu, układzie kierowniczym oraz układzie napędu na wszystkie koła. Zespół inżynierów Hondy poddał model CR-V wyczerpującym testom na europejskich drogach.
Honda CR-V odsłania tajemniceMożliwość jazdy z maksymalną prędkością na niemieckiej autostradzie sprawia, że zmieniono podejście do konstrukcji samochodu. Właśnie dlatego testowano nową Hondę CR-V w Europie, a także korzystano z toru testowego w Takasu w Japonii, który odwzorowuje warunki panujące na północnej pętli toru Nurburgring.
Honda CR-V odsłania tajemniceZawieszenie nowego modelu zostało zestrojone pod kątem dróg europejskich ze szczególnym uwzględnieniem stabilności podczas jazdy z dużą prędkością. Kolumny McPhersona z przodu oraz układ wielowahaczowy z tyłu zostały zmodyfikowane tak, aby uzyskać o 10% wyższą siłę tłumienia.
Honda CR-V odsłania tajemniceW samochodach z przekładnią manualną, na tablicy informacyjnej znalazł miejsce wskaźnik zmiany przełożenia, powiadamiający kierowcę o optymalnym momencie zmiany biegu dla uzyskania najlepszej ekonomiki jazdy.
Honda CR-V odsłania tajemnicePrzekładnia automatyczna korzysta natomiast z inteligentnego sterowania zmianą przełożeń oraz z układu utrzymywana załączonego biegu (Shift Hold Control). Oba układy służą unikaniu niepotrzebnych, nadmiernie częstych zmian biegów.
Honda CR-V odsłania tajemniceW modelach CR-V z automatyczną skrzynią biegów debiutuje system HDC, który pomaga zjechać (z prędkością do 8 km/h) ze wzniesienia w bezpieczny i kontrolowany sposób. System HDC automatycznie przyhamowuje odpowiednie koła samochodu, kontrolując w ten sposób jego prędkość podczas zjazdu ze stromego wzniesienia.
Honda CR-V odsłania tajemniceAdaptacyjny elektryczny układ wspomagania kierownicy nowej generacji został dopracowany w celu zaoferowania kierowcy większej siły wspomagania podczas wykonywania manewrów przy niskich prędkościach jazdy oraz precyzyjnych reakcji podczas jazdy z wyższą prędkością.
Honda CR-V odsłania tajemnicePrzełożenie układu kierowniczego we wszystkich wersjach nowej Hondy CR-V dobrano tak, aby odpowiadało nieco ponad trzem obrotom kierownicy od oporu do oporu. Promień skrętu liczony do środków kół wynosi 5,5 metra.
Honda CR-V odsłania tajemniceWiększość wersji Hondy CR-V będzie wyposażonych w układ napędu wszystkich kół Real Time AWD. Hydrauliczne rozwiązanie z systemem Dual Pump stosowane w trzeciej generacji modelu zostało zastąpione układem sterowanym elektronicznie, który zapewnia szybsze reakcje w momencie utraty przyczepności kół.
Honda CR-V odsłania tajemniceNowa Honda CR-V wyposażona została w komplet poduszek powietrznych, a o zapięciu pasów przypomina sygnalizacja. Nad bezpieczeństwem czynnym czuwa standardowy system kontroli stabilności jazdy VSA, współpracujący z elektronicznie sterowaną przepustnicą (Drive-by-Wire) oraz 4-kanałowym układem ABS.
Honda CR-V odsłania tajemniceKażda Honda CR-V wyposażona jest seryjnie w system stabilizacji toru jazdy przyczepy TSA (Trailer Stability Assist). Sterując hamulcami i regulując moment obrotowy silnika, system TSA przywraca kierowcy kontrolę nad samochodem i przyczepą, gdy ta staje się niestabilna.
Honda CR-V odsłania tajemniceNa pokładzie Hondy CR-V znalazły się układy bezpieczeństwa wspomagające kierowcę, ale nie wyręczające go w jego roli, wchodzące w skład systemu ADAS (Advanced Driver Assist System). Są to: system utrzymywania na pasie ruchu LKAS, tempomat adaptacyjny ACC oraz system ograniczający skutki kolizji CMBS.
Honda CR-V odsłania tajemniceSystem CMBS wykrywa inne pojazdy i przeszkody przy prędkości powyżej 15 km/h na dystansie 100 metrów przed samochodem. Gdy kolizja jest prawdopodobna, CMBS podejmuje samodzielnie lekkie hamowanie, a elektryczny napinacz pasa bezpieczeństwa kierowcy trzykrotnie pociąga za pas.
Honda CR-V odsłania tajemniceJeśli system oceni, że kolizja jest nieunikniona, elektryczne napinacze pasów napną wstępnie pasy bezpieczeństwa kierowcy i pasażera siedzącego z przodu pojazdu; zostanie też włączone automatycznie silne hamowanie samochodu. Kierowca może dodatkowo zwiększyć się hamowania, wciskając hamulec.
Honda CR-V odsłania tajemniceWszystko to wygląda dobrze. A jak sprawdzi się w praktyce, sprawdzimy jak tylko przetestujemy nową Hondę. Nasz werdykt - jaki by nie był - nie pozwoli jej jednak ominąć zmagań z akcyzą, która dopadnie silnik 2.2 i-DTEC.

Autor: Michał Krasnodębski Facebook

Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.

KOMENTARZE