Toyota GT86 - reinkarnacja legendy

Toyota GT86 - reinkarnacja legendy
Sądzisz, że Toyota produkuje niezawodne, ale nudne samochody? Wsiądź za kierownicę tego coupe z silnikiem typu bokser i tylnym napędem, a na pewno nie będziesz się nudzić!
Toyota GT86 - reinkarnacja legendy W roku 1967 Toyota wypuściła niewielką liczbę egzemplarzy wyjątkowego auta: GT 2000. Miało rzędowy, sześciocylindrowy silnik benzynowy i napęd na tylne koła. Japońska marka właśnie przygotowała gorącego następcę, któremu nadano nazwę GT86. Opracowane we współpracy z Subaru auto ma szanse podnieść puls fanów Toyoty, którzy tęsknią za tylnym napędem.
Toyota GT86 - reinkarnacja legendy Liczba 86 w nazwie nowej Toyoty ma dwojakie korzenie. Po pierwsze, nawiązuje do sportowej Corolli Levin AE86, z w lat 1983-1987. Po drugie, liczba ta pojawiała się na każdym kroku podczas projektowania. Auto ma oznaczenie kodowe 086A. Średnica cylindra silnika i skok tłoka wynoszą 86 mm. Nawet chromowane końcówki wydechu mają średnicę 86 mm!
Toyota GT86 - reinkarnacja legendy

Toyota odpowiada za stylistykę i projekt techniczny GT86. Subaru dostarczyło natomiast silnik, który zbudowano w charakterystycznym dal tej marki układzie bokser, czyli z przeciwsobnymi cylindrami. Toyota też dodała do silnika swoje trzy grosze - oficjalnie to od niej pochodzi układ podwójnego wtrysku (pośredni i bezpośredni) D-4S oraz skrzynia biegów. Toyota i Subaru przyznają się też do prowadzenia własnych testów drogowych i finalnego szlifu ustawień podwozia.

Toyota GT86 - reinkarnacja legendy

Konstrukcję Toyoty GT86 podporządkowano radości z prowadzenia oraz przyjemności z posiadania pojazdu. Przy długości 4240 mm, szerokości 1775 mm, wysokości 1285 mm i rozstawie osi 2570 mm, GT86 jest zwartym samochodem sportowym. Charakterystyczny dla silnika bokser jest nisko położony środek ciężkości, co przełożyło się na obniżenie go dla całego samochodu, a nisko poprowadzona maska poprawiła aerodynamikę.

Toyota GT86 - reinkarnacja legendy

Kierownica GT86 o średnicy 365 mm - oficjalnie Toyota nigdy wcześniej nie montowała mniejszych kierownic w swoich autach. Biodra kierowcy znajdują się nisko, bo tylko 40 cm nad powierzchnią drogi, co też jest rekordem w dziejach Toyoty. Auto dopracowywano podczas testów na torze Nurburgring.

Toyota GT86 - reinkarnacja legendy GT86 napędza opracowany przez Subaru, czterocylindrowy, wolnossący, wysokoobrotowy silnik benzynowy o pojemności dwóch litrów, wyposażony w system Toyota D-4S. Dzięki oddzielnym wtryskiwaczom, w zależności od warunków paliwo może być wtryskiwane bezpośrednio do cylindra i kanału dolotowego lub tylko bezpośrednio do cylindra.
Toyota GT86 - reinkarnacja legendy

Silnik Toyoty GT86 może osiągać do 7400 obr./min. Po przekroczeniu tej wartości zapala się lampka w kokpicie, która podpowiada kierowcy, że pora zmienić bieg. Jak na silnik z elektroniczną przepustnicą przystało, odcięcie paliwa będzie raczej płynne niż gwałtowne, a silniki typu bokser z racji znakomitego wyważenia dobrze się czują na wysokich obrotach.

Toyota GT86 - reinkarnacja legendy Czterocylindrowemu bokserowi towarzyszy sześciobiegowa przekładnia manualna lub opcjonalnie sześciobiegowa skrzynia automatyczna. Pierwsza z nich wyróżnia się krótkim skokiem lewarka, a skrzynia automatyczna Toyoty GT86 potrafi przełączyć bieg w zakedwie 0,2 sekundy. "Automat" dopuszcza ingerencję kierowcy za pomocą manetek przy kierownicy.
Toyota GT86 - reinkarnacja legendy

Moc silnika Toyoty GT86 - a wynosi ona 200 KM (204 Nm maksymalnego momentu obrotowego) - przenoszona jest na tylne koła, co zwalnia układ kierowniczy od kompensowania dodatkowych sił, charakterystycznych dla przedniego napędu. Przyspieszenie do "setki" trwa 7,6 s i nie jest to piorunująca wartość - zbyt wiele samochodów, nawet kompaktowych, jest w stanie wyprzedzić Toyotę GT86. Ale konstruktorom nie chodziło o wyścigi, tylko o frajdę z jazdy. Prędkość maksymalna wynosi 226 km/h, a spalanie katalogowe 7,1 l/100 km.

Toyota GT86 - reinkarnacja legendy

Toyota GT86 waży 1240 kg, co z jednej strony jest dobrą wartością jak na sztywne auto sportowe, ale z drugiej można znaleźć usportowione kompakty, które nie są o wiele cięższe, za to znacznie mocniejsze jeżeli chodzi o potencjał napędu. Niemniej Toyota i Subaru postarały się, żeby maksymalnie odchudzić auto. Skorzystano ze stali o podwyższonej wytrzymałości (struktura nośna karoserii) i aluminium (np. pokrywa silnika). Środek ciężkości całego samochodu znajduje się zaledwie 46 cm nad nawierzchnią drogi.

Toyota GT86 - reinkarnacja legendy

Toyota GT86 będzie dostępna w Polsce w dwóch specyfikacjach. W odmianie Sol auto ma między innymi sześć airbagów, alufelgi, ksenony i LED-y do jazdy dziennej, automatyczną klimatyzację, dostęp komfortowy bez kluczyka, tempomat i rozbudowane multimedia.

Toyota GT86 - reinkarnacja legendy

GT86 to niszowy produkt i w Polsce raczej trudno liczyć na jego masową sprzedaż. Jednak rasowe coupe z pewnością pozytywnie wpłynie na wizerunek Toyoty. Konstrukcyjnie auto jest ciekawe, a fani tylnego napędu w japońskim wydaniu powinni być zadowoleni.

Tekst: Michał Krasnodębski, zdjęcia: Toyota.