BMW X7 - luksus w megaformacie - prezentacja i dane techniczne

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne, wymiary, spalanie, silniki

Modelem X7 marka BMW udostępnia swój geniusz klientom rozmiłowanym w wielkości i luksusie. Ten ponad pięciometrowy kolos po załadowaniu waży grubo ponad trzy tony i zawiera (prawie) wszystko, co Bawaria może Ci dać, w budzącej respekt formie, której nie sposób nie zauważyć

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Tak, to naprawdę gigantyczny SUV…

Tego niestety nie mogę napisać. Bo? BMW nazywa swój produkt SAV, nie SUV, gdyż najwyraźniej słowo "activity" brzmi modniej od "utility". Nie ma co o tym dyskutować, tak sobie to wymyślili marketingowcy.

SAV czy SUV - BMW X7 mierzy 515,1 cm długości, dwa metry szerokości i aż 180,5 cm wysokości. Rozstaw osi to imponujące 310,5 cm. W takiej kabinie można by było zmieścić luksusową sypialnię, ale to jest BMW, czyli samochód, którego flagowym atutem ma być dynamika jazdy.

O technice powiemy sobie jeszcze dużo, a na początek przyjrzyjmy się nadwoziu BMW X7.

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

BMW X7 - nadwozie robi wrażenie dużego, a jest...

...jeszcze większe! Patrząc na nie od razu widać, że zgrabna forma nie była priorytetem przy szkicowaniu karoserii - przeciwnie, auto miało być duże, a wyglądać na jeszcze większe.

I tak też się stało - przód BMW X7 zdobią największe "nerki", jakie kiedykolwiek znalazły się na masce i zderzaku samochodu tej marki. Przód wygląda jak ściana, jest masywny, majestatyczny, z pewnością kojarzy się z solidnością, masą i siłą.

Dzięki niskim reflektorom i tak szerokie BMW X7 wydaje się jeszcze szersze - standardem są adaptacyjne światła diodowe, a w opcji można zamówić światła laserowe.

Wiecie, że zastosowanie lasera do świateł drogowych, zwiększa ich zasięg z 300 do nawet 600 metrów? Nie ma mowy o tym, co na to oko przypadkowego przechodnia lub kierowcy, którzy znajdą się w zasięgu takiej latarni o skupieniu chirurgicznego skalpela.

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Ale o to, aby ich nie olśnić, zadba już elektronika pokładowa, której w nowym BMW X7 jest tyle, co w kilku inteligentnych domach, wliczając w to domowe laptopy, routery i tunery telewizyjne.

Jak widzicie, nie zabraknie też chromowanych elementów ozdobnych, od których BMW raczej stroni w mniejszych modelach. Chromowane listwy na progach łączą się ze "skrzelami" i ciągną aż do tylnego zderzaka.

To, co mnie bardzo cieszy - bo lubię doświetlone wnętrza oraz obserwowanie otoczenia - to duża powierzchnia bocznych szyb. W ten sposób BMW X7 oparło się trendowi budowania "pancernych" SUV-ów z oknami wielkości otworów strzelniczych.

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Wysoka kabina, szerokie nadwozie, duże boczne drzwi - szczególnie tylne - to wszystko zapowiada naprawdę wygodny samochód, który mimo bycia (również) pompującym ego gadżetem zachowuje swoje rdzenne funkcje.

Estetyka tyłu nadwozia BMW X7 to coś, czego fani tej marki jeszcze do tej pory nie widzieli. Ale marka od dawna eksperymentuje z wzornictwem tyłu serii 7, więc mała rewolucja w dziale SUV-ów zapewne zostanie zaakceptowana przez nabywców.

Gdyby komuś było mało…

A może - zanim przejdziesz dalej - chcesz sprawdzić historię swojego samochodu lub auta z ogłoszenia? Podaj VIN:

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

…to będzie miał do dyspozycji opcje z linii BMW Pure Excellence, pakiet M oraz BMW Individual. Elementy linii Pure Excellence obejmują m.in. matowy grill chłodnicy, akcenty z błyszczącego chromu, a także 21-calowe koła Y Spoke.

Z kolei pakiet sportowy M oznacza powiększone wloty powietrza, 21-calowe koła Double Spoke M, dedykowane pasy przedni i tylny oraz progi. Ozdoby są lakierowane na kolor błyszczącej czerni lub pokryte czarnym chromem, który na życzenie może być także błyszczący. Do tego: kierownica sportowa M, antracytowa podsufitka, dedykowane pedały i podnóżek plus ekskluzywne listwy ozdobne.

W ofercie BMW Individual znalazły się m.in. 22-calowe koła i specjalny lakier w kolorze kamienia słonecznego.

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

BMW X7 i trzy rzędy siedzeń

Wielkie nadwozie, wielka kabina - BMW obiecuje, że w segmencie luksusowym takiej przestronności jeszcze nie było. Na szczęście, jak na BMW przystało, instrumentarium ustrzegło się natłoku i przepychu, jest tu raczej gustownie elegancko niż barokowo ozdobnie.

Zespół zegarów BMW Live Cockpit Professional obejmuje monitor i w pełni wirtualny kokpit. Oba ekrany mają identyczną przekątną - coś w tym musi być, bo u Mercedesa jest podobnie. W BMW przekątne wynoszą 12,3 cala, czyli nieco ponad 31 centymetrów.

Konsola środkowa gości kontroler pionierskiego systemu iDrive, który z każdym rokiem staje się bardziej dopracowany, nowy przełącznik trybu pracy skrzyni biegów, przycisk elektrycznego hamulca postojowego, a także elementy regulacji zawieszenia pneumatycznego oraz przełącznik trybu jazdy. Opcjonalnie można zażyczyć sobie szklanych instrumentów - np. przełącznika skrzyni biegów - na ten pomysł wpadło już wcześniej Volvo.

Zanim przejdziesz dalej - wybierz markę, model i rocznik poniżej i sprawdź, ile możesz zaoszczędzić na polisie OC i AC!

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Standardem są trzy rzędy siedzeń (7 miejsc), a opcjonalnie można zamówić dwa indywidualne fotele w drugim rzędzie (6 miejsc) i nie ukrywam, że ze względu na wzrost (191 cm) należę do fanów takiego rozwiązania. Dwa fotele drugiego rzędu mają zapewniać taką samą wygodę i możliwości regulacji, jak przednie, a to bardzo kusząca perspektywa.

Jeżeli znajdzie się wśród Was szczęściarz lub szczęściara, którzy pomyślą o zakupie BMW X7, to koniecznie w salonie obejrzyjcie wersję z dwoma indywidualnymi fotelami zamiast kanapy drugiego rzędu.

Zarówno w wersji 6-osobowej, jak i w 7-osobowej, fotele lub kanapę drugiego rzędu można przesuwać do przodu i do tyłu. Regulacja wszystkich foteli - we wszystkich trzech rzędach - jest elektryczna, a oparcia siedzeń drugiego i trzeciego rzędu są także elektrycznie składane i rozkładane (przyciski w kokpicie, przy tylnych drzwiach i w bagażniku). Oznacza to, że wsiadając "do bagażnika" można elektrycznie przesunąć fotel/kanapę środkowego rzędu i złożyć oparcie.

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Ciekawostką jest możliwość przesuwania foteli drugiego rzędu oraz fotela pasażera z miejsca kierowcy, który w ten sposób może zarządzać podziałem przestrzeni w kabinie.

Przy komplecie pasażerów pojemność bagażnika wynosi 326 litrów, a maksymalnie - przy dwóch osobach i złożonych oparciach drugiego i trzeciego rzędu foteli - można uzyskać aż 2120 litrów przestrzeni bagażowej w BMW X7.

Pneumatyczne zawieszenie, dostępne w standardzie, pozwala obniżać tył auta dla ułatwienia załadunku. Dwuczęściowa pokrywa bagażnika ma obie części otwierane elektrycznie, a w połączeniu z dostępem bezkluczykowym (dostępnym na szczęście w opcji - będzie mniej kradzieży) można je otwierać i zamykać także bezdotykowo.

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

BMW X7 - skóra Vernasca w standardzie

Jeżeli przyszły właściciel nie chce dopłacać, to standardowo BMW X7 opuści fabrykę w Spartanburgu (USA, Południowa Karolina - centrum kompetencyjne modeli X i miejsce montażu BMW X3, BMW X4, BMW X5 i X6) z tapicerką ze skóry Vernasca, która oferowana jest w pięciu kolorach.

Również pięć kolorów ma do wyboru każdy, kto zdecyduje się na opcjonalną tapicerkę BMW Individual ze skóry Merino. Podgrzewane przednie fotele mogą być opcjonalnie także wentylowane i oferować funkcję masażu. Pasażerowie drugiego i trzeciego rzędu mogą - jak na razie - korzystać tylko z podgrzewania siedzeń.

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

BMW X7 - dużo światła w jasnej kabinie

O tym, że projektanci BMW lubią światło, świadczy standardowy szklany dach, sterowany elektrycznie. To panoramiczne okno dachowe, oprócz przedniej części (zapewne tej otwieranej), ma także element środkowy nad środkowym rzędem siedzeń i trzeci element szklany w tylnej części dachu, nad fotelami "w bagażniku".

Wszystkie segmenty szklanego dachu mają elektrycznie regulowaną podsufitkę, obsługiwaną przyciskami w przedniej części dachu, a także w drugim i trzecim rzędzie siedzeń, gdzie opcjonalnie można zamówić także elektryczne rolety przeciwsłoneczne bocznych szyb.

Dla fanów randki w samochodzie przewidziano diodowe podświetlenie szklanego dachu panoramicznego Sky Lounge, który dzięki ponad 15 tysiącom punktów graficznych załamujących światło tworzy wzór nieba z gwiazdami. Żeby jednak komuś dachowe gwiazdy nie pomyliły się z prawdziwymi, ich barwę można indywidualnie zmieniać :)

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

BMW X7 - 4-strefowa klimatyzacja w standardzie

W opcji można zamówić nawet pięciostrefową klimatyzację z dedykowanym panelem w trzecim rzędzie siedzeń i umieszczonymi tam dodatkowymi wlotami powietrza - jeżeli ktoś planuje wozić tam pasażerów, opcja obowiązkowa.

To oczywiście nie koniec możliwości, bo - zapewne to też wiecie - producenci samochodów sporo zarabiają na opcjach, musi ich więc być odpowiednio dużo. I tak do BMW X7 można zamówić pakiet Ambient Air z jonizatorem powietrza oraz rozpylaczem jednego z ośmiu zapachów.

Ciekawostką - i to całkiem praktyczna - są uchwyty na napoje w konsoli środkowej z opcjonalną funkcją podgrzewania i chłodzenia. Kolejna opcja to półka obok tych uchwytów, umożliwiająca bezprzewodowe indukcyjne ładowanie (kompatybilnych) telefonów.

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

O przytulną atmosferę w kabinie dba standardowe diodowe oświetlenie nastrojowe deski rozdzielczej, konsoli środkowej i drzwi. Przy pomocy kontrolera iDrive można wybrać jeden z sześciu kolorów oświetlenia.

Aby uzyskać efekt interaktywności i komunikacji z pasażerami, zastosowano dynamiczne oświetlenie wnętrzea, które np. wysyła pulsujące sygnały świetlne na bokach otwartych drzwi przy włączonym silniku. Podobna sygnalizacja pojawia się w kokpicie kiedy telefon zarejestruje połączenie przychodzące.

Zanim przejdziesz dalej, zobacz także...

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

BMW X7 - system rozrywki

Standardowy zestaw nagłośnieniowy składa się z dziesięciu głośników i - znając inne modele BMW - z pewnością nie zawiedzie pod względem brzmienia. Jeżeli ktoś chce więcej - co nie znaczy lepiej - może dokupić nagłośnienie Harman Kardon Surround Sound z 16 głośnikami i procesorem dźwięku przestrzennego.

Ale to nie wszystko!

Nagłośnienie Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound ma aż 20 głośników i wzmacniacz o mocy 1500 W. Nawet, jeżeli to moc muzyczna (bo gdyby była liczona "na sinusie" 1 kHz to pasażerowie uciekliby przez dach), to mamy tu do czynienia z nagłośnieniem, które wystarczyłoby do rozkręcenia małej plenerowej dyskoteki.

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Te 20 głośników nie ma jednak w pełni indywidualnego sterowania - wzmacniacz jest siedmiokanałowy, a dla wzbogacenia przestronności sceny dźwiękowej dodatkowe głośniki umieszczono w dachu BMW X7.

Pasażerowie tylni z pewnością nie będą się nudzili, kiedy zamówicie dla nich opcjonalny system rozrywki Professional z dwoma dotykowymi, dziesięciocalowymi ekranami Full HD, stacją DVD Blue Ray, dwoma portami USB i jednym HDMI. Pasażerowie tylni mają dostęp nie tylko do własnych urządzeń multimedialnych, lecz także do tych znajdujących się z przodu auta i podłączonych do systemu.

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

BMW X7 - silniki

Mamy dwie wiadomości: złą i dobrą.

Którą chcecie najpierw przeczytać? :)

Dobra: na szczęście nikt, mimo wojującego downsizingu i wytężonej pracy całej armii unijnych ekourzędników, nie wpadł (jeszcze) na to, żeby wsadzić pod maskę monumentalnego BMW X7 silnik czterocylindrowy.

Zła: maksymalna dostępna w momencie premiery liczba cylindrów to…

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Sześć.

Ale czy to rzeczywiście jest zła wiadomość?

Przecież BMW robi jedne z najlepszych rzędowych silników sześciocylindrowych na świecie i to mimo faktu, że niedawno znowu konkuruje na tym polu z Mercedesem, który powraca do rzędowych "szóstek" kosztem V6.

Gama premierowych jednostek napędowych obejmuje wyłącznie sześciocylindrowe, trzylitrowe silniki rzędowe. Benzynowy napęd ma oznaczenie xDrive40i. Diesle to sDrive30d i M50d M Performance - parametry tego drugiego w relacji do jego pojemności sprawiają, że chyba każdy inżynier silnikowiec solidnie podrapie się w głowę. Albo sprawdzi, czy to przypadkiem nie sen - zaraz sami zobaczycie, że dane techniczne budzą ogromny respekt.

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Jednostki benzynowe R6 BMW TwinPower Turbo wykorzystują turbodoładowanie, bezpośredni wysokociśnieniowy wtrysk benzyny, regulowany wznios zaworów w systemie Valvetronic oraz dwustronną regulację faz rozrządu (Double VANOS). Po wejściu nowych wymagań odnośnie emisji spalin i testu WLTP, niezbędne było uzupełnienie osprzętu tego silnika o filtr cząstek stałych (GPF).

Sześciocylindrowe diesle mają obowiązkowy dziś wtrysk typu Common Rail (czyli rozwiązanie identyczne jak w silniku benzynowym, ale pracujące pod jeszcze wyższym ciśnieniem), a w układzie oczyszczania spalin jest już "na bogato": filtr cząstek stałych, katalizator utleniający, katalizator SCR z wtryskiem dodatku AdBlue dla redukcji tlenków azotu.

Co oczywiste, wszystkie wersje BMW X7 spełniają najbardziej restrykcyjną dziś normę emisji spalin Euro 6d-TEMP.

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

BMW X7 - 8-stopniowy automat w nowej odsłonie

Wszystkie dostępne premierowo silniki BMW X7 przekazują siłę napędową na koła poprzez zmodernizowaną wersję znanej i znakomitej (na tyle, że trudno znaleźć dla niej konkurencję) skrzyni automatycznej o ośmiu przełożeniach, którą dla BMW tradycyjnie dostarcza ZF.

Najnowsza wersja tej skrzyni ma rozszerzoną rozpiętość przełożeń (czyli "różnicę" między pierwszym a ósmym biegiem) oraz nowe sterowanie elektroniczne. Producent przyznaje, że nowa skrzynia bardziej ofensywnie obniża obroty na wysokich biegach, można się domyślać że ma to coś wspólnego z ekologią.

Płynność pracy zespołu napędowego ma być jeszcze lepsza dzięki nowym tłumikom drgań skrętnych oraz zredukowanemu poślizgowi w przetworniku momentu (sprzęgle hydrokinetycznym).

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

BMW X7 i jego napęd xDrive 4x4

Kiedy dawno, dawno temu uczestniczyłem w prezentacji prasowej pierwszych prototypów z systemem napędowym xDrive i Dynamic Performance Control na zamarzniętym szwedzkim jeziorze, rozwiązanie z "dopędzaniem" jednego z tylnych kół za pośrednictwem sprzęgieł i przekładni planetarnych przy kołach wydawało się szalone.

A jednak BMW znalazło sposób by je wdrożyć i teraz nikt nawet nie zastanawia się, ile pracy wkłada układ napędowy w to, żeby auta tej marki prowadziło się tak dobrze.

W najbardziej rozbudowanej formie napęd xDrive nie tylko pozwala na rozdział momentu między przednią i tylną osią, lecz także między kołami tylnej osi.

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Ale żeby BMW prowadziło się jak BMW, domyślnym odbiorcą mocy silnika pozostają koła tylne, o ile pozwala na to przyczepność opon do jezdni. To gwarantuje minimalny wpływ napędu na układ kierowniczy BMW X7.

Dostępne w momencie debiutu BMW X57 M50d ma ponadto sportowy mechanizm różnicowy M, i to jest bardzo ważna informacja.

Dlaczego?

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Dlatego, że przy braku mechanicznej "szpery" odciążone na zakręcie wewnętrzne koło musiałoby zostać przyhamowane, aby nie doszło do zerwania przyczepności i znacznego uślizgu koła, a każde hamowanie koła oznacza straty mocy i paliwa.

Zamiast tego elektromechaniczna blokada mechanizmu różnicowego "spina" wewnętrzne koło z zewnętrznym…

No właśnie, jak to dokładnie działa w BMW X7?

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Producent nie chce się do tego przyznać, przynajmniej nie w tej informacji prasowej. Bo typowa mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego nie ustrzeże tylnej osi od poślizgu wewnętrznego koła. Przeciwnie - pozwoli mu się ślizgać, ale lwią część siły napędowej przejmie koło zewnętrzne.

A ono obraca się szybciej niż wewnętrzne, bo porusza się po większym okręgu. Gdyby więc trwale zblokować mechanizm różnicowy, to przy pełnej przyczepności zewnętrznego koła, wewnętrzne musi się obracać szybciej, niż trzeba, czyli opona ślizga się po nawierzchni.

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Moim zdaniem w xDrive jest to bardziej skomplikowane rozwiązanie, niż typowa mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego, i stanowi ono połączenie typowej "szpery" mechanicznej z aktywnymi elementami systemu xDrive przy każdym tylnym kole. Jeżeli się mylę - niech ktoś napisze, jak jest naprawdę.

Natomiast na prostej drodze nie ma wątpliwości: nawet stuprocentowa blokada tylnego dyferencjału może spowodować, że koło po stronie gdzie jest niższa przyczepność nie będzie w ogóle buksowało, jeżeli koło po przeciwnej stronie przeniesie pełną moc bez poślizgu.

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Zawieszenie i układ kierowniczy BMW X7

Nowy SU… SAV :) ma przednią oś na podwójnych wahaczach poprzecznych (do przy zamiłowaniu BMW do kolumn MacPhersona nie jest wcale takie oczywiste). Z tyłu zastosowano układ pięciu wahaczy na koło.

W standardzie znajdzie się pneumatyczne resorowanie wszystkich kół z automatycznym poziomowaniem. Tylko żebyśmy się dobrze zrozumieli: tu nie chodzi o globalną kompensację obciążenia, ale o indywidualną regulację dla każdego koła.

Co to oznacza od strony technicznej?

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

To, że przy każdym kole znajduje się sprężarka elektryczna z akumulatorem ciśnienia. I jeżeli za kierownicą usiądzie zapaśnik sumo, a za nim rozsiądzie się jego kolega, to BMW X7 skompensuje dodatkowe obciążenie lewej strony pojazdu i samochód będzie miał równy prześwit po obu stronach.

Prześwit ten zmniejszy się o 20 mm po przekroczeniu prędkości 138 km/h dla poprawy prowadzenia. O taką samą wartość można obniżyć nadwozie przy każdej prędkości, włączając tryb SPORT.

Można też i w drugą stronę: do jazdy w terenie można podnieść auto o 4 centymetry w porównaniu ze standardowym ustawieniem. Z kolei w bagażniku znajduje się przycisk trybu załadunku, który obniży BMW X7 o 4 centymetry.

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Nie trzeba tego przycisku ponownie używać po zamknięciu klapy bagażnika - po ruszeniu z miejsca prześwit powróci do standardowego poziomu lub ostatnio wybranego trybu. Ciekawostką jest możliwość ustawiania wysokości zawieszenia nawet przy wyłączonym silniku samochodu - przyciskami w kokpicie lub na opcjonalnym kluczyku z wyświetlaczem.

Na pokładzie BMW X7 pracuje aktywny układ kierowniczy. Skręt kierownicy oddziałuje także na tylne koła, które w zależności od prędkości jazdy skręcają zgodnie z przednimi kołami lub w drugą stronę.

Z reguły - nie słyszałem o innym rozwiązaniu - oznacza to, iż podczas jazdy miejskiej i manewrach koła tylne skręcają w przeciwną stronę, a podczas jazdy na trasie w tę samą, co przednie. Pierwsza opcja zmniejsza promień skrętu, druga poprawia stabilność, a w szczególności znacznie niweluje nadsterowność, co przy aucie z napędem 4x4 preferującym tylną oś może mieć znaczenie, szczególnie gdy pod maską pracuje mocny silnik.

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Dla tych, co nie lubią przechyłów nadwozia na zakrętach, przewidziano system Executive Drive Pro, który zawiera aktywne stabilizatory przechyłów. Podczas gwałtownych manewrów oraz na szybkich zakrętach są one usztywniane, a kiedy spokojnie jedziemy na wprost - pozwalają na większe różnice w ugięciu kół po lewej i prawej stronie pojazdu. Pierwsza sytuacja podnosi stabilność nadwozia, a druga - komfort resorowania.

Nie zabraknie też pakietu Offroad, obejmującego atrapy osłon podwozia z przodu (pakiet nie będzie dostępny w X7 M50d) oraz przycisk wyboru trybów jazdy: xSnow, xSand, xGravel i xRocks. Tryby te wpływają na wysokość zawieszenia, rozdział napędu pomiędzy osie i koła, czułość pedału gazu, obroty zmiany biegu oraz czujność systemu dynamicznej kontroli stabilności, który w BMW nazywa się DSC.

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Systemy wspomagające kierowcę BMW X7

BMW podkreśla, że obecni "asystenci" (jak ja nie lubię tego słowa - brzmi idiotycznie…) kierowcy, choćby nie wiadomo ilu ich było, są tylko etapem w drodze do autonomicznej jazdy.

Oby jak najdłużej było nam wolno prowadzić swoje samochody - tak jak BMW X7, które nie każe korzystać z "autopilota", za to może odciążyć kierowcę podczas np. jazdy w korku oraz zapewnić dodatkową rezerwę bezpieczeństwa w najbardziej ryzykownych sytuacjach.

W standardzie znajdzie się tempomat z funkcją hamowania i ostrzegania przed kolizją (z autami lub pieszymi) a także autonomicznego hamowania w mieście. Tempomat typu Stop&Go potrafi zatrzymywać auto i ruszać z miejsca w korku.

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Czas od zatrzymania do automatycznego ruszenia z miejsca wydłużono do 30 sekund. Można także zażyczyć sobie, żeby tempomat automatycznie dostosowywał się do odczytanych przez kamery (i zapewne GPS -tam, gdzie dane są dostępne) ograniczeń prędkości, z odchyleniem do 15 km/h.

Jeżeli ktoś chce większej asysty podczas jazdy, może dokupić opcjonalny system asystujący Professional. Zawiera on asystenta (znowu asystent…) utrzymania pojazdu na pasie ruchu z aktywną ochroną przed kolizją boczną. W pakiecie jest także asystent jazdy w korku.

I tu robi się ciekawie - chociaż fani BMW zapewne wolą sami prowadzić, niż dać pojeździć elektronice. BMW X7 sprawdza, czy kierowca trzyma kierownicę w dłoniach i producent obiecuje, że system ten jest bardzo czuły na dotyk.

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Do tego od kwietnia 2019 jest dostępna kamera wewnętrzna, która ma robić coś dziwnego: śledzić pozycję głowy kierowcy by sprawdzić, czy zwraca on uwagę na sytuację na drodze. Jeżeli kierowca puści kierownicę, ale patrzy na drogę, to czas jazdy bez dotykania kierownicy może zostać wydłużony do 60 sekund, zanim BMW X7 się zbuntuje i każe kierowcy prowadzić.

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Asystent zmiany pasa ruchu w BMW X7

Jeżeli kierowca BMW X7 trafi na autostradę lub inną drogę z wieloma pasami ruchu w jedną stronę, może skorzystać z kolejnej dyskusyjnej funkcji. Otóż aby zmienić pas ruchu, wystarczy przytrzymać dźwignię kierunkowskazu i wspomaganie układu kierowniczego podpowie kierowcy odpowiednie ruchy kierownicą, aby zmienić pas (ale najpierw X7 sprawdzi, czy po tym pasie nie zbliża się z tyłu inny pojazd).

Czy takie rozwiązanie ma sens? Niby prowadzisz sam, ale jednak nie sam lub sama. Czy inżynierowie i futuryści z największych firm motoryzacyjnych już wiedzą, że nadchodzi pokolenie smartfonoidów, którzy nie będą w stanie sami zmienić pasa ruchu (albo im się nie będzie chciało - "robię tylko to co chcę") mimo że trzymają za kierownicę?

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

No dobrze, ale jest też coś, co bazuje na powyższym asystencie zmiany pasa i tym razem ma już głęboki sens, bo może uchronić przed kolizją lub wypadkiem, a konkretnie przed najechaniem na poprzedzające auto lub pieszego.

Kiedy asystent omijania zauważy przeszkodę, sprawdza błyskawicznie czy istnieje możliwość bezkolizyjnego ominięcia (wykrywa auta jadące z przodu, auta nadjeżdżające z tyłu). Jeżeli tak, to znaczną siłą na kierownicy wymusza na kierującym BMW X7 manewr omijania pieszego lub auta.

Poza tym na pokładzie X7 z pakietem asystującym kierowcy Professional znajdą się także systemy spotykane już niemal w każdym samochodzie, nawet takim kosztującym dziesięć razy mniej: ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu i monitoring ruchu poprzecznego podczas cofania.

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Nowe BMW X7 z nowym asystentem cofania

Standardem w nowym modelu będzie Park Distance Control (PDC) z przednimi i tylnymi czujnikami parkowania. Standardowy asystent parkowania pozwala wybrać miejsce parkingowe (równoległe) i automatycznie na nim zaparkować. Naprawdę automatycznie - nie trzeba zaprzątać sobie głowy hamowaniem czy dodawaniem gazu.

System kamer 360 stopni nie tylko pokaże otoczenie auta podczas parkowania, lecz także pozwoli na zdalne wyświetlanie otoczenia nowego BMW X7 na smartfonie.

Jeszcze ciekawiej robi się przy asystencie cofania.

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Wspiera on cofanie w wąskich miejscach o kiepskiej widoczności. Pomysł jest tyle sprytny co prosty i polega na rejestrowaniu ruchów kierownicy na ostatnim odcinku przed zaparkowaniem samochodu, przejechanym nie szybciej niż z prędkością 36 km/h.

Co ciekawe, aby uruchomić system, trzeba ustawić przełącznik biegów w pozycji P i wcisnąć przycisk. Dzięki temu BMW X7 pojedzie samodzielnie tyłem "po śladach" z prędkością do 9 km/h nawet 50 metrów!

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

BMW X7 - instrumenty i systemy rozrywki

Bez dopłaty każde BMW X7 ma trafiać w ręce właściciela z inteligentnym asystentem osobistym BMW, aktywowanym komendą głosową "Hey BMW". Na razie tylko po angielsku.

Widać, że BMW jeszcze nad nim pracuje, bo w pierwszych X7, jakie trafią w ręce klientów, będzie można zainstalować asystenta obsługi BMW zdalnie, od marca 2019 roku.

BMW chce być jak Tesla i zapowiada możliwość zdalnego dodawania funkcji do samochodu, w miarę jak będą się one pojawiały. Z pewnością producent nieźle na tym zarobi.

BMW X7 - luksus w megaformacie - prezentacja i dane techniczne

Chociaż obsługa głosowa nie doczekała się jeszcze stuprocentowo niezawodnego wdrożenia w samochodach osobowych, to kierunek jest słuszny, bo auta mają coraz więcej funkcji, a ekran dotykowy odwraca uwagę kierującego od drogi.

Można postulować, że mądry kierowca nie dłubie przy ekranie podczas jazdy, ale czasem coś po prostu trzeba włączyć i liczę, że kiedyś asystent rozpoznający mowę wyręczy kierowcę właśnie w takiej sytuacji.

Jak dotąd, przyciski dedykowane jednej funkcji pozostają najszybszą możliwością obsługi systemów samochodu i zapewne będzie tak jeszcze przez jakiś czas, dopóki producenci aut nie zabiorą nam całkowicie drogocennych przycisków z kokpitu jak Tesla.

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Dobre samopoczucie: In-Car Experiences

Czy ktoś z tego skorzysta? Nie wiadomo, ale z pewnością znajdą się klienci, którzy poczują się dopieszczeni i dowartościowani dzięki kolejnemu asystentowi, który zadbać ma o dobre samopoczucie kierującego.

Może on ożywić lub odprężyć kierowcę, używając do tego klimatyzacji, masażu, aromatyzacji i muzyki. Właściciel może sobie na przykład wybrać jeden z dostępnych "klimatów" w kabinie: Executive, Expressive, Private i…

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Well-being :)

W tym przypadku do gry włączają się także oświetlenie oraz ogrzewanie i wentylacja foteli. Ma być przyjemniej i bezpieczniej - bo kierowca mniej się zmęczy.

Pasażer jako drugi pilot BMW X7

Nie tylko kierowca, lecz także pasażerowie BMW X7 zyskać mogą wyjątkowe kompetencje. Za zgodą kierowcy, mogą oni podłączyć smartfon poprzez Conected Command (to nie błąd i nie system z Mercedesa, tylko funkcja w BMW X7) do samochodu.

Da im to dostęp do np. aktualnej trasy przejazdu, którą mogą konfigurować na bieżąco, odciążając kierowcę. Wedle BMW do odciążania kierowcy ma się przyczynić także obsługa klimatyzacji przedniej przez pasażerów tylnych - odważna koncepcja, ale może po prostu ja czegoś nie rozumiem :)

A teraz uwaga.

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Tak jak komputer ma swoją wersję Windowsa czy Linuxa, tak BMW X7 ma swoją wersję systemu operacyjnego. Taka sytuacja. Nazywa się on na dziś BMW 7.0. Osobisty asystent BMW nie wymaga dopłaty przez trzy lata.

A potem - abonament. Tak się zarabia pieniądze. Właściciel BMW X7 będzie mógł kupować usługi cyfrowe w sklepie ConnectedDrive i instalować w pojeździe zdalnie. Miejmy nadzieję, że X7 nie będzie jak Windows - "wstanie" po aktualizacji i nie wyświetli kierowcy BSOD :)

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Smartfon jako kluczyk do X7 - BMW Digital Key

Tego nie mogło zabraknąć w flagowym kolosie bawarskiej marki: X7 można otworzyć i zamknąć smartfonem poprzez NFC (Near Field Communication - komunikacja bliskiego pola/zasięgu, działa do 20 cm). Wystarczy przyłożyć smartfon do klamki drzwiowej.

Aby uruchomić silnik, trzeba umieścić smartfon w ładowarce indukcyjnej lub specjalni przeznaczonym dla niego schowku - może to zabezpieczy nowe BMW X7 przed kradzieżą na "przedłużacz zasięgu".

Dostęp do samochodu można dzielić z pięcioma innymi osobami. Jak na razie funkcja BMW Digital Key dostępna jest w smartfonach Samsung Galaxy, obsługujących standard NFC, z Androidem od 8.0 w górę.

Jeżeli nie smartfon, to co?

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Karta BMW Key Card. Również działa ona w technologii zbliżeniowej NFC, która tak naprawdę wywodzi się właśnie z kart zbliżeniowych.

BMW 7.0 w szczegółach

Standardowo BMW X7 wyposażone będzie w BMW Live Cockpit Professional. Oznacza to wirtualny kokpit oraz centralny monitor, oba o przekątnej 12,3 cala. System multimediów zawiera dysk o pojemności 20 GB - trochę mało w czasach, kiedy zwykłe pendrive’y mieszczą kilkakrotnie więcej.

Bawarski producent obiecuje, że system operacyjny BMW 7.0 ma być intuicyjny w obsłudze i odciągać kierowcę od drogi tylko w absolutnie niezbędnych sytuacjach. Ale weźcie pod uwagę, że to jest flagowy model i tak czy inaczej będzie zdecydowanie na bogato - owa intuicyjność jest więc raczej relatywnym i umownym pojęciem.

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Na przykład menu na centralnym wyświetlaczu może być wyświetlane nawet na dziesięciu stronach z dwoma, trzema lub czterema kafelkami. Przyjemny detal: wizualizacja samochodu w systemie telematycznym ma odpowiadać faktycznemu kolorowi lakieru i wykończeniu danego X7.

Co istotne, w zależności od potrzeb kierowca może korzystać z kontrolera iDrive, przycisków na kierownicy, ekranu dotykowego lub obsługi głosowej. Dalej BMW opowiada o "interakcji multimodalnej" między kierowcą a samochodem, chyba trzeba mieć do tego odpowiedni fakultet, więc powstrzymam się od komentarza.

A teraz czas na skrócone dane techniczne wersji dostępnych w czasie premiery, a potem rarytas - pełne dane techniczne, które udostępniło BMW. My, fani motoryzacji, czytamy je z upojeniem godnym poezji najwyższych lotów :)

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

BMW X7 xDrive40i - podstawowe dane techniczne:

  • silnik benzynowy R6
  • bezpośredni wtrysk benzyny
  • pojemność skokowa: 2998 cm3
  • moc maksymalna: 250 kW (340KM) @ 5500-6500 obr./min
  • maksymalny moment obrotowy: 450 Nm @ 1500-5200 obr./min
  • 8-stopniowa automatyczna skrzynia biegów Steptronic
  • przyspieszenie 0-100km/h: 6,1 s
  • prędkość maksymalna: 245 km/h
  • średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 9,0-8,7 l/100km
  • emisja CO2 w cyklu mieszanym: 205-198 g/km
  • norma emisji spalin: Euro 6d-TEMP

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

BMW X7 xDrive30d - podstawowe dane techniczne:

  • silnik wysokoprężny R6
  • bezpośredni wtrysk benzyny
  • pojemność skokowa: 2993 cm3
  • moc maksymalna: 195 kW (265 KM) @ 4000 obr./min
  • maksymalny moment obrotowy: 620 Nm @ 2000-2500 obr./min
  • 8-stopniowa automatyczna skrzynia biegów Steptronic
  • przyspieszenie 0-100km/h: 7,0 s
  • prędkość maksymalna: 227 km/h
  • średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 6,8-6,5 l/100km
  • emisja CO2 w cyklu mieszanym: 178-171 g/km
  • norma emisji spalin: Euro 6d-TEMP

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

BMW X7 M50d - podstawowe dane techniczne:

  • silnik wysokoprężny R6
  • bezpośredni wtrysk benzyny
  • pojemność skokowa: 2993 cm3
  • moc maksymalna: 294 kW (400 KM) @ 4400 obr./min
  • maksymalny moment obrotowy: 760 Nm @ 2000-3000 obr./min
  • 8-stopniowa automatyczna skrzynia biegów Steptronic
  • przyspieszenie 0-100km/h: 5,4 s
  • prędkość maksymalna: 250 km/h
  • średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 7,4-7,0 l/100km
  • emisja CO2 w cyklu mieszanym: 193-185 g/km
  • norma emisji spalin: Euro 6d-TEMP

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

BMW X7 xDrive40i - pełne dane techniczne

Karoseria

  • Liczba drzwi/miejsc: 5/6 lub 7
  • Długość/szerokość/wysokość: 5151/2000/1805 mm
  • Rozstaw osi: 3105 mm
  • Rozstaw kół przód/tył: 1684/1705
  • Średnica zawracania: 13,0 m
  • Pojemność zbiornika paliwa: 83 l
  • Objętość oleju silnikowego: 6,5 l
  • Masa własna (DIN/UE): 2320/2395 kg
  • Ładowność (DIN): 835 kg
  • Dopuszczalna masa całkowita: 3155 kg
  • Dopuszczalny nacisk na osie (przód/tył): 1340/1910 kg
  • Masa przyczepy hamowanej/niehamowanej: 2200/750 kg
  • Dopuszczalne obciążenie dachu/haka: 100/140 kg
  • Pojemność bagażnika: 326-750-2120 kg
  • Współczynnik oporu powietrza Cx: 0,33

 

Silnik

  • Układ/cylindry/zawory na cylinder: R/6/4
  • BMW TwinPower Turbo
  • Turbosprężarka TwinScroll (o dwóch strumieniach przepływu)
  • Bezpośredni wtrysk paliwa
  • Valvetronic - zmienny wznios zaworów, które zastępują przepustnicę
  • Double VANOS - zmienne fazy rozrządu po stronie ssącej i wydechowej
  • Pojemność skokowa: 2338 cm3
  • Średnica cylindra x skok tłoka: 82,0 x 94,6
  • Stopień sprężania: 11:1
  • Minimalna liczba oktanowa paliwa: 87 okt.
  • Moc maksymalna: 250 KW (340 KM) @ 5500-6500 obr./min
  • Maksymalny moment obrotowy: 450 Nm @ 1500-5200 obr./min
  • Akumulator: 80 Ah, umieszczony w bagażniku

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Zawieszenie i układ kierowniczy:

  • Zawieszenie przód: podwójne wahacze poprzeczne aluminiowe, samopoziomujące zawieszenie pneumatyczne
  • Zawieszenie tył: po pięć stalowych wahaczy na koło, samopoziomujące zawieszenie pneumatyczne
  • Hamulce przód: tarczowe, wentylowane, zaciski jednotłoczkowe stałe (sprawdzamy to, bo wygląda na błąd/MK)
  • Hamulce tył: tarczowe, wentylowane, zaciski jednotłoczkowe pływające
  • Bezpieczeństwo czynne: DSC z ABS i DTC, kontrola hamowania na zakrętach CBC, asystent hamowania DBC, automatyczne osuszanie tarcz, asystent ruszania pod wzniesienie, elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego ADB-X, kontrola prędkości podczas zjazdu ze wzniesienia HDC, adaptacyjne amortyzatory. Opcja: aktywne stabilizatory przechyłu
  • Bezpieczeństwo bierne: poduszki powietrzne czołowe, boczne i kurtynowe, trzypunktowe bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich miejscach
  • Układ kierowniczy: wspomaganie kierownicy elektromechaniczne, zębatkowe (EPS), opcjonalnie aktywny układ kierowniczy (sprawdzamy błąd, bo w informacji BMW podaje to jako standard/MK)
  • Przełożenie układu kierowniczego: 18,7:1
  • Opony: 275/50 R20 113W XL
  • Felgi: 8,5 J x 20

 

Skrzynia biegów - przełożenia:

  • Bieg I: 5,250
  • Bieg II: 3,360
  • Bieg III: 2,172
  • Bieg IV: 1,720
  • Bieg V: 1,316
  • Bieg VI: 1,000
  • Bieg VII: 0,822
  • Bieg VIII: 0,640
  • Wsteczny: 3,712
  • Przełożenie przekładni głównej: 3,636

 

Osiągi

  • Obciążenie jednostkowe: 9,3 kg/kW
  • Pojemnościowy wskaźnik mocy: 83,4 kW/l
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,1 s
  • Prędkość maksymalna: 245 km/h

 

Parametry terenowe

  • Kąt natarcia: 25,0 st.
  • Kąt zejścia: 22,2 st.
  • Kąt rampowy: 19,8 st.
  • Prześwit bez obciążenia: 221 mm
  • Głębokość brodzenia (do 7 km/h): 500 mm

 

Zużycie paliwa

  • Cykl mieszany: 9,0-8,7 l/100 km
  • Emisja CO2 w cyklu mieszanym: 205-198 g/100 km
  • Norma emisji spalin: Euro 6d-TEMP

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

BMW X7 xDrive30d - pełne dane techniczne

Karoseria

  • Liczba drzwi/miejsc: 5/6 lub 7
  • Długość/szerokość/wysokość: 5151/2000/1805
  • Rozstaw osi: 3105 mm
  • Średnica zawracania: 13,0 m
  • Pojemność zbiornika paliwa: 80 l
  • Objętość oleju silnikowego: 6,5 l
  • Masa własna wg DIN: 2370 kg
  • Masa własna wg UE: 2445 kg
  • Ładowność: 850 kg
  • Dopuszczalna masa całkowita: 3220 kg
  • Maksymalny nacisk na oś przednią/tylną: 1365/1950
  • Masa przyczepy z hamulcami/bez: 2200/750 kg
  • Dopuszczalne obciążenie dach/hak: 100/140 kg
  • Pojemność bagażnika: 326-750-2120 kg
  • Współczynnik oporu powietrza Cx: 0,33

 

Silnik

  • Układ/cylindry/zawory na cylinder: R/6/4
  • BMW TwinPower Turbo
  • Turbosprężarka o zmiennej geometrii kierownicy
  • Wtrysk bezpośredni oleju napędowego typu Common Rail
  • Piezoelektryczne wtryskiwacze
  • Ciśnienie w magistrali paliwowej do 2500 bar
  • Pojemność skokowa: 2993 cm3
  • Średnica cylindra x skok tłoka: 84,0 x 90,0
  • Stopień sprężania: 16,5:1
  • Paliwo: oleum napędowe :)
  • Moc maksymalna: 195 kW (265 KM) @ 4000 obr./min
  • Maksymalny moment obrotowy: 620 Nm @ 2000-2500 obr./min
  • Akumulator: 90 Ah umieszczony w bagażniku

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Zawieszenie i układ kierowniczy:

  • Zawieszenie przód: podwójne wahacze poprzeczne aluminiowe, samopoziomujące zawieszenie pneumatyczne
  • Zawieszenie tył: po pięć stalowych wahaczy na koło, samopoziomujące zawieszenie pneumatyczne
  • Hamulce przód: tarczowe, wentylowane, zaciski jednotłoczkowe stałe (sprawdzamy to, bo wygląda na błąd/MK)
  • Hamulce tył: tarczowe, wentylowane, zaciski jednotłoczkowe pływające
  • Bezpieczeństwo czynne: DSC z ABS i DTC, kontrola hamowania na zakrętach CBC, asystent hamowania DBC, automatyczne osuszanie tarcz, asystent ruszania pod wzniesienie, elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego ADB-X, kontrola prędkości podczas zjazdu ze wzniesienia HDC, adaptacyjne amortyzatory. Opcja: aktywne stabilizatory przechyłu
  • Bezpieczeństwo bierne: poduszki powietrzne czołowe, boczne i kurtynowe, trzypunktowe bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich miejscach
  • Układ kierowniczy: wspomaganie kierownicy elektromechaniczne, zębatkowe (EPS), opcjonalnie aktywny układ kierowniczy (sprawdzamy błąd, bo w informacji BMW podaje to jako standard/MK)
  • Przełożenie układu kierowniczego: 18,7:1
  • Opony: 275/50 R20 113W XL
  • Felgi: 8,5 J x 20

 

Skrzynia biegów - przełożenia:

  • Bieg I: 5,500
  • Bieg II: 3,520
  • Bieg III: 2,200
  • Bieg IV: 1,720
  • Bieg V: 1,317
  • Bieg VI: 1,000
  • Bieg VII: 0,823
  • Bieg VIII: 0,640
  • Wsteczny: 3,993
  • Przełożenie przekładni głównej: 3,077

 

Osiągi

  • Obciążenie jednostkowe: 12,2 kg/kW
  • Pojemnościowy wskaźnik mocy: 65,2 kW/l
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,0 s
  • Prędkość maksymalna: 227 km/h

 

Parametry terenowe

  • Kąt natarcia: 25,0 st.
  • Kąt zejścia: 22,2 st.
  • Kąt rampowy: 19,8 st.
  • Prześwit bez obciążenia: 221 mm
  • Głębokość brodzenia (do 7 km/h): 500 mm

 

Zużycie paliwa

  • Cykl mieszany: 6,8-6,5 l/100 km
  • Emisja CO2 w cyklu mieszanym: 178-171 g/100 km
  • Norma emisji spalin: Euro 6d-TEMP

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

BMW X7 M50d - pełne dane techniczne:

Karoseria

  • Liczba drzwi/miejsc: 5/6 lub 7
  • Długość/szerokość/wysokość: 5151/2000/1805
  • Rozstaw osi: 3105 mm
  • Średnica zawracania: 13,0 m
  • Pojemność zbiornika paliwa: 80 l
  • Objętość oleju silnikowego: 6,5 l
  • Masa własna wg DIN: 2460 kg
  • Masa własna wg UE: 2535 kg
  • Ładowność: 830 kg
  • Dopuszczalna masa całkowita: 3290 kg
  • Maksymalny nacisk na oś przednią/tylną: 1415/1945
  • Masa przyczepy z hamulcami/bez: 2600/750 kg
  • Dopuszczalne obciążenie dach/hak: 100/140 kg
  • Pojemność bagażnika: 326-750-2120 kg
  • Współczynnik oporu powietrza Cx: 0,34

 

Silnik

  • Układ/cylindry/zawory na cylinder: R/6/4
  • M Performance TwinPower Turbo
  • Cztery turbosprężarki w podwójnym systemie sekwencyjnego doładowania (2 x turbo niskiego ciśnienia plus 2 x turbo o zmiennej geometrii kierownic do wysokiego ciśnienia)
  • Wtrysk bezpośredni oleju napędowego typu Common Rail
  • Piezoelektryczne wtryskiwacze
  • Ciśnienie w magistrali paliwowej do 2500 bar
  • Pojemność skokowa: 2993 cm3
  • Średnica cylindra x skok tłoka: 84,0 x 90,0
  • Stopień sprężania: 16,0:1
  • Paliwo: oleum napędowe :)
  • Moc maksymalna: 294 kW (400 KM) @ 4400 obr./min
  • Maksymalny moment obrotowy: 760 Nm @ 2000-3000 obr./min
  • Akumulator: 90 Ah umieszczony w bagażniku

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Zawieszenie i układ kierowniczy:

  • Zawieszenie przód: podwójne wahacze poprzeczne aluminiowe, samopoziomujące zawieszenie pneumatyczne
  • Zawieszenie tył: po pięć stalowych wahaczy na koło, samopoziomujące zawieszenie pneumatyczne
  • Hamulce przód: tarczowe, wentylowane, zaciski jednotłoczkowe stałe (sprawdzamy to, bo wygląda na błąd/MK)
  • Hamulce tył: tarczowe, wentylowane, zaciski jednotłoczkowe pływające
  • Bezpieczeństwo czynne: DSC z ABS i DTC, kontrola hamowania na zakrętach CBC, asystent hamowania DBC, automatyczne osuszanie tarcz, asystent ruszania pod wzniesienie, elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego ADB-X, kontrola prędkości podczas zjazdu ze wzniesienia HDC, adaptacyjne amortyzatory, regulowana blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi. Opcja: aktywne stabilizatory przechyłu
  • Bezpieczeństwo bierne: poduszki powietrzne czołowe, boczne i kurtynowe, trzypunktowe bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich miejscach
  • Układ kierowniczy: wspomaganie kierownicy elektromechaniczne, zębatkowe (EPS), opcjonalnie aktywny układ kierowniczy (sprawdzamy błąd, bo w informacji BMW podaje to jako standard/MK)
  • Przełożenie układu kierowniczego: 18,7:1
  • Opony: 285/45 R21 113Y XL
  • Felgi: 9,5 J x 21

 

Skrzynia biegów - przełożenia:

  • Bieg I: 5,500
  • Bieg II: 3,520
  • Bieg III: 2,200
  • Bieg IV: 1,720
  • Bieg V: 1,317
  • Bieg VI: 1,000
  • Bieg VII: 0,823
  • Bieg VIII: 0,640
  • Wsteczny: 3,993
  • Przełożenie przekładni głównej: 3,231

 

Osiągi

  • Obciążenie jednostkowe: 8,4 kg/kW
  • Pojemnościowy wskaźnik mocy: 98,2 kW/l
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,4 s
  • Prędkość maksymalna: 250 km/h

 

Parametry terenowe

  • Kąt natarcia: 25,0 st.
  • Kąt zejścia: 22,2 st.
  • Kąt rampowy: 19,8 st.
  • Prześwit bez obciążenia: 221 mm
  • Głębokość brodzenia (do 7 km/h): 500 mm

 

Zużycie paliwa

  • Cykl mieszany: 7,4-7,0 l/100 km
  • Emisja CO2 w cyklu mieszanym: 193-185 g/100 km
  • Norma emisji spalin: Euro 6d-TEMP

 

BMW X7 xDrive40i - wykres mocy i momentu obrotowego

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

BMW X7 xDrive30d - wykres mocy i momentu obrotowego

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

BMW X7 M50d - wykres mocy i momentu obrotowego

BMW X7 - luksus w megaformacie - dane techniczne

Uff :)

To była długa i fantastyczna podróż - ale nie podejrzewamy, aby jakiś człowiek lub nawet bot google był w stanie dobrnąć aż dotąd. Jeżeli jesteś potencjalnym klientem BMW X7 - gratulujemy Ci z całego serca :) A jeżeli jesteś marzycielem, to mamy jeszcze sesję pięknego używanego BMW E60.

Do następnego BMW!

Tekst: Michał Krasnodębski, zdjęcia: BMW.

Autor: Michał Krasnodębski Facebook

fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 18 lat. Z radością tłumaczy język skomplikowanej techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.