Audi RS 5 Cabrio: niebo nad głową, żar pod maską

Audi RS 5 Cabrio: niebo nad głową, żar pod maską
W czasie, gdy większość marek zmniejsza liczbę cylindrów i pojemność silników, Audi wydaje cylindromanom prawdziwą ucztę
Audi RS 5 Cabrio: niebo nad głową, żar pod maską Ktoś powie: kabriolet jak kabriolet, ładny, o eleganckiej i wyszukanej estetyce. Popatrzy na imponującą atrapę chłodnicy, piękne proporcje klasycznego kabrioletu z materiałowym dachem, który pozwala zachować czystą linię. Obejdzie Audi dookoła, aż natrafi na...
Audi RS 5 Cabrio: niebo nad głową, żar pod maską ... magiczny emblemat RS 5. A więc to nie jest po prostu kabriolet, a słynna ośmiocylindrowa bestia! Teraz wszystko zaczyna pasować: aluminiowe obudowy lusterek, poszerzone błotniki, pokrywa składanego dachu z matowego aluminium - ten 450-konny zawodnik to nie rozdmuchany celebryta. To prawdziwy gwiazdor, wart takiej biżuterii.
Audi RS 5 Cabrio: niebo nad głową, żar pod maską Nawet z zamkniętym dachem, to osiągające "setkę" w 4,9 sekundy monstrum wygląda olśniewająco i jednocześnie nadspodziewanie subtelnie, jak na auto o tak niebanalnych osiągach. Pianka wygłuszająca ukryta między warstwami materiałowego dachu zapewnia komfort akustyczny podczas jazdy.
Audi RS 5 Cabrio: niebo nad głową, żar pod maską Dach otwiera się automatycznie w czasie 15 sekund, a na jego zamknięcie potrzeba 17 sekund. Możliwe jest to także podczas jazdy jeżeli prędkość nie przekracza 50 km/h. Co istotne, otwarty dach zabiera tylko 60 z 380 litrów pojemności bagażnika. Nadwozie zostało wzmocnione, a przednie błotniki wykonano z aluminium.
Audi RS 5 Cabrio: niebo nad głową, żar pod maską W światłach tylnych całkowicie zrezygnowano z tradycyjnych żarówek. Ich elementy świetlne tworzą pasma diod. Nową formę mają nie tylko lampy, lecz także tylny zderzak. Zwiększono również wysokość dyfuzora. Ujścia dużych, eliptycznych rur wydechowych okala kratownica o strukturze plastra miodu.
Audi RS 5 Cabrio: niebo nad głową, żar pod maską Trójramienna kierownica o spłaszczonym u dołu wieńcu to element charakterystyczny modelu RS 5. Do obsługi terminalu nawigacji MMI Navigation Plus, służy zaledwie sześć przycisków, a sterowanie systemem wyboru dynamiki jazdy Audi Drive Select odbywa się za pomocą tylko jednego przycisku.
Audi RS 5 Cabrio: niebo nad głową, żar pod maską Sportowe siedzenia są regulowane elektrycznie i mają zintegrowane zagłówki oraz wysuwane podparcie ud. Tapicerkę stanowi kombinacja naturalnej skóry i Alcantary. Wszystkie rodzaje skóry posiadają specjalny pigment, redukujący nagrzewanie się obić w wyniku działania promieni słonecznych.
Audi RS 5 Cabrio: niebo nad głową, żar pod maską Prawdziwych pasjonatów mocy interesuje jednak przede wszystkim napęd, czas zajrzeć pod maskę. A tam czeka 4,2 litra pojemności zamkniętej w 8 cylindrach, które oddychają przez 32 zawory o zmiennych fazach, a za zasilanie w paliwo odpowiada bezpośredni wtrysk benzyny FSI. A dlaczego 8 cylindrów to taka frajda?
Audi RS 5 Cabrio: niebo nad głową, żar pod maską Dlatego, że wraz z liczbą cylindrów podwyższa się ton silnika. Motor ośmiocylindrowy brzmi dwukrotnie wyżej niż czterocylindrowy przy tej samej prędkości obrotowej. A że Audi RS 5 osiąga moc maksymalną przy 8250 obrotów na minutę, to aby uzyskać choć zbliżone brzmienie, musielibyśmy rozkręcić czterocylindrowca do... 16,5 tys. obrotów!
Audi RS 5 Cabrio: niebo nad głową, żar pod maską Dodatkową zaletą silnika niedoładowanego jest natychmiastowa reakcja na ruchy pedału gazu. Moc benzynowego V8 trzeba jednak odpowiednio okiełznać, i tym zajął się uznany system napędu Quattro, a na tylnej osi zastosowano sportowy mechanizm różnicowy.
Audi RS 5 Cabrio: niebo nad głową, żar pod maską Serce napędu Quattro decydujące o jego wyjątkowych parametrach to międzyosiowy mechanizm różnicowy. W odróżnieniu od bardzo, bardzo wielu aut z napędem 4x4, których silnik napędza stale tylko przednie koła, a tylne są dołączane w razie potrzeby, w Audi moc jest cały czas dostarczana do wszystkich kół w odpowiednich proporcjach.
Audi RS 5 Cabrio: niebo nad głową, żar pod maską O dopasowanie obrotów silnika do prędkości jazdy dba superszybka dwusprzęgłowa skrzynia biegów. W zasadzie są to dwie "podskrzynie" ze sprzęgłami działające na przemian: kiedy jedziemy na "jedynce" przy udziale pierwszej "podskrzyni" to druga już czeka z przygotowaną "dwójką", co skraca czas zmiany biegu.
Audi RS 5 Cabrio: niebo nad głową, żar pod maską W tym aucie nie zabraknie ani technicznych fajerwerków, ani mocnych wrażeń z jazdy. Ale czy dach musi być taki czarny? Nie. Może być też szary, czerwony lub... brązowy.