9G-TRONIC czyli nowa automatyczna skrzynia biegów Mercedesa

9G-TRONIC czyli nowa automatyczna skrzynia biegów Mercedesa
Dziewięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów 9G-Tronic w samochodzie osobowym? A czy to jest komukolwiek do czegokolwiek potrzebne? Z pewnością tak, skoro spece z Mercedesa zdecydowali się wyprodukować takie cudo. Niedługo zagości ono w klasie E
9G-TRONIC czyli nowa automatyczna skrzynia biegów Mercedesa Oferowany jako limuzyna i kombi Mercedes E 350 BlueTEC z nową skrzynią biegów 9G-TRONIC dysponuje wysokoprężną jednostką V6 o mocy 252 KM i zużywa średnio 5,3 l/100 km (kombi: 5,5 l/100 km, czyli mniej od poprzednika z przekładnią 7-stopniową. Większa liczba biegów i szerszy zakres przełożeń poprawiają jednocześnie komfort jazdy i pozwalają dodatkowo usprawnić przekazywanie siły napędowej do kół.
9G-TRONIC czyli nowa automatyczna skrzynia biegów Mercedesa Z jednej strony redukcja prędkości obrotowej silnika z przekładnią 9G-TRONIC zwiększa komfort w zakresie drgań i wibracji oraz uprzyjemnia podróż na pokładzie Mercedesa Klasy E, z drugiej - pozwala obniżyć poziom hałasu nawet o 4 dB, zmniejszając w ten sposób obciążenie środowiska. Dość wspomnieć, że przy jeździe z prędkością 120 km/h na dziewiątym biegu obrotomierz wskazuje jedynie około 1350 obr./min. Ależ to prawie wolne obroty!
9G-TRONIC czyli nowa automatyczna skrzynia biegów Mercedesa Projektanci 9-biegowej skrzyni automatycznej 9G-TRONIC skupili się także na jej lekkiej konstrukcji. Pomimo dwóch dodatkowych przełożeń i zdolności przeniesienia nawet 1000 Nm momentu obrotowego przekładnia zajmuje tyle samo miejsca, co poprzedniczka, a w dodatku jest lżejsza. Obudowa konwertera momentu (czyli sprzęgła hydrokinetycznego) wykonana jest z aluminium, zaś obudowa skrzyni - ze stopu magnezu.
9G-TRONIC czyli nowa automatyczna skrzynia biegów Mercedesa Przyjrzyjmy się teraz skrzyni 9G-TRONIC od środka. 1 - zoptymalizowane sprzęgło hydrokinetyczne. 2 - wał skrzyni biegów. 3 - opatentowany dziewięciobiegowy zestaw przełożeń z czterema przekładniami planetarnymi i sześcioma sprzęgłami wielopłytkowymi. 4 - hamulec parkingowy. 5 - wałek odbioru mocy do tylnej osi Mercedesa. 6 - siłownik hamulca parkingowego. 7 - dodatkowa elektryczna pompa oleju. 8 - w pełni zintegrowany moduł sterujący z zaworami. 9 - mechaniczna pompa oleju napędzana łańcuchem. 10 - tu silnik spalinowy dostarcza moment obrotowy. 11 - blokada mechaniczna sprzęgła hydrokinetycznego.
9G-TRONIC czyli nowa automatyczna skrzynia biegów Mercedesa

Za smarowanie nowej automatycznej skrzyni biegów Mercedesa odpowiada olej syntetyczny drugiej generacji, tłoczony przez dwie pompy. Pompa główna - czyli ta mniejsza - napędzana jest mechanicznie, łańcuchem, od głównego wałka skrzyni 9G Tronic. Wspiera ją druga pompa, elektryczna, która pozwala na podtrzymanie ciśnienia oleju dla jego cyrkulacji, co umożliwia chłodzenie przy aktywnym systemie wyłączania silnika na skrzyżowaniach.

9G-TRONIC czyli nowa automatyczna skrzynia biegów Mercedesa Skrzynia biegów 9G-TRONIC nadaje się do stosowania w autach z napędem na tylną lub osie, a także z napędem hybrydowym. Mercedes-Benz E 350 BlueTEC otrzymuje przekładnię 9G-TRONIC w standardzie. Samochód można zamawiać już u dealerów; jego rynkowa premiera odbędzie się we wrześniu tego roku. Dobra wiadomość: Pomimo ceny modelu pozostają bez zmian. A oto ceny w Polsce (z VAT): E 350 BlueTEC (limuzyna) 262 500 zł; E 350 BlueTEC (kombi) 278 000 zł.