9G-TRONIC czyli nowa automatyczna skrzynia biegów Mercedesa

9G-TRONIC czyli nowa automatyczna skrzynia biegów Mercedesa

9G-TRONIC czyli nowa automatyczna skrzynia biegów Mercedesa

dat/articles/2013-07/9gtronic-czyli-nowa-skrzynia-mercedesa-414.jpg

Dziewięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów 9G-Tronic w samochodzie osobowym? A czy to jest komukolwiek do czegokolwiek potrzebne? Z pewnością tak, skoro spece z Mercedesa zdecydowali się wyprodukować takie cudo. Niedługo zagości ono w klasie E

Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:

9G-TRONIC czyli nowa automatyczna skrzynia biegów Mercedesa

Mercedes E350 BlueTec, w którym zamontowano nową skrzynię 9G-TRONIC, ma pod maską sześciocylindrowego diesla o mocy 252 KM. Średnie spalanie wg cyklu NEDC to 5,3 l/100 km i - co godne odnotowania - jest to niższe spalanie niż w przypadku "starej" skrzyni o siedmiu przełożeniach.

Nie tylko liczba biegów się zwiększyła, lecz także tzw. rozpiętość skrzyni, czyli różnica między najniższym a najwyższym biegiem. Dzięki temu można lepiej dopasowywać bieg i prędkość obrotową silnika do warunków jazdy.

9G-TRONIC czyli nowa automatyczna skrzynia biegów Mercedesa

Większa rozpiętość nowej skrzyni oznacza niższe obroty podczas jazdy autostradowej, co przekłada się na komfort jazdy. Konkrety? Podczas jazdy z prędkością 120 km/h na najwyższym przełożeniu turbodiesel pod maską klasy E obraca wałem korbowym z prędkością zaledwie 1350 obrotów na minutę.

Trzeba podkreślić, że Mercedes nadal będzie stosował inne rodzaje skrzyń biegów, jak na przykład dwusprzęgłowy automat w Mercedesie klasy A, będący (mocno spóźnioną) odpowiedzią na volkswagenowską skrzynię DSG.

9G-TRONIC czyli nowa automatyczna skrzynia biegów Mercedesa

Podczas budowy nowej skrzyni automatycznej 9G-TRONIC jednym z priorytetów była niska masa tego zespołu. Chociaż nowa skrzynia ma o dwa biegi więcej i może przenosić momenty obrotowe sięgające tysiąca niutonometrów, udało się zredukować masę w porównaniu ze starą skrzynią siedmiobiegową. Nowa skrzynia ma magnezową obudowę.

Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!

9G-TRONIC czyli nowa automatyczna skrzynia biegów MercedesaPrzyjrzyjmy się teraz skrzyni 9G-TRONIC od środka. 1 - zoptymalizowane sprzęgło hydrokinetyczne. 2 - wał skrzyni biegów. 3 - opatentowany dziewięciobiegowy zestaw przełożeń z czterema przekładniami planetarnymi i sześcioma sprzęgłami wielopłytkowymi. 4 - hamulec parkingowy. 5 - wałek odbioru mocy do tylnej osi Mercedesa. 6 - siłownik hamulca parkingowego. 7 - dodatkowa elektryczna pompa oleju. 8 - w pełni zintegrowany moduł sterujący z zaworami. 9 - mechaniczna pompa oleju napędzana łańcuchem. 10 - tu silnik spalinowy dostarcza moment obrotowy. 11 - blokada mechaniczna sprzęgła hydrokinetycznego.
9G-TRONIC czyli nowa automatyczna skrzynia biegów Mercedesa

Za smarowanie nowej automatycznej skrzyni biegów Mercedesa odpowiada olej syntetyczny drugiej generacji, tłoczony przez dwie pompy. Pompa główna - czyli ta mniejsza - napędzana jest mechanicznie, łańcuchem, od głównego wałka skrzyni 9G Tronic. Wspiera ją druga pompa, elektryczna, która pozwala na podtrzymanie ciśnienia oleju dla jego cyrkulacji, co umożliwia chłodzenie przy aktywnym systemie wyłączania silnika na skrzyżowaniach.

9G-TRONIC czyli nowa automatyczna skrzynia biegów MercedesaSkrzynia biegów 9G-TRONIC to przyszłościowe rozwiązanie, przeznaczone do aut z napędem tylnym, 4x4 (4MATIC) oraz hybrydowym, gdzie silnik spalinowy wspomagany jest przez elektryczny.

Mercedes-Benz E 350 BlueTEC otrzymuje przekładnię 9G-TRONIC w standardzie. Samochód można zamawiać już u dealerów; jego rynkowa premiera odbędzie się we wrześniu tego roku.

Dobra wiadomość: Pomimo ceny modelu pozostają bez zmian. A oto ceny w Polsce (z VAT): E 350 BlueTEC (limuzyna) 262 500 zł; E 350 BlueTEC (kombi) 278 000 zł.

Autor: Michał Krasnodębski Facebook

Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.

KOMENTARZE