Skoda Fabia 1.2 z roku 2004 - Na warsztacie

Skoda Fabia 1.2 z roku 2004 - Na warsztacie - opinie, usterki, ceny napraw i części
W Skodzie Fabii 1.2 12V zużyły się przeguby napędowe, coś hałasuje z przodu przy najeżdżaniu na krawężnik, nie działają światła stopu, tłumik buczy, a silnik pracuje na dwóch cylindrach. Czas do warsztatu!
Skoda Fabia 1.2 z roku 2004 - Na warsztacie

Naprawy Skody Fabii pierwszej generacji to czysta przyjemność. Części do tego auta są dobrze dostępne, a do tego niedrogie. Ale przejdźmy do rzeczy. Pojechaliśmy używaną Skodą Fabią 1.2 12V z roku 2004 na przegląd rejestracyjny i niestety musimy udać się do warsztatu. Tylne hamulce nierówno hamują, światła STOP nie świecą, a "ręczny" działą słabo. Do tego ewitentnie terkoczą przeguby pólosi, a podczas podjeżdżania pod krawężnik słychać hałas, który pojawia się także podczas jazdy po nierównej drodze.

To łączniki stabilizatora i gumowe tuleje mocujące stabilizator zużyły się. Poza tym od jakiegoś czasu podwyższyło się zużycie paliwa, a silnik nie zawsze pracował równomiernie. W dodatku, kiedy wracaliśmy z przeglądu, silnik stracił moc i zaczął pracować na dwóch cylindrach. To "padła" jedna z cewek zapłonowych, których Skoda montuje trzy. Tak się dłużej jeździć nie dało - udaliśmy się do warsztatu. Jak zwykle, podamy Wam ceny części z zaprzyjaźnionego sklepu internetowego oraz koszty ich wymiany w nieautoryzowanym, ale solidnym, warsztacie. Do dzieła!

Skoda Fabia 1.2 z roku 2004 - Na warsztacie

Prace przy Skodzie Fabii 1.2 12V rozpoczęto od wymiany włącznika świateł hamulcowych. Wyłącznik firmy SWAG kosztował 35 zł. Za wymianę zapłaciliśmy 20 zł. Przy okazji wymiany warto przyjrzeć się stykom złącza (wtyczce) nasadzanego na włącznik.

Skoda Fabia 1.2 z roku 2004 - Na warsztacie

Po zdjęciu bębnów okazało się, że winę za nierówną siłę hamowania tylnych kół Skody Fabii 1.2 12V z roku 2004 ponoszą mocno zużyte okładziny oraz nieszczelne i częściowo przytarte cylinderki hamulcowe. Za dwa komplety szczęk hamulcowych jednego z tych zamienników zapłaciliśmy po około 80 zł.

Skoda Fabia 1.2 z roku 2004 - Na warsztacie

Cylinderki do Skody Fabii 1.2 12V z roku 2004, których ceny możecie porównać na tej liście, kosztowały po 28 zł za sztukę. Za wymianę cylinderków i szczęk hamulcowych zapłaciliśmy łącznie 160 zł. Zdecydowanie nie warto - przy tak atrakcyjnej cenie solidnych zamienników - bawić się w zestawy naprawcze, mające "zregenerować" zużyte cylinderki. Najlepiej wymienić od razu cały podzespół i oszczędzić sobie kłopotu na długie tysiące kilometrów.

Skoda Fabia 1.2 z roku 2004 - Na warsztacie

Skoro już samochód był na podnośniku, mechanicy zabrali się za wymianę zużytych zewnętrznych przegubów napędowych - czyli tych, które znajdują się przy kołach naszej Skody Fabii 1.2 12V z roku 2004. Tutaj można kupić przegub już nawet za 60 złotych, ale my wybraliśmy solidne przeguby firmy Lobro po 230 zł - tutaj nie ma co oszczędzać, jeżeli zamierzamy jeszcze kilka lat pojeździć autem i robimy duże przebiegi. Jeżeli Skoda Fabia 1.2 służy do jazdy na krótkich dystansach, to przy tym silniku najtańsze zamienniki też wytrzymają. Wymiana przegubów kosztowała 80 zł.

Skoda Fabia 1.2 z roku 2004 - Na warsztacie

Z przodu została jeszcze wymiana tulei gumowych oraz łączników stabilizatora, które zużyły się na polskich nierównych drogach. Silentbloki wahaczy okazały się być w niezłym stanie - prawdopodobnie ktoś wcześniej musiał o nie zadbać. Za komplet tulei stabilizatora do Skody Fabii 1.2 12V z roku 2004 zapłaciliśmy 30 zł. Łączniki stabilizatora kosztowały po 40 zł każdy. Za montaż tulei i łączników stabilizatora zapłaciliśmy 120 zł.

Skoda Fabia 1.2 z roku 2004 - Na warsztacie

Prace przy silniku rozpoczęto od najważniejszego, czyli od wymiany uszkodzonej cewki zapłonowej. Jazda z taką awarią może być niebezpieczna, ponieważ grozi eksplozją niespalonego paliwa w układzie wydechowym, a także uszkodzeniem katalizatora. Podczas zdejmowania pokrywy silnika Skody Fabii 1.2 12V z roku 2004 trzeba uważać, aby nie zerwać przewodów podciśnieniowych. Wymiana samej cewki też wymaga pewnej zręczności, ale nasz zaprzyjaźniony warsztat dał sobie z tym radę znakomicie. Usługa wymiany elementu kosztowała 30 zł, a cewka z tej listy firmy Bosch miała cenę 135 zł.

Skoda Fabia 1.2 z roku 2004 - Na warsztacie

Aby dowiedzieć się, dlaczego nasza Skoda Fabia 1.2 12V zaczęła więcej palić, wykonaliśmy komputerową diagnostykę silnika w wyspecjalizowanym warsztacie. Okazało się, że błędy zgłasza sonda lambda. Na tej liście znaleźliśmy sondę lambda za 150 zł. Diagnostyka silnika kosztowała 60 zł, a wymiana sondy - 80 zł. Trzeba się jednak przygotować na to, że element może być zapieczony i jego demontaż może zabrać więcej czasu, a warsztat policzy za wymianę więcej.

Skoda Fabia 1.2 z roku 2004 - Na warsztacie

Skoro już tyle zainwestowaliśmy w naszą Skodę, to postanowiliśmy także wymienić buczący tylny tłumik, żeby postawić przysłowiową "kropkę nad i". Taki tłumik do Fabii kosztował 150 zł. Montaż - 100 zł. Ile powinniśmy zapłacić za ten element? Jak zwykle, zależy to od tego, jak długo zamierzamy jeździć samochodem i na ile intensywnie go eksploatujemy. Powyższa kwota wystarczy np. na tłumik marki Walker.

Skoda Fabia 1.2 z roku 2004 - Na warsztacie

Skoda Fabia 1.2 12V z roku 2004 nie dość, że jest w miarę niezawodna, to jeszcze części nie są drogie. Tak naprawdę potrzeba solidnego pecha albo zaniedbania, żeby komuś zepsuły się na raz wszystkie wymienione przez nas elementy, ale zawsze możecie wziąć pod uwagę tylko niektóre z nich. Uzyskacie w ten sposób pojęcie, ile będzie Was kosztowała eksploatacja tej sympatycznej Skody. To jedno z najtańszych w naprawie aut na rynku pojazdów używanych. My za wszystkie opisane naprawy zapłaciliśmy: 1274 zł za części oraz 650 zł za ich wymianę w nieautoryzowanym, ale solidnym, warsztacie. Pozdrawiamy wszystkich obecnych i przyszłych właścicieli Fabii!

Chcesz porozmawiać o usterkach aut używanych i ich naprawie? Dołącz do naszej grupy na facebooku!

Tekst: Michał Krasnodębski, zdjęcia: Robert Magdziak.