Klimatyzacja manualna - prawidłowa obsługa - cz. I

Klimatyzacja manualna - prawidłowa obsługa - cz. I

Klimatyzacja manualna - prawidłowa obsługa - cz. I

dat/articles/2013-07/klimatyzacja-manualna-prawidlowa-eksploatacja-cz--i-419.jpg

Chociaż większość samochodów ma klimatyzację - manualną lub automatyczną - to prawie nikt nie uczy, jak prawidłowo jej używać. W tym poradniku dowiecie się, jak ustawić klimatyzację w samochodzie, aby zawsze cieszyć się komfortem podróży

Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:

Klimatyzacja manualna - prawidłowa obsługa - cz. I

Za moment przeczytasz o tym:

Za kilka minut dowiesz się wszystkiego, co potrzebne, aby wiedzieć jak używać klimatyzacji manualnej w samochodzie. Tak, żeby podróżować w komforcie i bez zaparowanych szyb.

Jak działa klimatyzacja manualna?

W dużym uproszczeniu, klimatyzacja manualna polega na dodaniu do typowego układu wentylacji dodatkowego wymiennika ciepła. Przy jej braku, możemy tylko ogrzewać wnętrze poprzez przepuszczenie powietrza przez wymiennik ciepła włączony w obieg płynu chłodzącego silnik samochodu.

Przy zainstalowanej klimatyzacji samochodowej, na samym początku układu montuje się tzw. parownik, który schładza przepływające przez niego powietrze kosztem tego, że pod maską, w okolicach chłodnicy, inny element klimatyzacji - skraplacz - ogrzewa (i to bardzo znacznie) powietrze na zewnątrz samochodu.

Aby taka wymiana ciepła była możliwa, w układzie pracuje kompresor. Klimatyzacja samochodowa to w uproszczeniu "lodówka", tylko o 10- lub nawet 20-krotnie większej mocy.

Klimatyzacja manualna a automatyczna

Klimatyzacja manualna pozwala na ręczną regulację temperatury, siły i kierunku nawiewu. W pełni automatyczna klimatyzacja potrafi sama regulować te parametry w oparciu o temperaturę w kabinie, stopień nasłonecznienia (czujnik na podszybiu), a w nowszych autach także wilgotność powietrza w przedziale pasażerskim samochodu.

Klimatyzacja manualna, czy automatyczna - którą wybrać?

Klimatyzacja manualna - prawidłowa obsługa - cz. I

To już zależy od preferencji użytkownika i jego świadomości zasady działania klimatyzacji samochodowej. Ja na przykład wolę klimatyzację manualną, bo:

  • lubię wiedzieć, co dokładnie robi układ wentylacji
  • wolę mieć możliwość ustawienia temperatury powietrza, lecącego z dysz (przy klimatyzacji manualnej można to zrobić pokrętłem lub kiedyś suwakiem od ogrzewania)
  • łatwiej zdiagnozować, czy system działa prawidłowo
  • nic nie dzieje się poza intencją kierowcy (klimatyzacja automatyczna potrafi np. sama włączyć kompresor klimatyzacji, łatwo to przegapić)
  • nie trzeba pilnować ustawień (klimatyzacja manualna trzyma je stale, podczas gdy automatyczna dostosowuje do zmian zarejestrowanych przez czujniki)

Tyle teorii - przejdźmy do rzeczy praktycznych.

Kierowca samochodu nie musi wiedzieć jak działa kompresor klimatyzacji, ale ważne, aby wiedział, jak klimatyzację i wentylację ustawić, żeby szybko i skutecznie schłodzić, ogrzać lub odparować wnętrze kabiny.

Jak używać klimatyzacji manualnej w samochodzie?

Zacznijmy od dwóch podstawowych funkcji, jakie pełni w aucie klimatyzacja. Pierwszą z nich - i najbardziej oczywistą - jest chłodzenie kabiny w upalne dni. Czy jednak na pewno upalne?

Niekoniecznie. Wnętrze auta jest przecież bardzo mocno nagrzewane przez słońce. Może więc być tak, że na zewnątrz będzie chłodno, a w samochodzie - bardzo gorąco.

Klimatyzacja manualna - prawidłowa obsługa - cz. I

Wtedy przydaje się klimatyzacja manualna. Ale chłodzenie to niejedyna funkcja tego urządzenia. Zapewne zauważyliście, że ze stojącego auta z włączoną klimatyzacją kapie na jezdnię woda.

Można ją zauważyć zazwyczaj w okolicach prawego przedniego koła. Nie martwcie się - to zupełnie normalne zjawisko, towarzyszące pracy klimatyzacji.

Klimatyzacja w aucie - osuszanie

Wiesz, że klimatyzacja manualna, używana umiejętnie, pozwala zapomnieć o zaparowanych szybach, nawet w czasie największej ulewy i z kompletem zmokniętych, parujących pasażerów na pokładzie samochodu?

Obniżenie wilgotności w kabinie to zjawisko bardzo cenne i korzystne - woda, która kapie z auta, jest wyłapywana z powietrza kabinowego.

A to znaczy, że je osusza, co dodatkowo podnosi komfort podróżowania w parne, upalne dni. Ale z klimatyzacji warto korzystać także wtedy, gdy jest chłodno - na przykład w celu odparowania szyb. Jak to zrobić prawidłowo, dowiesz się niebawem z tego poradnika.

Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!

Klimatyzacja manualna - prawidłowa obsługa - cz. IZacznijmy jednak od opisania panelu sterującego typową klimatyzacją i wentylacją samochodu. Jeżeli są na nim pokrętła, to zazwyczaj jedno służy do regulacji temperatury nawiewu, drugie zmienia siłę nadmuchu, a trzecie pozwala zdecydować, którymi dyszami do wnętrza auta dostanie się powietrze.
Klimatyzacja manualna - prawidłowa obsługa - cz. I

Jak ustawić klimatyzację w samochodzie?

To będzie kilka prostych porad, które pozwolą Ci cieszyć się komfortem w klimatyzowanym aucie. A ponieważ klimatyzacja jest częścią systemu wentylacji auta, to o wentylacji także opowiemy.

Jeżeli klimatyzacja jest wyłączona, warto przestrzegać następujących reguł ustawiania kierunku nawiewu. Jeżeli wsiadamy do zimnego auta i chcemy je szybko ogrzać, warto nastawić nawiew wyłącznie na nogi - szybko poczujemy ciepło, a rozgrzane powietrze samo powędruje w górę kabiny, bo jest lżejsze od zimnego.

Klimatyzacja manualna - prawidłowa obsługa - cz. IJeżeli w samochodzie mamy zaparowane okna, to oczywiście ustawiamy nawiew na szybę, niezależnie od tego, czy chcemy grzać, czy chłodzić. Natomiast jeżeli zależy nam na jak największym ruchu powietrza w kabinie, ustawiamy nawiew przez centralne i boczne dysze w kokpicie.
Klimatyzacja manualna - prawidłowa obsługa - cz. ITutaj warto zatrzymać się na samych dyszach: niektóre z nich umożliwiają zamknięcie nawiewu. Trzeba o tym pamiętać, bo co z tego, że pokrętłem na panelu wentylacji skierujemy nawiew do centralnych dysz, skoro one będą zamknięte?

W skrajnych przypadkach - a wierzcie nam, że wielu kierowców tak nieświadomie robi - może dojść do całkowitego zamknięcia dopływu powietrza do kabiny, jeżeli skierujemy nawiew na pozamykane dysze.

Klimatyzacja manualna - prawidłowa obsługa - cz. I

Jeszcze jedna ciekawostka, o której mało kto słyszał: jeżeli włączysz ogrzewanie (ale nie na maksimum) i nawiew na nogi oraz np. na szybę, to niemal zawsze powietrze, dmuchające na nogi, będzie cieplejsze od tego, które wieje na okna czy z centralnych dysz w kokpicie. O tym, jak jest to ważne, przekonacie się niebawem, bo teraz zajmiemy się ustawieniami nawiewu przy włączonej klimatyzacji.

Klimatyzacja manualna - prawidłowa obsługa - cz. I

Jak skutecznie schłodzić auto klimatyzacją?

Samo wyłączenie i włączenie klimatyzacji może wyglądać inaczej w samochodach różnych marek. W jednych bowiem wciśnięcie przycisku AC i zapalenie się kontrolki oznacza "klimę" włączoną, a w innych na przycisku jest napis AC OFF i wtedy jest odwrotnie, czyli jak lampka się świeci, to klimatyzacja nie działa.

Klimatyzacja manualna - prawidłowa obsługa - cz. I

Załóżmy więc, że klimatyzacja manualna jest włączona, a nam zależy na jak najszybszym schłodzeniu kabiny. Jak to zrobić? Przede wszystkim sprawdzamy, czy pokrętło regulacji temperatury nastawione jest na "zimno", czy, jak kto woli, na minimum. Następnie...

O tym, co zrobić dalej, dowiesz się w drugiej części naszego artykułu. A jeżeli masz jakieś pytania lub wątpliwości, to zapraszamy na naszą grupę na facebooku "Auto Na Warsztacie - Sami Naprawiamy Swoje Samochody".

A może chcesz zaoszczędzić na OC i AC? Zobacz zestawienie cen polis OC i AC za Twój samochód!

Autor: Michał Krasnodębski Facebook

Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.

KOMENTARZE