Klimatyzacja manualna - prawidłowa obsługa - cz. I

Klimatyzacja manualna - prawidłowa obsługa cz. I - jak używać, jak ustawić, nawiew
Chociaż większość samochodów ma klimatyzację, to nikt nie uczy, jak prawidłowo ją eksploatować. W tym poradniku dowiecie się, jak ustawiać nawiew, aby zawsze cieszyć się komfortem podróży
Klimatyzacja manualna - prawidłowa obsługa - cz. I

Zacznijmy od dwóch podstawowych funkcji, jakie pełni w aucie klimatyzacja. Pierwszą z nich - i najbardziej oczywistą - jest chłodzenie kabiny w upalne dni. Czy jednak na pewno upalne? Niekoniecznie. Wnętrze auta jest przecież bardzo mocno nagrzewane przez słońce. Może więc być tak, że na zewnątrz będzie chłodno, a w samochodzie - bardzo gorąco.

Klimatyzacja manualna - prawidłowa obsługa - cz. I

Wtedy przydaje się klimatyzacja. Ale chłodzenie to niejedyna funkcja tego urządzenia. Zapewne zauważyliście, że ze stojącego auta z włączoną klimatyzacją kapie na jezdnię woda. Można ją zauważyć zazwyczaj w okolicach prawego przedniego koła. Nie martwcie się - to zupełnie normalne zjawisko, towarzyszące pracy klimatyzacji.

Co więcej, jest to zjawisko bardzo cenne i korzystne - woda, która kapie z auta, jest wyłapywana z powietrza kabinowego. A to znaczy, że je osusza, co dodatkowo podnosi komfort podróżowania w parne, upalne dni. Ale z klimatyzacji warto korzystać także wtedy, gdy jest chłodno - na przykład w celu odparowania szyb. Jak to zrobić prawidłowo, dowiecie się niebawem z tego poradnika.

Klimatyzacja manualna - prawidłowa obsługa - cz. I Zacznijmy jednak od opisania panelu sterującego typową klimatyzacją i wentylacją samochodu. Jeżeli są na nim pokrętła, to zazwyczaj jedno służy do regulacji temperatury nawiewu, drugie zmienia siłę nadmuchu, a trzecie pozwala zdecydować, którymi dyszami do wnętrza auta dostanie się powietrze.
Klimatyzacja manualna - prawidłowa obsługa - cz. I Jeżeli klimatyzacja jest wyłączona, warto przestrzegać następujących reguł ustawiania kierunku nawiewu. Jeżeli wsiadamy do zimnego auta i chcemy je szybko ogrzać, warto nastawić nawiew wyłącznie na nogi - szybko poczujemy ciepło, a rozgrzane powietrze samo powędruje w górę kabiny, bo jest lżejsze od zimnego.
Klimatyzacja manualna - prawidłowa obsługa - cz. I Jeżeli w samochodzie mamy zaparowane okna, to oczywiście ustawiamy nawiew na szybę, niezależnie od tego, czy chcemy grzać, czy chłodzić. Natomiast jeżeli zależy nam na jak największym ruchu powietrza w kabinie, ustawiamy nawiew przez centralne i boczne dysze w kokpicie.
Klimatyzacja manualna - prawidłowa obsługa - cz. I Tutaj warto zatrzymać się na samych dyszach: niektóre z nich umożliwiają zamknięcie nawiewu. Trzeba o tym pamiętać, bo co z tego, że pokrętłem na panelu wentylacji skierujemy nawiew do centralnych dysz, skoro one będą zamknięte? W skrajnych przypadkach - a wierzcie nam, że wielu kierowców tak nieświadomie robi - może dojść do całkowitego zamknięcia dopływu powietrza do kabiny, jeżeli skierujemy nawiew na pozamykane dysze.
Klimatyzacja manualna - prawidłowa obsługa - cz. I

Jeszcze jedna ciekawostka, o której mało kto słyszał: jeżeli włączymy ogrzewanie (ale nie na maksimum) i nawiew na nogi oraz np. na szybę, to niemal zawsze powietrze dmuchające na nogi będzie cieplejsze od tego, które wieje na okna czy z centralnych dysz w kokpicie. O tym, jak jest to ważne, przekonacie się niebawem, bo teraz zajmiemy się ustawieniami nawiewu przy włączonej klimatyzacji.

Klimatyzacja manualna - prawidłowa obsługa - cz. I Samo wyłączenie i włączenie klimatyzacji może wyglądać inaczej w samochodach różnych marek. W jednych bowiem wciśnięcie przycisku AC i zapalenie się kontrolki oznacza "klimę" włączoną, a w innych na przycisku jest napis AC OFF i wtedy jest odwrotnie, czyli jak lampka się świeci, to klimatyzacja nie działa.
Klimatyzacja manualna - prawidłowa obsługa - cz. I

Załóżmy więc, że kilmatyzacja jest włączona, a nam zależy na jak najszybszym schłodzeniu kabiny. Jak to zrobić? Przede wszystkim sprawdzamy, czy pokrętło regulacji temperatury nastawione jest na "zimno", czy, jak kto woli, na minimum. Następnie... O tym, co zrobić dalej, dowiecie się w drugiej części naszego artykułu!