Jak wypolerować lakier samochodowy - poradnik krok po kroku

Polerowanie samochodu krok po kroku - poradnik, efekty, pasta, narzędzia

Chcesz samodzielnie przeprowadzić polerowanie lakieru samochodowego? Przeczytaj poradnik krok po kroku, jak polerować auto i zobacz, co będzie Ci do tego potrzebne!

Jak wypolerować lakier samochodowy krok po kroku

Za chwilę dowiesz się:

Samodzielna renowacja lakieru samochodowego wymaga co prawda wkładu konkretnej pracy fizycznej i - w przypadku braku polerki elektrycznej - solidnej kondycji, ale daje ogromną satysfakcję właścicielowi, bo efekt potrafi być naprawdę znakomity. Zaczynamy!

Polerowanie samochodu - na mokro czy na sucho?

Zanim przystąpimy do kluczowych czynności, musimy dokładnie i starannie umyć oraz osuszyć auto. Dopiero gdy powierzchnia lakieru jest czysta, możemy zabrać się do pracy. Pamiętajmy również, aby sam proces polerowania lakieru samochodowego przeprowadzać w zacienionym miejscu.

Powłoka lakiernicza nie może być rozgrzana ponieważ pasta polerska w przyspieszonym tempie zacznie zasychać i w rezultacie zamiast polerować lakier będziemy go przypalać.

Jak wypolerować lakier samochodowy krok po kroku

Mamy już umyte i osuszone auto. Powłoka lakiernicza jest w dość słabym stanie - widać drobne rysy, a lakier stał się matowy. Przyczyniło się do tego silne promieniowanie słoneczne, a zapewne również parkowanie pod drzewami, z których w okresie letnim na auto kapał sok. W utracie barwy lakieru ma też udział sól z zimowych dróg.

A teraz zobaczmy, co nam będzie potrzebne, aby samodzielnie i fachowo wykonać polerowanie samochodu.

Jak wypolerować lakier samochodowy krok po kroku

Jakie obroty powinna mieć polerka samochodowa?

Lakier na naszym Swifcie będziemy polerować mechanicznie za pomocą specjalnie przystosowanej do tego celu polerki elektrycznej. Urządzenie takie charakteryzuje się płynną regulacją obrotów zazwyczaj w zakresie 800-3000 obrotów na minutę oraz tak zwanym "miękkim startem" (urządzenie płynnie przyspiesza do zadanych obrotów).

Której pasty polerskiej do lakieru używamy?

Oprócz polerki będziemy potrzebowali pasty polerskiej. Użyjemy pasty Farecla G-3, zraszacza z wodą i miękkiej, czystej szmatki do wycierania pozostałości pasty.

Farecla G-3 to renomowany produkt, rekomendowany przez lakierników, a liczba przy nazwie oznacza stopień agresywności procesu ścierania.

G-3 poradzi sobie z większością lakierów, bez ryzyka wytarcia wierzchniej warstwy - o ile polerujący przestrzega kilku prostych zasad. Za moment je poznacie!

Jak wypolerować lakier samochodowy krok po kroku

Ponieważ jednak Farecla jest produktem używanym raczej przez lakierników i trudno ją dostać w typowym sklepie motoryzacyjnym, to tutaj przygotowaliśmy listę past polerskich innych marek.

Jak wypolerować lakier samochodowy?

Na polerkę zakładany gąbkę polerską. Jest kilka miękkości gąbek. Gąbkę dobieramy w zależności od oczekiwanego efektu końcowego. Jeśli lakier jest bardzo zniszczony i posiada zarysowania, wybieramy gąbkę twardą.

Jeśli tylko lekko zmatowiony - gąbkę miękką. My używamy gąbki o średniej twardości, nasz lakier jest matowy i ma lekkie ryski. Ponieważ do polerowania samochodu zastosujemy pastę Farecla G-3, która wymaga wilgoci, lekko zraszamy gąbkę polerską.

Jak wypolerować lakier samochodowy krok po kroku

Zanim pasta znajdzie się na gąbce możemy taśmą zabezpieczyć chromowane bądź nielakierowane elementy takie jak klamki czy lusterka.

Dzięki temu zabiegowi łatwiej będzie nam się pozbyć wszędobylskiej pasty polerskiej i przy okazji zabezpieczymy nasze auto przed przypadkowym zarysowaniem.

Następnie na lekko zroszoną gąbkę nanosimy niewielką ilość pasty polerskiej do lakieru, który za moment poddamy procesowi renowacji.

Jak wypolerować lakier samochodowy krok po kroku

Pastę za pomocą gąbki rozprowadzamy na niewielkim obszarze polerowanej powierzchni. Polerowanie samochodu przeprowadzajmy na mniejszych powierzchniach lakieru, gdyż pozwoli to w prostszy sposób kontrolować temperaturę lakieru, który nagrzewa się od tarcia podczas pracy polerki.

A może - zanim przejdziesz dalej - chcesz sprawdzić historię swojego samochodu lub auta z ogłoszenia? Podaj VIN:

Jak wypolerować lakier samochodowy krok po kroku

Na co zwracać uwagę, aby nie przypalić lakieru?

Urządzenie polerskie ustawiamy na około 1000 obrotów na minutę. Wszystkie opisane tutaj szczegóły (np. zwilżenie gąbki, dociskanie z wyczuciem) mogą zadecydować o sukcesie i są naprawdę ważne.

Zanim przejdziesz dalej - wybierz markę, model i rocznik poniżej i sprawdź, ile możesz zaoszczędzić na polisie OC i AC!

Jak wypolerować lakier samochodowy krok po kroku

Równomiernie dociskając gąbkę do lakieru, prowadzimy polerkę po wybranym fragmencie karoserii.

I tu uwaga: w początkowej fazie pasta może chlapać na boki, więc podczas polerowania samochodu warto zaopatrzyć się w okulary ochronne.

Trzeba też od początku pilnować, aby nie pozostawić pracującej polerki w jednym miejscu - wystarczy się na moment zagapić, aby przegrzać lakier.

Dzwoniący telefon lub cokolwiek, co może zaabsorbować naszą uwagę i doprowadzić do choćby chwilowego zaprzestania poruszania polerką, należy zawczasu odstawić na bok i wyłączyć na czas polerowania samochodu.

Jak wypolerować lakier samochodowy krok po kroku

Kiedy pasta jest już dobrze rozprowadzona i zaczyna przesychać zwiększamy obroty polerowania i jednocześnie zmniejszamy docisk polerki do karoserii.

Cały czas kontrolujemy temperaturę powłoki lakierniczej auta tak, aby nie przegrzać polerowanego miejsca, bo możemy przypalić lakier.

Jak wypolerować lakier samochodowy krok po kroku

W końcowej fazie polerowania samochodu dochodzimy z prędkością polerki do około 2000 obrotów na minutę. Polerowanie z tą prędkością prowadzimy szczególnie ostrożnie, pilnując aby polerka cały czas przesuwała się po lakierze.

Jak wypolerować lakier samochodowy krok po kroku

Jak wygląda lakier po polerowaniu?

Zwiększając prędkość pamiętajmy, aby zmniejszyć nacisk na polerowane miejsce. Polerowanie danego miejsca kończymy w momencie, kiedy większość pasty zostanie już usunięta z lakieru. Mamy okazję porównać miejsca już polerowane z miejscami, które dopiero będziemy polerowali.

Jak wypolerować lakier samochodowy krok po kroku

Po zakończeniu polerowania przecieramy wilgotną szmatką miejsce naszych prac, usuwając resztki pasty. Staramy się nie pozostawiać zaschniętych miejsc, ponieważ później będzie nam trudniej je doczyścić.

Całą procedurę rozpoczynamy od początku na nowym fragmencie karoserii. Gdy całe auto mamy już wypolerowane, możemy nanieść warstwę wosku, aby chronić lakier przed promieniami UV.

Jaki jest koszt polerowania lakieru?

Podsumujmy jeszcze wydatki - aktualne ceny zobaczycie, klikając w linki z listy:

Jeżeli zajrzeliście w linki - specjalnie nie podajemy cen tylko odsyłamy do Ceneo, żebyście mieli najświeższe dane - to już wiecie, że własnoręczne polerowanie samochodu wraz z zakupem chemii i sprzętu jest konkurencyjne wobec takiej usługi w warsztacie lub u lakiernika.

A do tego będziecie mieli sprzęt na inne okazje. Jeżeli przed zakupem lubicie przejrzeć oferty innych firm, to na tej liście znajdziecie pasty polerskie innych marek.

Zastanawiając się nad zakupem pasty polerskiej, gąbki i polerki elektrycznej weźcie pod uwagę, że według typowego cennika polerowanie samochodu podobne do tego, jakie opisaliśmy, kosztuje około 500 zł.

Istnieją wieloetapowe usługi nawet dwukrotnie droższe, ale tam połową sukcesu jest duże doświadczenie wyspecjalizowanego pracownika, który robotę wykona, a cała usługa wymaga zostawienia auta w specjalistycznym zakładzie nawet na kilka dni.

A jeżeli naprawdę kochacie swój samochód na tyle, że lubicie przy nim pracować ręcznie, to tutaj znajdziecie mnóstwo przydatnych, specjalistycznych akcesoriów do czyszczenia nadwozia i wnętrza auta. Także gąbkę polerską do ręcznej roboty - którą to pracę lepiej podzielić na kilka dni, bo ręczne wypolerowanie samochodu całego za jednym razem to prawie jak pokonanie maratonu.

Pamiętajcie tylko, że polerowanie auta to nie jest czynność, którą można wykonywać często - za każdym razem dochodzi bowiem do zmniejszenia grubości lakieru. Niemniej polerowanie lakieru jest kuszącą alternatywą dla malowania całego samochodu, a efekt wizualny może być prawie taki sam!

Poza tym zawsze lepiej jest mieć oryginalny, choć lekko spolerowany, lakier, niż dodatkową warstwę lakieru na całym aucie - polakierowanie całego auta, nie dość że bardzo kosztowne, to jeszcze z pewnością nie stanowi zalety przy sprzedaży.

A jeżeli chcielibyście przy okazji "wypolerować" także plastikowe klosze reflektorów, aby przywrócić im dawny blask, to zapraszamy do tego poradnika o polerowaniu reflektorów. Bunus: tak naprawdę wcale nie trzeba będzie ich polerować, a efekt utrzyma się długo!

Gdyby chciało Ci się kiedyś zamiast lakieru wypolerować także portfel i zapłacić tańsze OC i AC to zobacz kalkulator ubezpieczeniowy - na pewno Ci się przyda.

Powodzenia przy polerowaniu samochodu - jeżeli macie jakieś pytania lub spostrzeżenia, to zapraszamy do komentowania na stronie lub na naszej grupie na facebooku!

Tekst i zdjęcia: Robert Magdziak.

Autor: Robert Magdziak Facebook

od 15 lat fotografuje samochody dla wiodących tytułów prasy motoryzacyjnej. Jako praktyk garażowej obsługi własnych samochodów, dla motospace.pl robi nie tylko zdjęcia, lecz także pisze przebojowe poradniki dotyczące obsługi auta we własnym zakresie.

KOMENTARZE

Ładuję komentarze...