Jak wymienić kierownicę?
Wymiana kierownicy? Czy ktoś o tym w ogóle słyszał? Chyba w jakimś starym, zaniedbanym gracie! Też tak myśleliśmy, dopóki w naszym samochodzie z przebiegiem 100 tys. km tworzywo na kierownicy zaczęło... Zobaczcie sami :)
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
Tak zniszczona i powycierana kierownica może sugerować, że auto ma stosunkowo duży przebieg. Nasz Hyundai ma przejechane zaledwie 100 000 km, a kierownica wygląda jak po 200 000 km. W tych kilku krokach zaraz wymienisz kierownicę samodzielnie:
- Bardzo ważne - odłącz akumulator!
- Wymiana kierownicy - odkręć śruby stelaża airbagu
- Ostrożnie odłącz przewody elektryczne na kierownicy
- Poduszka powietrzna - tylko jeżeli wiesz, co robisz
- Przed wymianą kierownicy zaznacz jej położenie
- Odkręcając kierownicę, chwyć także za główkę klucza
- Uważaj na zwijacz taśmy airbagu!
- Jak wymienić kierownicę? Tak, żeby różnica była tak zauważalna, jak na naszych zdjęciach :)
- Demontaż frontu kierownicy z przyciskami sterowania radiem
- Zamontuj nową kierownicę w tym samym położeniu
Materiał piankowy, z którego wykonano koło kierownicy, niestety na tendencję do szybkiego wycierania się. Wystarczy, że wierzchnia warstwa zostanie naruszona, a proces destrukcji rusza bardzo szybko.
Zaraz pokażemy Wam, jak można wymienić zniszczoną kierownicę na nową, a w naszym przypadku na kierownicę regenerowaną, obszytą nową skórą.
Tak wygląda uszkodzone miejsce koła kierownicy. Najczęściej takie wytarcia pojawiają się w miejscach, gdzie trzymamy ręce. Wilgoć z dłoni oraz tarcie podczas obracania kierownicy sprzyjają szybszej degradacji piankowej powłoki, z której zostało wykonane koło kierownicy.
Bardzo ważne - odłącz akumulator!
Zanim jednak zaczniemy proces wymiany kierownicy, bardzo ważne aby odłączyć akumulator. Inaczej, jeżeli spowodujmy przypadkowe zwarcie, możemy narobić niepotrzebnej szkody. Poza tym w kierownicy znajduje się poduszka powietrzna, co powinno ostatecznie zniechęcić do wymiany kierownicy bez odłączania akumulatora.
Jeśli zerkniemy na koło kierownicy od jej tylnej części, zobaczymy dwa otwory - jeden z lewej, drugi z prawej strony. Dzięki tym otworom mamy dostęp do śrub, mocujących poduszkę powietrzną.
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
Wymiana kierownicy - odkręć śruby stelaża airbagu
Wykręcamy obie śruby mocujące poduszkę powietrzną. Trzeba to zrobić odpowiednim narzędziem i - ze względu na niewygodą pozycję - pamiętać, aby przypadkiem nie zacząć przykręcać zamiast odkręcać śrub.
W tym momencie mamy już zluzowane śruby, mocujące poduszkę powietrzną do kierownicy. Możemy delikatnie podważyć dekiel - tak, aby mieć dostęp do spodniej części, na której znajdują się wtyki, łączące poduszkę z instalacją elektryczną samochodu.
Ostrożnie odłącz przewody elektryczne na kierownicy
W centralnej części znajduje się przewód, zasilający nabój pirotechniczny wyzwalający poduszkę. Właśnie dlatego należy odłączyć akumulator, aby podczas odłączania nie wywołać zwarcia i co za tym idzie - eksplozji poduszki.
I tutaj uwaga: to nie są żarty. Jeżeli nie czujecie się pewnie, pozwólcie komuś innemu wymienić kierownicę w swoim aucie. Wybuch poduszki na postoju to nie żarty i może wyrządzić istotną krzywdę - szczególnie, że w głowę trafi nie balon, tylko metalowy stelaż airbagu, na który patrzycie.
Poduszka powietrzna - tylko jeżeli wiesz, co robisz
Ale załóżmy, że jesteśmy odważni i wiemy, co robimy. Przy pomocy małego śrubokręta odpinamy przewód poduszki oraz wypinamy pozostałe wtyki tak, aby móc całkowicie odpiąć poduszkę od kierownicy.
Przed wymianą kierownicy zaznacz jej położenie
Odkładamy delikatnie poduszkę i przechodzimy do odkręcania kierownicy. W przypadku gdy oddajemy naszą kierownicę do obszycia warto zaznaczyć położenie kierownicy względem kolumny kierowniczej.
W naszym przypadku montujemy drugą kierownicę już obszytą. W takiej sytuacji nie należy wykonywać ruchów obrotowych kołem (a przez to także wałem...) kierownicy - tak aby nowa idealnie trafiła w miejsce na wieloklinie po starej.
Zapobiegnie to obróceniu kierownicy względem wału, co powodowałoby jazdę na wprost ze skręconą kierownicą.
Odkręcając kierownicę, chwyć także za główkę klucza
Odkręcamy ostrożnie nakrętkę mocującą kierownicę na wieloklinie kolumny kierowniczej. Robimy to delikatnie i z wyczuciem - drobny gwint łatwo uszkodzić.
My tego nie pokazujemy, bo zasłonilibyśmy szczegóły, ale jeżeli chcecie do minimum zredukować siły działające na nakrętkę, to jedną dłonią ciągnijcie za ramię klucza, a drugą dłonią przyłóżcie taką samą siłę (tylko że skierowaną w drugą stronę) do główki klucza.
Wtedy na nakrętkę podczas wymiany kierownicy zadziała - teoretycznie i w idealnych warunkach - tylko moment obrotowy, bez sił poprzecznych.
Wypinamy kostkę przycisków do sterowania radiem z koła kierownicy - tak, aby było możliwe zdjęcie koła z wieloklinu kolumny. Jesteśmy w połowie drogi do wymiany kierownicy w naszym samochodzie!
Zdejmujemy ostrożnie starą kierownicę z wieloklinu, uważając, żeby nie uszkodzić izolacji na kablach. Na szczęście wyłącznik zespolony, odpowiedzialny za dźwignie kierunkowskazów i wycieraczek, jest odseparowany od stelaża koła kierownicy i zdejmując ją nie ruszamy wyłącznika.
Uważaj na zwijacz taśmy airbagu!
Na kolumnie kierowniczej pozostaje wystający z taśmy przewód poduszki powietrznej. Taśma musi pozostać dokładnie w takim położeniu jak po zdjęciu starej kierownicy aby po montażu nowej nie uszkodzić zwijacza taśmy oraz nie zerwać samej taśmy.
Co to takiego, ten zwijacz taśmy? Po prostu, kiedy kierownica się obraca, potrzeba niezawodnego połączenia elektrycznego ze złączem w kolumnie kierowniczej. Zwijacz łączy elektrycznie nieruchome gniazdo w kolumnie z ruchomym gniazdem obracającym się wraz z kierownicą.
Uszkodzenie zwijacza zwykle przynosi błąd poduszki powietrznej, który można zaobserwować, bo odpowiednia kontrolka pojawi się na zestawie wskaźników.
Jak wymienić kierownicę? Tak, żeby różnica była tak duża, jak na zdjęciu poniżej :)
Tak się prezentują obie kierownice: z lewej strony stara, już podniszczona, a z prawej nowo obszyta skórą. Pozostał do przełożenia plastikowy front z przyciskami do sterowania radiem.
Na zbliżeniu dobrze widać różnicę między kierownicą dość zniszczoną i nowo obszytą. Nie ma co gdybać: w tym przypadku wymiana kierownicy przyniesie znakomity efekt.
Demontaż frontu kierownicy z przyciskami sterowania radiem
Ze starej kierownicy demontujemy front ze sterowaniem radiem. Osłona - w przypadku Hyundaia i30 - przymocowana jest do stelaża wymienianej kierownicy czterema wkrętami.
Zamontuj nową kierownicę w tym samym położeniu
Mocujemy nową kierownicę na wieloklinie kolumny. Należy ustawić kierownicę dokładnie w położeniu takim, w jakim była zamocowana stara. W przeciwnym przypadku podczas jazdy na wprost kierownica będzie przestawiona o kilka stopni w prawo bądź w lewo.
Jeśli kierownica nie będzie idealnie na wprost należy ponownie ją zdjąć i przestawić o jeden ząb na wieloklinie. Warto jednak przyłożyć się do oznaczenia położenia kierownicy przed jej demontażem - w prosty sposób - wystarczy zrobić jej zdjęcie, kiedy jeszcze pozostaje zamontowana.
Potem przy montażu można łatwo porównać obecne położenie po wymianie kierownicy i to przed wymianą, patrząc na ustawienie ramion kierownicy względem kokpitu i wskaźników. Dokręcamy śrubę mocującą i przechodzimy do podpinania wszelkich kostek i złącz elektrycznych.
Procedura wymiany kierownicy zakończona, poduszka powietrzna trafiła na swoje miejsce i została przykręcona. Teraz nowa kierownica prezentuje się znacznie lepiej, przyjemniej leży w dłoniach.
W naszym przypadku zakładaliśmy nowo obszytą kierownicę, ale można również swoją wysłać do firmy zajmującej się takimi usługami - jednak w takim przypadku auto zostaje unieruchomione na kilka dni. Wysyłkowa usługa obszycia kierownicy to wydatek w zależności od auta od 150 do 300 zł.
A teraz...
Do następnej kierownicy :)
Tekst i zdjęcia: Robert Magdziak.