Nissan Qashqai - nowe napędy z dieslem

Nissan Qashqai - nowe napędy z dieslem

Bestseller Nissana jakiś czas temu zanotował przerwę w dostępności najmocniejszego diesla. Teraz "rozwiercony" do 1.7 litra motor powraca z potężnym momentem obrotowym i ciekawymi automatycznymi skrzyniami biegów

  • Najmocniejsza wersja 1.7 dCi ma 150 koni mechanicznych
  • Skrzynia manualna, automat CVT i dwusprzęgłowa
  • W ofercie także znany diesel 1.5 dCi

Można się zastanawiać, po do jednej marce dwa diesle o tak zbliżonej pojemności. Ale przecież do tej pory było jeszcze bliżej: 1.5 dCi i 1.6 dCi niewtajemniczonym klientom wydawać się mogły niemal identyczne, a tymczasem to zupełnie różne konstrukcje.

Nissan Qashqai - nowe napędy z dieslem

Nie pod względem zasady działania - bo oba to nowoczesne turbodiesle - ale te silniki nie dzielą ze sobą wielu części. Pytanie, jak wytłumaczyć fanom Qashqaia, co takiego różni dwa nowe diesle.

Dwa, bo także ten półtoralitrowy przeszedł modernizację przy okazji uzupełniania systemu oczyszczania spalin o układ selektywnej redukcji katalitycznej.

Nissan Qashqai - nowe napędy z dieslem

Moje zdanie jest takie, jak wcześniej: silnik 1.5 dCi był dotąd bardziej nastawiony na oszczędzanie paliwa, a nieco większy diesel - na dynamikę jazdy. Takie mieliśmy odczucia, jeżdżąc 1,6-litrowym Qashqaiem dCi na tle półtoralitrowego diesla, którego znamy od lat.

I można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że teraz też będzie podobnie - szukający superoszczędnego napędu powinni celować w Qashqaia 1.5 dCi, a ci bardziej temperamentni - w nowy silnik 1.7 dCi.

Nissan Qashqai - nowe napędy z dieslem

Biorąc pod uwagę możliwe kombinacje silników i skrzyń biegów, to będzie ich teraz w Qashqaiu aż pięć:

  • Diesel 1.5 dCi 115 KM/260 Nm (overboost: 285 Nm) ze skrzynią manualną 2WD
  • Diesel 1.5 dCi 115 KM/260 Nm (overboost: 285 Nm) ze skrzynią dwusprzęgłową DCT 2WD
  • Diesel 1.7 dCi 150 KM/340 Nm ze skrzynią manualną 2WD
  • Diesel 1.7 dCi 150 KM/340 Nm ze skrzynią manualną 4WD
  • Diesel 1.7 dCi 150 KM/340 Nm ze skrzynią automatyczną bezstopniową Xtronic 4WD

Oczywiście, wszystkie te zespoły napędowe spełniają obecną normę emisji spalin Euro 6d-TEMP, która tak naprawdę była głównym powodem całej modernizacji.

Zanim przeczytasz więcej, zobacz inne nasze artykuły:

Nissan Qashqai - nowe napędy z dieslem

Rolę flagowego napędu wysokoprężnego w Qashqaiu pełni 150-konny motor 1.7 dCi, rozwijający moment obrotowy 340 Nm. To o 35 koni mechanicznych i 80 Nm więcej niż w przypadku 1.5 dCi.

Jakie rozwiązania techniczne charakteryzują nowego Nissana Qashqaia 1.7 dCi?

  • Turbosprężarka o zmiennej geometrii kierownicy, poszerzająca pole użytecznych prędkości obrotowych (szczególnie w dolnych rejestrach obrotomierza)
  • Pompa oleju o zmiennym wydatku, redukująca straty energii czyli obniżająca zużycie oleju napędowego
  • Udoskonalony układ recyrkulacji spalin
  • Chłodnica powietrza doładowującego (intercooler) typo woda-powietrze, zintegrowana z kolektorem ssącym, eliminuje intercooler w przednim zderzaku i poprawia reakcję na dodanie gazu
  • Układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR z dodatkiem AdBlue ogranicza emisję tlenków azotu

Oferta na polski rynek zostanie zaprezentowana w przyszłym miesiącu, wtedy światło dzienne ujrzą ceny nowych diesli.

Zdjęcia: Nissan.

Polecamy Ci także inne nasze artykuły na motospace.pl:

KOMENTARZE

Ładuję komentarze...